Lentoemännillä on korkea palkka ja lyhyt työaika, sanoo työnantaja.
Finnairin mukaan yhtiön lentomäntien ja stuerttien keskiansio (sisältää peruspalkan, erilaiset lisät, lomarahat mutta ei päivärahoja) on 3320 euroa kuukaudessa ja vuosiansio 41 500 euroa.
Työntekijäosapuoli ei kiistä työnantajan laskelmaa.
Finnairin matkustamohenkilökunnan keskiansio ei ole poikkeuksellisen suuri, jos sitä vertaa muihin palkansaajiin. Lentoemäntien ja stuerttien keskiansio on vajaat pari sataa euroa enemmän kuin suomalaisen palkansaajan 3032 euron keskiansio.
Joku voi pitää palkkioita korkeina, kun palkan suhteuttaa työtunteihin. Finnairin mukaan yhtiön kokoaikaisten lentoemäntien ja stuerttien työtunnit ovat keskimäärin 90-95 tuntia kuukaudessa, kun keskimäärin palkansaajat paiskivat hommia 160 tuntia kuukaudessa.
Työntekijät eivät halua tinkiä runsaista vapaistaan, joita he perustelevat mm. kaukolentojen ja aikaerolentojen rasittavuudella.
Työnantaja haluaisi niputtaa siellä täällä pidettäviä vapaita enemmän yhteen ja lisätä samalla työmäärää noin 10-15 prosenttia korvausta vastaan. Työnantajan mukaan uusi järjestelmä tehostaisi henkilöstön käyttöä.
Kommentit (43)
Tuollainen kateus on säälittävää. Jos se nyt on niin mukavaa ja helppoa, ryhtykää lentoemoiksi. Sillähän se ongelma on ratkaistu.
Itse ainakin arvostan työtä, josta pääsen klo 16 lähtemään kotiin perheen luo. Jos joutuisin olemaan päivät pitkät reissussa, en voisi osallistua lasten harrastuksiin taikka minun pitäisi usein sopeutua uuteen aikavyöhykkeeseen, kyllä minä haluaisin noista menetyksistä kunnon korvauksen.
Minun puolestani lakkoilkoot, se on jokaisen työntekijän oikeus. Kyllä se työnantajat omansa osaavat ottaa, ainakin Suomessa.
kuinka helppoa ja fyysisesti kuormittamatonta työ on. Käsittämätöntä, miten ihmiset laukovat totuuksia asioista, joista eivät tiedä mitään.
Ei juuri heru sympatiaa. Mä olen sh leikkausyksikössä, ja altistun päivittäin mm. säteilylle (röngenkuvaukset salissa) ja syöpää aiheuttaville kemikaaleille (anestesia-aineet, leikkausten yhteydessä muodostuva savu, formaldehydi). Työ on vaativaa, ja pitää hallita monta eri erikoisalaa ja työtehtävää anestesiahoitajasta instrumentointiin sekä välinehuoltoon. Teemme normaali päivätyön lisäksi (8h) pitkiä päivystysvuoroja (24-78h putkeen), joiden korvaus on minimaalinen. Päivystysvuoro päättyy aamulle klo 08.00, ja seuraavana päivänä on tultava normaalisti töihin. Usein leikkaukset venyy ja pitkittyy, jolloin on jäätävä töihin koska potilasta ei voi pöydällekään jättää. Ylitöistä ei saa korvausta, vaan ne voi ottaa "tunteina", jos sattuu olemaan rauhallisempi päivä joskus. Ihmisten henki on päivittäin minun ja muiden kolleegoideni käsissä, sun pitää tietää ihmisen fysiologiaa ja anatomiaa, olla jatkuvasti skarppina ja "hereillä" koska tilanteet saattavat muuttua hetkessä dramaattisesti. Pitää tietää mitä tehdä jos potilaan elintoiminnoissa tapahtuu jotain, pitää myös tietää mistä muutokset johtuvat. Tietotaidon määrä on ihan käsittämätön. Ja mun palkkani. Kaikki tämä on 2100 euron arvoista. Kuukaudessa. Bruttona. Verojen jälkeen mulle jää käteen noin 1600 euroa. Kuukaudessa.
Ihan niinkun lentoemäntä voi iskee lentäjän. Eikös noihin molempiin ammatteihin mennä juuri sen takia, että läheltä löytyy hyväpalkkainen mies elättäjäksi.
Siis tuohon lentäjien ja lääkärien iskemiseen en edes puutu, vaikkakin he harvemmin - edes sinkut - ovat työpaikalla iskettävissä, enkä puutu edes siihen että rahahuolet voi hoitaa iskemällä elättäjäksi hyvätuloinen mies - kehno provo sekin - mutta tuo on jo aika tyhmää puhua lääkäristä hyvätuloisena. Tuossa kohtaa rupesi naurattamaan!
Toki on myös hyväpalkkaisia lääkäreitäkin, eli ei suinkaan hyvinkin korkeat tulot ole poissuljettu tuon koulutuksen omaavilta, mutta noin keskimäärin varsinkin julkisella sektorilla työskentelevistä lääkäreistä ei voi puhua hyväpalkkaisena.
mutta ei se nyt kyllä vaativaa työtä ole.
Jos keskimäärin olet 95 tuntia kuussa töissä niin eiköhän se palautuminenkin siitä raskaasta työstä hoidu.
Lensimme viime talvena Finskillä Thaimaan Phuketiin, lentoaika n 12 tuntia. Lähtö illalla ko 20 maissa, ja perillä oltiin aamuyöstä Suomen aikaa. Lennon 12 tunnista (about, en muista tarkkaa lentoaikaa), lentoemännät, jokainen heistä, vietti erillisessä lepotilassa jonkun ainakin tunnin kesken lennon - lepotilaan mentiin suoraan meidän penkkien edestä, joten pystyin seuraamaan tilannetta.
Lennon jälkeen koko henkilökunta majoittui samaan hotelliin kanssamme. Olimme perillä sunnuntaina, ja lentomme henkilökunta lähti paluumatkalle torstaina. Kolme vuorokautta he siis lepäsivät kohteessa - ottivat aurinkoa rannalla ja altaalla, retkeilivät jne... Ja takaisin sitten se sama 12 tuntia, varmaan sillä tunnin lepoajalla silloinkin....
Kyllä minäkin voin työssäni tehdä 10 - 12 tuntisia päiviä - eikä niihin sisälly mitään pitkiä lepotaukoja väliin, normi puolen tunnin ruokis vaan. Ja kahden 12 tuntisen päivän välissä ei ole 3 löhöpäivää auringon alla.
Että siitä rankkuudesta ei kyllä ainakaaan tuolla matkalla ollut juuri todisteita.
Eniten häiritsi kuitenkin yksi emoista, joka koko 3 päivää jaksoi maata altaalla ja VALITTAA. HAUKKUI Finnairia tauotta, koko ajan, aina kun kuulin hänen äänensä, hän jaksoi tilittää kuinka syvältä hänen työnantajansa on, ja asiat päin p...ttä...
mutta ei se nyt kyllä vaativaa työtä ole. Jos keskimäärin olet 95 tuntia kuussa töissä niin eiköhän se palautuminenkin siitä raskaasta työstä hoidu.
Tuollainen palkka noilla työtunneilla ei ole tätä päivää kilpaillulla toimialalla. Jos suomalaiset emot ei jousta niin kohta on tilalla kiinalaiset emot. Kannattaisi tunnustaa se tosiasia, että lentoemäntä ei ole korvaamaton ja näin ollen kiristysasetta ei kannata liian härskisti käyttää. Toki se varmasti kirpaisee, kun joutuu saavutetuista eduista luopumaan. Uskon, että sama on edessä myös lentäjillä.
Normaali työntekijä ei saa minkäänlaista lepolomaa mannertenvälisten työmatkojen jälkeen, vaan ihan normaalisti pitkänkin lennon jälkeen mennään seuraavana aamuna töihin.
Lentäjät just laski palkkojaan ja huononsi etujaan, jotta saataisiin Suomelle tärkeä Finnair jaloilleen. Lentoemot, jotka tosiaan saavat aika lailla levätä, joilla ei ole juuri koulutusta eikä yhtään vastuuta, tekevät tosi vähän töitä ja saavat suhteessa paljon palkkaa, ovat tosi törkeitä vaatimuksineen etenkin näinä aikoina. Kenen etu on, jos Finski kaatuu??
Nimim. ei-vielä-hyväpalkkaisen lentäjän parempipalkkainen vaimo :)
Kun kouluttauduit sh:ksi, tiedot että tulet ikuisesti olemaan palkkakuopassa. Turha valittaa, itse olet valintasi tehnyt.
Mitäs jos me kaikki valittaisiin ammatiksi vaikkapa Nokian pääjohtaja. Olis hyvä palkka ja pääsisi lehtiin Olis kaikilla niin mukavaa! Tosin sitten kun sairastutaan, niin kukaan ei meitä hoida, kun kaikki on vaan pääjohtajia.
Eikös se ole kaikkien etu, että porukka työllistyy erilaisille aloille? Se, että joku haluaa sairaanhoitajaksi on sinunkin etusi. Mutta ei kai se tarkoita, että häntä on rankaistava huonoilla työoloilla, koska nyt sattumoisin ei ajatellut vain omaa etuaan ja ryhtynyt pääjohtajaksi. Tää markkinatalouskeskeisyys vaan niin pistää vihaksi.
koko ajan kansainvälistyvässä työvoimatarjonnassa. Naurettavan lyhytnäköistä nykymaailmassa hinnoitella itsensä ulos töistä. Joo, kyllä ne työnantajat suostuvatkin ylenpalttisen lomailun ja vaativuustasoon korkeat palkat maksamaan samasta työstä, kuin mitä ravintola-alan työntekijät tekevät maissa...kuinkahan kauan?
Voi myös miettiä, kuinka laadukasta se palvelu on ollut suomalaisilla lennoilla verrattuna esim. aasialaiseen asiakaspalveluun..happamia luuskia siellä lentää sinivalkoisin siivin.
He joutuvat tekemään työn perillä aikaeroista huolimatta ja kun palaavat Suomeen, niin heti voi olla seuraava työpäivä. Korvaus on vain ulkomaanpäivärahojen suuruinen. Matkustamisesta ja perillä olosta ei makseta.
ahtaissa tiloissa. Mieluummin tarjoilisin kahvilassa kuin koneessa. Mitä hienoa siinä ammatissa on? On niin upeeta nähdä maailmaa ja olla perheestä erossa.
He joutuvat tekemään työn perillä aikaeroista huolimatta ja kun palaavat Suomeen, niin heti voi olla seuraava työpäivä. Korvaus on vain ulkomaanpäivärahojen suuruinen. Matkustamisesta ja perillä olosta ei makseta.
olethan minun työpaikallani!
Vaan kysehän nimenomaan on tällä hetkellä aikaerosta ja pitkästä lennosta toipumisesta... ei siitä, mitä lennolla tekee.
odotetaan teidän myöhässä olevia lentoja 13-16 tuntisten päivine siivittämänä...
koneet lähtevät ja saapuvat välillä ihan omia aikojaan. tämä tarkoittaa sitä, että ilmottaudun töihin klo 13:00 ja takaisin pitäisi tulla vaikkapa klo 23:30. seuraava päivä olisi minulla yksi vapaapäivä. noh, käykin sitten niin että kone saapuu myöhässä vaikkapa 01:30. on kuitenkin vapaapäiväni mutta olen edelleen töissä kun muutakaan en voi. nykyinen systeemi takaa sen, että tälläinen palanut vapaapäivä korvataan jonain muuna ajnkohtana. uusi, ehdotettu systeemi, että ei korvattaisi. olisin siis vapaapäivänäni töissä ja seuraavan kerran töissä heti seuraavana päivänä.
Vaan kysehän nimenomaan on tällä hetkellä aikaerosta ja pitkästä lennosta toipumisesta... ei siitä, mitä lennolla tekee.
Ja kärsii aikaerosta JA tekee samaa kolme jopa neljä kertaa kuukaudessa (kuin että lepää ja kärsii aikaeroista) en ihan tajua logiikkaasi. aikaerolentojen jälkeen on kehitetty lepojakso jonka jälkeen varsinainen vapaa-.aika alkaa. tämä siksi, ettei vapaapäivät mene pelkästään aikaeroista toipumiseen. ymmärrätkö, mitä sellainen tekee ihmisen perheelle, sosiaaliselle elämälle, terveydelle?
perilläollessaan emännät saavat ihan saman kulukorvauksen kuin sinäkin. vain työsuoritteesta saa palkan.
odotetaan teidän myöhässä olevia lentoja 13-16 tuntisten päivine siivittämänä...
koneet lähtevät ja saapuvat välillä ihan omia aikojaan. tämä tarkoittaa sitä, että ilmottaudun töihin klo 13:00 ja takaisin pitäisi tulla vaikkapa klo 23:30. seuraava päivä olisi minulla yksi vapaapäivä. noh, käykin sitten niin että kone saapuu myöhässä vaikkapa 01:30. on kuitenkin vapaapäiväni mutta olen edelleen töissä kun muutakaan en voi. nykyinen systeemi takaa sen, että tälläinen palanut vapaapäivä korvataan jonain muuna ajnkohtana. uusi, ehdotettu systeemi, että ei korvattaisi. olisin siis vapaapäivänäni töissä ja seuraavan kerran töissä heti seuraavana päivänä.
ei muuta kuin joukkoon vaan kokeilemaan!
että alkavat olla ylipalkattua, hemmoteltua mutta myös ylimielistä ja epärealistista porukkaa nuo lentoemot. Tarjoilijoita lentokoneessa. Joo, tottakai niille pitää maksaa yli kolme tonnia kuussa ja vielä lomat päälle. Tooottakai. Kysyttäisiinkös kuulkaas matkustajilta, mitä mieltä he ovat suomalaisten lentoemäntien asiakaspalvelusta, työn haastavuudesta tai palkkatasosta ja lomaeduista? Mitäs kuvittelisitte, että vastataan? Niinpä.
Lähtölaskenta on alkanut.
onhan siinä tosiaan eroa, että tekeekö sen pitkän lennon töitä ja sitten toipuu aikaerosta ja sitten vasta alkaa viettää vapaita VAI lentääkö jonnekin (leväten matkan,juu) pitkälle, tekee siellä paikan päällä yleensä ympäripyöreitä päiviä töitä, sitten lentää takaisin (juu, lepää lennolla, jos ei tee töitä) ja sitten menee seuraavana aamuna toimistoon, riippumatta siitä monelta on edellisenä päivänä tai yönä saapunut kotiin. Ymmärrätkö mitä sellainen tekee ihmisen perheelle, sosiaaliselle elämälle, terveydelle?
Ja kärsii aikaerosta JA tekee samaa kolme jopa neljä kertaa kuukaudessa (kuin että lepää ja kärsii aikaeroista) en ihan tajua logiikkaasi. aikaerolentojen jälkeen on kehitetty lepojakso jonka jälkeen varsinainen vapaa-.aika alkaa. tämä siksi, ettei vapaapäivät mene pelkästään aikaeroista toipumiseen. ymmärrätkö, mitä sellainen tekee ihmisen perheelle, sosiaaliselle elämälle, terveydelle?
kuin todellisuus. Viikko "palautumista" mannertenvälisiltä lennoilta on aivan käsittämätöntä. Varsinkin kun se työ ei nyt varsinaisesti niin kovin vaativaa ole kuitenkaan.