Te joiden mielestä jopa 5 lahjaa per lapsi
on liikaa niin ostatteko lapselle pitkin vuotta leluja, kyniä, leffoja, cd:eitä, kirjoja, pehmoleluja, legoja, soittimia yms?
Onko lapsellanne leluja vai onko tosiaan niin köyhää ettei niitä ole kuin muutamia?
Mun mielestä on kurjaa että monen aikuisen mielestä muutama lahja riittää jouluna lapselle...tosin jos lapset on vanhemoia ja jo ymmärtää että aikuiset ostaa lahjat niin osaavat toivoa jo kalliimpaa ja tajuavat että muutama riittää kun on kallista.
Mutta miten esim.5v ymmärtää saadessaan 3 lahjaa? Mun mielestä köyhää... varsinkin jos paketit sisältävät tyyliin kyniä, vaate ja 1 lelu...
Kommentit (50)
Vai tarkoititko lahjojen kokonaismäärää? Ei siis vain yhtä antajatahoa? Ja ei osteta pitkin vuotta tavaraa. Kirjoja ehkä kyllä useammin (ammattitauti...). Leluja on silti ihan riittämiin :) Tein muutama vuosi sitten sen mokan, että ostin lapselle ainakin 8 lahjaa. Lisäksi lahjoja tuli muiltakin. Se oli ihan liikaa!! Lapsi (silloin 3v.) oli lähinnä hämmentynyt. Avaamisen riemu katosi jo neljän lahjan jälkeen. Eikä sitten lopulta osannut oikein tarttua mihinkään. Minusta tässäkin asiassa pätee vanha viisaus; ei määrä, vaan se laatu.
Meillä lapset saavat n.5 lahjaa per nuppi. Tarkoitus on sitten nauttia oikein kunnolla niistä mitä on saatu. Lahjat toki ovat hiukan muuta kuin kynä ja kumi, mutta silläkään ei pitäisi lapselle olla merkitystä. Itse ainakin aion opettaa lapsilleni ettei lahojen määrä ole sinällään mikään arvo..ei se mittaa kuinka kiltti on ollut tai mitään muutakaan. meillä ainakin jutun juoni menee niin, että jos on ollut kiltti niin jokin toive joulupukille lähetetystä listasta saattaa toteutua. Ja voi sitä riemua, kun lapsi avaa ja saa sen mitä haluaa :). Siinä on aivan sama onko niitä paketteja 5 vai 50. Tuttavaperheen lapset hukutetaan lahjoihin..lelut eivät tunnu miltään eikä todellakaan osata olla kiitollisia tätien tuomista villasukista...se on minusta surullista jos mikä.
paketista vaikka niitä onkin monta.
Ja aikuinen ymmärtää että joulu on muutakin kuin lahjoja mutta kyllä ne lahjat on jokaiselle lapselle ne tärkeimmät siinä joulussa vaikka kuinka opettaisi muuta joulun sanomaa...
Joulu on meillä eniten lapsen juhla, me aikuiset hiljennymme ja vaihdamme miehen kanssa yhdet lahjat mutta kyllä lapsi on onnellinen kun on kunnolla niitä paketteja
Tapoja on tietysti monia mutta minua ihmetyttää että aikuiset yrittävät saada lapset arvostamaan kaikkea muuta kuin niitä lahojoa jouluna kun kuitenkin karu totuus on että ne lahjat tekevä't lapselle sen joulun, turha hurskastella jotain muuta.
ap
mutta nykyään harvemmin. Synttäreinä saavat vanhemmilta yhden paketin, jouluna samoin. Loput lahjat tulee isovanhemmilta, kummeilta ja lapsikavereilta. Ja silti tavaraa pursuaa joka paikasta; isovanhemmat kantaa meidän vanhempien lapsuudesta säilyneitä leluja jne.
Minusta nykyaikana on tavaraa aivan liikaa joka paikassa, ei jouluna edes "ehdi" iloita 20:sta uudesta lelusta.
Vähemmän on enemmän.
Lahjat tosiaan merkitsevät lapselle paljon. Mutta kuinka vaikeaa on ymmärtää sitä, että se ei korreloi lahjaMÄÄRÄN kanssa? Vai uskotko tosissasi, että jouluisampi tunnelma ja riemu on niillä, jotka saavat 20+ lahjaa kuin niillä, jotka saavat 5 lahjaa?
Meillä ei niin hurskasteltu jouluna. Mutta muistan omasta lapsuudesta sen, että osa lahjajännitystä oli myös se, mitä MUUT saivat lahjaksi...
että miten nämä "ei-materialistit" sitten varmistavat lapsensa kehityksen kaikilla eri alueilla? Jos kerran kahdellakympillä pitäisi saada kaikki, en usko että vaikkapa leikki-ikäinen saisi tarpeeksi tukea tuon hintaisista lahjoista. Liikuntavälineet maksavat, välttävätkin leikkivälineet samoin. Kaikkea ei saa kirpparilta.
että miten nämä "ei-materialistit" sitten varmistavat lapsensa kehityksen kaikilla eri alueilla? Jos kerran kahdellakympillä pitäisi saada kaikki, en usko että vaikkapa leikki-ikäinen saisi tarpeeksi tukea tuon hintaisista lahjoista. Liikuntavälineet maksavat, välttävätkin leikkivälineet samoin. Kaikkea ei saa kirpparilta.
Mitä kaikkea materiaa lapsi mielestäsi tarvitsee kehittyäkseen? Kaikkea ei tarvitse itse omistaa. Voi myös lainata.
vaan silloin kun niitä tarvitaan. Ja kirppikseltä löytyy hyviä luistimia 10-15 eurolla, niitä mitä ei löydy kirppikseltä ostetaan uutena. Joululahjoihin käytetään n.80 euroa lasta kohden, eli lapset saavat 1-3 lahjaa vanhemmiltaan. Eikä ole vielä tullut valitusta että olisivat kehityksestä myöhässä, vanhin on 12-vuotias.
esim. kirjoja tai kyniä, ei vain jouluna. Joskus satunnaisesti (esim. oltuaan pitkään sairaana ja kotona tylsistymässä) saattavat saada myös dvd:itä, mutta ei usein. Vaatteita minä en antaisi lapsille "lahjaksi" koska eivät miellä niitä oikeasti lahjaksi vaan vain välttämättömyydeksi, mutta isovanhempien lahja voi kyllä joskus olla vaate.
Siitä huolimatta ettei meillä mennä monen lahjan taktiikalla, musta meidän lapsilla on yhteenlaskettuna ihan kamalan paljon tavaraa, varsinkin kun ne eivät suosiolla heitä mitään pois. Kysymys ei ole rahasta vaan materianhallinnasta. Emme me aikuisetkaan osta itsellemme koko ajan uutta, uutta, uutta.
esikoinen muutama vuosi sitten, oisko ollut 4 tai 5 v jouluna availi paketteja ja alkoi noin 15 paketin jälkeen vääntämään itkua, että "onko niitä vielä paljon, kun ei mahdu mun huoneeseenkaan" ja tuskastuneena repi narut ja paperit ja viskari lahjat kasaan edellisten kanssa ja oli aivan stressaantuneen oloinen. Tuona vuonna tuli isokokoisia (muutama isompi lego tyyliin poliisiasema ja rahtisatama; autorataa, rattikelkkaa...)lahjoja ja pienempiä paketteja tyyliin "ihanaa kun on antaa lapselle paljon paketteja". Tuosta ollaan viisastuttu; isovanhemmilta tulee paketit, sisaruksilta (siis minun ja miehen), kummeilta (5kpl kummeja), muutamilta mun kaverilta joten vanhemmat ei voi enää ostaa kymmeniä lahjoja!! Ei todellakaan!! Ollaankin päätetty että yksi arvokkaampi lahja(pleikka, wii, tietokone, oma tv jne) ja pari pientä (sukkia, peli jne).
Meillä niitä paketteja oli vuori. Ei mahtuneet kuusen alle kaikki (2 lasta). Ihan kaikki jaksettiin avata ja kiinnostua myös muiden lahjoista. Ei tullut stressi etteivät mahdu mihinkään. Ja oli selvää ettei kaikki lahjat olleet mieleisiä, mutta ne tärkeimmät toivomukset vei voiton (barbi, autorata yms.).
kaikenlaisia lahjoja,
Muovailukakkutehtaan
puuha/tarrakirjoja
lautapelejä
tietokonepelin
kyniä ja piirustuspaperia (sellaista parempaa)
legoja
autoja
kirjoja
cd levyn
cd soittimen
soittimia
elokuvia
Mitään turhaa en ostanut vaan jokaisen lahjan mietin tarkaan tykkääkö siitä, leikkiikö sillä ja onko pitkäikäinen. Ainoastaan zhu zhu petsit mietityttää mutta sen näkee sitten.
Tulee tosiaan se 40 pakettia ainakin eikä mitään turhaa.
ap
näissä asioissa omien ja lastensa mieltymysten mukaan.
Mä olen itse ollut lapsi, jolle pakettimäärä on ollut se tärkein juttu. Sen tähden ostin muksuilleikin pitkään tolkuttomasti lahjoja. Nää munlapset vaan eivät oikesti piittaa pakettien määrästä, he haluavat vain muutaman toivotun lelun, ja päästä leikkimään niillä.
He eivät jaksa kiinnostua kymmenistä paketeista, vaan ahdistuvat niistä.
MIKSI siis kiusaisin lapsiani, kun voin tarjota heille miellyttävän joulun panostamalla niihin muutamaan pakettiin. Sukat saa sitten arkikäyttöön ilman paketointeja.
Muutama lapselle sopiva ja laadukas lahja riittää ihan hyvin.
Eli siis jos et hankki älytöntä kasaa tavaraa jouluksi, lapsesi jää kehityksestä jälkeen?
Siis mikä estää ostamasta yhtä tai kahta JÄRKEVÄÄ ja kehittävää lelua sille lapselle sen hillittömän tavararöykkiön sijaan?
Taaperoiden kohdalla voi ehkä puhuakin kehittävistä leluista mutta isompien lastenkohdalla en koe että tarvitsisivat uusia leluja tiuhaan tahtiin kehitysmielessä. Ja kehitykseen voi vaikuttaa kyllä muutenkin kuin ostamalla monta kymmentä lahjaa.
Ja miten luulet että lapset ovat ennen tätä tavarahysteriaa kehittyneet?
paketista vaikka niitä onkin monta. Ja aikuinen ymmärtää että joulu on muutakin kuin lahjoja mutta kyllä ne lahjat on jokaiselle lapselle ne tärkeimmät siinä joulussa vaikka kuinka opettaisi muuta joulun sanomaa... Joulu on meillä eniten lapsen juhla, me aikuiset hiljennymme ja vaihdamme miehen kanssa yhdet lahjat mutta kyllä lapsi on onnellinen kun on kunnolla niitä paketteja Tapoja on tietysti monia mutta minua ihmetyttää että aikuiset yrittävät saada lapset arvostamaan kaikkea muuta kuin niitä lahojoa jouluna kun kuitenkin karu totuus on että ne lahjat tekevä't lapselle sen joulun, turha hurskastella jotain muuta. ap
Tietenkin lahjat ovat tärkeintä joulussa...mutta ei se kuinka paljon niitä on. Minulla ei ainakaan lapsuudessani näin ollut, ja haluan saman opettaa myös omille lapsilleni. Kyllä minua nimenomaan jännitti se, että saankohan juuri sen lelun, mitä olin hartaimmin toivonut. Joten, kyllä, lelut ovat varmasti lapsille tärkeintä, mutta ei määrä, vaan laatu.
Taitaa olla niin, että äitiä ajatus lahjaröykkiöstä lämmittää enemmän kuin lasta :).
Isovanhemmat ja kummit ostaa yhdes muutaman lahjan. Yhteensä poika saa n. 5 kunnon lahjaa, ei mitään muovi krääsää. Synttärit menee samaan tapaan. Piirrustus, maalaus, askartelu ym. tarvikkeita ostetaan tarpeen mukaan pitkin vuotta. Myös kirjoja ostetaan kirppiksilt ja saadaan käytettyinä. Leluja saa joskus muullon ku jouluna ja synttäreil, ja sillonki yleensä käytettyinä. Ei oo mitään järkee ostaa älytönt lahjamäärää. Lapsil on yleensä ihan liikaa leluja, meillon suht. vähän, mut ihan tarpeeks.
Monista kommenteista saa kuvan, että lahjoina olisi vain leluja. Ainakin minä sain kouluikäisenä ja etenkin teini-iässä useammasta paketista suklaata tai marmeladia. Lisäksi sain satunnaisia kirjoja ja joskus vaatteitakin.
Toki alle kouluikäiselle varmasti riittää ihan muutama lahja, koska eihän niitä tosiaan edes muista, jos on yli 10. Samoin ei tule koulussa vertailtua lahjojen lukumäärää lellittyjen luokkatovereiden kertoessa omia saldojaan.
Tietysti saavat myös pitkin vuotta ja synttäreillä. Jokaisen lapsen kuuluisi saada jouluna vähintään 20 pakettia. Säälittää lapset jotka saa vähempi. :(
kun kaikki mummot ja kummit ei pääse toimittamaan niitä ajoissa. Se ei haittaa meitä yhtään, sillä viitisen pakettia aattona on juuri sopiva määrä avattavaksi per nenä ja sitten on uusi riemu joskus uudenvuoden tienoilla, kun saa vielä pari pakettia päälle.
Olemme olleet aika järkeviä pakettimäärän kanssa, sillä joskus tuli nähtyä lasten serkkujen yltiöpäinen pakettivuori, esikiukuttelu, avaamiskiima ja kaiken lässähdys kun lapsiparat ei jaksanut kaikkea samana iltana.