Te joilla noussut " maitoa" rintoihin jo raskausaikana...
Millä viikolla tullut ja minkälaista on ollut?
Kuinka monennes raskaus?
Onko lähtenyt välillä pois vai ollut sama tilanne aina synnytykseen asti?
Itsellä nousi viikonloppuna sen verran, että yhtäkkiä muistin tuntemuksen maidonnousuksi. Puristin varvaisesti ja molemmista tuli kirkasta nestettä. Enempää en alkanut puristelemaan, kun pelkään, että tulee supistuksia.
Olin viikonlopun osastolla, kun halusivat tarkkailla supistuksiani (hieman ehkä turha reissu, huolestuin kovasti, vaikka mitään todellista hätää ei ole ollut) ja siis tuloksena on toi maidonnousu. En tiedä, onko sattuma, että tuli nyt vai reagoiko elimistö siinä ympäristössä noin, kun puhuttiin muiden odottavien/synnyttäneiden kanssa.
Rintsikoissa tuntuu nyt tuolla rinnan sivustalla vähän puristavalta ja pohtisin tässä, että meneekö pois jossakin vaiheessa. Pelkään nyt tietty niitä supistuksia.
Rv27 menossa ja toinen raskaus. Ekassa raskaudessa ei tullut maitoa ennen synnytystä.
Soitin osastolle ja hoitaja sanoi, että ihan ok, voi tulla raskausaikana, mutta hiplata ei saa ja koittaa siirtää ajatukset johonkin muuhun.
Kysäisen vain siis, että miten teillä muilla?
Kommentit (6)
Mulla itselläni alkoi tulla maitotippoja viikon 20 paikkeilla. Lähinnä suihkussa, lämpö kai aiheutti. Kirkkaan keltaista oli tuo maito, kuten alkuun synnytyksen jälkeenkin.
Varsinaista maidonnousua kai harvemmin ennen synnytystä tapahtuu...
Ei varmaan ole mitään aihetta panikoida asian suhteen.
Mulla on kummassakin raskaudessa alkanut tiputtelemaan rinnat jo noin rv16 alkaen ja siinä määrin, että pyyhettä/tyynyliinaa olen pitänyt sängyssä lakanan päällä lakanaa suojaamassa. Kun rentoutuu ja on lepotilassa vaakatasossa niin erittyy mielihyvähormonia ja silloin sitä valuu, että ihan normaalia se on raskaudessa. Mitään ennenaikaisia supistuksia ei mulle asian vuoksi ole tullut. Eka syntyi rv40+4 ja nyt toista tässä odottelen syntyväksi pikapuoliin, nyt rv39+5. Mun mielestä se tiputtelu oli voimakkainta noin rv16-30 välillä ja on nyt rauhoittunut vähemmäksi loppua kohden. Mitenkään hirveästi maitoa ei tullut esikoisen syntymän jälkeen, joten vaikka tiputtelikin joka päivä ekassa raskaudessa niin silti ei maito noussut kovinkaan pian synnytyksen jälkeen vaan ihan hissun kissun.
Joten no worry tiputtelun suhteen!
esikoisesta jo viikolta 16 (sitä sellaista kunnon keltaista ternimaitoa) ja nyt toista odottaessa sama juttu, välillä kylmässä tuntuu (esim jos hakee postia laatikolta pakkasessa ilman takkia) sellanen maidon nousun tunne, mutta ei sitä maitoa kuitenkaan oikeestaan tuu..ainoastaan esim. saunassa saattaa vähän valua..(ja juuri sitä keltaista)
mulla esikoinen synty 40+0 ja nyt menossa rv 29..
maito nousi esikoisesta valtaviin määriin vasta 3 pvää synnytyksestä kun päästiin kotiin, sairaalassa imetin, mutta vasta kotona rupesi maito tulvimaan..
mulla oli niitä esikoista oottaessa ja nyt vielä enemmän , mut ei kivuliaita..eli siis mulla ei ainakaan haitannut vaikka supistelikin aika ajoin..kun ei ne varmaan mitään tee (jos ei ole kivuliaita siis)..
Mulla alkoi toi maidon tiputtelu viime viikolla ja olen nyt siis viikolla 26. Neuvolassa sanoivat, että on ihan normaalia, eikä pidä säikähtää. Nännipihoja ei saa vaan tarkoituksella kiusata tai räpläillä.
Eli ekassa raskaudessa tuli ihan spontaanisti ts. puristelematta maitoa jo n. 6 kk kohdalla, samoin tassa. Maito vain valuu silloin talloin ts. pari kertaa paivassa, joskus harvemmin, rinnoista ja kastelee paidan jos en kayta rintasuojia. Ykkonen syntyi lopulta 39+4 eli ei pitaisi olla mita yhteytta ennenaikaisuuteen, tassa kakkosraskaudessa ollut enemman ongelmia mutten usko etta liittyvat mitenkaan tuohon. Totta on etta rintojen stimulointi - tuli niista maitoa tai ei - saattaa lisata supistusten maaraa; siksi varmasti sanoivat ettei saa hipeloida.