Onko täällä muita 1960-luvulla syntyneitä? Koululääkäristä!
Uhhuuh, jotenkin kamalia muistoja siitä, kun rivissä piti seisoa ja odottaa jumppasalissa, että mennään kouluterkkarille tarkastukseen. Puhe siis alakoulusta.
Opettaja vahti että jokainen riisui paidan ja se oli kamalaa kun 11-12-v joillakin tytöillä oli jo rinnanalut, jotkut oli ihan pikkutyttösiä. Aina palelsi ja auta armias jos sulla oli jotenkin omituiset vaatteet. Mä muistan kerran kun vanhempani olivat matkalla ja mummu oli vahtimassa meitä lapsia ja kun aamulla kouluun lähtiessä oli kova pakkanen niin pakotti mun laittamaan laamapaidan päälle. Vasta kun marssittiin jonossa tarkastukseen koulussa muistin että mulla oli LAAMAPAITA päällä... Tiesin siitä paikasta, että tulen kärsimään virheestä seuraavat puoli vuotta.
Jaiks. :=((
Kääkkä
Kommentit (22)
Silloinhan otettiin röntgen aina silloin tällöin tuberkuloosin vuoksi.
Kääkkä
Mutta olen aina ollut luonteeltani kyseenalaistamaton enkä pitänyt tuotakaan minään juttuna. Yläasteella se oli toki noloa mutta suurimmat traumat sain kun nenässä oli finni ja köksänryhmässä oli JARI! Joka ei edes luultavasti huomannut koko finniä.
Mutta en kokenut tuota tilannetta mitenkään kamalaksi. Ehkä me ei osattu ujostella eikä hävetä itseämme eikä vaatteitamme ja kyllä vaan, oli laamapaita minullakin ja monella muulla : )
sellaista ribbineuketta, yleensä nauhakuja kaulaaukossa. 60- ja 70-luvulla niitä värjättiin kuminauhakuvioilla, hippivaatteita:-)
Alunperin tehty laamanvillalangasta. Ehkä nykyisin ns. vaarinpaita on lähinnä sitä, miltä se näytti. Olihan se lämmin, se myönnettäköön, mutta h-e-l-v-e-t-i-n ruma. Ja kai niitä jossain nykyisinkin myydään, ei sen puoleen. Mut tuskin KappAhlissa tai Henkkamaukassa.
Kääkkä
mutta rivissä seistiin aina ja usein vielä pituusjonossa. Olin kauan luokan pisin tyttö, joten olin aina viimeisenä joka paikassa. Meidän terkkari oli vanha läski akka, joka puhui kaikille vain laihduttamisesta. Itsekin olin vähän pyöreä ja pitkä hujoppi, joten kyllähän ne käynnit oli yhtä painajaista :)
Tosin tuo rintajuttu oli minusta traumaattinen koko peruskoulun ajan, koska olen hitaasti kehittyvää sukua ja murrosikä alkoi mulla vasta joskus 8. luokalla. Oli tosi tylsää tulla leimatuksi lapselliseksi vaan siksi, että tissit kasvoivat vasta ysillä!
Keuhkoröntgeniin meillä ei pantu kaikkia, ensin tehtiin sellainen joku ihmeen altistuskoe kaulalle (pantiin jotain bakteeripreparaattia kaulan iholle ja laastari päälle), ja jos siitä iho reagoi tietyllä tavalla, pantiin röntgeniin. Itse en muista koskaan joutuneeni.
-vm. 1967-
Ala-asteella 70-luvun puolivälissä sisar hento valkoinen tutki meidän poikain kivekset. Nosti kumpaakin pussia kylmällä teräslusikalla nähdäkseen että kumpikin testikkeli on oikealla paikallaan.
Sinänsä tarpeellinen tarkastus mutta ei mikään hauska tilanne nuorelle pojalle.
ole traumaa kun mä en muista mitään sellaista, mutta muistatteko ne ihme lomakkeet missä merkittiin vanhempien tulot ja sai anoa köyhäinavustuksena housuja tai kenkiä tai muuta vaatetta.
Meillä ei ollut niin pienet tulot, että olisin saanut jotain, mutta mä muistan istuneeni isäni vieressä kun se täytti sitä lomaketta ja rukoilleeni, että se ei rastita, että lapsi tarvitsisi köyhäinapuna vaatetta, koska ne käsiteltiin aina luokan edessä!
Vähänkö me rääkättiin niitä, joilla oli hyväntekeväisyyshousut!
Häh?
Käytiinhän sitä suihkussa liikuntatunnin jälkeen ja joskus käytiin uimassa. Eli kyllähän sitä alastomuutta on täytynyt sietää mennen tullen.
Laamapaitaa pidin itsekin. Mitähän ihmeellistä siinä nyt oli?
Kerran huomasin, että yhdellä lapsella oli tahraiset alusvaatteet. Olin ihan hiljaa huomiostani. En muista mitään kiusaamista meidän tyttöjen kesken muutenkaan.
ole traumaa kun mä en muista mitään sellaista, mutta muistatteko ne ihme lomakkeet missä merkittiin vanhempien tulot ja sai anoa köyhäinavustuksena housuja tai kenkiä tai muuta vaatetta.
Meillä ei ollut niin pienet tulot, että olisin saanut jotain, mutta mä muistan istuneeni isäni vieressä kun se täytti sitä lomaketta ja rukoilleeni, että se ei rastita, että lapsi tarvitsisi köyhäinapuna vaatetta, koska ne käsiteltiin aina luokan edessä!
Vähänkö me rääkättiin niitä, joilla oli hyväntekeväisyyshousut!
edessä niiden nimet jotka pääsee kesäsiirtolaan. Käytännössä siis superköyhät tai muuten vain surkeista oloista tulevat, esim. alkoholistien lapset. Syksyllä taas luettiin ääneen ne, jotka saa hiihtotarvikkeet koulusta ilmaiseksi.
Kääkkä
Ei meidän koulussa kyllä kiusattu niitä jotka saivat näitä köyhänapuvaatteita tai -kenkiä. Koko seutukunta on aika köyhää ja harvalla oli mitään merkkivaatteita ala-asteella. Normivaatetus oli halppisfarkut ja mummon kutoma villapaita.
Ala-asteella 70-luvun puolivälissä sisar hento valkoinen tutki meidän poikain kivekset. Nosti kumpaakin pussia kylmällä teräslusikalla nähdäkseen että kumpikin testikkeli on oikealla paikallaan.
Sinänsä tarpeellinen tarkastus mutta ei mikään hauska tilanne nuorelle pojalle.
ala-asteella tytöt ja pojat jonotti yhdessä. sai olla aluspaita (jos sellaisen oli tajunnut päällensä laittaa). Muuten ilman paitaa tai pikkarisillaan.
Taisi olla kolmannella luokalla tämä.
Voin sanoa, että muistan tuon vieläkin :/
Häh?
Käytiinhän sitä suihkussa liikuntatunnin jälkeen ja joskus käytiin uimassa. Eli kyllähän sitä alastomuutta on täytynyt sietää mennen tullen.
Laamapaitaa pidin itsekin. Mitähän ihmeellistä siinä nyt oli?
Kerran huomasin, että yhdellä lapsella oli tahraiset alusvaatteet. Olin ihan hiljaa huomiostani. En muista mitään kiusaamista meidän tyttöjen kesken muutenkaan.
sitä karmeampia muistoja kouluhammashoitolasta ("Tiedän paikan kamalan, kouluhammashotiolan, siellä hampaat revitään, ikenet vain jätetään!"). Ei puudutusta, ikinä, vaikka miten porattiin.... Sieltä juontaa juurensa kamala hammaslääkäripelkoni.
t. -67
ole traumaa kun mä en muista mitään sellaista, mutta muistatteko ne ihme lomakkeet missä merkittiin vanhempien tulot ja sai anoa köyhäinavustuksena housuja tai kenkiä tai muuta vaatetta. Meillä ei ollut niin pienet tulot, että olisin saanut jotain, mutta mä muistan istuneeni isäni vieressä kun se täytti sitä lomaketta ja rukoilleeni, että se ei rastita, että lapsi tarvitsisi köyhäinapuna vaatetta, koska ne käsiteltiin aina luokan edessä! Vähänkö me rääkättiin niitä, joilla oli hyväntekeväisyyshousut!
Minä sain aina vaateapua alakoulussa, mummo oli huoltaja ja hän sai kansaneläkettä. Ei minua ainakaan kukaan rääkännyt, olin kyllä koulun paras oppilas ja aina ekana heikoilla jäillä.
porasi ja paikkasi väärän hampaan! Multa meni ehjä hammas reikäisen vierestä. Muistan että se hammaslääkäri haisi aina omituiselta, mutta en osannut sitä yhdistää viinanhajuun ennenkuin vuosia myöhemmin. Olin jo muualla opiskelemassa kun luin paikallislehdestä että hammaslääkäristä oli joku tehnyt terveydenhuollon oikeusturvaan tai jonnekin valituksen, koska oli menettänyt melkein koko leukaluunsa jonkun tulehdusjutun takia ja tää hammaslääkäri oli hyllyttynä kai lopun ajan ennen eläkettä.
Terkkarilla/koululääkärissä käytiin pienissä ryhmissä, joten ei ollut hirveän ahdistavaa.