8,5 kk vauvaa PUHUU, onko muita? En kehtaa kertoa tätä livenä kenellekään...
Niin uskomattomalta kuin se miehestä ja minusta tuntuukin, niin 8,5 kk kuopuksemme on sanonut aivan oikeissa asiayhteyksissä jo ainakin "äiti", "kukka", "kissa" ja "tissi". Tätä on tapahtunut muutaman viikon ajan. Lisäksi hän on tapaillut sanoja, esim. "k" tarkoittaa koiraa. Vauva myös matkii koiran haukkumista. Isommat lapset eivät todellakaan puhuneet ennen kuin yli vuoden iässä.
En ole kehdannut kysyä keneltäkään tätä livenä. Pelkään että ihmiset pitävät joko pöpinä tai lapsen taidoilla leuhkijana. Näin anonyymisti siis kysynkin, että ovatko muiden vauvat "puhuneet" tässä iässä - ja jos ovat, niin miten taidot ovat kehittyneet ajan myötä? Missä iässä lapsi on oikeasti alkanut puhua?
Kommentit (37)
tutkimuksesta, että 18% vauvosita sanoo ensimmäisen sanansa alle 5kk ikäisenä. Näin myös meidän kolmas.
2 ensimmäistä ovat sanoneet 5,5kk ikäisenä.. Tiettenkin sanat häipyneet kun liikkuminen alkanut, mutta kuitenkin...
En ole käsittäyt miksi neuvolakosrtissa puhumis rastit alkaa siitä 12kk kohdalta.......
isoa hajontaa siis on. Meillä esikoinen sanoi äiti noin 9kk iässä, ja haki myös sanoja kukka ja kissa. :) kunnolla sanoi niitä noin vuoden iässä.
keskimmäinen alkoi sanoa sanoja noin 8-9-kuisena. 1v2kk vanhana sanoi jo joitain 2 sanan lauseita. Siitä asti onkin sitten puhunut melkein non-stop :P
Esimerkiksi minä olen jo tuossa vaiheessa osannut muutamia sanoja.
"Aappu" tarkoitti lamppua. Se piti sanoa aina, kun valot laitettiin päälle.
tutkimuksesta, että 18% vauvosita sanoo ensimmäisen sanansa alle 5kk ikäisenä. Näin myös meidän kolmas. 2 ensimmäistä ovat sanoneet 5,5kk ikäisenä.. Tiettenkin sanat häipyneet kun liikkuminen alkanut, mutta kuitenkin... En ole käsittäyt miksi neuvolakosrtissa puhumis rastit alkaa siitä 12kk kohdalta.......
1v oli jo reilun sadan sanan varasto ja silti "vasta" 1v5kk alkoi tulla lauseita. Oppi muuten laskemaan yht. ja vähennyslaskuja itekseen 4v ja lukemaan itekseen heti 5v synttäreiden jälkeen. Eli meillä ennakoi tuo melko nopeaa oppimista.
sanoi kerran noin 5kk iässä aivan selvästi "äiti". Hämmästyin mutta panin sattumuksen piikkiin. Mutta tuon tutkimuksesn valossa, olen nyt vakuuttunut, että sanoi tuolloin ensimmäisen sanansa. Alkoi muutenkin puhumaan melko aikaisin noin 10kk.
Kuopus puolestaan vasta tapailee äittää jne. kohta 11kk iässä...
Mielenkiintoista nähdä, miten vauvan kieli kehittyy jatkossa. Meillä isommat lapset ovat oppineet lukemaan nuorina (4 ja 5 v), vaikka puhe ei olekaan tullut tavallista aikaisemmin. Keskimmäinen alkoi oikeastaan puhua varsin myöhään - vasta 3-vuotiaana yli kolmen sanan lauseita.
ap
8kk sanoo välille: äiti, tissi, vauva, tyttöötyttöö, maitoo
2 ekaa jotka sanoi ekan sanan 5,5kk kohdalla puhui 2 vuotiaana 2 sanan lauseita ja siitä sit ihan normaalisti.
Tämä kolmas joka sanoialle 5kk ekan sanansa on nyt tasan 1,5v ja on n 2kk sanonut erittäin paljon yksittäisiuä sanoja, niitä on varmasti yli sata joita hän käyttää.
Mielenkiinnolla siis odotan mitä hän puhuu 2 vuotiaana :)
En todellakaan toivo, että alkavat lukeaan eriyisen aikaisin... Tulee vaan luettua liika rmakkaa liian nuorena...
alkoi sanomaan sanoja 5kk iässä. kuopuksella oli ekat pari kolme vuotta vain joitain sanoja ja ei lauseita. esikoisesta kysyin ennen 1v neuvolaa montako sanaa lapsen pitäisi osata sanoa ja silloin neuvolassa sanottiin, että normaalisti 1v lapsella on parisen kymmentä sanaa ja 2v tulee jo noin sata sanaa. alettiin äitin kanssa laskeen sanoja jossain 11kk iässä ja lapsi sanoi jo silloin oikein tuon sata sanaa. esikoinen on edelleen ajoittan äärimmäisen rasittava ja aina papupata.
jolle oltiin puhuttu ja laulettu tosi paljon alkoi hokea äitiä täysin selkeästi 7kk iässä. Sitä ihmetteli kaikki. Alle 8kk iässä hän katseli muutamaa kuukautta nuorempaa ja sanoi selvästi vauva. Siinä meinasin pudota sekä vauvan äiti että minä.
On nyt 5v ja ihan normaali ikäisekseen.
En todellakaan toivo, että alkavat lukeaan eriyisen aikaisin... Tulee vaan luettua liika rmakkaa liian nuorena...
Meillä on kaksi aikaisin lukemaan oppinutta (4,5v molemmat), mutta kumpikaan ei ole erityisen kiinnostunut lukemisesta, ei edes lööpeistä tms. Ovat nyt 8v ja 6v.
Meilläkin lapset ovat puhuneet aikaisin, 8kk ikäisinä (kehitys molemmilla hyvin samanlaista). Luulen muuten, että myös siinä on eroja, kuinka vanhemmat kuuntelevat vauvojaan, mikä tietenkin vaikuttaa vauvojen puheeseen - kokevatko tulleensa ymmärretyksi vai ei.
12 korjaa. Ne jotka sanoi ekan sanan 5,5kk ikäisinä, puhuivat 2 vutiaina 6 sanan lauseita...
on kirjoittanut vauva-kirjaani miten olen alkanut puhumaan 8 kuukauden iässä, ja päälle vuoden iässä jo lauseita. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta sen tiedän että aina olen ollut kova puhumaan, ihan pikkuisenakin puhuin jo monimutkaisia lauseita ja käytin vaikeita sanoja. Tiesin merkitykset sellaisillekin sanoille joita lapset eivät tosiaankaan yleensä tiedä kun ei kaikki aikuisetkaan.
Minulle luettiin pienenä paljon, ja opin hyvin pienenä jo lukemaankin joten sieltähän niitä sanoja tarttui.
ensimmäiset sanansa 5 kk iässä. Vanhemmalla näistä oli 12 kk iässä jo yli 30 sanaa ja 1 v 3 kk puhui pitkiä lauseita ja 1 v 6 kk puhe oli jo lähes täydellistä. Mutta sen sijaan lähti liikkeelle hitaasti ja motorisesti ei todellakaan mikään lahjakkuus. Nyt kouluikäisenä on ihan tavallinen poika, ehkä vähän parempi muisti mutta ei mitenkään erityisen "älykäs".
meidän tyttö puhui 8 kk vanhana useita sanoja, vuoden ikäisenä kahden sanan lauseita ja tasan kaksivuotiaana jo ihan kunnolla, siis käytti minä-muotoa ja puhui lauseet oikeassa muodossa, nyt kun vertailen samanikäisiä niin olen ihan hämmästynyt kuinka vähän kaksivuotiaat puhuvat yleensä :) Tyttö siis puhui ihan "minä haluan mennä tänään sinne isoon puistoon" tyyliin kaksivuotissynttäreiden aikaan, luulin että kaikki kaksivuotiaat puhuvat noin kunnes näin myöhemmin tuttujen vähän nuorempia lapsia jotka kaksivuotiaana puhuivat suunnilleen "kissa" ja "äiti". Meillä siis ainakin ennakoi nopeaa puhumaan oppimista.
Meilläkin lapset ovat alkaneet sanoa sanoja 5kk iässä ja 8kk iässä jo kahden sanan lauseita. Yksivuotiaina ovat jo puhuneet pitkiä lauseita.
ekat sanansa 5 kk iässä siten, että ihan perheen ulkopuolisetkin ymmärsivät nuo sanat. Hieman alle 2-vuotiaana hän puhui jo 6-8 sanan lauseita.
Mäkään en ole kehdannut tuota kauheasti toitottaa. Olen vaan antanut ihmisten itse huomata, että vauva puhuu :).
kuopus, kolmas lapsi meille. Tulee äitiä ,itiä, vettä ym.. Yksi aamu arpo "äiti","Iti","äiti","iti". On se niin ihana.