Te joiden mielestä jopa 5 lahjaa per lapsi
on liikaa niin ostatteko lapselle pitkin vuotta leluja, kyniä, leffoja, cd:eitä, kirjoja, pehmoleluja, legoja, soittimia yms?
Onko lapsellanne leluja vai onko tosiaan niin köyhää ettei niitä ole kuin muutamia?
Mun mielestä on kurjaa että monen aikuisen mielestä muutama lahja riittää jouluna lapselle...tosin jos lapset on vanhemoia ja jo ymmärtää että aikuiset ostaa lahjat niin osaavat toivoa jo kalliimpaa ja tajuavat että muutama riittää kun on kallista.
Mutta miten esim.5v ymmärtää saadessaan 3 lahjaa? Mun mielestä köyhää... varsinkin jos paketit sisältävät tyyliin kyniä, vaate ja 1 lelu...
Kommentit (50)
Olen itse ainut lapsi ja sain/saan lahjoja ihan älyttömästi (olen noin 30v nyt). Latasin mummolassa pienenä paketteja vuoreksi eteisen takan eteen. Lahjoja oli aina niin paljon, ettei takan valkeata enää näkynyt. Ihan älytöntä!
Olen ärsyttävän materialistinen; en osaa oikeasti iloita kuin todella laadukkaista ja kalliista lahjoista (toki sitten myös ihan itsetehdyt on ihania). En pidä tästä piirteestä itsessäni.
En myöskään muista alle 25v yhtäkään saamaani joululahjaa, niin tärkeitä vissiin olivat..
Meillä on nyt yksi lapsi, 2v., olen huomaamattani jo ostanut hänelle varmasti yli kymmenen lahjaa. Mietittiin miehen kanssa ettei kyllä anneta kaikkia nyt jouluna, säästetään osa sitten myöhemmäksi. Ostan muutenkin ihan surutta taaperolle kaikkea pitkin vuotta, pitäisi alkaa rajaamaan omaa käytöstä, tai lapsestani tulee samanlainen kiittämätön puupää kuin itsestäni.
annetaan jouluna vain ne lahjat, jotka lapsi on saanut kummeilta ja sukulaisilta. Ollaan joulu mummolassa ja kotona lapsi saa sitten uutenavuotena avat meidän ostamamme kaksi lahjaa. Lahjoja tulee muutenkin iso läjä koska kahden suvun ainoalle lapsenlapselle on ilo ostaa kaikenlaista. Arvioisin että lapsi saa n. kymmenen lahjaa ja siinäkin on kaksivuotiaalle aika lailla availemista.
saa, mitä tarvitsee muulloin kuin jouluna. Ei toki mitään turhaa silloinkaan, eikä hirveästi leluja ympäri vuoden. Toki jotain lisäyksiä sarjoihin ym. Ja musiikkia, elokuvia, kirjoja paljonkin.
Mutta ei se ole yhtään surkeaa, kun meidän perheen jouluun kuuluu paljon muutakin kuin lahjat. Lahjat eivät siis ole se ainoa asia, mitä lapset joulussa odottavat. Ja vähintään yhden (kohtuullisen) toivelahjan saavat aina muiden lisäksi.
rakastaa lahjojen avaamista joten lahjoja tulee paljon! Mutta kaikki ei todellakaan ole leluja vaan paketeista löytyy myös "arkisia asioista" eli vaatteita ym. Meillä paketoidaan kaikki sukat ja saippuat erikseen joten kyllä niitä paketteja tulee helposti useampi kymmenen. Meidän lapsilla ainakin riittää "turnauskestävyyttä" lahjojen avaamisen suhteen joten miksi emme saisi antaa paljon paketteja?
En tiedä teistä muista, mutta mun mielestä suurin osa nykylapsista on ihan liian pilalle passattuja. Musta on järkyttävää, että jo 3-4-vuotiaat kilpailee vaatteilla ja tavaralla keskenään. Omilleni yritän opettaa kohtuutta ja olen sitä mieltä, että elämästä menee helposti maku, jos kaiken saa liian helpolla. Täyttämällä kaikki toiveet moni vanhempi tekee muksullensa karhunpalveluksen. Lapsista kasvaa pikku keisareita, joilla pitää olla joka joulu aina vain korkeampi kasa lahjoja...
Eilen paketoin meidän muksujen lahjat. Kun kummallekin oli koossa viisi pakettia, päätin jättää muutaman jo hankitun lahjan annettavaksi joskus toiste. Noiden viiden päälle toki tulevat vielä isovanhempien, kummien ja sukulaisten lahjat. Eli reilusti yli kymmeneen pakettiin päästään helposti. Se on mielestäni jo aikamoinen määrä. Tosin joukossa on sekä lahjatoiveita, että hyötylahjoja, kuten vaatteita ja vanhempi lapsista saa myös tarvitsemansa sukset lahjapaketissa.
kun lahjoja kuitenkin on antamassa äiti, isä, mummot, setä, täti, kummi ja kaveriperheet...
jotka saavat käytössä joka viikko jotian extraa, esim. leffoja, kirjoja, pieniä leluja yms.Vaatteita toki myös otetaan tarpeen mukaan kuukausittain. Jouluna niille itse ostamme 1-2 isompaa lahjaa, viime vuonna saivat meiltä vanhemilta uudet telkkarit omiin huoneisiin ja kanavapaketit vuodeksi. Tänä vuonna saavat taas pari lahjaa poikaan, mieluisia ja arvoltaan toinen 250 €ja toinen n. 350-400 €. Näiden lisäksi tulee noin 5 muutaman kympin lahjaa sukulaisilta ja kummeilta. Ymmärtävät asian miksi näin, eivät ole pienempäkään saaneet enempää lahjoja.
olen saanut suurimmalta osalta "lahjoittajista" etukäteen rahaa ja olen ostanut heidän puolestaan lahjat lapsillemme
5 v saa:
iso puinen parkkitalo
iso cars-legopaketti jossa make-rekka yms.
lasten monopoli-peli
3 kirjaa samaan pakettiin joista yksi musiikkisatu
parkkitaloon kuuluva puinen huoltoasema
lauri-palapeli
sitten tonttu tuo aattoaamuna yhden pikkuauton ja dvd:n
sitten vielä kahdelta sukulaiselta paketit, toivottavasti pienet...
3 -vuotias saa
puisen nukkekodin
isohkon legopaketin
sellaisen kehittävän taulu-vasara-naulajutun :)
barbille kylpyammetarvikesetin
peppi-pitkätossu dominopelin
kirjapaketin kuten isosisaruksensa
samoin tonttu tuo aattoaamuna dvd:n ja jonkin pienen lelun
plus kahdelta sukulaiselta hänellekin paketit eli menee aattoillan paketit, yhteensä siis 8/lapsi ja sitten aattoaamun yllätykset
eli jos ne lahjat on niitä haluttuja, niin vähempikin riittää. Meillä lapset saa yhden tosi toivotun (nyt isot legopakkaukset) ja yksi-kaksi edullista mutta toivomuslistan kärjessä olevaa lahjaa meiltä vanhemmilta. Lisäksi kaksilta isovanhemmilta ja kummeilta sekä tädiltä ja enolta lahjat eli yhteensä 7-10. Nää vielä avataan kahdessa erässä eli aattona pukki tuo 5-6 lahjaa ja pari on pukilta unohtunut toisten isovanhempien luo seuraavana päivänä avattaviksi.
Meillä lapset saavat kyllä silloin tällöin muutenkin leluja eli tietenkin synttärilahjat ja mies tuo 3-4 krt vuodessa tuliaisia työmatkalta. Lisäksi tekevät kotitöitä ja ansaitsevat taskurahaa, millä ostavat pieniä (noin 5 e) leluja muutaman kerran vuodessa. Kirjat ja piirustusvehkeet on meillä peruskamaa mitä ostetaan aina tarvittaessa.
Jääkö tuosta tavarapaljoudesta mitään mieleen ja muistoksi ?
Miten lapset osaavat huolehtia saamistaan kymmenistä lahjoista ? Osaavatko antaa tavaravuorelle arvonsa ?