Oksettavia kokemuksia kyläreissuilla
-hammasharjat keittiössä ruokailuvälineitten kuivaustelineessä
-perheen äiti pyyhki pojan nenäverenvuotoa, ei pessyt käsiään ja viipaloi vaniljajäätelöä kulhoon. Jäätelössä oli veriset sormenjäljet
-nuo eri perheissä nähtyä
Kommentit (319)
Kun vauvaa pissatettiin tiskialtaaseen, tiskien päälle. Ymmärrän, vauvan pissaa vaan, mutta silti... Eikö sitä voinu pissattaa suoraan vessaan, kun sellainen on muutaman metrin päässä.
Tämä ja noi keittiökakattamiset, tuli oksennus kurkkuun.
Kun vauvaa pissatettiin tiskialtaaseen, tiskien päälle. Ymmärrän, vauvan pissaa vaan, mutta silti... Eikö sitä voinu pissattaa suoraan vessaan, kun sellainen on muutaman metrin päässä.
Tämä ja noi keittiökakattamiset, tuli oksennus kurkkuun.
Ajatus lapsesta paskantamassa keittiössä on kyllä etova, mutta mun mielestä kaikkein pahin oli se äiti, joka imaisi lapsensa rään.
Ällöttää myös, kun muutama tässä ketjussa on myöntänyt itsekin nuolevansa lapsensa kasvot. Ymmärtäisin vielä, että veden puutteessa käytetään paperia ja sylkeä (mieluummin lapsen omaa kuin äidin), mutta että mennään nuolemaan toisen naamaa, olkoonkin oma lapsi!
Tapasin kaupungilla (olin vanhempien luona käymässä) sattumalta vanhan hyvän ystävän, joka pyysi kylään ja sanoi että ei ole sitten siivottu. No ei todellakaan oltu! Varmaan moneen kuukauteen.
Ilmeni, että ystäväni oli totaalisen väsynyt, ehkä masentunutkin ja elämänhallintakin taisi olla hukassa. Autoinkin sitten häntä siivoamaan. Tällaistä löysin:
-pakastinta ei oltu varmaan ikinä sulatettu, jäätä oli ympäriinsä ja jään keskellä pienessä kolossa jotain avatussa astiassa pakastimeen laitettua ruokaa, josta osa oli valunut jään sekaan.
- jääkaapin hyllyt olivat paksussa mönjässä (en edes ruvennut arvailemaan mitä olivat) paljon homeisia juustoja, vihanneksia, jogurtteja jne. Paljon vanhoja ruokia.
- tiskipöytä, altaat, tasot, ruokapöytä täynnä likaisia astiota, roskia, ruuantähteitä. Varmasti useita viikkoja vanhoja
- roskikset täysiä, täysinäisiä (haisevia!) roskapusseja eteisessä. Roska-astiat pussin ulkopuolella märkiä, homekasvustossa ja haisevia!
Koko kämppä oli muutenkin ihan likainen ja haiseva, mutta voimani riittivät keittiön siivoamiseen. Ystäväni oli hyvin kiitollinen ja ehdimme rupatella siivouksen lomassa.
Kolmessa tunnissa saimme jääkaapin ja pakastimen sulatettua ja siivottua, roskat vietyä, roska-astiat pestyä, astianpesukoneen päälle, ja ison kasan likaisia astioita pinoihin tiskipöydälle.
Olen soitellut ystäväni kanssa, mutta en kehtaa kysyä, että onko siisteyt parantunut..
hän pyysi minua ja ystävääni siivoamaan omakotitalonsa. No joo, koko talo oli käytännöllisesti katsoen paskan peitossa! Hän puolusteli siivoa väittämällä, että oli majoittanut pari viikkoa alkoholisoitunutta ystäväänsä kämpässä. Varmaan niin. Mielenkiintoisin yksityiskohta oli pikimusta jalanjälki seinässä, noin puolentoista metrin korkeudella. En vieläkään ymmärrä, miten se oli saatu aikaan. Hyppimällä ensin tuhka-astiassa ja sitten seinille?
Pahin on ollut mieheni isän ja hänen vaimonsa luona käynti (joka jäi muuten viimeiseksi) koko talo oli eteisestä alkaen täynnä paskaa, roskaa (levinneitä roskapusseja mm.) likaisia vaatteita, silputtua vaahtomuovipatjaa....keittiö oli vuorattu tiskeillä ja paskalla. Kaiken kukkuraksi olohuoneessa oli kuollut lintu, jolle vaan naureskelivat. Haju talossa oli jotain aivan uskomatonta. Meinasin oksentaa.
tässä vaiheessa oli ollut aika pitkä ryyppyputki päällä. 4 ja 6 vuotiaat lapset olivat myös paikalla. hienoa hienoa...olin tuolloin 17v ja en tajunnut soittaa esim. poliiseja tmv. :(
"Kerro minulle millaisia ystäväsi ovat, niin minä kerron sinulle millainen sinä olet"
on hammasharjoja vaikka missä: Siivouskomerossa, työkalulaatikossa ja keittiössä. Mutta ei niillä hampaita pestä, hammasharjat on vaan käytännöllisiä monen muunkin pienen kolon pesemiseen kuin hampaiden. Kuten rullaluistinten putsaukseen, laatansaumoihin, hellan ja pöydän väliseen koloon jne.
ystäväperheitä nuo em. perheet. Satunnaisia kyläpaikkoja.
ap
Et kai vaan ole oikea KYLÄLUUTA? Kuulostaa perhekerho-ohjaajan elämältä.
ja sen kanssa aamulypsettyä maitoa. Maistui kaamealta.
tarjotaan lasista juomaa lapselle, mistä oli pala lohennut. Itse en uskaltaisi edes käyttää.
mehupullosta homeet pois ja laittoi mehut tarjolle.
Ja kyllä, käyn siltikin häenen luonaan. Tutun ihmisen luona on helpompaa tarvittaessa esim pestä se kahvikuppi itse ennen käyttöä:)
muttei pesty käsiä pyyhinnän jälkeen. Siitä sitten kahvia tarjoilemaan. Yöks.
Eräässä paikassa äiti liottaa mätänevää tiskirättiä
tiskivedessä jossa kelluu lautaset ym. tiskit.
Ja samassa vedessä kelluu vanhat ruokajämät, yäk!
Sitten mua pyydetään tiskaamaan..
Äiti nosti jalkansa lauteelle ja laittoi tamponin siinä.
mehupullosta homeet pois ja laittoi mehut tarjolle.
Jos homeet ovat ehtineet tuottamaan myrkkyjä, on edessä helposti sairaalakäynti tuosta toiminnasta seurauksena... Sama juttu kun otetaan hillosta päältä home pois, tai leikataan leivästä homeinen kohta pois.
Ei todellakaan fiksua :(
hyvän ystäväni luo,o ltiin 14 v. vanhoja. Hänellä oli syntymäpäivät ja koulukavereitamme tulossa parin tunnin päästä. Äitinsä ei ollut kotona, isänsä oli. Olin aikaisemminkin käynyt talossa, mutta mennyt suoraan ystäväni huoneeseen, talo oli vanha ja 2½ kerrosta, ystäväni huone ullakolla ja omat portaat eteisestä sinne.
Tällä kertaa juhlat piti pitää alimmassa kerroksessa ja meidän oli tarkoitus hoitaa tarjoilut yhdessä. Järkytyin heti, kun menin keittiöön. Keittiössä oli kahdeksanhenkisen perheen kenties kaikkien astioiden tiskivuori, haisi pahalle ja lattia oli niin tahmassa, että sukat tarttui lattiaan kiinni. Pöydälle ei mahtunut laittamaan mitään tarjoiluja.
Olohuone oli myös jotain järkkyä tavarakaaosta, paksua pölyä ja vessan ruskeutta en viitsi edes kuvailla. Se oli niin likainen ja oksettava huusholli, että mä suorapuheisena möläyttelijänä ehdotin suoraa päätä että " siivotaan, ei tänne voi vieraita tulla. Vieraat tulee sairaiksi tästä paskasta ja onhan tämä nyt kamalaa!"
Hämmästyttävää kyllä alun hikan jälkeen ystäväni innostui. Tai ehkä vaikutus oli siinä, että löin jätesäkit ja rätit käteen ja komensin siivoamaan... Pistimme keittiön ja olohuoneen suurin piirtein siedettävään kuntoon ja isän siivoamaan vessan. Isää huvitti silminnähden pikkutytön määräily, mutta tottelevaisesti hän teki mitä käskin ja sai vielä melko puhdasta aikaan.
Myöhemmin ystäväni sanoi, että äiti ei koskaan siivoa. (Se oli vielä 80-luvun alkua, kun kotitöiden tasa-arvo oli hakusessa.)
Itse en voi ymmärtää p....ssa elämistä. Myöhemmin, kun rakensivat uuden talon (silloin muodikkaalla tupakeittiöllä), sen yleiset tilat olivat pian kuvatunlaisessa kunnossa. Sääli uutta taloa. En ikinä syönyt siellä mitään.