Voiko äiti aiheuttaa vakavia haittoja sikiölle
ennen 4. raskausviikkoa omilla elintavoillaan? Esim alkoholi, tupakka, lääkkeet?
Itse vetäsin aika koomakännit ja viikot sillon tarkalleen 3+3. En siis tiennyt tuolloin olevani raskaana. Huolestuttaa kamalasti. Rakenneultra viikon päästä, siellä varmaan selviää jos on epämuodostumia?
Kommentit (40)
Viikoilla 3 + 3 alkio ei ole vielä yhteydessä verenkiertoosi istukan kautta, vaan saa ravintonsa ruskuaispussista. Älä huoli. Jatka vain sikiöstä ja itsestäsi huolehtimista niin hyvin kuin voit.
En siis tiennyt olevani raskaana ja oltiin laivalla. Elimistö kuitenkin jotenkin suodatti, sillä ikään en ole oksentanu kun silloin. Ihan terve 6v poika on =) Eli ei musta alussa yksi kaksi kertaa varmasti vaikuta, mutta jatkuva käyttö ja runsas
...että kuinka kauan sitä runsaampaa käyttöä pitää sitten jatkua - jokin karkea raja. Itse uskon myös, ettei ihan ekojen parin viikon aikana otetut parit huppelit maata kaada. Mutta entä, jos niitä ehtii vielä osua viikolla 5, 6, 7,...? Moni raskaus ehtii kuitenkin jo pidemmälle, ennen kuin sen huomaa, jos kyseessä on yllätysraskaus. Kokemuksia, mielipiteitä?
Viikoilla 3 + 3 alkio ei ole vielä yhteydessä verenkiertoosi istukan kautta, vaan saa ravintonsa ruskuaispussista. Älä huoli. Jatka vain sikiöstä ja itsestäsi huolehtimista niin hyvin kuin voit.
viikolla 7. Kuukautiset olivat tulleet normaalisti, testejä olin tehnyt. Olin valtavan huolissani, mutta lääkäri sanoi, että todennäköisyys, että jotain on pielessä on erittäin pieni. Samoin sanoi teratologisen tietopalveun kätilö. Lapseni on nyt normaalisti kehittynyt kaksi vuotias. Visuomotoriset kyvyt ovat jonkinverran edellä ikätasoa, puhetta tuottaa sujuvasti pitkiäkin lauseita. Keskittyminen esim. satuun onnistuu hyvin. En ole enää huolissani.
ap
[/quote]
Ja lapsella on kehitysvamma. Ei tiedetä miksi. Aivojen varhaisimmissa rakenteissa vaurio, joka ei näy kuin "viallisena" toimintana = aivotoiminta on lähinnä sähkömyrskyä.
En ole provo.
[/quote]
Hei, kertoisitko vielä, minkä ikäinen lapsesi on ja missä vaiheessa hänen vammansa huomattiin? Sujuiko raskautesi normaalisti? Minullakin on menossa yllätysraskaus ja kova huoli alkuviikkojen (4-5) runsaasta kännäämisestä, vaikka parikin lääkäria on yrittänyt rauhoitella. Olin jo menossa aborttiinkin pelkojen vuoksi, mutta en pystynytkään.
ennen 4. raskausviikkoa omilla elintavoillaan? Esim alkoholi, tupakka, lääkkeet? Itse vetäsin aika koomakännit ja viikot sillon tarkalleen 3+3. En siis tiennyt tuolloin olevani raskaana. Huolestuttaa kamalasti. Rakenneultra viikon päästä, siellä varmaan selviää jos on epämuodostumia?
raskausviikkoa 4+2 (eli 4 viikkoa 2 päivää edellisten kuukautisten alkamisesta) tapahtuneet vauriot aiheuttavat yleensä keskenmenon.
Alkio on ns. totipotentiaali (solut eivät ole erilaistuneet) ennen viikkoa 4, joten mikä tahansa solu voi korvata vaurioituneen solun.
Epämuodostumien syntymekanismia ei tarkasti kuitenkaan tiedetä.
Luultavimmin voit olla turvallisin mielin, kunhan tästä eteenpäin varot alkoholin ja lääkkeiden käyttöä.
Kirjallisuuslähde: Ihmisen kehitysbiologia
Ei esim FAE/FAS tule ilmi siinä. Saati oppimis/keskittymisvaikeudet.
Yleensä niiden kehittyminen vaatii koko raskauden ajan runsaan alkoholinkäytön.
Uutisessa sanottiin, että luvut eivät sisällä
epämuodostumia, jotka ovat syntyneet alkuraskaudessa. Eli ei sisällä niitä lukuja, joten niitä ei siis tiedetä olevankaan, tämän tutkimuksen puitteissa
Ruskuaispussin tehtävä ei ole toimia ravinnonvälittäjänä vaan se valmistaa verisoluja.
muodostuu vasta neljännellä viikolla, joten turha varmaan panikoida yhdestä alkuraskauden kännistä kun ei napanuora ja istukkakaan ole vielä toiminnassa.. Alkoholisti en ole, enkä siis ole käyttänyt tippaakaan plussattuani joten tuota fas:ia tai fae:ta en pelkää.. ap
Ja lapsella on kehitysvamma. Ei tiedetä miksi. Aivojen varhaisimmissa rakenteissa vaurio, joka ei näy kuin "viallisena" toimintana = aivotoiminta on lähinnä sähkömyrskyä. En ole provo.
Kysyn, koska oma tilanteeni huolettaa aika tavalla.
mulla oli työsopimus juuri päättynyt, olin sesonkiravintolassa töissä ja sesonki päättynyt. Kuukautiskiertoni oli jotakuinkin 32-40 päivää. Olin siinä kuussa useammankin kerran ryyppäämässä.
Vasta kun 37 päivää oli mennyt edellisistä menkoista, aloin vähän ihmetellä. Siihen saakka oli monta kosteaa iltaa. Join 3-10 drinkkiä aina kerrallaan.
Toisaalta tiedän kaksi äitiä, jotka joivat vielä enemmän, toinen jopa pari kuukautta eri ekan raskauskolmanneksen loppuun asti. Lapset terveitä ja älykkäitä, ei keskittymis/oppimisongelmia. Toinen koulussa.
Noi on semmosia MUTUJA joita ei saisi heittää! :)
Mistä ihmeestä voidaan sanoa että tämän lapsen keskittymishäiriöt johtuu alkoholinkäytöstä ovulaation jälkeisellä viikolla -eikä vaikka siitä että äiti ja isi ei osaa riidellä oikein, on eronnu, vanhemmat juo sitä viinaa kun lapsi kasvaa kohdun ulkopuolella?
Tai jos lapsellä on oppimishäiriöitä niin se johtuisi ovulaation aikana nautitusta alkoholista? Mistä sen voi sanoa?
Eikä syynä ole vaikka että lapselta ei kysellä kuulumisia, hän on yksin kotona, kukaan ei leiki hänen kanssa, lapsi on yksinäinen? Pelaa tietokoneella eikä urheile?
Tai jos lapsella on käyttäytymishäiriöitä? Onko lapsen muroleaikana nautittu alkoholia vai onko lapsen huoneessa telkkari? Valvooko lapsi puolenyönaikaan ja herää klo 7, ei syö aamupalaa, ei syö koulussa vaan vetää limsan ja karkin voimalla?
11
railakkaasti autuaan tietämättömänä, että olin raskaana. nahkasortsit ja koppalakki ja kaikki!
ja lapsi on nyt 15 v ja erittäin sosiaaline, suosittu ja hyvä koulussa. kauniskin ja tervein meidän viidestä.
Eli esiintyy epämuodostumia (ei kuvailtu sen tarkemmin) jotka syntyvät juuri silloin ihan alkuraskaudessa, jos äiti juo eikä tiedä vielä olevansa raskaana
Eipä ole minulla eikä kenelläkään tietämälläni äidillä mitenkään epämuodostuneita lapsia, vaikka alkoholia olemmekin nauttineet ennen kuukautisten poisjääntiä.
Epämuodostumistahan puhuttiin siinä uutisessa mikä oli lehdissä muutama pvä sitten Eli esiintyy epämuodostumia (ei kuvailtu sen tarkemmin) jotka syntyvät juuri silloin ihan alkuraskaudessa, jos äiti juo eikä tiedä vielä olevansa raskaana
alkunsa vanhempien ollessa päissään. ei niitä mikrokefaleita kuitekaan hirveesti liikenteessä näy.
Varmasti paljon alkoholia juovat (tuossa puhuttiin päivittäisestä käytöstä) eivät useinkaan kovin pian edes tajua olevansa raskaana, kuulemma joillekin se valkenee vasta sitten, kun maha alkaa kasvaa.. Tuskinpa tässä nyt tarkoitettiin raskausviikolla 2 juotua satunnaista känniä.
Mutta pitäisi tosiaan lukea tuo tutkimus kokonaisuudessaan.
<a href="http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nuorten+naisten+juominen+uhkaa+lis%C…" alt="http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nuorten+naisten+juominen+uhkaa+lis%C…">http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nuorten+naisten+juominen+uhkaa+lis%C…;
epäselvästi kirjoitettu.
Mielestäni siinä puhuttiin ainakin kolmesta eri asiasta: yksittäiset epämuodostumat kun känni sattuu tosi tietyn elimen tärkeään kehitysvaiheeseen (aikaisemmin olen ymmärtänyt että etenkin viikoilla 5-12), aivojen hienotoiminnan häiriöt joiden syntymekanismeja ei tarkasti tiedetä, esim. juuri oppimisvaikeudet, ADHD (näitähän voi olla ihan ilman sitä alkoakin muista syistä) ja sitten FAS, joka on ymmärtääkseni syndrooma eli oireyhtymä joka aiheuttaa monenlaista ongelmaa ja johtuu jatkuvasta rankasta käytöstä.
Näin olen asian ymmärtänyt aikaisemmin omissa opinnoissani, mutta korjatkaa toki jos olen väärässä. En ole terveydenhuoltoalalla vaan enemmänkin kasvatusalla.
Minusta tuossa lehtijutussa oli epäselvästi puhuttu näistä päällekkäin ja rinnakkain, ehkä toimittaja ei ole ymmärtänyt kaikkea haastatellun sanomisia oikein. En väitä, että juttu olisi virheellinen, vaan se oli jotenkin epämääräinen ja epäselvä.
En siis tiennyt olevani raskaana ja oltiin laivalla.
Elimistö kuitenkin jotenkin suodatti, sillä ikään en ole oksentanu kun silloin. Ihan terve 6v poika on =)
Eli ei musta alussa yksi kaksi kertaa varmasti vaikuta, mutta jatkuva käyttö ja runsas