Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko äiti aiheuttaa vakavia haittoja sikiölle

Vierailija
01.12.2010 |

ennen 4. raskausviikkoa omilla elintavoillaan? Esim alkoholi, tupakka, lääkkeet?

Itse vetäsin aika koomakännit ja viikot sillon tarkalleen 3+3. En siis tiennyt tuolloin olevani raskaana. Huolestuttaa kamalasti. Rakenneultra viikon päästä, siellä varmaan selviää jos on epämuodostumia?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on joitain laakkeita, jotka jaavat pitkaksi aikaa elimistoon ja joissa sen takia on pitka (usean kk:n) varoaika, mika pitaa olla laakkeen lopettamisesta ennen kuin saa tulla raskaaksi.

Vierailija
2/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei esim FAE/FAS tule ilmi siinä. Saati oppimis/keskittymisvaikeudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi, huumeet, jotkut lääkkeet esim voivat vahingoittaa vauvanalkua. Ja vahinko voi tulla missä tahansa vaiheessa raskautta, myös aivan alussa.

Vierailija
4/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muodostuu vasta neljännellä viikolla, joten turha varmaan panikoida yhdestä alkuraskauden kännistä kun ei napanuora ja istukkakaan ole vielä toiminnassa..

Alkoholisti en ole, enkä siis ole käyttänyt tippaakaan plussattuani joten tuota fas:ia tai fae:ta en pelkää..

ap

Vierailija
5/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää suunnattomasti, kun eri tietolähteet antavat niin erilaista tietoa asiasta. Itsekin kun tässä painin vastaavan ongelman kanssa...

Mun tapauksessani ehti olla useammat pikkujoulut, ja raskaus mahdollisesti jo pidemmällä (yllätysraskaus).

Eli kovin peloissani olen.

Vierailija
6/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä pilleriraskaus, joka on noin 7 viikolla jo. Tällä välin olen syönyt 6 viikkoa yhdistelmäpillereitä, juonut viikossa 2-3 lasia punaviiniä, käyttänyt ainakin kaksi kertaa buranaa ja ottanut influenssarokotuksen.

Kai pitäisi soittaa tuonne teratologiseen tietopalveluun.

Ärsyttää suunnattomasti, kun eri tietolähteet antavat niin erilaista tietoa asiasta. Itsekin kun tässä painin vastaavan ongelman kanssa... Mun tapauksessani ehti olla useammat pikkujoulut, ja raskaus mahdollisesti jo pidemmällä (yllätysraskaus). Eli kovin peloissani olen.

Vierailija
7/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä pilleriraskaus, joka on noin 7 viikolla jo. Tällä välin olen syönyt 6 viikkoa yhdistelmäpillereitä, juonut viikossa 2-3 lasia punaviiniä, käyttänyt ainakin kaksi kertaa buranaa ja ottanut influenssarokotuksen. Kai pitäisi soittaa tuonne teratologiseen tietopalveluun.

Mun tapauksessa voi pikemminkin puhua 2-3 lasillisesta päivässä!

Vierailija
8/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muodostuu vasta neljännellä viikolla, joten turha varmaan panikoida yhdestä alkuraskauden kännistä kun ei napanuora ja istukkakaan ole vielä toiminnassa..

Alkoholisti en ole, enkä siis ole käyttänyt tippaakaan plussattuani joten tuota fas:ia tai fae:ta en pelkää..

ap

Ja lapsella on kehitysvamma. Ei tiedetä miksi. Aivojen varhaisimmissa rakenteissa vaurio, joka ei näy kuin "viallisena" toimintana = aivotoiminta on lähinnä sähkömyrskyä.

En ole provo.

Vierailija
9/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olisi asiasta huolissaan.

Vierailija
10/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu asiasta neuvolassa. Ne toistaa mitä sanon.

Käytännössä eka raskauskuukausi on sitä kun sinulla on viimesimmät menkat, ne loppuu ja alkaa ovulaatio. Munasolu irtoaa n. rv 3 ja kiinnittyy viikolla 4. Tällöin sinulla siis menkat pitäisi alkaa, ne ei ala ja teet raskaustestin joka ilmoittaa että olet raskaana. Munasolu on kiinnittynyt ja on kehittää ruskuaispussin josta saa ravintoa kunnes kehittyy istukka.

Munasolu on kehittynyt tytölle kun hän kypsyy sukukypsäksi. Niitä sitten irtoilee ja ne elää omaa juttuaan ja joskus mahdollisesti siittiö hedelmöittää yhden tai useamman munasolun ja se munasolu jakautuu ihan omin avuin ja jakautuu ja kiinnittyy ja jatkaa jakautumistaan itsenäisesti kunnes kehittyy istukka.

Vierailija
11/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muodostuu vasta neljännellä viikolla, joten turha varmaan panikoida yhdestä alkuraskauden kännistä kun ei napanuora ja istukkakaan ole vielä toiminnassa.. Alkoholisti en ole, enkä siis ole käyttänyt tippaakaan plussattuani joten tuota fas:ia tai fae:ta en pelkää.. ap

Ja lapsella on kehitysvamma. Ei tiedetä miksi. Aivojen varhaisimmissa rakenteissa vaurio, joka ei näy kuin "viallisena" toimintana = aivotoiminta on lähinnä sähkömyrskyä. En ole provo.

Kysyn, koska oma tilanteeni huolettaa aika tavalla.

Vierailija
12/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskuaispussin tehtävä on tuottaa verisoluja raskauden alussa. Istukka alkaa kehittyä heti kun alkio kiinnittyy kohtuun.

Vierailija
13/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen yrittää raskautta ja juo samaan aikaan kännejä?

:o

Siinä vaiheessa kun suunnittelee äititiyttä niin luulis tajuavan että känniset leikit saa jättää sinne menneisyyteen. Kännit ei kuulu raskautta suunnitteleville eikä pienten lasten vanhemmille.

_yks mielipide_

Vierailija
14/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen yrittää raskautta ja juo samaan aikaan kännejä? :o Siinä vaiheessa kun suunnittelee äititiyttä niin luulis tajuavan että känniset leikit saa jättää sinne menneisyyteen. Kännit ei kuulu raskautta suunnitteleville eikä pienten lasten vanhemmille. _yks mielipide_

...varsinkin, kun nyt on ilmeisesti keskustelun aiheena suunnittelemattomat raskaudet! Ihminen kun voi tulla raskaaksi vaikka pillereitä syödessään. Eikö silloinkaan saa käyttää alkoholia? Tästä päästä melkoiseen jeesusteluun, että oikeastaan ei saa juoda, jos edes harrastaa seksiä.

Vierailija
15/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

asian mulle selitti kun kyselin asiasta neuvolassa. Eli olettaisin, ettei ole huolta. Tai ainakin th niin mulle sano =D

Vierailija
16/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla heiltä, pidemmän työhistorian ajalta, äitejä ja lapsia heidän eri kehitysvaiheissaan seuranneena, että mikä on käytännön kokemus asiasta?

Eli kuinka usein vastaan tulee lapsia, joilla on äidin alkuraskauden aikaisen alkoholinkäytön aiheuttamia epämuodostumia tai ongelmia?

Ja kuinka kauan alkoholia yleensä on pitänyt käyttää, että ongelmia on tullut? Ensimmäiset 4-5 viikkoa, vai hieman pidempään, vai paljon pidempään? Missä mahtaa mennä raja - käytännön kokemusten perusteella tulkittuna?

Vierailija
17/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENNENKÖ istukka toimii niin ruskuaispussi pitää sikiön elossa.

Sen jälkeen ruskuaispussi ei ole enää ravinnonlähde.

11

Vierailija
18/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia elämää siinä vietetään. On varmaan erittäin yleistä että alkoholia otetaan reilustikin enenn kuin raskaus selviää. Vähintään puolet ihmisistä olisi vammaisia jos se vaikuttaisi.

ihminen yrittää raskautta ja juo samaan aikaan kännejä? :o Siinä vaiheessa kun suunnittelee äititiyttä niin luulis tajuavan että känniset leikit saa jättää sinne menneisyyteen. Kännit ei kuulu raskautta suunnitteleville eikä pienten lasten vanhemmille. _yks mielipide_

Vierailija
19/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen 4. raskausviikkoa omilla elintavoillaan? Esim alkoholi, tupakka, lääkkeet?

Itse vetäsin aika koomakännit ja viikot sillon tarkalleen 3+3. En siis tiennyt tuolloin olevani raskaana. Huolestuttaa kamalasti. Rakenneultra viikon päästä, siellä varmaan selviää jos on epämuodostumia?

Haitat tulevat esiin vasta myöhemmin mm. oppimis-, keskittimys- ja käytöshäiriöinä.

Terv. äiti, joka joi parit kännit raskauden aikana 25 vuotta sitten ):

Vierailija
20/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on yli vuoden yrittänyt raskautua, niin kyllä silloin tekee välillä mieli vetää kännit.