Kirjoitin tänne aamupäivällä, että löysin kyhmyn rinnastani.. ja mullon ollut ihan kauhee päivä!
Aamupäivällä olin vielä ihan suht ok, mutta sitten olen koko loppupäivän itkeä tihrustanut (tai ei tämä enää ole edes mitään tihrustamista, olen parkunut silmäni punaiseksi vessassa, mieheltä ja lapsilta salassa)!
Pelottaa että jos kyhmy onkin jotenkin pahanlaatuinen ja jos kuolen, mitä mun pienille lapsille käy?!
Äh, tiedän järjellä että tämä on ihan tyhmää, kun nyt vielä en edes tiedä onko tämä mitään ja vaikka olisikin, enhän minä siihen välttämättä kuolisi.. mutta silti! En olis uskonut että olen näin hermoheikko, en tiedä miten tää mua näin säikäyttää, nytkin itken koko ajan (perhe kaupassa) ja taidan olla ihan ressukka surkimus.
Olen kyllä varaamassa aikaa lääkäriin, jos kyhmy ei katoa, mutta tulevan työmatkan vuoksi pääsen tekemään sen vasta viikon päästä. Mahdankohan mä parkua koko matkan ajan...
Kommentit (23)
Tiedän tuon tunteen, joka sinulla on! Minulla oli sama tilanne.
Varasin ajan samalle päivälle yksityiselle lääkärille. Sain sieltä lähetteen ultraääneen seuraavalle päivälle. Lääkäri totesi, että ei aihetta toimenpiteisiin. Patit olivat muistaakseni jotain mastopatiaa tms. Kivi putosi sydämeltäni.
mutta... et voi tietää omaa tilannettasi, ennenkuin se on tutkittu. älä tuhlaa aikaa itkemiseen ja sen odottamiseen, häviääkö patti itsestään. Kauhusi ja stressisi vain kasvaa kunnes olet hysteerinen.
varaa heti aika yksityiselle. pääset pian ultraan ja mahd mammografiaan ja saat selvyyden asiaan.
jos pahin käy toteen, saat hoidon heti.
Useimmat kyhmyt ovat vaarattomia. Kuitenkin oman mielenrauhasi takia varaa aika lääkärille heti kun pääset. Helpottaa, kun saat asian liikkeelle, eli lääkäriajan ja tarpeelliset tutkimusajat. Sitten voit lähteä työmatkalle, sillä enempää et pysty itse tekemään.
Ja jos nyt sattuisi olemaan niin, että patti onkin syöpää, ei sille viikossa eikä kahdessakaan tapahdu mitään. Rintasyövän ennusteet ovat sitä paitsi varsin hyvät.
palstaa ja kirjoittajia usein mollataan, täytyy sanoa, että esim. tämän ketjun (ja useiden muidenkin) perusteella täällä kyllä käy empaattisiakin ja hyvää toiselle toivovia ihmisiä. Eli vakavissa asioissa todella halutaan tukea ja auttaa.
Toivottavasti ap:n tapaus selviää hyvin!
Ap, varaa se aika jo nyt. Kun kävin julkisella rinnassa olleen 2x2- senttisen kyhmyn vuoksi sain tk-lääkärin ajan parin päivän päähän ja sieltä lähetteen mammografiaan ja ultraan vasta parin viikon päähän. Hurjan pitkä odotus, jos potilaalla on pelko päällä. En muista kuinka kauan meni, että tulokset tulivat. Patti oli vaaraton nesterakkula. Suurin osa löydöistä on vaarattomia, niin varmasti sinullakin. Tsemppiä.
Silloin olet jo askeleen lähempänä vastauksia!
Ja viikko sinne tai tänne ei tosiaan merkkaa rintasyövässä mitään. Monet saavat diagnoosin jälkeenkin leikkausajan vasta muutaman viikon päähän.
Missä päin Suomea asut? Ainakin täällä pk-seudulla saattaisit päästä ultraan saman tien, soitapa vaikka Helsingin lääkärikeskukseen ja kysy, koska olisi seuraava aika mammografiaan ja ultraan.
Minua ainakin rauhoittaa tehokkaimmin tieto ja se, että toimin epäilyksen selvittämiseksi. Mielenrauhasta maksaakin mielellään hiukan!
PS: melkein kaikilla naisilla on rinnoissa kystia, toivotaan että tuo on juuri sellainen.
että ei liene toivoakaan päästä ennen matkaa lääkäriin.
Kai tässä on nyt vaan rauhoituttava vaikka väkisin...
ap
että ei liene toivoakaan päästä ennen matkaa lääkäriin. Kai tässä on nyt vaan rauhoituttava vaikka väkisin... ap
Missä on lähin isompi kaupunki, olisiko siellä yksityistä lääkäriasemaa?
Jos et oikeasti pääse, niin soita silti heti sinne terveyskeskukseen ja VARAA se aika. Voi olla, ettei sitä saa sitten työmatkankaan jälkeen saman tien, joten pane se nyt edes varaukseen.
Ja sitten ajattelet, että ei se kyhmy siitä viikossa mihinkään roihahda. Tilanne on viikon päästä sama kuin nytkin.
Todennäköisesti se kuitenkin on viaton muhkura, jota et vaan ole sattunut aiemmin huomaamaan, toivotaan niin.
Tässä on niistä kystista:
http://www.pulssi.fi/fin/artikkelit/kirurgia/hyvanlaatuinenkin_rintamuu…
rohkeutta! t. 3
ja se olikin onneksi pakkautunut maito imetyksen jälkeen..imetyksestä oli kuitenkin kulunut jo kuukausia, mutta maito oli jäänyt paakkuun rintaan..
ei kannata heti ajatella pahinta vaikka tiedän, että itse tekisin samoin :((
Voimia!!
Löytää nyt kyhmyn rinnasta ja lähteä työmatkalle?
Mikä sua ihminen vaivaa?
HETI varaat ajan lääkäriin.
Joku saatanan tampio kun asuu pienellä paikkakunnalla, MITÄ SITTEN?
Luonnolla on tapana poistaa planeetalta tyhmät, joten ihan sun oma asiasi miten kauan annat sen syövän levitä.
Tän on pakko oltava provosointia! Ei tollasia ole!
N. viikko sitten löysin aikasta ison patin rinnasta. Löysin sen kun olin menossa suihkuun. Selkeästi iso patti. oikein näkyi ulospäin.
Pelästyin tosi paljon...
Viikon päästä patti oli mennyt pois. En tiedä mistä johtui mutta koska tuli myös hiukan kipeäksi, epäilen sen olleen vain jokin rauhanen tms.
Mikä vaihe sinulla on menossa kuukautiskierrossa?
Kannattaa ehkä odottaa seuraavat menkat ohi ja tutkia sitten uudestaan.
Suurin osa rinnosita löytyneistä kyhmyistä on hyvänlaatuisia.
kyhmy? Mulla oli herneen kokoinen ja aika heti ihon alla, ei missään syvällä rintarauhasissa ja oli vain joku tukkeutunut talirauhanen joka katosi parissa viikossa.
N. viikko sitten löysin aikasta ison patin rinnasta. Löysin sen kun olin menossa suihkuun. Selkeästi iso patti. oikein näkyi ulospäin.
Pelästyin tosi paljon...
Viikon päästä patti oli mennyt pois. En tiedä mistä johtui mutta koska tuli myös hiukan kipeäksi, epäilen sen olleen vain jokin rauhanen tms.Mikä vaihe sinulla on menossa kuukautiskierrossa?
Kannattaa ehkä odottaa seuraavat menkat ohi ja tutkia sitten uudestaan.
Suurin osa rinnosita löytyneistä kyhmyistä on hyvänlaatuisia.
ihmeessä KANNATTAA odotella? Mitä siinä lääkärillä käymisessä häviää paitsi muutaman kympin rahaa? Jos kyse olisi syövästä niin kyllähän siitä selviää sitä paremmin mitä aiemmin se on havaittu.
Yks työmatka on kaiketi ihan toisarvonen juttu terveyden rinnalla! Jos oikeasti onkin joku pahalaatuinen juttu, niin saattaisit olla jo viikon päästä leikkaupöydällä ja suoda itsellesi paremmat paranemismahdollisuudet. Ja vaikka olisikin vaan joku kysta, niin ihan jo oman mielenterveyden kannalta kannattaa tutkituttaa heti...
Mullakin on joskus ollut jokunen pahkura, jotka "sulaa" jonnekin parissa päivässä.
usein vain viikon verran kerrallaan, sitten häviää.
Varsinkin enen kuukautisia niitä on.
Eikä muuten syöpä viikossa mihinkään leviä, rintasyöpäsolu on yleensä hyvin hidas jakautumisessaan.
Voi rakas rauhoitu!!!
Vaikka se olisi rintasyöpä, niin sillä on todella suuri parantuvuus. Noin 90% rintasyövistä kasvavat hitaasti (noin 1cm/10 vuodessa!!!) 1-1.5 cm kokoiset kasvaimet ovat vielä yleensä semmoisia, jotka eivät ole ehtineet lähettää etäpesäkkeitä.
Nyt otat ihan rauhallisesti. On kuitenki todella iso mahdollisuus, ettei siellä ole mitään pahanlaatuista. Kuukautisten aikaa varsinkin saattaa rinnassa tuntua pahkuroita.
Voimia ja jaksamista!
Tässä oma kokemus!
Löysin kyhmyn rinnasta ja menin samana päivänä yksityiselle. Siitä sitten mammografiaan ja ultraan. Kaikki oli ok. Mitään näytettä ei kyhmystä ole otettu. Minulla on vieläkin sama kyhmy ja kaksi muutakin on tullut lisäksi. Olen käynyt uudestaankin ultrassa ja lääkärillä ja gynellä! Asia on todellakin vaivannut. Nyt on tämän rumban alkamisesta 1,5 vuotta. Kyhmyt on siellä vasemmassa rinnassa vieläkin. Eivät ole kasvaneet. Joka kuukausi tarkistan rinnat ja pelkään pahinta. Toisaalta nyt olen rauhoittunut ja uskon, että eiköhän nuo tosiaan ole ihan hyvänlaatuisia.
Vaihtoehdot ovat: Rintasi ovat vain pahkuraiset (gyne sanoi minun rintojani nuoren naiden kyhmyiset rinnat. Heh olen 35v). Toisaalta siellä voi olla kyhmy joka johtuu fibroosista tms. Tai hormonaalista. Ja tietysti voihan se olla pahanlaatuinen. Se kuitenkin on se epätodennäköisin vaihtoehto!
Muistithan tutkia rintasi kuukautisten jälkeen! Kyhmyjähän on hormoneista johtuen varsinkin ennen kuukautisia.
Sain myös jälkikäteen kuulla, että kaksi ystävääni olivat käyneet saman läpi. Näistä asioista vain i jostain syystä puhuta. En ole ainut siis. Varmasti väärä hälytys, mutta tarkista asia vielä lääkärissä ja kokeile vielä kainalot ja soliskuoppa.
Vaikka pääsisitkin lääkäriin heti tänään, mammografiaan ja ultraan tuskin saat aikaa viikonlopulle. Ja käsitutkimuksella lääkäri ei voi sanoa vielä sanoa mitään varmaa, todennäköisesti kertoo sinulle kyhmyn olevan "normaalia" ja yrittää rauhoitella, ja laittaa lähetteen kuvauksiin. Yritä pitää itsesi kiireisenä, työmatka on just hyvä niin et ehdi turhaan murehtia pattia. Itse ainakin koin, kun löysin patin, että parhaiten aika kului kun oli jotain (kivaa) tekemistä koko ajan. Ja jos se patti nyt pahimassa tapauksessa olisi rintasyöpä, se ei ole maailmanloppu nykyään. Hoidot on hyviä ja niihin pääsee diagnoosin jälkeen nopeasti! Pari viikkoa ei muuta tilannetta mihinkään, syöpä ei siinä ajassa leviä.