Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä päin Suomea lapsi syrjäytyy kirpparivaatteiden takia?

Vierailija
01.12.2010 |

Olen ihmeissäni lueskellut juttuja lapsiperheiden köyhyydestä. Siis asia itsessään on tietysti vakava, mutta usein niissä mainitaan, miten lapset syrjäytyvät, kun he joutuvat pitämään kirpparivaatteita ja kaikilla muilla on merkkivaatteet. Tässäkin toki ymmärrän, että haisevat rikkinäiset vaatteet ovat kamalia, mutta onko muuten kyse vain yleistyksestä vai onko tämä todellisuutta jossain päin Suomea.

Meidän lapset on aina kulkeneet kierrätyskamppeissa. Yhtään pyörää, suksia tms ei myöskään ole ostettu uutena. Vain kengät ostetaan yleensä uusina kaupasta ja lasten kasvaessa myös ulkoiluvaatteita on alettu hankkia alesta. Usein korjaan rikkoutuneita vaatteita ja lapset pitävät ihan suosiolla mm paikattuja farkkuja. Molemmilla lapsilla on yksi itse valittu harrastus. Emme ole köyhiä (nettotulot 4 hengelle 2500, tällä hetkellä vain toinen vanhempi kokoaikaisesti töissä), mutta sen verran pitää rahoja laskea, että tämä on järkevin toimintatapa. Rahaa jää sitten muuhunkin.

Kukaan ei mielestäni meillä päin häpeile kierrätystä. Olen usein kuullut, kun lapset kertovat avoimesti, että "uudet" luistimet haettiin kirpparilta. Kouluilla pidetään kierrätysiltoja ja lapsista on vain hupaisaa kun koulukaveri ilmestyy seuraavalla viikolla kouluun jossain itselle jo pienessä vaatteessa. Osa kavereista on toki ihan viimeisen päälle pukeutunut muotivaatteisiin, mutta suurella osalla on ihan perus henkkamaukkaa ym. Ei meidän lapset eroa tässä porukassa mitenkään.

Asumme isossa kaupungissa alueella, jossa on omistusasuntoja. Sekaan mahtuu niin vanhoja rivitaloja kuin uusia hulppeita kivitalojakin.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 4,5v ja 1,5v ja heille voi vielä kirppisvaatteiden joukosta valikoida vain ne parhaat. Tosin 122-senttisten kohdalla alkaa tehdä jo tiukkaa löytää kivoja ja hyväkuntoisia.

Vierailija
22/26 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat sopivia pidempään kuin alle 100cm. Lapsen kasvu hidastuu tuossa vaiheessa sen verran, että joku 122cm vaate voi hyvinkin olla lapsella käytössä useita vuosia. Kun taas ne alle 100cm vaatteet pääsääntöisesti alle vuoden.

Mä olen tehnyt niin, että olen ostanut yli 120cm vaatteita silloin kun niitä on kirppiksellä tullut vastaan. Silloinkin jo kun lapsi oli alle 100cm itse.

Ja kyllä niitä löytöjä tekee. Itse ostin viime viikonloppuna 4 hyväkuntoiset housut lapselleni: 2 vuorelliset ulkoiluhousut, 1 merkki farkut ja 1 eimerkkifarkut. Hinta yhteensä 15€. Kyse kuitenkin hyväkuntoisista, jopa ihan käyttämättömän näköisistä vaatteista.

Luistimia on löytynyt jopa 4llä eurolla ihan hyviäkin.

On myös kaverien kanssa pidetty kirppiksillä sen verran yhteyttä, että jos jotain hyvää löydetään joka ei omalle lapselle käy, niin sitten kysytään kiinnostaisko kaveria.

varmaan syrjäytyisivät (ja palelisivat) jos joutuisivat kierrätyskamppeissa kulkemaan.

Toki jos olisi kaikki aika maailmassa eikä kävisi töissä, voisi ehkä kirppikseltäkin tehdä löytöjä. Ihan tavallinen töissäkäyvä ihminen ei kyllä tee. Ja puhun nyt vaatteista koossa 122 cm ja ylöspäin.

Käyn isohkon kaupunkimme kahdella itsepalvelukirppiksellä melko säännöllisesti (viikottain, myös pöydät siellä vuokrataan viikottain) ja esim. ulkoiluvaatteita talveen ja kevääseen en ole vielä tämän kolmen vuoden aikana jolloin meillä on koko 120 cm ylitetty löytänyt. Ja kriteereissäni ei ole löytää uudenveroista Polarn o Pyretiä muutamalla eurolla. Ongelma on se, että tarjolla on käytännössä pelkkää rikkinäistä, pinttyneen likaista ja ainakin lähes puhki kulunutta kamaa, jossa jonkin Reimatec labelin vuoksi on hintana 15 € ja ylöspäin. Ihan oikeasti polvet täysin puhki olevat toppahousut saattavat maksaa vaikka 8 €...

Vaikka olisi kallistakin niin ostaisin jos saisi kunnollist, mutta kun ei ole siistiä eikä edes ehjää. Pienemmille kyllä löytyy.

Sisävaatteet ovat myös aivan kamalaa kuraa. Pesunukkaa, väärin pestyä värjäytynyttä ja kulahtanutta trikoopaitaa. Kauttaaltaan nyppyyntynyttä tekokuituneuletta. Farkkuja ja muita housuja löytyy tytöille joskus, pojille ei.

Ja hinnat on pokkana jostain M.O.S.S 5 vuotta vanhasta paidasta 2 €.

Hassua kyllä, parhaat löytöni ovat olleet kenkiä, vaikka periaatteessa ostan mieluummin uusia. Mutta selkeästi vain muutaman kerran pidetyt Viking Gore-Tex kengät kympillä ovat aina lähteneet matkaan, käyteytyt linttanat marketluistimet sen sijaan ei ikinä, ei edes eurolla.

Urheiluvälineissä (pääsääntöisesti luistimia lukuunottamatta) olen samaa mieltä, käytettynä löytyy valikoimaa hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä ei saa ketään syrjiä tai kiusata vaatteiden perusteella. Jos semmoista tapahtuu, asiaan puututaan heti. Meillä ainakin lapsi pukeutuu kirpparivaatteisiin. Jos joku yrittää kiusata asiasta, siihen puututaan. Emme alistu kiusaamiseen emmekä muuta pukeutumistamme sen vuoksi.

Vierailija
24/26 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pitää olla just eikä melkein. Mitään vuorellisia housujahan ei enää laiteta tuossa iässä, ainakaan kouluun. Helpoimmalla pääsee jos ostaa 7 merkki-t-paitaa ja 2-3 hupparia ja kolmet farkut ja niitä sitten pesee välillä kuin että hommais enemmän vaatteita ja edullisempia.

Vierailija
25/26 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kokoja 122-134 saattaa hyvällä säkällä saada siisteinä (ainakin tyttöjen kuteita), niin poikien käytetyt 140cm + vaatteet alkaa olla melkein järjestään niin kulahtaneita, että pahaa tekee. Poikkeuksia varmaan on, mutta ei ole tullut vastaan.

Olen ostanut suuren osan lastenvaatteista käytettyinä ja nyt tuli poikien kohdalla stoppi (koko 140-160 vaatteesta riippuen) Tytölle 8v vielä saattaa jotain kivaa löytyä. Vauva 9kk saa vielä keposasti ostosaddiktoituneiden mammojen ainokaisten käyttämättömiä hepeneitä.

Vierailija
26/26 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.OP, Villervalle???, Meandi, Marimekko-merkkisiä vaatteita. Ja rahaa meni 20€.

En ymmärrä miksi merkkivaatteet pitäisi ostaa kaupasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi