Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradusta non sine -> masis iski

Vierailija
07.12.2010 |

Sain aamulla tietää että gradustani olisi tulossa arvosana cum laude tai non sine. Olin ollut ohjaajan positiivisen palautteen vuoksi koko ajan siinä luulossa että tässä ollaan tekemässä vähintään cumua ja nyt hän yhtäkkiä antaa ymmärtää että saan olla tyytyväinen jopa non sinestä.

Ensin iski kauhea masis ja itkukohtaus, sitten raivo ja nyt on vaan sumea ja surullinen olo. Vielä pitäisi vääntää loppuun lyhyt conclusion-kappale, mutta se tuntuu vaikealta kun koko gradu tuntuu niin huonolta ja tunnen tulleeni petetyksi ohjaajan osalta. Ohjaaja painostaa vaan laittamaan gradun nyt kasaan.

Oon tehnyt gradua kokopäiväisesti muutaman kuukauden, välillä masennuksesta kärsien. Kaiken järjen mukaan mun pitäis olla iloinen siitä että gradu on valmistumassa vihdoin, mutta olisin niin halunnut vähintään C:n arvosanaksi, että kehtais esitellä tutkintotodistustakin. Muuten olen saamassa opinnoista arvosanan erinomainen joten siinäkin mielessä tuntuu että non sine pilaisi kokonaisuuden.

Miten te muut non sinen tai muun heikomman arvosanan saaneet olette selvinneet? Pikaisen nettisurffailun perusteella selvis että se on ollut monelle kriisin paikka ja että C:n alla olevia arvosanoja hävetään.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku viitsii pyyteettömästi auttaa.

ja ohjaajasi patistaa sinua tekemään sen kasaan kahdesta syystä: hän tietää, että valmistumisella NYT on sinulle taloudellista merkitystä ja hän tietää myös että arvosanalla ei ole. TÄllä hetkellä sinun on siis tärkeämpää valmistua kuin millä arvosanalla valmistut. Jos taas ilmoittaisit, että ei sen välittömän valmistumisen nyt niin väliä olekaan, hän voisi vaihtaa vaihdetta ja neuvoa kaikkia niitä työläitä ja aikaavieviä konsteja, millä arvosanan voisi kohottaa magnaksi tai eximiaksi. OHjaajan tehtävä kun on antaa sellaisia neuvoja, joista opiskelijalle on hyötyä. Ei kannata antaa neuvoja, joiden toteuttaminen vie 6 kuukautta, jos aikaa on vain 2 viikkoa.

Rehellisesti sanottuna, pystyt kuitenkin todennäköisesti vielä tekemään paljon varmistaaksesi sen cumun. Pidä huolta siitä, että se gradu on muodollisesti oikein. Lähdeviitteet ja kirjallisuusluettlot kuntoon, pilkkuja myöten ja aakkosjärjestykseen.

Että otsikot vastaavat lukujen sisältöä. Tämä on oikeasti tosi tärkeä juttu ja tosi monien gradujen kompastuskivi. Älä taiteile, vaan kirjoita otsikkoon se, mitä luvussa käsitellään. Katso myös, että se juttu on kokonaisuudessaan käsitelty siinä luvussa. JOllei ole, siirrä käsittely siihen.

Katso, että kaikki termit ja käsitteen on määritelty alussa, taustat selvitetty, ja aiheen merkittävyys jotenkin todettu. Kokeile esim laittaa joku tilastotieto siitä, kuinka laajaa ilmiötä käsittelet.

Tarkista tutkimuskysymys: että sellainen ensinnäkin on, että se on selkeä, että sitä voi tutkia sun lähteillä ja mielellään vielä, että olet tosiaan tutkinut sitä. Jos huomaat, ettet ole tutkinut sitä tai saanut tuloksia,muuta kysymystä sen verran, että ne mätsäävät työhösi ja lähteisiisi. Jos jossain on joku ongelma, selitä se ja pohdi sitä. Ongelman tunnistaminen on tiedettä ja siitä voi saada laudaturin, ongelman peittely tai huomaamatta jättäminen on sähläystä ja siitä saa approbaturin. Proffa huomaa sen kuitenkin, vaikka yrittäisit peitellä.

Kirjoita loppuluku niin, että väännät paksuhkosta rautalangasta vastaavasi nyt niihin alussa esitettyihin tutkimuskysymyksiin.

Kyllä se siitä. TÄmän ehdit tehdä viikossa tai parissa ja sillä voit jo nostaa gradusi cumun tasolle. Mut vaikkei se sit lopulta onnistuisikaan, niin ei sen oikeasti juuri väliä ole. Yksi kaveri sai A:n gradustaan ja sillä on kuitenkin ihan mukava vakivirka lukion opettajana.

**

Mä olen asemassa, jossa kuuntelen paljon sekä opiskelijoita että proffia. Ymmärrän ja tuen opiskelijoita, mutta kyllä sekin tosiasia on, että vaikka opiskelijat sanovat, että ohjausta ei ole, proffat taas valittavat, että kullekin opiskelijalle on kyllä sanottu siitä ja siitä ja selitetty tätä ja tätä, mutta kun "ei se kuule eikä kuuntele".ELi jotenkin näyttää siltä, että opiskelijoiden on kovin vaikea ottaa palautetta vastaan ja toteuttaa niitä neuvoja. Munkin luonani käy välillä opiskelijoita, jotka pyytävät neuvoja graduunsa, mutta eivät esimerkiksi kirjoita ylös mitään kommenttejani, eivätkä esimerkiksi neuvomiani lähdekokonaisuuksia. VIimeviikollakin törmäsin yhteen, jonka olin pari kuukautta sitten neuvonut kahden eri lähdekokonaisuuden äärelle ja sanonut, että tutustuu niihin ja yrittää sitten luoda tutkimuskysymystä ja tulee sitten juttelemaan lisää. Ei se ollut mihinkään tutustunut, sen sijaan se oli kirjoittanut proffalle "tutkimussuunitelman", jossa se osoitti kiinnostuksenpuutteensa sekoittamalla nämä kaksi lähderyhmää jopa nimiltään keskenään yhdeksi sellaiseksi, jota ei sitten oikeasti ole olemassakaan. Sen perusteella tämä nuorukainen väitti sitten tutkivansa ilmiötä, jonka ilmeisesti oli myös keksinyt omasta päästään ja jota taatusti ei voisi tutkia kummankaan niiden oikeasti olemassa olevan lähderyhmän perusteella. VOi olla, että en enää viitsi ihan hirveästi panostaa hänen ohjaamiseensa, ennen kuin hän tosiaan käy katsomassa niitä lähteitä...

Vierailija
42/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nyt nimittää gradun suhteen.

Eli täällä on alkuperäisellä kirjoittajalla pian Conclusion on kasassa. Kiitos rohkaisusta ja onnitteluista! Tuntuu hyvältä saada sellaisia. Kuulun nimittäin niihin n:n vuoden opiskelijoihin joka oli varma että ei koskaan valmistu. Graduhistoria on pitkä ja synkeä ja sisältää monta aloitusta ja epäonnistunutta lopetusta. Usko itseen gradun tekijänä meni välillä ihan täysin. Masennus ei ole yhtään auttanut asiaa.

Tämä aihe josta gradun nyt tein oli kolmas aihe joka mulla on ollut. Koin että olennaista tällä kerralla oli se että valitsin aiheen josta olin aidosti kiinnostunut. Lisäksi oli mahis tehdä gradua täysipäiväisesti, mikä auttoi. Jos minä onnistuin niin se ei ole mahdotonta muillekaan.

Fiilikset on menneet non sinen suhteen parempaa suuntaan tämän päivän aikana. Olen tajunnut että tärkeintä on saada gradu nyt pois alta ennenkuin se vie hengen :-0 Viime viikot ovat olleet todella raskaita kun olen elänyt epäsäännöllistä rytmiä, valvonut öitä koneen ääressä, en ole ulkoillut yhtään jne. Unilääkkeitä on mennyt ja voimakkaita kipulääkkeitä päivittäin pää-ja niskakipuihin.

Tässä muuten gradujen arvosanat. Non sine on kuulemma alin ns. hyvistä arvosanoista tai toisaalta eka ns. huonoista arvosanoista - miten sen sitten haluaa ajatella.

laudatur L

eximia cum laude approbatur E

magna cum laude approbatur M

cum laude approbatur C

non sine N

lubenter approbatur B

approbatur A

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehnyt lukea viestiäsi ennenkuin laitoin omani. Hyviä neuvoja, auttaa ymmärtämään ohjaajankin näkökulmaa. Oon yrittänyt laittaa muotoseikat gradussa kuntoon. En enää jaksa/ehdi tehdä mitään isoja muutoksia kun tosiaan palautan tarkastusversion ylihuomenna.

T. Alkup.

Vierailija
44/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehnyt lukea viestiäsi ennenkuin laitoin omani. Hyviä neuvoja, auttaa ymmärtämään ohjaajankin näkökulmaa. Oon yrittänyt laittaa muotoseikat gradussa kuntoon. En enää jaksa/ehdi tehdä mitään isoja muutoksia kun tosiaan palautan tarkastusversion ylihuomenna.

T. Alkup.

Ihan rauhassa vain. TÄrkeintä lienee, että se menee läpi. Sit sä valmistut! Onnea!

t 40

Vierailija
45/51 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin samanlainen, ITSELLENI oli tärkeää, että gradusta tuli hyvä arvosana ja olisin ollut mielettömän pettynyt itseeni ja kykyihini, jos olisin saanut huonon arvosanan - lapsellista ja turhaa tai ei.

Mutta silti sitä arvosanaakin tärkeämpää on saada se gee ulos uunista, vaikka sitten heikommallakin arvosanalla. Minä kyllä muistan oman arvosanani ja tiedän myös lähimpien ystävieni arvosanat. Joskus niitä muistellaan samoin kuin yo-arvosanoja. Gradut ovat myös hyllyssä ja itselläni ainakin valmistumisjuhlat olivat sellaiset, että gradu oli näytillä. Tutkintotodistus ei ollut, mutta sukulaiset vaativat sen näytille ja siellähän arvosana sitten näkyi. Ymmärrän siis ap:n haluttomuutta juhlia valmistumista, sillä sukulaiset voivat tahdittomuuttaan valella suolaa haavoihin arvosanan nähdessään.

Tästäkin huolimatta onnea ap:lle valmistumisesta!! Voihan olla että se C sieltä tulee kuitenkin. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka tässä tarinassa sitten lopulta kävi.

Vierailija
46/51 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse edelleen häpeän pohjanoteeraustani, varmaan hautaan asti. Kukaan ei onneksi kysy graduarvosanaani, mutta onhan se kaikkien pällisteltävänä, jos jotakin kiinnostaa.

Gradu kannatti kuitenkin tehdä, sillä alallani sillä on merkitystä. Olen klassinen tapaus, joka lipsahti kiinnostavaan&haasteelliseen työelämään, kun opinnot olivat loppuvaiheessa. Voin sentään onnitella itseäni, että tutkinto tuli suoritettua ja väänsin etägradun loppuun. Tsemppiä!

Vierailija
47/51 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain cumun ja siinä on puolet liikaa. Se on yksinkertaisesti ansioton ja heikkotasoinen. Proffa vaan sattui olemaan laitoksen löysin. Olin silloin jo töissä ja valmistuminen piti vaan saada alta pois. Sinänsä asialla ei ole merkitystä ja paperillahan mulla on ihan siedettävä gradu...

Kaverille taas kävi ohraiset. Hänelle oli tulossa hyvä gradu ja ohjaaja väläytteli vähintään magnaa. Sitten yhtäkkiä ohjaaja alkoi hoputtamaan sen gradun kanssa, mutta kaveri ei tajunnut syytä. Kyseinen pyöreä rouva oli jäämässä äikkärille ja yhtäkkiä ohjaajaksi tulikin toinen proffa, jolla oli pitkä vihasuhde tähän äitiyslomalle jääneeseen. He olivat tehneet toisistaan kanteluita ja kaikkea. Lopputuloksena antoi kaikista tuon toisen proffan ohjaamista graduista umpisurkeat arvostelut ja perusteli sillä, että osoittaa tuon äitiyslomalle jääneen professorin epäpätevyyttä tuollaisten gradujen ohjaaminen. Huoh. Oikeasti tuon kaverin gradu on mun gradua paljon parempi, mutta silti hänellä taitaa olla siitä alin arvosana. Tästä on aikaa jo vuosia. Nykyään tuosta varmaan voisi valittaakin. Silloin oltiin vaan hiljaa ja nieltiin.

Vierailija
48/51 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole onnellinen että olet saanut sen tehtyä! Niin moni on gradua vaille valmis, mutta sinä et!

T. itsekin gradua vääntävä, kohta valmistuva (eikä arvosanalla MITÄÄN väliä!)

Vierailija
49/51 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä pitäisi tehdä mutta en vai pysty tekemään.

Vierailija
50/51 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet menossa käytännön töihin, lohduttaudu sillä ettei ne gradun arvosanat ketään kiinnosta. Eri juttu sitten jos haaveilee jatko-opinnoista tms. akateemisesta urasta.

Itse olen tyytyväinen että ohjaaja aikanaan painosti minua (jo työelämässä olevaa ja siksi graduun erittäin motivoitumatonta, jo ainakin vuoden gradua pyöritellyttä opiskelijaa) tekemään sen verran että gradusta irtosi se C. Syyksi sanoi juuri sen, että on etua jos joskus kiinnostun jatko-opinnoista. Mutta enpä usko että töitä hakiessa on ollut arvosanalla väliä.

Vierailija
51/51 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli hyvät tiedot

Ihan ok gradu, ei sitä kannata murehtia. Kukaan ei koskaan tule kysymään gradusi arvosanaa eikä sillä ole mitään merkitystä työelämässä - ellet ole suunnitellut jatko-opintoja/tutkijan uraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän