Olen 33 eikä minulla ole vielä lasta! Onko kiire?
Montako vuotta minulla on aikaa ennen kuin raskautuminen menee vaikeaksi? Monet sanoo että 35 olisi sellainen aikaraja. Olen tapaillut yhtä miestä, mutta emme ole puhuneet lapsista vielä. En halua pelästyttää ilmoittamalla heti alkuun että mun biologinen kello tikittää...
Kommentit (23)
että kuinka helposti tulet raskaaksi. Ja sitähän ei voi tietää kukaan.
Jos kierto toisensa perään kuukautiset jatkuu yrityksestä huolimatta tai saat keskenmenoja, niin ikinä ei voi tietää ehtiikö kellosi tikittämään jo loppuun, ennen kuin vauva syntyy.
Lähipiirissäni on ihminen, joka sai ensimmäisen lapsensa 34 vuotiaana. Toisen 36 vuotiaana ja viimeisen 38 vuotiaana. Kaikki raskaudet lähtivät luomuna käyntiin ensimmäisestä kierrosta.
Mutta sitten tunnen myös alle 30vuotiaita, jotka eivät saaneet luomuna lasta lainkaan, kunnes vasta hoitojen myötä. Eli eipä näistä tiedä ennen kuin kokee!
että oma äitini sai iltatähtensä 40 vuotiaana. Hän kommentoi 33 vuotiaalle ystävälleni, että ei tällä mikään HÄTÄ ole, vasta 35vuotiaana alkaa kiire tulemaan! Noh, tiedä sitten, se oli hänen kokemuksensa. Äitini sai lukuisia keskenmenoja (aloitti viimeisen lapsen yrittämisen 35vuotiaana) ja lopulta hoitojen myötä saivat raskauden kestämään loppuun asti ja synnytti terveen vauvan.
Itse olen tullut helposti raskaaksi eikä iällä ole ollut väliä.
Tiedän tuttuja jotka eivät ole saaneet lapsia vaikka ovat nuorempia.
Minä tulin raskaaksi 34- ja 40-vuotiaana, molemmilla kerroilla ensimmäisestä yrityksestä. Mutta kuten sanottu, jokainen on erilainen. Tilastollisesti kai kuitenkin tuossa 35 v iässä hedelmällisyys alkaa laskea melko nopeasti.
vuotta uskaltaisi odotella. Itsellä ikää oli 32, kun ekan lapsen sain. Yritettiin 11 kk ennen kuin tärppäs ja meni kesken. Tästä puolen vuoden päästä tulin sit raskaaksi uudestaan. Ja ovulaatiotestiä käytettiin, että ovulaatiot oli kohillaan, mutta en silti raskaaksi tullut. Mutta vaikeahan se on lapsi hankkia, jos isäehdokasta ei ole. Että sen verran kannattaa poikaystävältä kysäistä, että ylipäätään haluaa lapsia. Mulla aikanaan yksi suhde päättyi siihen, kun toinen ei halunnut lapsia.
ja onko hänellä jo lapsia? Kysäise häneltä, että haluaisiko hän lapsia ja jos haluaa niin kuinka monta. Ei sinun tarvitse omasta "aikataulustasi" puhua, mutta jos mies sanoo että hän ei lapsia halua - tai ei ainakaan pitkään aikaan, niin tiedät sitten nostaa kytkintä ja vaihtaa miestä. Jos siis ehdottomasti haluaisit lapsen.
jos olet pari vuotta tämän tapailemasi miehen kanssa, ja sitten hän ilmoittaa, ettei hänelle lasten aika vielä ole, niin sitten sun pitää alkaa taas alusta.
Minkä ikäinen tämä miehesi on ja onko hänellä jo lapsia? Kysäise häneltä, että haluaisiko hän lapsia ja jos haluaa niin kuinka monta. Ei sinun tarvitse omasta "aikataulustasi" puhua, mutta jos mies sanoo että hän ei lapsia halua - tai ei ainakaan pitkään aikaan, niin tiedät sitten nostaa kytkintä ja vaihtaa miestä. Jos siis ehdottomasti haluaisit lapsen.
Hänellä on pikkusiskoja. Eli kokemusta lastenhoidosta on paljon.
ja mieskin haluaa lasta niin kuinka pian sitä uskaltaa edetä ja ehdottaa että "miten olis, alettaisiinko tekeen lasta?" :) Olemme saman ikäisiä eikä miehellä ole myöskään lapsia. Onko kokemuksia?
ap
Tiedät varmasti mitä tuohon ikään meinaisin kommentoida, joten en edes sano mitään.
Ap ei ole puumanainen:)
Minkä ikäinen tämä miehesi on ja onko hänellä jo lapsia? Kysäise häneltä, että haluaisiko hän lapsia ja jos haluaa niin kuinka monta. Ei sinun tarvitse omasta "aikataulustasi" puhua, mutta jos mies sanoo että hän ei lapsia halua - tai ei ainakaan pitkään aikaan, niin tiedät sitten nostaa kytkintä ja vaihtaa miestä. Jos siis ehdottomasti haluaisit lapsen.
19 vuotias Hänellä on pikkusiskoja. Eli kokemusta lastenhoidosta on paljon.
heittämässä tuon 19v iän.
Eiköhän tuokin nyt riipu täysin ihmisestä. Toiset aloittavat lapsen teon puolen vuoden seurustelun jälkeen, toiset odottavat 10 vuotta. Ei tuollaiseen kysymykseen pysty vastaamaan kun ihmistä ei tunne.
ja mieskin haluaa lasta niin kuinka pian sitä uskaltaa edetä ja ehdottaa että "miten olis, alettaisiinko tekeen lasta?" :) Olemme saman ikäisiä eikä miehellä ole myöskään lapsia. Onko kokemuksia?
ap
kaikki tärpänneet kerrasta. että mä olen ollut aina järyttävän hedelmällinen. jos siis hedelmällisyys on huipussaan 25-17-vuotiailla yleensä.
ja olin myös 32 ja mies 33 kun aloimme seurustella. Kummallakaan ei ollut lapsia. Vajaan kahden vuoden jälkeen menimme kihloihin (minun ehdotuksesta) ja aloin johdonmukaisesti puhumaan lapsesta. Miehellä ei ollut mitään lasta vastaan, mutta eipä vain ottanut asiaa puheeksi. Ehkä kaikki miehet ei niin ajattele mitään biologisia kelloja. Aloimem yrittää lasta ja meni n. vuosi että raskauduin. Lapsi syntyi kun olin 36 v. Se oli hyvä aika, koska nopeammin emme olisi halunneet edetä ja aiemmin minulla ei ollut sellaista miestä että olisin lasta edes halunnut. Nyt sitten ollessani 41 (pian 42), olen kokenut 2 kk sitten keskenmenon ja näyttää kyllä siltä ettei meille toista lasta tule. Hoitoihin en halua lähteä. Välillä mietin, että kaikki tämä olisi voinut tapahtua viisi vuotta aikaisemmin, mutta on meillä kuitenkin yksi ihana lapsi olemassa. Onnea sinullekin ja ota asia rohkeasti miehen kanssa puheeksi vaikka tyyliin "mitä pidät lapsista, haluaisitko joskus omia yms..."
Täytyy alkaa puhelemaan siihen malliin, että haluaako mies lapsia. Jos me ollaan samoilla linjoilla niin pari vuotta olis mulle sopiva aika katsoa ennen isoja päätöksiä. Tosiaan voi olla että mun tapauksessa ehdin tehdä vain yhden lapsen (jos sitäkään):(
ap
ja olin myös 32 ja mies 33 kun aloimme seurustella. Kummallakaan ei ollut lapsia. Vajaan kahden vuoden jälkeen menimme kihloihin (minun ehdotuksesta) ja aloin johdonmukaisesti puhumaan lapsesta. Miehellä ei ollut mitään lasta vastaan, mutta eipä vain ottanut asiaa puheeksi. Ehkä kaikki miehet ei niin ajattele mitään biologisia kelloja. Aloimem yrittää lasta ja meni n. vuosi että raskauduin. Lapsi syntyi kun olin 36 v. Se oli hyvä aika, koska nopeammin emme olisi halunneet edetä ja aiemmin minulla ei ollut sellaista miestä että olisin lasta edes halunnut. Nyt sitten ollessani 41 (pian 42), olen kokenut 2 kk sitten keskenmenon ja näyttää kyllä siltä ettei meille toista lasta tule. Hoitoihin en halua lähteä. Välillä mietin, että kaikki tämä olisi voinut tapahtua viisi vuotta aikaisemmin, mutta on meillä kuitenkin yksi ihana lapsi olemassa. Onnea sinullekin ja ota asia rohkeasti miehen kanssa puheeksi vaikka tyyliin "mitä pidät lapsista, haluaisitko joskus omia yms..."
Ei vanhasta miehestä ole tuohon. Ap etsi nuori ori itsellesi, niin hedelmöitys on melkovarmaa.
Miestä ja isää et välttämättä nuorukaisesta saa. On toki poikkeuksiakin, mutta terveen lapsen saat.
T: Nuoresta hedelmöitynyt
Mulle sanoi gyne aikoinaan (kun söin e-pillereitä), että e-pillerit jollain tavalla 'jatkaisivat' naisen hedelmällistä aikaa. Eli, että jos syön niitä vaikka 5 vuotta, saatan saada sen seurauksena muutaman hedelmällisemmän vuoden lisää. En tiedä onko tässä mitään perää...?
Oma tilanteeni joka tapauksessa on se, että olen 32 v, juuri saanut kuulla olevani raskaana, ja raskaaksi olen tullut vaikka seksiä on tarkoituksella harrastettu ajankohtina, jolloin raskaaksi tulemisen todennäköisyys on pienin. Ei ollut vaikeuksia minulla siis, mutta monella ikätoverilla on ollut vaikeuksia.
Olin 34 vuotias. Halusin lasta jo 28 vuotiaana. Mies toppuutteli ja neuvoi odottamaan parempaa aikaa. Maksoimme asuntoa ja kävimme töissä.
Sitten aika lopulta koitti. Mies sanoi olevansa valmis. Yritimme lasta 4 vuotta tuloksetta. Viimeisinä vuosina alkoi ilmenemään kovia riitoja. Mies tunsi olevansa tuhkamuna ja hänen halunsa katosivat. Aloimme riitelemään pienistä asioista. Lopulta erosimme. Olin 38 vuotias. Mieheni 44, eron astuessa voimaan.
Sitten viiimekesänä vietin tyttöjen iltaa ja päädyin sänkyyn 18 vuotiaan nuorenmiehen kanssa. Itse illasta en muista mitään. Panimme ja tunsin panneeni. Ehkäisytkin jäivät käyttämättä.
Tulin raskaaksi. Miestä en tunne enkä ajatellut edes etsiä häntä käsiini. Tahdoin vain lapsen.
Tehkää ne lapset nuorina, niin se on tarkoitettu. Älkää uskoko miehiänne.
mutta varsinkin 35 ikävuoden jälkeen hedelmällisyys kääntyy kovaan laskuun.
Itse olen 25-vuotias ja kärsimme lapsettomuudesta..