Miks mulla on kamala pätemisen tarve?
Ja onko tää hienoa vai sairasta, että pystyn tätä itse analysoimaan? Voin olla varma, että monella muulla on sama, mutta kuka sen myöntää itselleen tai edes nimettömänä palstalla? Kerro, jos myönnät!
Mä haluan olla parempi kuin ystäväni tai sukulaiseni. Haluan olla fiksumpi, pärjäävämpi, rikkaampi, onnistuneempi ehkä kauniimpikin (vaikka sitä en kyllä ole - en kyllä ole lihava tai rumakaan). Olisi kamala tarve terottaa omaa paremmuutta, mutta sen verran fiksu olen, etten sitä tee - koska tiedän miltä se näyttää! Aivan sairaan nololta!
Voi kun pääsis pätemään jossain tuntemattomassa ympäristössä oikein kunnolla (ja lyttäämään muita samalla?), kun eihän sitä missään voi tehdä.
Eikö minun äitini rakastanut minua tarpeeksi!? Mikä minua vaivaa!!!
Kommentit (18)
Pitikö lapsena aina olla paras vanhempien mielestä? Se voi vaikuttaa tuohon. Ja toki se on toisaalta ihan tervettäkin haluta olla hyvä. Ja kun sen tiesdostat, et ammu yli.
t.toinen samanmoinen
Lapsuudessani minun piti kyllä olla aina hyvä kaikessa, etenkin äitini mielestä olin huippulahjakas monellakin saralla :) Kai se on jäänyt päälle sieltä että aina pitäisi olla paras.
Ylitunnollisuus, irti suoriutumisen pakosta.
Lapsuudessani minun piti kyllä olla aina hyvä kaikessa, etenkin äitini mielestä olin huippulahjakas monellakin saralla :) Kai se on jäänyt päälle sieltä että aina pitäisi olla paras.
ei kyllä lapsena odotettu yhtään mitään eikä kukaan ollut kiinnostunut esim. koulumenestyksestäni. Vastaaja nro 2 taisin olla. Mutta kuten sanottu en ole kyllä koskaan pystynyt vastaamaan omiin odotuksiini.
minulla ei ole mitään tarvetta olla muita parempi. Osaan työni, eikä siitä tarvitse tehdä numeroa. Olen kasvattanut lapset riittävän hyvin, se on tarpeeksi. Onnellinen voi olla näinkin, ilman suorittamisen hirveää pakkoa-
minulla ei ole mitään tarvetta olla muita parempi. Osaan työni, eikä siitä tarvitse tehdä numeroa. Olen kasvattanut lapset riittävän hyvin, se on tarpeeksi. Onnellinen voi olla näinkin, ilman suorittamisen hirveää pakkoa-
Ja ihan pakko kompata kolmosta että kyllä kai aika usein muiden kustannuksella päteminen juontaa juurensa huonosta itsetunnosta.
saa aikaan pätemisen tarvetta. Koskaan ei ole riittävän hyvä. Jos nuo paineet lataa vain itseensä, niin ei ole niin paha kuin jos lyttää muita muka omalla paremmuudellaan. Varmasti yksinäinen ihminen, kuka huipulla on.
En ole ylisuoriutuja, eikä mua vaadittu olemaan paras lapsena.
En halua ylisuorittaa, haluan vaan olla parempi kuin muut.
Tai ehkä en edes sitä. Ehkä vaan haluan, että ne muut on mua huonompia.
:( :(
Kai mä olisin joku kamala persoonallisuushäiriöinen tai muuten vaan paha ihminen, mutta - mä sentään tiedostan tän - eli en voi olla pelkkä psyko? Enhän?
rinnallasi huonompia? He ovat yhtä arvokkaita kuin sinä ja osaavat jotain sinua paremmin, kuten sinä taas jotain heitä paremmin.
Missä asioissa tunnet olevasi muita parempi? Työssä, äityidessä vai jossain ulkoisissa tekijöissä?
ja päteä itsellesi. Vertaaminen toisiin voi lopulta koitua suruksi.
ainakin on niin, että koen, etten ole tarpeeksi hyvä jos en nimenomaan ole parempi kuin muut. Jos olen huonompi tai yhtä hyvä niin se ei ole riittävän hyvä. Tämä usein aiheuttaa sen etten viitsi yrittää ollenkaan. En siis edes voi lytätä muita vaikka haluaisin koska en pääse tavoitteisiini. En tosin ole kokenut että minulla olisi tarve lytätä ketään, haluaisin vain olla parempi kuin muut.
työskennellä yhteisössä, jossa osaaminen jaetaan kaikkien hyödyksi. Minulla on koulutusta ja kokemusta joistakin osa-aluista muita enemmän, mutta kysyn useinkin apua moniin asioihin. Miksikä en.
ja saan osakseni arvostusta. Mielestäni niin työelämässä kuin yksityiselämässänikin.
Äiti en vielä ole, eikä ole tarkoituskaan vielä vähään aikaan.
En ole mielestäni huono, enkä oikeasti usko olevani sen parempikaan. Haluaisin vaan, että muut
katsovat mua ylöspäin.
Miksi? Ei hajuakaan. Olen saanut arvostusta elämässäni. Tiedän, että olen ihan hyvä - ja tiedän että myös muut tietää sen.
Mutta haluaisin olla jotenkin ylivertainen. En OIKEASTI. Vaan muiden mielissä. Manipuloida ne luulemaan niin.
Hullu mikä hullu.
se on sellaista, että jos vaikka aloitan jonkun harrastuksen, niin haluaisn olla siinä heti todella hyvä ja paras ja Suomen mestari (vaikkakin useimmissa lajeissa mahdotonta jos aikuisiällä aloittanut), tai jos joskus olen ajatellut, että voisi kirjoittaa kirjan, niin minun pitäisi saada siitä Nobelin palkinto, haluaisin aina olla kaunein ja paraskroppaisin paikalla olevista naisista, jos alan opiskella jotain uutta alaa niin minusta pitäisi tulla siinä uranuurtaja..ja nämä taas eivät vastaa oikeita kykyjäni juurikaan.
No ulkonäössä en paljon kilpaile tai vaatteilla tms. mutta oikeasti salaa olen sitä mieltä että olen älykkäämpi kuin valtaosa ihmisistä, töissä suoriudun ihan huipusti asioista, kotini on yksi kauneimmista tuttavapiirissä, mun ruokani on parhaita ja kodinhengetär-henkinen blogini säkenöivin... Ja ihan hillitön vaivahan tässä kaikessa on ja niiiiin säälittävää...
miksi oon näin säälittävä!???
Yhyy :(
AP
miksi oon näin säälittävä!???
Yhyy :(
AP
mäkin haluaisin olla paras kaikessa, valitettavasti en ole missään kovin hyvä joten en oikein pääse pätemään.