Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko köyhä, käteen jää joka kuukausi 1400 €

Vierailija
09.12.2010 |

vuokranmaksun jälkeen laskuihin, ruokaan ja mihin nyt sitten meneekin. Perheessämme on äiti ja tokaluokkalainen tyttö. Ei autoa, eikä liikkumiskustannuksia, koska olen kävelymatkan päässä töissä.

Minne mun rahat menee, kun omasta mielestäni mä olen kirkonrottaköyhä!

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta. Sähän olet meihin nähden isotuloinen!!

Vierailija
42/48 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla myös yksi lapsi. Nettopalkka 1600e. Siitä maksan vuokrat ynnä muut. Omistan myös auton. Elatusmaksua saan tosin 300e/kk. Tunnen olevani melko "rikas".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla ei ole mitään suhteellisuuden tajua edes.

Vierailija
44/48 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhä, mutta et hyvätuloinenkaan.

Tuolla rahalla kuitenkin pitäisi tulla toimeen melko hyvin, vaikkei sillä leveäti eläkään....mutta tottahan se on että rahat häviää ihan kummasti aina johonkin...!

Vierailija
45/48 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "palkka" on ollut pelkkä kotihoidontuen perusosa, kuntalisää ei tule. Miehen firma pyörii ekaa vuotta eli tappiota tulee. Eli meille ei niinku jää _yhtään_ mitään käteen.

Lähden tammikuulla töihin, että saadaan asuntolainat maksettua edes. Ja jääkaappiin täytettä.

Mitä sä vingut?

Vierailija
46/48 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta perheessänne on vain yhdet tulot ja taidat olla vähän huono rahankäyttäjä. Köyhyysraja on 1300 euroa virallisesti kahdelle.

Vierailija
47/48 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyysraja on 1300 euroa virallisesti kahdelle.

Onko tuo brutto vai netto, ja tietysti tuosta sitten maksetaan vielä asumiskustannukset? AP:llahan jäi verojen JA vuokran jälkeen vielä tuo 1400 käytettäväksi kaikkeen muuhun, kyllä sillä pitäis ihan kohtalaisesti elää.

Vahtisin tosiaan niitä kauppalaskuja. Jos joka päivä käy kaupassa ja parhaina kahdesti, niin saahan siihen rahaa uppoamaan. Valmisruoat on kalliita, tietysti nuo hedelmät ja vihannekset myös maksaa, mutta niitäkin voi vähän katsoa kauden mukaan. Ettei aina valitse sitä tiskin kalleinta kumkvattia. Esim. syksyisin suosii kotimaisia juureksia ym.

Joulukuussa ei kannata tehdä tulolaskelmaa, kun on niin paljon ylimääräisiä menoja, mutta aloita vaikka tammikuun ensimmäisenä päivänä. Ota kaikista ostoksista (siis ihan kaikista, myös siitä kolmen euron cappuccinosta) kuitit talteen ja kuun lopussa ynnää. Oma sarake jokaiselle ostoryhmälle: ruoka, kosmetiikka, hygienia, vaatteet, viihdyke, asumismenot (sähkö, vesi), harrastukset jne. Mallia saa esim. pankkien kustannuslaskelmista, ainakin OP:n verkkopankissa voi itse valita kullekin laskulle tuloryhmän. Tuosta näkee jo aika helposti, minne rahaa on mennyt ja mistä voisi ehkä nipistää, tai ainakin mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Mä suosittelen myös automaattista tilisiirtoa joka kuukausi omalle säästötilille. Mulla menee joka kuussa 30-50e säästöön palkkapäivänä (vaihdan summaa välillä tulotilanteen mukaan), ilman että edes koskaan tavallaan huomaan sen käyneen mun tilillä. Ei tunnu siltä, että joutuis mistään nipistämään, mutta vuodessa siitä kuitenkin kertyy jo kivasti muutama satanen, jolla voi tehdä jotain ekstrakivaa tai jättää pahan päivän varalle, jos vaikka pesukone hajoaa tms.

Vierailija
48/48 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ainakaan ole köyhä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi