Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et maksa isovanhemmille lastesi hoidosta?

Vierailija
07.12.2010 |

Siis mikäli he enemmän tai vähemmän säännöllisesti toimivat lapsenlikkana.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan silloin tällöin heille lahjoja.

Vierailija
2/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan silloin tällöin heille lahjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemisesta.

Ei edes silloin ottanut mitään kun jäi vuorotteluvapaalle vuodeksi hoitamaan meidän lapsia.

Vierailija
4/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on elossa enää 1 isovanhemmista. Rahaa ei vahtimisesta makseta, mutta muistetaan muuten, esim. lahjakortilla tms. Ja vähemmän säännöllisesti on lapsenlikkana, kun on vielä itse työelämässä mukana.

Vierailija
5/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tosin laitan mummon tilille bensarahaa, mutta aika vähän se kattaa.

Vierailija
6/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät maksa minulle, kun käyn pikkusiskon kanssa kaupungilla ostoksilla.

Koska ystäväni mieskään ei ole halukas maksamaan minulle vaikka vietän viikoittain aikaa ystäväni kanssa.

En myöskään ole KOSKAAN kuullut isovanhemmasta, joka haluaisi maksun siitä, että viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa. Jos on vähävarainen mummu/ukki, voivat lapset vanhemmat tietysti maksaa ruokalaskun tms.

Jos taas on kyse kokopäivähoidosta, on asia tietysti eri, mutta siitähän ei tainnut nyt olla kyse?

Vierailija
7/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät suostu ottamaan sitä myöskään käyttötavaroista esim.vaatteista joita tuovat. Palkintona lapsemme todella odottavat isovanhempiensa tapaamista. Heillä on elävä suhde näihin, josta olen todella kiitollinen ja onnellinen.

Vierailija
8/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska on olemassa vielä sellaisia perheitä, joissa on ikäänkuin luonnollista, että isovanhemmat osallistuvat ydinperheen arkeen auttamalla lastenhoidossa ja vaikkapa haravoinnissa. Että ei heitä "palkata lapsenlikaksi" vaan he ihan ovat tässä meidän käytettävissä vapaasti kun omilta menoiltaan ehtivät -ja usein ehtivätkin.

Meidän perheessä on myös tapana, että kun joulupöytään kokoonnutaan niin isovanhemmat tulevat päivällä jo laittamaan ruokia -eivätkä todella hinnoittele, että "kinkun paisto 40e, pöydän kattaus 15e ja vauvan vaipanvaihto 20e"

Voi tsiisus -mihin tää maailma on menossa ;)

Vierailija
9/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis perin omituista maksaa ihmisille, jotka kaikin mahdollisin laillisin verovapain keinoin siirtävät varallisuuttaan lapsilleen ja lapsenlapsilleen maksaa hoitoavusta.

Vierailija
10/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen viikko 6½h/pv oli mummo ensimmäistä lapsenlastaan hoitamassa, maksoin joka päivästä 10e. Tuli kalliimmaksi kuin kunnallinen hoitopaikka, missä olisi tullut ruoka ja kunnollinen viriketoiminta samaan hintaan.

Ilman maksua mummo ei sit ole tarjoutunutkaan, ei siis tarvii vaivautua.

Vierailija
11/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaa säännöllisesti meidän nuorimmaista kun minä käyn töissä.

On onnellinen kun saa hoitaa, sanoi leikillään että hänen oikeastaan pitäisi maksaa siitä että saa lapsen kanssa olla ;)

Toki kuljetan häntä kauppaan ym. ja ostan joskus jotain pientä.

Vierailija
12/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kummankaan puolen isovanhemmat eivät koskaan ottaisi rahaa. Heillä on sitä enemmän kuin riittävästi omiin tarpeisiinsa. Varmaan loukkaantuisivat verisesti, jos tuputtaisin.

Vierailija
13/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat ainakin haluavat viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa, se ei ole mikään suorite, josta pitäisi maksaa. En voisi itsekään kuvitella tulevaisuudessa ottavani maksua omien jälkeläisteni hoitamisesta.

Vierailija
14/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tuputtaa rahaa heille lapsenhoidosta. Siis meidän tapauksessamme.

Muistetaan sitten muuten :)

Vierailija
15/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoin joka päivästä 10e. Ilman maksua mummo ei sit ole tarjoutunutkaan, ei siis tarvii vaivautua.

Tosi ikävä kuulla. Surulla olen lukenut näitä juttuja, joissa isovanhemmat eivät halua omia lapsenlapsiaan hoitaa... jotain täytyy feelua päässä olla, jos ei omia lapsenlapsiaan halua tavata kuin pari kertaa vuodessa (niitäkin on). Ja toi, että pitää maksaa on kyllä kaiken huippu!

Olen tosi pahoillani puolestasi.

Vierailija
16/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhemmat vaatisivat maksua lapseni hoitamisesta, niin en kyllä todella veisi.

Joo eihän ne ole kasvatusvelvollisia tai eihän heidän tarvitse lapsenlapsiaan hoitaa, mutta siltikin. Jos he rahaa pyytäisivät, en usko, että he oikeasti edes haluavat lapsia hoitoon, ja tällöin on väärin myös niitä lapsia kohtaan viedä heidät paikkaan, missä heitä ei kaivata ja ovat vain vaivaksi.

Toki tarjoan rahaa, jos isovanhemmat veisi lapsen vaikkapa syömään, korkeasaareen tms...Tai enpä tiedä kuitenkaan, jos he itse välttämättä haluavat lapsen sinne viedä, eikä niin että olisin itse ehdottanut.

Eri asia on, jos hoitoon vieminen on jatkuvaa, esim. jos lapsi on viikot mummolassa hoidossa kun äiti on töissä. Mutta tällöin rahasta pitää sopia etukäteen.

Minä olen tähän asti elänyt siinä uskossa, että suurin osa(myös omat) isovanhemmista nimenomaan haluaa viettää aikaa lastenlastensa kanssa.

En mäkään ikinä pyytäisi rahaa esim. siitä, jos hoidan kummilapsiani, siskon lapsia, kaverin lapsia tms.

Vierailija
17/17 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan lapsen ISOvanhemmista, he ovat suoraan verisukua lapsenlapsilleen! Vaikka miten onkin menty tähän älyttömään ydinperhe-kulttuuriin, mä olen silti sitä mieltä, että joka ainoalla sukulaisella on paikkansa lapsen elämässä, se on kunnia-asema eikä mikään ansionlähde. Oli sitten kyse tädistä, pikkuserkusta tai isovanhemmista.

Jos isovanhemmilla on niin vähän mielenkiintoa olla omien lastensa lasten kanssa, että siitä pitää oikein maksaakin, lapsi tuskin kaipaa tällaisia isovanhempia lainkaan. Tietysti on täysin eri asia, jos kyse on esim. päiväkotiin viemisen sijasta kotiin hoitamaan tuleva mummo, silloin mielestäni on kohtuullista, että mummo saa palkkaa vaikkapa lapsesta maksettavan kotihoidontuen/yksityisen hoitorahan. Silloin mummo kuitenkin uhraa paljon aikaa lapsenlapsensa hoitoon, ja lähtee kotoaan lapsenhoitoon vaikkei yhtään huvittaisikaan juuri sinä aamuna, laittaa ruuat ja tekee kaikki tarvittavat hoitotoimenpiteet. Näin oli silloin, kun itse olin kokonaisen kesän siskoni lasten hoitajana joka ainoa päivä, ja silloin he maksoivat siitä palkan. Muuten en ole heiltä enkä muiltakaan sukulaisilta lastenhoidosta maksua pyytänyt enkä ottanut vastaan.

Jos mun lasteni ainoa mummo, anoppini, alkaisi vinkua maksua antamastaan lastenhoitoavusta, löisin luukut kiinni ja käskisin painua sinne missä pippuri kasvaa tulematta takaisin. Ei tarvitsisi enää sitä varttia, jonka kolme tai neljää kertaa vuodessa viettää ihan ilman meidän vanhempien läsnäoloa lastemme kanssa, tuhlata meidän lapsiimme.