Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nukkumisesta ja nukuttamisesta (erityisesti unikoulusta)

05.12.2010 |

Hei kaikki!

Olen 5 kk ikäisen pienen neidin äiti. Kysymys liittyy yöuniin. Tarinamme on samanlainen kuin moni tälläkin palstalla: ensimmäiset 3 kk nukkui yönsä hyvin, heräsi yöllä syömään kahdesti ja jaksoin hyvin. Tuntui, että meillä on helppo lapsi ja yövalvomiset kiertävät meidät. Kun 3 kk tuli täyteen, kaikki muuttui. Ei varmasti yhdessä yössä, enkä muista mitään erityistä silloin tapahtuneen (paitsi rintalakkoilu). käsittääkseni useampi 3-5 kk ikäinen muuttaa nukkumistottumuksiaan..

Tyttö siis heräilee yöllä jatkuvasti 1-2 tunnin välein. Välillä tuntuu, että juuri ja juuri on nukahtanut, kun havahtuu jälleen. Tälläinen vaihe on yleensä 3-5 aikaan yöllä, jolloin unta haetaan enemmän tai vähemmän koko 2 h. Kiinteitä on aloiteltu syömään ja puuroa on syöty nyt aamuisin viikon verran ja nyt on pari kertaa annettu myös iltapuuro, jotta yöllä ei koko ajan ainakaan nälkään heräisi. (neuvolassa sanottiin, että voi vielä hyvin nälkäänsä herätä, mutta tuntuu oudolta, että niin usein?)

Päivässä on nyt melko säännöllisesti tälläinen rytmi:

-9.00 herätys

-n. 9.30 aamupuuro

-n. 11.00 päiväunet 1.5-2,5 h

-lounas n. klo 13.00 tai jos herää myöhemmin, niin ruoka vastaavasti myöhemmin. Vihannessosetta

-toiset päiväunet n. klo 15.00, nukkuu yhtä pitkät pätkät kuin ensimmäiselläkin kerralla, eli 1,5- 2,5 h

- Päivällinen klo 17.00 tai kun on herännyt. Hedelmäsosetta.

-iltapuuro klo 20.00

-yöunille n. klo 21.00

kolmannet unet on melko harvinaisia, mutta jos kovin lyhyeksi jää molemmat unet, niin silloin ottaa vielä yhdet unet. Välillä uni tulee iltaisinkin aikaisemmin. Nukkuu ulkona yleensä molemmat unet, koska nukkuu paremmin. Sisällä unet ovat 30-50 min. mittaisia. (Olen harkinnut, että alkaisin nukuttaa toiset unet aina sisällä, mitö mieltä tästä)

Kun liha otetaan mukaan ruokavalioon n.viikon päästä, olen ajatellut syöttää lounaaksi liha-kasvisaterian ja päivälliseksi kasvisaterian. Kun tarve välipalalle tulee, silloin sitten tarjotaan hedelmäsosetta. (sosetta myös aamupuurossa). Huonosti toimivan vatsan takia olen tarjonnut soseen jälkeen vielä luumua. Lisäksi joka ruokailulla rintamaitoa.

Yöunilleen nukahti ennen rinnalle, mutta nyt n. 1 kk ajan on nukahtanut omaan sänkyyn. Ennen omaan sänkyyn siirtymistä kyllä vieläkin tarjoan iltarintaa osana iltarutiinia.

Olen kokeillut yöksi kaikennäköistä, olen antanut joka kerta rintaa ja siirtänyt sänkyynsä nukkumaan, joskus nukahtaa joskus ei, varsinkin silloin 3-5 aikaan on vaikeaa.. Jonain yönä olen epäillyt rintamaidon riittävyyttä ja antanut pullosta. Yleensä, jos syötöstä ei kovin paljon ole aikaa, korviketta ei uppoa paljon. Tämä on vahvistanut sitä, että ei joka kerta nälkäänsä herää.. viime yönä oli poikkeus, kun selvästi söi korvikkeen ahnaasti.

Mies ei ole oikeastaan koskaan nukuttanut lasta, aluksi juuri sen rinnalle nukuttamisen takia, nykyään ehkä voisi osallistua

Varsinaiset kysymykset liittyvät unikouluun. Eli onko 5 kk ikäinen mielestänne liian nuori unikouluun? Pikku hiljaa alkaa väsymys haittaamaan elämää, joten muutos on tervetullut.

Pitäisikö jotain päivärytmissä muuttaa tai parantaa?

Liittääkö lapsi yhä iltarinnan nukahtamiseen, eikä yöllä sitten nukahda ilman?

Nyt unohdin, mitä muuta piti kysyä, jotain siihen unikouoluun liittyvää se oli, mutta ei tule mieleen..

Onko teille ollu unikoulusta apua? kertokaa kaikki, milloin aloititte ja kaunako kesti, että tehosi?

Lilium

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä opetin meidän poitsun 5,5kk iässä. ne unikoulut on yli 6kk ikäisille yleensä siks et alle 6kk päivärytmi on vielä aika sekainen. unikouluthan on enimmäkseen päivärutiinin muokkausta. teidän rytmi kuulostaa ihan hyvältä jos se pysyy samanlaisena joka päivä =) meillä poika nukkui yön klo 19-7. kannattaa kokeilla tracy hoggin kirjaa "the baby whisperer solves all your problmes". siinä on tosi paljo hyviä ja tarkkoja vinkkejä. niissä ei huudateta lasta yksin sängyssä et ei kyl pilais nuorempaakaan vauvaa. 4kk iästä lähtien kirjassa on "unikoulu" vinkkejä mut myös alle 3kk. meillä meni noin 2vkoa et poika oppi nukkuun yöt putkeen. yösyöttöjä ei enää selkeästikään tarvinnut vaan heräsi aina huvittelemaan. oltiin nukutettu tissille niin se oli meillä ongelma josta halusin päästä pois. meillä yöheräilyjä oli ennen 10 mut ne sit jäi kaikki pois ku lapsi oppi nukahtaan/rauhottuun ite. nyt poika repii hihasta, pitää mennä. :D toivottavasti tosta tekstistä saa jotain selvää

2/7 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEi.

Meillä alettiin kiinteät 5kk:n iässä ja niin uskomattomalta kuin kuulostaakin niin kolmeen ateriaan kun päästiin niin unet alkoi huonontua. Muutaman yön jaksoin sitä jatkuvasti heräilyä, sitten vaan jätin iltapuuron pois ja heräilyt harveni. Nyt alkaa oleen ikää kohta 6kk joten pitäisi noita aterioita taas lisäillä.

Jos tuntuu että järki lähtee ja nukahtaa pystyyn niin nuku itse yksi yö tulpat korvissa ja pyydä miestä syöttämään korviketta. Maito ei yössä vähene. Saat itse nukutuksi sen 6h putkeen niin jaksaa taas pitkään paremmin.

Puoli vuotta on kai ikä jolloin varsinaista unikoulua vasta suositellaan. Tuosta iltarinta jutusta voit kokeilla sellaista variaatiota että kun lapsi nukahtaa rinnalle niin siirrät sen siitä pois siten että hän varmasti havahtuu hereille. Tarpeeksi väsyneenä hän kyllä nukahtaa uudelleen saman tien. -Näin hän ehkä pääsee siitä että koska nukahdin tissiltä haluan myös herätäkin siihen:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti kävin lukemassa kommenttinne, pitänee vielä palata jos/kun kysyttävää ilmenee.

Meillä tosiaan on astteittain pahentunut tilanne 2 kk aikana, joten yhteyttä kiinteisiin en usko olevan. Tosin ne eivät ole vaikuttaneet parempaankaan suuntaan. Niin ja meillä ei enää nukahdeta illalla rinnalle, mutta se on viimeinen asia mitä tehdään ennen kuin siirrän sänkyyn nukkumaan.. ja siis sänkyyn nukahtaa.

Vähän huonoon saumaan kyllä tulee tämä, kun mies joutuu talvella öisin lumihommiin.ollaan sitten molemmat väsyneitä =/. Ehkä kuitenkin yksi yö saadaan järjestymään =)

Vierailija
4/7 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuullostaa... Täällä myös 5 kk:n ikäinen pikku neiti, joka nukkuu nykyään todella huonosti. Varsinkin alkuyö on melkoista heräilyä ja tutin laittelua.

Meillä oli korvatulehdus ja sen jälkeen yöt ovat olleet vaikeampia. Pahimman yörumban aikana annoin tytölle suosiolla särkylääkettä, sillä ajattelin, että mahdollisesti voisi hampaita tehdä ja heräily liittyisi kipuun. Tämä auttoi hetkittäin.

Päivärytmi on teillä loistava ja olen huomannut, että mitä säännöllisempi rytmi = tylsempi päivä, sen parempi yö.

Unikoulua olen harkinnut itsekin, mutta alle 6 kk:n ikäiselle en sitä toteuttaisi, eli kärvistelyä vielä hetki. Lisäksi täällä on selkeästi menossa myös ensimmäinen eroahdistusvaihe, eli kun äiti häviää, alkaa neitiä surettaa. Luulenpa, että tämä asia hankaloittaa myös yönukahtamista. Vierastaminenhan alkaa yleensä tässä puolen vuoden tietämillä.

Odottelen vielä, miten nämä yöt kehittyvät, mutta aion kokeilla unikoulua puolen vuoden iässä ja silloin siirrän myös neidin omaan huoneeseen tuhisemaan: Eipähän itsekään herää kaikkeen pieneen ähinään.

Minulla on kolme vanhempaa lasta (poikia) ja jokaisen kanssa vuorollaan olen toteuttanut n. viikon mittaisen unikoulun. Tämän jälkeen jokaisen yöt paranivat huomattavasti.

Jaksamista sinne!

Vierailija
5/7 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös poika 5kk ja jokin aika yöt muuttuivat huonommaksi. Juurikin klo 3-6 herättiin jopa puolen tunnin välein. Osaksi huomasin sen johtuvan kääntymään oppimisesta. Hankin unipussin ja iltapuuro tuli kuvioihin. Se helpotti (tai ihan sattumaa) öitä. Nyt on parina viime yönä syöty vain kerran ja pari kertaa nostettu tutti. Huomattava helpotus ja toivotaan, että takapakkia ei tule. Ajattelin itse kokeilla unikoulua siinä 6kk jälkeen jos tilanne on silloin huono. Niin ja poika nukkuu päiväunia 30-40 min kerrallaan, huoh.

Vierailija
6/7 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevyen tassuttelu-unikoulun 5 ja puolen kuukauden iässä. Otin tutin pois yöunilta ja rauhottelin tassuttelemalla. Tämä auttoi ja nyt tyttö nukkuu n. 10 - 12 tunnin mittaiset yöunet sekä kolmen tunnin päikkärit ;))

Vierailija
7/7 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kokemusten vaihdosta! Se on luonut uskoa paremmasta!

Minulla on ilo ilmoittaa, että me olemme siirtyneet pois yöruokinnasta. Tämä tapahtui vähän vahingossa.. Olin ajatellut, että siirrän yöruokailun lopettamista vielä n. kuukaudella, kunnes kävimme 6kk neuvolassa. En tiedä johtuiko rokotuksesta vai mistä, mtta seuraavan yön nukkui heräämättä, välillä tuttia suuhun.. (meillä oli siis rokotusohjelmasta poikkeava rokotus, kun yks kerta jäi yks rokote antamatta..)

Siitä se nyt sitten lähti. Päätin, että enää en anna palvelua öisin. seuraavana yönä oli reilu tunti huutoa, mut sekin saattoi johtua epämääräsestä nukuttamisesta.

Vielä kun tyttö nukkuis koko yön omassa sängyssä. Sitäkin se teki n. 4,5 kk, kunnes aloin olemaan liian väsynyt ja helpommalla pääsi, kun viereen otti. Tosin, koko perhe nukkuu kaikesta huolimatta hyvin perhepedissä, joten ei se mikään kauhean huono asia ole..

Enää ei herätä montaa kertaa yössä. En muista heränneeni viime yönä kertaakaan =). Tätä on takana kuitenkin vasta niin vähän aikaa, viikko, että vielä ei voi varmuudella sanoa, että yöheräilyt olisivat loppuneet kokonaan. Tutistakin olisi voinut hankkiutua eroon, mutta ehkä seuraava "taistelu" sisältää senkin..

Meillä on ollut säännöllinen ruokailurytmi nyt noin kuukauden käytössä, siis se mistä kerroin ensimmäisessä viestissä. Sen puoleen rytmi on kunnossa. Olen alkanut miettimään, että pitäisikö rytmi ulottaa myös päiväuniin. Eli meillä on "ongelmana" se, että päiväunet (joskus myös yöunet) venyvät niin pitkiksi, että ateria siirtyy jopa tunnilla.

Onko teistä joku asiaan perehtynyt, joka osaisi neuvoa, että miten silloin toimitaan? Eli herätetäänkö lapsi syömään, vaikka vielä unta riitäisi, vai pidetäänkö loppupäivän rytmi vain kohdallaan? Vai siirretäänkö kaikkia aterioita?

Nykyään tuntuu, että tyttö nukkuu ikäisekseen paljon päiväunia, n. 5 tuntia. Voi siis nukkua kolme tuntia putkeen. Tässä olisi varaa myös unien rytmitykseen sellaiseksi, kuin eräässä ketjussa tässä on ollut puhetta. Kyseessä on siis toisen ulkomaisen "vauvakirjan" tekijän ohjeet, kuin tässä ketjussa esiintyvä Tracy Hogg. Viestin kirjoittajalla oli muistaakseni 5 kk ikäinen lapsi, joka valvoi max. 2 tuntia kerrallaan ja nukkui aamulla 40 min, päivällä 2 h ja illemmalla vielä max. 30 min. (meilläkin tuo 2tuntia on se, minkä jaksaa valvoa yleensä, joskus iltaisin menee jopa 4 tuntia)

Eli kannattaisiko muokata noita päivänukkumnisia siten, että niissäkin olisi jokin rytmi? Eli herättää lapsi aina tietyn ajan jälkeen, jos ei itse herää?

Tähän jos saisi vielä vinkkejä..