Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradusta non sine -> masis iski

Vierailija
07.12.2010 |

Sain aamulla tietää että gradustani olisi tulossa arvosana cum laude tai non sine. Olin ollut ohjaajan positiivisen palautteen vuoksi koko ajan siinä luulossa että tässä ollaan tekemässä vähintään cumua ja nyt hän yhtäkkiä antaa ymmärtää että saan olla tyytyväinen jopa non sinestä.

Ensin iski kauhea masis ja itkukohtaus, sitten raivo ja nyt on vaan sumea ja surullinen olo. Vielä pitäisi vääntää loppuun lyhyt conclusion-kappale, mutta se tuntuu vaikealta kun koko gradu tuntuu niin huonolta ja tunnen tulleeni petetyksi ohjaajan osalta. Ohjaaja painostaa vaan laittamaan gradun nyt kasaan.

Oon tehnyt gradua kokopäiväisesti muutaman kuukauden, välillä masennuksesta kärsien. Kaiken järjen mukaan mun pitäis olla iloinen siitä että gradu on valmistumassa vihdoin, mutta olisin niin halunnut vähintään C:n arvosanaksi, että kehtais esitellä tutkintotodistustakin. Muuten olen saamassa opinnoista arvosanan erinomainen joten siinäkin mielessä tuntuu että non sine pilaisi kokonaisuuden.

Miten te muut non sinen tai muun heikomman arvosanan saaneet olette selvinneet? Pikaisen nettisurffailun perusteella selvis että se on ollut monelle kriisin paikka ja että C:n alla olevia arvosanoja hävetään.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

gradusta M:n ja olin positiivisesti yllättynyt. Miten noi arvostelut menikään, oliko non jotain kutosen luokkaa ja cum seiskan (jos verrataan kouluarvosanoihin)? Etkö vois kysyä ohjaajalta miksi päätyi tuohon arvosanaan?

Vierailija
2/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi sen C:n.

Niin muutkin tekevät tuollaisessa tilanteessa jossa arvosana keikkuu kahden rajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsetko gradusta arvosanan johonkin? Vai tarvitsestko gradun?

Itse tarvitsin gradun ja tutkinnon, jotta saan parempaa palkkaa. Ei ole kukaan koskaan kysellyt g:t arvosanaa, vaan sitä, että olenko valmistunut.

Vierailija
4/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan toi MASENNUS tässä nyt sekä syy, että seuraus?

Kukaan ei koskaan pyydä nähtäväkseen tutkintotodistustasi, älä huoli. Ole onnellinen ja tyytyväinen, että gradu on tehty ja menee läpi. Valmistu ja siirry eteenpäin.

Vierailija
5/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. FM

Vierailija
6/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sain kyllä hyvän arvosanan gradusta mutta ei sitä ole kukaan koskaan kysynyt muualla kuin jatko-opintoihin hakiessa.

Vierailija
7/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa jos gradua ei ole vielä arvosteltu, voit itse vaikuttaa! Älä palauta työtä joka on niin huono että ohjaaja veikkaa sinun saavan siitä non sinen. Minulla oli vaatimaton ohjaaja, eikä hän oikeastaan ohjannut työtä vaan lähinnä tarkisti kirjoitusvirheitä. Jos olisin saanut oikeita neuvoja miten tehdä gradusta vielä paremman olisin tehnyt mitä hyvänsä. Vaikka kuukauden yötöitä. Olisin halunnut laudaturin tai vähintään eximian - sain magnan. Olin ja olen edelleen todella pettynyt, mutta käytännössä arvosanalla ei ole ollut merkitystä.

Vierailija
8/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmissa ei ole jatko-opintoja ja tärkeintä on vaan valmistua ja päästä eteenpäin. Olin silti ajatellut että cum laude olisi kiva - varsinkin kun ohjaajan palaute loi uskoa siihen että työni on hyvää.

Mulla on nyt niin kiire aikataulu jos haluan paperit vielä ennen joulua etten ehdi enää tekemään parunnuksia (kysyin neuvoa kyllä niihin). Olisi ollut reilua jos ohjaaja olisi jo aiemmin antanut rakentavampia kommentteja kuin vain hyvä hyvä jatka samaan malliin.

Joo ehkä pitää nyt vaan vetää homma loppuun mutta pelottaa se että jää inhottava maku koko jutusta. Monet sukulaisetkin varmaan oottaa multa hyvää gradua ja alle keskitason on sitten menossa...

Vierailija
9/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alettiin tässä yksi päivä kahvitauolla miettiä gradujen arvosanoja. Oli kyllä lasittunut yhteistuijotus, kun jengi pinnisteli ja koetti muistaa, mitä tuli. Itse muistan oman magnani siitä, kun sain kavereilta kortin, että ämmälle ämmä.

Huvittavaa, että suurin osa muisti ylioppilastodistuksen arvosanat paremmin kuin gradun!

Eli no worries, kukaan ei tuota sinulta enää kysele.

Vierailija
10/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vieläpä proffan "tutkimusryhmässä" eli proffa ohjasi aikas tiukasti graduntekoa ja saneli reunaehtoja. Koska halusin saada työni valmiiksi, noudatin ohjeita ja vielä viime metreilläkin muutin rakennetta proffan mieltymysten mukaiseksi. Sitten arvosanaksi non sine vielä saatesanoilla, että "eipä tämä nyt erikoinen tutkimus ollut, mutta kyllä tämän hyväksyä voi".

Suuren luokan ärsytys iski, vaikka onneksi olin jo työelämässä siinä vaiheessa, joten en ehtinyt asiaa liiemmin murehtia. KOSKAAN ei ole kukaan kysynyt arvosanaa missään työelämän vaiheessa.

Niin että unohda koko juttu! Aivan sama. En ole pumaskaa sittemmin avannut, eikä se ketään kiinnostanutkaan. Mun nimi on jossain opuksessa kun joku proffan assari teki gradusta lyhennelmän sen proffan johonkin kirjaan. Onkohan kukaan koskaan lukenut kyseistä kirjaa?!!?

Vierailija
11/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä gradun arvosanaa nyt suoraan missään kysytään, mutta fakta on, että kyllähän siihen esim. työnhaku-tilanteessa kiinnitetään huomiota. Näkyyhän se tutkintotodistuksessa. Yllättävän suuri ero on AP:n gradun arvosanan ja yleisarvosanan välillä. Ihmettelen kyllä myös ohjaajan tyyliä: olisi luullut, että antaisi AP:lle enemmän ohjausta ja suuntaisi työtä paremman arvosanan suuntaan...

Voithan sä AP vielä ohjaajalta kysyä, mitä voisit gradussasi parantaa, että arvosanasi nousisi. Sanot vaikka, ettet suostu palauttamaan noin huonon arvosanan saavaa työtä vaan tahdot ohjaajan neuvojen mukaisesti muovata työtä paremmaksi, edes sen yhden arvosanan verran. Ei sun ole pakko palauttaa sitä gradua ennen kuin itse tahdot!

Vierailija
12/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jonka tulen muistamaan liiankin hyvin. Toki mun pitää yrittää suhteuttaa arvosana siihen että oon tosiaan ollut kohtuullisen masentunutkin tässä välillä jne.

Non sine antaa gradusta jotenkin sellaisen kuvan että se on nopeasti kokoon kyhätty tekele. No, ehkä se mulla sitten on hitaasti kokoon kyhätty tekele koska oon tehnyt sitä kuitenkin noin 5 kuukautta, tosin välillä niitä taukoja.

T. Alkup.

Vierailija
13/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työhaastattelussa edes kysytty todistuksia!!!! Aina on mukana olleet ja kerran jopa tarjosin niitä. Haastattelija selasi mapin läpi, mutta tuskin edes katsoi niitä.

Vierailija
14/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä gradun arvosanaa nyt suoraan missään kysytään, mutta fakta on, että kyllähän siihen esim. työnhaku-tilanteessa kiinnitetään huomiota. Näkyyhän se tutkintotodistuksessa. Yllättävän suuri ero on AP:n gradun arvosanan ja yleisarvosanan välillä. Ihmettelen kyllä myös ohjaajan tyyliä: olisi luullut, että antaisi AP:lle enemmän ohjausta ja suuntaisi työtä paremman arvosanan suuntaan... Voithan sä AP vielä ohjaajalta kysyä, mitä voisit gradussasi parantaa, että arvosanasi nousisi. Sanot vaikka, ettet suostu palauttamaan noin huonon arvosanan saavaa työtä vaan tahdot ohjaajan neuvojen mukaisesti muovata työtä paremmaksi, edes sen yhden arvosanan verran. Ei sun ole pakko palauttaa sitä gradua ennen kuin itse tahdot!

Olen hakenut töitä gradun jälkeen monta kertaa, eikä kukaan ole katsonut gradun arvosanaa! Ei kukaan. Esimiestehtäviinkin hakiessani olin soveltuvuustesteissä eli gradupaperia ei kukaan edes vilkaissut.

Joten älä nyt julista suulla suuremmalla. Se on varmasti hyvin alakohtaista ja ap:n hakemasta työstä kiinni, vilkaiseeko joku gradun arvosanaa.

Ja juuri tuo ero yleisarvosanan ja gradun arvosanan välillä kertoo olennaisen: graduun ei ole ehditty tai voitu panostaa, mikä on ihan inhimillistä sekin. PÄÄ ap.lla kuitenkin on toiminut ja hän on opiskellut alansa tunnollisesti (mikä näkyy hyvin siinä yleisarvosanassa "erinomainen").

-2 vai mikä se nyt olikaan, ytm kuitenkin -

Vierailija
15/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä niin että kun nyt laitan ns. loppullisen version menemään tarkastajille niin pyydän niitä ilmoittamaan että onko tulossa non sine vai cum laude ja jos ensin mainittu niin haluan edes harkita sitä että tyydynkö siihen. Muuten tulee uhrimainen olo.

Ohjaaja ei näiden kuukausien aikana antanut mulle mitään palautetta liittyen gradun teoriataustaan tai muihinkaan tärkeisiin juttuihin, lähinnä oli kielikorjauksia ja sitten tosiaan tätä että tosi hyvältä vaikuttaa. Nyt kun pyysin sitten parannusideoita että saisin sen cum lauden niin se kehotti vaan tekemään hyvän conclusionin ja painosti palauttamaan työn pikaisesti. Kyllä ärsyttää tuo painostuskin vielä.

On kyllä niinkin että aiheeni ja lähestymistapani on sellainen ettei se aiheuta ihastusta ja sekin ilmeisesti vaikuttaa vaikka muuten olisi gradu perusteellista työtä. Ohjaajani antoi ymmärtää että lasku non sineen tulisi johtumaan siitä että kakkostarkastaja ei tunne aihealuetta eikä pidä lähestymistavastani.

Jännä juttu että kun aloitin gradun niin mieliala oli se että kunhan vaan läpi menee mutta kun siihen kuitenkin panostaa aikaaa ja vaivaa niin omat odotukset kasvaa. Enkä kuitenkaan odottanut huippuarvosanaa vaan keskiarvosanaa. Kun luin ohjaajan mailin aamulla niin aloin vaan itkemään, yllätys ja järkytys olivat niin voimakkaita.

Kiitos tsemppauksesta ja erilaisista näkökulmista.

Vierailija
16/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tutkijaksi havittele, niin kirjoitat conclusionin, taputat itseäsi olalle, otat non sinen vastaan ja onnittelet itseäsi kovasta työstä ja siitä, että gradu on valmis. Pääset eteenpäin, gradu on yks pieni juttu vaan ennen työelämää vaikka nyt muulta tuntuisi. Voi tietty riippua alasta, mut harvassa on gradun arvosanan kyselijät työelämässä. Ja mun sukulaiset ei kyl ois arvosanoja osannut kysellä, mut jos sua ympäröi akateemikot niin tuskin ne yhden gradun arvosanasta välittää. IMO yo-arvosanatkin tärkeämpiä. Mut mä sainkin c:n joka sit onkin näköjään ok, luulin et ei :) Mut ei silläkään ois vk:aa lähdetty tekemään, joten sou vat. T. Huuhaa-humanisti

Vierailija
17/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten ei yksittäisten kurssien arvosanoillakaan. Pääasia että valmistut.

Vain jos jatkaa väitöskirjan tekemisellä, sillä on väliä.

Vierailija
18/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei ole varsinaisesti koskaan missään kysytty, mutta työnajtajat ovat kyllä katsoneet tutkintotodistuksen läpi ja nähneet kyllä arvosanan. Töitä olen silti aina saanut...

Arviontiteksti on gradustani erittäin positiivinen, joten lopussa ilmoitettava arvosana tuleekin melkein yllätyksenä. Analyysiäni ja kieltäni kehutaan kovastikin

Suurin syy huonoon arvosanaan olikin garduni suppeus: lyhyys ja tulosten niukkuus. Mutta aiheeni oli jo loppuunkaluttu muutenkin ja halusin vain saada g:n tehtyä helpohkolla aiheella.

Mutta silti harmittaa!

Vierailija
19/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on itselläkin päällimmäisenä. En niinkään pelkää sitä että se vaikuttaa työn saannissa varsinkin kun omaan jo pitkän työkokemuksen ja sen avulla töitä lähinnä tulen hakemaan, tosin tietty maisterin paperit ovat kiva lisä päällä.

Kyllä se kalvaa itseä että kuinka tää gradu nyt meni näin huonosti vaikka koko yliopisto-ajan sain hyviä arvosanoja.

Nyt on sellainen olo että valmistumisjuhlia ei tule ja olen visusti hiljaa gradusta, tutkielman piilotan jonnekin mistä se ei eksu kenenkään käsiin. Miehen kanssa voidaan kahdestaan juhlia kun tiedetään miten kovan takana kaikki oli.

Vielä eilen ajattelin miten vien ohjaajalle jotain muistamista mutta enpä taidakaan...Eilen vielä tosiaan suitsutteli niitä hyviä palautteita, joten sitten rohkaistuin kysymään että mitä luokkaa arvosana tulee olemaan.

Vierailija
20/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äla jätä juhlimatta! Eihän se gradu ole = koko saavutuksesi. Valmistuminen on hieno saavutus, monelta yliopisto-opiskelijalta se jää tapahtumatta.

Ole ylpeä itsestäsi. Ei kaikki voi saada graduistaan niitä parhaita arvosanoja. Sä valmistut, se on tärkeää!