Ahdistaako ketään muuta jouluun liittyvä KULUTUSHYSTERIA?
Minä en haluaisi ostaa yhtään ainoaa tavaraa. Se tuntuu eettisesti niin arveluttavalta ja roinaa on meillä kotona ja ihan riittävästi muutenkin.
Ei kiitos yhtään ylimääräistä joulukoristetta tai muuta killutinta meille enää. Ei yhtä ainoaa ylimääräistä juhlavaatetta. Lahjojakaan en itselleni toivo, kuin aineettomia korkeintaan. Mitään tohveleita ja yöpaitoja en halua, koriste-esineistä puhumattakaan.
Lapsille toki hankin muutaman lahjan per nenä, koska he toivovat lahjoja ja haluan ilahduttaa heitä. Mutta heidänkin kohdallaan ahdistaa KRÄÄSÄN OSTOPAKKO. Meillä on leluja jo yllinkyllin, ja jouluna on pakko ostaa lisää.
Oikein hävettää ihmiskunnan puolesta, kun porukkaa ramppaa kaupasta toiseen ja kuluttamalla kuluttaa silmät kiiluen ja kuola valuen.
Pitäisiköhän lahjoittaa nykyistä krääsää johonkin keräykseen VÄHINTÄÄN samassa suhteessa kun uutta tulee tilalle? :S
Kommentit (34)
En mäkään ostele joka vuosi uusia koristeita mutta en anna häiritä jos joku muu haluaa niin tehdä.
En revi pelihousujani muiden ihisten valintojen vuoksi. Itse koristelen kotini hillitysti, mutta kuitenkin jouluisesti. Rakastan joulua. Ruokia ja tunnelmaa. Krääsää en mielestäni osta, joululahjoja kyllä haluan ostaa ja saada.
Meille ei osteta roppakaupallla roinaa, mutta kyllä leluja lapsilla saa olla.
En koe että minun on pakko ostaa mitään. Jotenkin saa nykyään sovittua noista lahjoista niin ettei minulle ole tullut pakkotohveleita tai paituleita vuosiin vaan toiveöahjoja, laatukoruja, musiikkia tms.
mutta ei mua muuten harmita tai ahdista kulutushysteria. Lasten ruinaaminen mua ärsyttää siksi, että se on niin sellaista pomottamista ja tyranniaa, manipuloimista. Näen punaista kun ajattelenkin.
Se on vielä sööttiä, kun lapsi toivoo hartaasti JOTAIN, mutta kun siitä tulee "mä haluun läppärin, mä haluun iPadin, mä haluun uuden kännykän tää on ihan paska, mä haluun sen ja tän ja ton..."
Ahdistaa ja kovaa!
Ja sekin ahdistaa, että muut/monet ovat niin TYHMIÄ etteivät tajua tuhoavansa maapallon tällä kulutuskeskeisyydellään.
Mutta onneks edes me ollaan viisaita ja ajattelevia yksilöitä:)!
Kylläkin lähinnä rahan puutteen takia.
tämä ympärivuotinen kulutushysteria hirvittää.
Juuri eilen kuuntelin radiota, jossa joku tutkiva päivitteli sitä, että kaiken pitää näyttää uudelta nykyään. Ei siis riitä, että paita on ehjä ja puhdas, vaan sen pitää olla uuden näköinenkin. Ja muutenkin halutaan itselle paljon uutta ja näyttävää.
Onko tärkeämpää miltä joku näyttää kuin mitä se on?
En revi pelihousujani muiden ihisten valintojen vuoksi. Itse koristelen kotini hillitysti, mutta kuitenkin jouluisesti. Rakastan joulua. Ruokia ja tunnelmaa. Krääsää en mielestäni osta, joululahjoja kyllä haluan ostaa ja saada.
Mitä lapsen leluihin tulee, niin meillä lapsi saa hyvin harvoin muulloin leluja. Synttärinä ja jouluna on ne piikit.
Vanhoja leluja pistetään kiertoon ahkerasti, joten kotimme ei ole täynnä lapsen leluja.
Minä ostan mielelläni kirjoja ja toivottuja esineitä lahjaksi, ne saavat ystävä-ja perhepiirissäni olla kierrätettyjäkin. Teini haluaa kosmetiikkaa ja korun, poika leffalippuja ja vaatteita, saavat myös suklaata ja pari dvd-leffaa. Pienemmät toivovat kirjoja, leffan, muutaman lelun ja vaatteita. Ei ole ollenkaan kulutushysterian tunnetta. Itse saan lasten tekemiä lahjoja ja suklaata, miesystävä hankkii jonkun yllättävän kierrätyslahjan joka vuosi.
ahdista yhtään! Turhaa krääsää ei osteta, kummilapsille lahjat ja omalle lapselle 2 lahjaa. Enempää ei ostella, kun ei ole tarvetta. Aikuisille ei osteta lahjoja, jokainen osaa ostaa tarvitsemansa tavarat ja vaatteet ihan itse. Ruokahysteriaakaan en harrasta, ei edes tehdä mitään jouluruokia -ei tarvitse sitten jouluviikonlopun jälkeen niitäkään heitellä biojätteisiin.
Jouluksi ostettavia juhlavaatteita ja jouluverhoja, -tyynynpäällisiä, -pannulappuja ym. en ymmärrä ollenkaan ja niitäkin joidenkin pitää joka vuosi ostaa uudet, aina sen vuoden "teemaväreihin" sopivat.
Ahdistaisi, jos lähtisin tuohon rumbaan mukaan, mutta en viitsi, en saa ostamisesta ja kuluttamisesta mitään erityistä iloa.
tai mitään muutakaan sen puoleen. Noin ylipäänsä en tarpeetonta tavaraa hankikaan.
Enkä mä nyt okein ymmärrä, miksi sunkaan, ap, olisi pakko. Älä osta.
Ollaan uskovaisia. Meillä joulun tärkein juttu on Jeesus. Laitamme joulukoristeita ihan normaalisti ja ostamme joululahjoja ja syömme jouluruokia. Joulupukki meillä ei ole koskaan käynyt. Käymme hiljentymässä kirkossa ja laulamassa joululauluja. En koe, että jouluna olisi pakko noudattaa perinteitä, kaiken pohjalla meillä on ilo siitä että Vapahtaja on syntynyt meille.
Minusta kaikki kulutushysteerikot (aika tyypillinen tapaus on useamman lapsen äiti) rumentavat joulun merkitystä. Kuluttamisen kauheus on se, mikä ahdistaa: Mässätään, törsätään, tuhlataan ja mikään ei riitä!
En ole uskovainen, mutta silti näen joulun vapaat aikana levätä, olla rakkaiden kanssa, nauttia hyvästä seurasta ja tunnelmasta. Joulukuusen haju ilman vilkkuvälkkyglitteriä, tuunattuja tarkkaan mietittyjä jouluruokia yhdessä tehden ja syöden, saunomista, hellittelyä, lukemista, rauhallista ulkoilua, leikkejä ja pelejä, jutustelua, naurua, lepoa.
Meillä ei anneta, eikä oteta vastaan yhtään joululahjaa. Päinvastoin kuin moni luulee, ei se ole aiheuttanut närää kenenkään kanssa: Ihmiset ovat onnessaan siitä lahjastamme heille, ettei tarvitse miettiä mitä meidän perheelle ostaisi. On kuulkaas ihan eri fiilis aloittaa joulun aika, kun ei ole tarvinnut tuhlata tunteja ja tunteja keinovalaistussa ostoshelvetissä. Meidän lomamme alkaa hymyillen :)
Tänäkin vuonna kaikki saavat ne toivotut ja tarpeelliset lahjat. Lisäksi saavat kirjoja ja lautapelejä. Ei mitään muotimuovikrääsää tms.
Me ostetaan vain tarpeellisia tavaroita mitä ostettaisiin muutenkin.
Enkä muutenkaan tunne kulutushysteerisiä ihmisiä.
En minäkään osta mitään ylimääräistä, miksi ihmeessä ostaisin? Jouluna mennään samoilla juhlavaatteilla kuin muutenkin. Toki joskus niitäkin pitää uusia, mutta se joskus harvemmin edes osuu jouluun. Joulukoristeita käytetään vuodesta toiseen samoja, vaikka niitä on pitänyt jo monta vuotta hankkia vähän lisää, kun on niin vähän, mutta on jäänyt hankkimatta.
Suvussamme ei anneta lahjoja aikuisten kesken ollenkaan tai enintään viedään joulukukka tai suklaarasia tms. Lapsia on lähipiirissä vain yksi ja yksi tuttavaperhe, joille ostetaan lahja (siis yhteensä kaksi lahjaa). Perheellekin menee todennäköisesti jotain syötävää tai muuta "kuluvaa".
Lapsi ei osaa vielä toivoa lahjoja, mutta alle 10 lahjaa on saamassa ja niissäkin on esim. peitto, jonka saisi joka tapauksessa. (Muuten kyllä on kieltämättä ihan riittävästi leluja. Lapsen kasvettua varmaan aletaan pakkaamaan kaikki lähiajan hankinnat joululahjoiksi, kun oppii jo odottamaan lahjapaketteja. Onpahan ainakin paketteja mitä avata. Mekin saatiin lapsena kaikki alkaen sukista ja kalsareista joululahjana:)
Meille aikuisille ei siis ole tulossa yhtään lahjaa emmekä osta toisillemekaan. (Tai valmiiksi hankkimani uudet tyynyt saatan laittaa lahjapaperiin.) Ruoka on ainoa, johon menee reippaammin rahaa.
Ei siis ahdista. En ole kokenut mitään pakkoa osallistua tähän ostamiseen. Minusta on paremminkin mukavaa kulkea joulun alla kaupungilla ja katsella jouluhulinaa tarvitsematta itse osallistua.
Koska musta on niin kulunutta ja passé ahdistua kulutushysteriasta. ;-)
Käyn ahkerasti kirpputoreilla ja omat lapseni (3v. ja 1v) saavatkin kierrätetyt joululahjat + jotakin itse ompelemaani (=leikkiruokia, pehmoeläimiä, esiliinat leikkeihin jne.). Mutta siis hyväkuntoisia kirjoja, dubloja ja palapelejä on tullut hankittua käytettynä pitkin vuotta. Kirppishankinnat eivät ahdista vaan pikemminkin ilahduttavat mieltä. Vaikka kyllähän sekin voi olla turhaa kulutusta...
Joulunaikaan tykkään silti kierrellä kauppoja ihastelemassa jouluisia koristeita ja muita sesonkituotteita.
Me ostamme vain tarpeellista emmekä mitään ylimääräistä. en mä muutenkaan jaksa kantaa murhetta toisten tekemisistä sillä sittenhän saisin murehtia sitä läpi vuoden. Läpi vuoden ihmiset saastuttavat autoillaan ja lentomatkoillaan Thaimaahan yms.
En ostakaan kuin ihan välttämättömän: Lapsille muutaman toivomansa lelun, jotain tarpeellista vaatetta/vuodevaatetta, syötäviä herkkuja ja pari lastenleffaa juhlapäivien iloksi. Sukulaislapsille myös mielellään vain tarpeellista (esim. vaatetta/hygieniajuttuja,ym)tai sitten jonkun toivomansa lelun.
Vanhat jouluvalot ja kuusenkoristeet ym. kelpaa kyllä edelleen. Pidän joulusta mutta en ostamisesta.
Uusia joulukoristeita en ole ostanut vuosiin, vanhoilla pärjää hyvin ja niihin liittyy muistojakin. Lahjoja ostan kohtuudella; omalle lapselle pari - kolme, muille yksi. Itse otan mieluiten suklaata, villasukkia tms., jotka tulevat tosi tarpeeseen (kuten nyt suklaa!).