Järkyttäviä summia joillakin lainaa, 200 - 300 tonniakin
järkyttäviä summia joillakin lainaa tossa lainagallupissa, 200 - 300 tonniakin!
Mut kai sitten on isot tulotkin tai sitten tietää itsellään riittävän työintoa vielä useiksi kymmeniksi vuosiksi eteenpäin...:-).
Kommentit (89)
Nuo ovat ihan normaaleja lainasummia täällä etelässä, missä okt maksaa aika paljon, jos sellaisen haluaa. Meillä mökki- ja asuntolainaa yhteensä 200 000 jäljellä ja mielestäni summa on varsin kohtuullinen ja muuhunkin elämiseen jää hyvin rahaa.
Itseppähän lainan maksamme. Ja toki lainasumma on suhteutettu perheen tulojen mukaan! ;)
en voisi koskaan kuvitella sitovani itseäni pankin orjaksi jopa 20-30 vuodeksi. Kamalaa.
en voisi koskaan kuvitella sitovani itseäni pankin orjaksi jopa 20-30 vuodeksi. Kamalaa.
oli alunperin 17v ja jäljellä enää 11v, joten en mä ole kuin 44, kun laina on maksettu.
Minusta kamalampaa olisi asua ahtaasti vuokralla jossain lähiössä.
Ei oikein oo laskettu mitä summia menee korkoihin. Itsekin asun pk-seudulla. En silti ole idiootti.
Pidät meitä varmasti hulluina. Mutta saamme tarvitessa töllistä pois omamme reilun hinnannousun kera.
On paljon kätevämpi asua vuokralla kerrostalossa kuin maksaa hitonmoista asuntolainaa takaisin. Tokihan se asunto olisi jossakin vaiheessa oma (sen 30 vuoden päästä), mutta kuka tietää, onko edes elossa silloin. Sitten onkin saanut oletettavasti kituutella koko pienen elämänsä vain sen takia, että saa sen oman oman ok-talon.
Tosin voi olla, että esim. helsingissä tulee halvemmaksi ostaa se oma asunto kuin olla vuokralla. Täällä se on toisinpäin.
toisaalta ne on verovähennyskelpoisia, toisin kuin vuokrat.
voitais toki asua 7 lapsen aknssa jossain pienessä vuokra-asunnossa kerrostalossa. Tai sitten otettiin lainaa, asutaan tilavassa omakotitalossa ja maksetaan loput lainat kun lapset muuttaa kotoa ja saadaan todennäköisesti se perintökin.
Ei meitäkään ole mihinkään sidottu, ainahan tämän talon voi myydä. Ja kun ollaan itse rakeennettu niin saadaan kyllä omamme pois.
On paljon kätevämpi asua vuokralla kerrostalossa kuin maksaa hitonmoista asuntolainaa takaisin. Tokihan se asunto olisi jossakin vaiheessa oma (sen 30 vuoden päästä), mutta kuka tietää, onko edes elossa silloin. Sitten onkin saanut oletettavasti kituutella koko pienen elämänsä vain sen takia, että saa sen oman oman ok-talon.
Tosin voi olla, että esim. helsingissä tulee halvemmaksi ostaa se oma asunto kuin olla vuokralla. Täällä se on toisinpäin.
Tai maksaa sitä lainaa 30 vuotta? Meillä ainakin on tulot sen verran hyvät, että vaikka maksetaan lainaa 1900€ kuussa, niin silti matkustellaan, syödään ulkona ja eletään muutenkin ihan kivasti.
enemmän jää näin rahaa kuin sopivasta vuokra-asunnosta. ja tämä on edes joskus oma, vaikka sitten eläkevuosina. Ei tartte sitten enää pienestä eläkkeestä maksella vuokria.
Tai maksaa sitä lainaa 30 vuotta? Meillä ainakin on tulot sen verran hyvät, että vaikka maksetaan lainaa 1900€ kuussa, niin silti matkustellaan, syödään ulkona ja eletään muutenkin ihan kivasti.
Mutta jos ottaa otantana vaikkapa av-palstan, suurimmaksi osaksi porukka kituuttelee.
enemmän jää näin rahaa kuin sopivasta vuokra-asunnosta. ja tämä on edes joskus oma, vaikka sitten eläkevuosina. Ei tartte sitten enää pienestä eläkkeestä maksella vuokria.
eläkeikään asti.
ei kai se mua enää siinä vaiheessa haittaa ne asuntolainat?
Täällä jouduttaisiin maksamaan meille sopivasta vuokra-asunnosta reilusti yli tonni vuokraa. Nyt lyhennetään alinaa ja korkoja 1100euroa. ja saadaa vielä verovähennykset. Veroprosentti mulla 12 ja miehellä 20 ja tulot kuitenkin ihan hyvät(varisnkin miehellä yli 4000)
Eikö käy aluksi vaatimattomakin asunto. pitää ollä vaikka minkälaista erkkeriä sun muuta. Meillä oli ja on vieläkin vaatimaton asunto ,hyvällä paikalla esikaupunki alueella. Eipä ole enää velkaakaan.
Vuokraisännän orjako se sitten on parempi osa? Asumisesta pitää maksaa joka tapauksessa, ellei elä perinnöllä.
halvemmalla taloa löydy. No onneksi on myös vuosia aikaa tehdä työtä ja suurehko perintökin luvassa=)
Todella iljettävää odottaa perintöä ja laskea sen varaan yhtään mitään. Toivottavasti menee testamentilla johonkin muualle!
Mieheni petti minua toisen kanssa, kun olin 29v ja oltiin juuri ostettu 3h+k hintaan 40 000 euroa velaksi tietenkin. Vanhempani peruuttivat takauksen ja pakottivat minut petetyn antamaan asunnon heidän nimiinsä. Myivät sen itse 90 000 eurolla vuotta myöhemmin.
Olen asunut vuokralla kaupungilla siitä lähtien ja maksanut vuokraa noin 70 000 euroa.
Harmillista...
halvemmalla taloa löydy. No onneksi on myös vuosia aikaa tehdä työtä ja suurehko perintökin luvassa=)