Joskus vaan meinaa pinna loppua...
Mä en käsitä miten tuon pojan saa tottelemaan. Tai siis tottelee joo, jos odottelee tarpeeksi kauan... Kaikki kestää ihan tolkuttoman kauan. Ei paljon tee mieli ees lähteä tuon kanssa mihinkään, kun mulla ehtii aina hermo palaa useammin kuin kerran vartoessa, josko herra suvaisisi saada jotain aikaan...
Ikää pojalla 4,5v ja esim. tänään ruvettiin pukemaan päälle. Laitoin vaatteet pojan eteen ja käskin pukea housut jalkaan. Otti housut käteen, laski takaisin ja viuhahti pois paikalta, kun tarvii tehä tää juttu ensin. Poika takaisin, jätkä istuu ku tatti housujensa kanssa eikä mitään tapahdu. ja housut jalkaan. Käskin laittaa sukat, mutku nyt piti tehä taas joku muu asia. Poika takaisin. Saa ehkä yhden sukan jalkaansa ja keksi taas jotain muuta.
Siinä vaiheessa kun tuolla oli jalassa just se yks sukka, mä olin pukenut itseni ja nuoremman sisaruksen sisävaatteisiin ja nuoremmalle osan ulkovaatteistakin.
Lopulta puin pojan osittain itse. Kun oli saatu päälle kenkiä lukuunottamatta kaikki vaatteet, poika piiloutuu eteisen tuolin alle, eikä tule pois. Siskon kanssa ollaan jo ovenraossa menossa, vastahan tässä on tunnin verran taisteltu...
Päästiin me LOPULTA pihalle, kun uhkailin ja kiristin riittävästi.
Mutta sisääntullessa taas... Me ollaan jo menossa sisälle, kun poika änkeää itsensä lumihankeen polvia myöten, kahlaa ison lumikasan taakse ja koittaa kiivetä kasan yli. Ei onnistu. Mä käsken kiertää kasan, kun nyt sit mennään, eikä enää meinata. Mitään ei tapahdu. Menen kattomaan mikä maksaa ja poika vaan ähkii, kun ei pääse. Mä ohjaan kädestä pitäen kasan ympäri ja nostan pois lumihangesta. Kävelee ehkä kaksi metriä ja kahlaa takaisin hankeen, vaikka ehdin kieltää... Alkaa hieman kypsyttää ja komennan tulemaan nyt just ja vähän liukkaasti sittenkin. Poika ei sano mitään, mutta lähtee sentään kahlaamaan lumessa oikeaan suuntaan. Siis siihen asti, että pääsee mattotelineen luo ja alkaa putsailla mattotelineeltä lumia. Mä käyn koppasemassa kainaloon ja kannan portaille. Huuto ja mekkala ihan karsea, eikä enää leiki mun kaa, eikä tee mitään enää ikinä kuulemma. Ja jää mököttämään portaiden juureen... Könyää yläkertaan ehkä puolen tunnin sisään. Käsken riisua. Puoli tuntia myöhemmin poika istuu eteisessä edelleen vaatteet päällä ja pyytää auttamaan. Noh, menen auttamaan, mutta jätkä juoksee karkuun ja alkaa kirkua. Käsken hankkiutumaan sitten ihan itse eroon vaatteistaan ja menen laittamaan pikkusiskon päiväunille (sisko ehti jo syödä ennenkuin poika sai edes vaatteita päältään...)
ARGH!! Onko kaikki 4-vuotiaat samanlaisia taivaanrannanmaalareita??? Miten tuon saa oikein tekemään - jotain? (Välillä on jäänyt sitten ulkoilu väliin, on joutunut jäähylle niskottelusta, on otettu etuisuuksia pois... Ei hitto tuohon ei auta mikään!)
Kommentit (3)
mua hymyilytti kovasti kun luin tän : ) Mulla on vähän samanlainen 5v ja juuri tuosta syystä minusta ihana : D Kyllä se vaatii pitkää pinnaa ja välillä se pinna katkeaa, myönnetään, mutta juuri tuollaisia minusta 5v poikien kuuluu ollakkin. Vailla huolta huomisesta, tutkia ja kokeilla ja onnistua ja epäonnistua ja yriittää ja ja ja...
Mutta joo... tiedän että tää ei lohduta yhtään.
Kyllä ne kuitenkin siitä kasvaa. Minä kun toisaalta katson tuon lapsen 14v veljeä joka notkuu ja letkuu, venyy ja paukkuu eikä mitään tapahdu (oi ihana murkkuikä) niin ei tunnu läheskään niin pahalle tämä 5v touhu. Usko pois, sinäkin vielä kaiholla muistelet näitä aikoja.
Niin, meillä on jkv auttanut kun kerron vähän etukäteen lähdöstä. Esim. että 5min päästä lähdetään ulos joten tee nyt kaikki mitä pitää keretä tekemään. Sama sisäänlähdön kanssa ja kauppareilluille ja kylään. Ei se aina toimi, mutta on ainakin annettu etukäteen varoitus lähdöstä eikä tuu ihan yllätyksenä. Samoin meidän 5v lähtee aina eka pukemaan (ja on aina vika valmis) eli sanon tälle jo muita ennen että nyt lähdetään.
Tsemiä!
Tähtitarra tms. jokaisesta reippaasti sujuneesta vaatteidenpukemisesta tai vastaavasta. Sitten kun on x määrä tähtiä, saa valita lelun joko kaupasta (sovitusta hyllystä) tai olet ostanut kotiin pienen laatikollisen mieluista pikkutavaraa ja sieltä saa valita yhden.
Kanna sisään jos on tarvis, anna mököttää niin pitkään kuin huvittaa. Se ei ole vaarallista. Mutta tähden saa vain jos ehtii ruokapöytään samaan aikaan kuin te.
Ja paaaljon paaljon paaaaljon positiivista palautetta siitä, kun homma on sujunut hyvin.