Maitobaari-uskonlahko vihdoin Hesarissa!
Ks.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ankarassa+suomalaisessa+uskonlahkoss…
Ja lisää luvassa kuukausiliitteessä.
Kommentit (39)
Lasten ja naisten asema on kyllä kamala!
Eikö niitä lapsia pitäis tutkia jotenkin?
oli tehtykin sen MOT jutun jälkeen, mutta mitään ei löytynyt. Lasten poistamiseksi tarvitaan aika paljon, pelkästään sairaaseen uskonlahkoon kuuluminen ei riitä. Suomessa on uskonnon vapaus ja jos lapset ovat suunnilleen huolehdittuja eikä väkivallasta tms ole merkkejä niin ei voida tehdä mitään.
Mistä tehdä lastensuojeluilmoitusta, kun mitään todisteita ei ole? Kohtelevat lapsiaan ainakin muiden nähden hyvin, mutta eristävät heidät ns. normaalista elämästä. Se ei kuitenkaan ole rikos.
Mistä tehdä lastensuojeluilmoitusta, kun mitään todisteita ei ole? Kohtelevat lapsiaan ainakin muiden nähden hyvin, mutta eristävät heidät ns. normaalista elämästä. Se ei kuitenkaan ole rikos.
ls-ilmoituksia laihdutuksen ja ruumiillisen kurittamisen takia. Mutta olen samaa mieltä, että vaikeaahan se on ulkopuolisen tehdä ls-ilmoa, syyksi ei riittäne omituinen uskonto.
Haluaisitko kertoa hieman lisää? Miten tunnen lahkolaisia, oletko itse ollut mukana?
ls-ilmoituksia laihdutuksen ja ruumiillisen kurittamisen takia. Mutta olen samaa mieltä, että vaikeaahan se on ulkopuolisen tehdä ls-ilmoa, syyksi ei riittäne omituinen uskonto.
Haluaisitko kertoa hieman lisää? Miten tunnen lahkolaisia, oletko itse ollut mukana?
mutta läheisiä on. Asiaa seurattu vierestä vuosia eikä minkäänlaista puuttumista asiaan hyväksytä. Kieltävät myös kaiken, jos suoraan kysytään... Tykkäävät kyllä jakaa "Herran sanaa" ihan pyytämättäkin.
mutta läheisiä on. Asiaa seurattu vierestä vuosia eikä minkäänlaista puuttumista asiaan hyväksytä. Kieltävät myös kaiken, jos suoraan kysytään... Tykkäävät kyllä jakaa "Herran sanaa" ihan pyytämättäkin.
Surullista kyllä, olen jonkin verran lukenut lahkosta. Etenkin lapset käyvät sääliksi.
Surullista kyllä, olen jonkin verran lukenut lahkosta. Etenkin lapset käyvät sääliksi.
mutta en tiedä mitä. Ei auta julkisuus, ei lastensuojeluilmoitukset, ei puhe, ei mikään. Sairaalloinen laihuus paistaa heistä ja väsymys. Äidit hoitavat kotia ja opettavat lapsia päivät pitkät, isät tekevät töitä lähes koko ajan. Lapset ovat ylikohteliaita ja pienestä pitäen jo tähdätään korkeaan koulutukseen ja hyvään ammattiin.
Lahkolaiset juhlivat ja tapailevat omassa piirissään ja muuta ei-lahkoon kuuluvaa lähipiiriä tavataan erikseen. Eli lahkon toimintaa ei pääse millään tavalla koskaan todistamaan. Muita lahkolaisia ei näy eikä kuulu eikä heistä oikeastaan puhutakaan. Varmaankaan ettei mitään paljastu?
eikä Protestanttisuudesta eronnut Luterilaisen lahkon pitäisi ensisijaisesti keskittyä oman lahkonsa piirissä olevien niin monien lasten huonoon kohteluun?? Jatkuvasti paljastuu jos minkämoista kauheutta kun sukulaiset ja naapurit vaan kääntää naamansa poispäin.
eikä Protestanttisuudesta eronnut Luterilaisen lahkon pitäisi ensisijaisesti keskittyä oman lahkonsa piirissä olevien niin monien lasten huonoon kohteluun?? Jatkuvasti paljastuu jos minkämoista kauheutta kun sukulaiset ja naapurit vaan kääntää naamansa poispäin.
on pitää niin paljon kuin mahdollista yhteyttä lahkossa oleviin jäseniin. Tällöin he ainakin tietävät sen, että jos lahkon touhut rupeavat jossain vaiheessa epäilyttämään, niin he eivät menetä kaikkia läheisiään, jos haluavat jossain vaiheessa irtautua lahkosta. Lahkosta irtautuminen on paljon vaikeampaa, jos yhteydet kaikkiin lahkon ulkopuolisiin ovat täysin poikki.
Samalla voi myös itse yrittää toimia jonkinlaisena lahkon ulkopuolisena yhteytenä ja esimerkkinä tapaamilleen lahkossa oleville lapsille.
Sen sijaan lahkossa olijoita kannattaa tuskin yrittää "käännyttää" pois lahkosta. Se saa aikaan vain puolustusreaktion, ja vie heitä entistä tiiviimmin lahkon yhteyteen. Epäilyksen lahkon järkevyydestä pitää lähteä sen jäsenistä itsestään.
Minulla itselläni ei ole nykyisin yhteyksiä lahkolaisiin, mutta tunsin useita sen johtohenkilöitä niiltä ajoilta, kun he eivät vielä olleet eristäytyneet omaksi lahkokseen.
on pitää niin paljon kuin mahdollista yhteyttä lahkossa oleviin jäseniin.
on pitää niin paljon kuin mahdollista yhteyttä lahkossa oleviin jäseniin. Tällöin he ainakin tietävät sen, että jos lahkon touhut rupeavat jossain vaiheessa epäilyttämään, niin he eivät menetä kaikkia läheisiään, jos haluavat jossain vaiheessa irtautua lahkosta. Lahkosta irtautuminen on paljon vaikeampaa, jos yhteydet kaikkiin lahkon ulkopuolisiin ovat täysin poikki.
Samalla voi myös itse yrittää toimia jonkinlaisena lahkon ulkopuolisena yhteytenä ja esimerkkinä tapaamilleen lahkossa oleville lapsille.
Sen sijaan lahkossa olijoita kannattaa tuskin yrittää "käännyttää" pois lahkosta. Se saa aikaan vain puolustusreaktion, ja vie heitä entistä tiiviimmin lahkon yhteyteen. Epäilyksen lahkon järkevyydestä pitää lähteä sen jäsenistä itsestään.
Minulla itselläni ei ole nykyisin yhteyksiä lahkolaisiin, mutta tunsin useita sen johtohenkilöitä niiltä ajoilta, kun he eivät vielä olleet eristäytyneet omaksi lahkokseen.
Lahkolaisilla ei taida juurikaan olla lahkon ulkopuolisiin ihmisiin yhteyksiä. Sukulaisia siis tavataan, mutta siihen se taitaa jäädäkin. Lahkosta löytyy ystävät ja kaikki muukin.
Yhteydenpito on ainakin meidän osalta kyllä vähentynyt paljon, koska se käännyttäminen ja uskonasioista puhuminen ei tunnu meistä hyvältä emmekä haluaisi omien lastemmekaan joutuvan tämän touhun uhriksi. Välillä tuntuu, että lähipiirin pitää vaan kestää ja kestää ja joustaa, koska heillä on ihmeellisiä sääntöjä yms. Vastaan ei saa sanoa vaan muiden pitää vaan tavallaan alistua heidän tahtoonsa tai pelkona on välien katkaisu kokonaan.
Tuntuu vaikealta...
Yhteydenpito on ainakin meidän osalta kyllä vähentynyt paljon, koska se käännyttäminen ja uskonasioista puhuminen ei tunnu meistä hyvältä emmekä haluaisi omien lastemmekaan joutuvan tämän touhun uhriksi.
yrittää suoraan sanoa, että voitaisiinko olla puhumatta uskonasioista, kun olemme niistä niin eri linjoilla. Haluaisimme kuitenkin muuten pitää yhteyttä, joten on ikävää, jos tämä asia aiheuttaa jatkuvasti ristiriitoja. Joskus tämän sanominen lahkolaiselle suoraan saattaa jopa olla hänellekin helpotus. Ei se "uskon tuputtaminen" kaikista lahkolaisista niin hauskalta tunnu, vaan aika monelle se on enemmän velvollisuus, jos toinen osapuoli ei osoita kiinnostusta. Olennaista kuitenkin on se, että esittää tällaiset pyynnöt mahdollisimman toista kunnioittavasti ja neutraalisti.
Se on sitten toinen asia, että minusta on kohteliasta kunnioittaa toisen vakaumusta sillä tavalla, että ei varta vasten tee yhdessäolon aikana sellaista, jonka tietää olevan toisen vakaumuksen vastaista. En minä musliminkaan kylään tullessa laita kinkkua tarjolle, vaikka muuten syönkin sitä hyvällä ruokahalulla.
Yhteydenpito on ainakin meidän osalta kyllä vähentynyt paljon, koska se käännyttäminen ja uskonasioista puhuminen ei tunnu meistä hyvältä emmekä haluaisi omien lastemmekaan joutuvan tämän touhun uhriksi.yrittää suoraan sanoa, että voitaisiinko olla puhumatta uskonasioista, kun olemme niistä niin eri linjoilla. Haluaisimme kuitenkin muuten pitää yhteyttä, joten on ikävää, jos tämä asia aiheuttaa jatkuvasti ristiriitoja. Joskus tämän sanominen lahkolaiselle suoraan saattaa jopa olla hänellekin helpotus. Ei se "uskon tuputtaminen" kaikista lahkolaisista niin hauskalta tunnu, vaan aika monelle se on enemmän velvollisuus, jos toinen osapuoli ei osoita kiinnostusta. Olennaista kuitenkin on se, että esittää tällaiset pyynnöt mahdollisimman toista kunnioittavasti ja neutraalisti.
Se on sitten toinen asia, että minusta on kohteliasta kunnioittaa toisen vakaumusta sillä tavalla, että ei varta vasten tee yhdessäolon aikana sellaista, jonka tietää olevan toisen vakaumuksen vastaista. En minä musliminkaan kylään tullessa laita kinkkua tarjolle, vaikka muuten syönkin sitä hyvällä ruokahalulla.
Olisi kovin monta asiaa, jotka haluaisin tähän kirjoittaa, mutta pelkään paljastavani jotain liikaa. Itsehän tunnen vain tämän yhden perheen. Vanhemmat ovat kuuluneet lahkoon alusta lähtien enkä usko, että he onnistuisivat koskaan irtautumaan.. Elämästä kun yli puolet on jo lahkolle annettu.
Julkisuutta tulee ja menee, lahkostakin on vuosia jo puhuttu... Mutta nopeasti ulkopuoliset ihmiset unohtaa ja silti kaikki jatkuu vaan samanlaisena vuodesta toiseen :( Tai pahempaan suuntaanhan siellä vaan mennään.
Vanhemmat ovat kuuluneet lahkoon alusta lähtien enkä usko, että he onnistuisivat koskaan irtautumaan.. Elämästä kun yli puolet on jo lahkolle annettu.
Lahkosta on kuitenkin lähtenyt paljon muitakin siellä vuosikausia olleita. Ja johtohahmoistakin minusta pari (en nyt tarkoita herra K:ta itseään) oli tosi mukavia tyyppejä silloin, kun minä heidät tunsin 80-luvulla. Kyllä minä ihan oikeasti elän toivossa, että heidän silmänsä jossain vaiheessa avautuvat.
Jos tilanne menee koko ajan pahempaan suuntaan (minulla ei ole oikein käsitystä nykytilanteesta sen jälkeen, kun painoindeksirajat otettiin käyttöön), niin erittäin todennäköisesti tullaan lopulta siihen pisteeseen, jonka yli monet lahkolaisista eivät enää halua mennä. Silloin on tosi tärkeää se, että mahdollisimman monella lahkolaisella on vielä yhteyksiä muuhunkin maailmaan.
35 & 38
Vaatimukset ovat niin kohtuuttomia ja tuollaisen narsistien pompotettavina ihminen ei voi jaksaa henkisesti terveenä loputtomiin.
täällä yksi joka pääsi karkuun sieltä jo vuosia sitten. Vaikka niistä ajoista on jo kauan, vieläkin sitä miettii aika usein, miten niiden ihmisten käy.