Te joilla joluun kuuluu piparkakkutalo
Kommentit (11)
Olen niin laiska, että käytän valmiita osia :D
Eikä muutenkaan kannata käyttää itse tehtyä taikinaa, siitä ei voi olla varma miten se käyttäytyy uunissa! Pakastetaikina on hyvä...tai sitten nuo valmiit palat...tai valmis talo myyjäisistä :D
Kaavat teen itse. Viime vuosina on ollut Bengtskärin majakka, Keski-Eurooppalainen vanha kerrostalo, ritarilinna jne. Tänä vuonna pitäis rakentaa merirosvolaiva.
yleensä aina eri kaavoilla. Tosin viimejouluna tein kirkon, joka oli niin mahtava, että kaikki sukulaiset sitä kuvasivat ja näyttivät niitä kuvia omille tutuilleenkin... ajattelin tehdä hieman eri koristeille saman kirkon.
Oli se omastakin mielestä niin hieno=) Siinä oli kyllä kamalasti näperrettävää... mutta silti.
Olen tehnyt myös taikinan itse, mutten tee enää taloon, koska heitän usein siitä osan roskiin. Muihin pipareihin olen kyllä tehnyt taikinan itse.
En ole koskaan ostanut pakastetaikinoita. Onhan nuo omatkin onnistuneet.
Kaavat teen itse. Viime vuosina on ollut Bengtskärin majakka, Keski-Eurooppalainen vanha kerrostalo, ritarilinna jne. Tänä vuonna pitäis rakentaa merirosvolaiva.
Viivotin, ruutupaperi ja mielikuvitus apuna :)
Etkö tosiaan itsekään lapsena tehnyt itse piparitaikinaa? En edes tiennyt, että pakastetaikinoita on ollut jo niin pitkään...
Itse teen aina taikinan itse. Ja hyvin on onnistunut.
Olen niin laiska, että käytän valmiita osia :D Eikä muutenkaan kannata käyttää itse tehtyä taikinaa, siitä ei voi olla varma miten se käyttäytyy uunissa! Pakastetaikina on hyvä...tai sitten nuo valmiit palat...tai valmis talo myyjäisistä :D
Minäkin ihmettelen, miten joku osaa, kaavat, liittäminen - liimaaminen ja koristelu ja sitten sen pitäisi näyttääkin siltä mitä esittää eikä vaan joltain hökkärältä.
No, minä voisin tulevina vuosina tehdä pisan kaltevan tornin, kiinan muurin - se olisi tosi helppo - valkoisen talon, naton tukikohdan, suomenlinnan sukellusveneen, vatikaanin ja paavin sekä uspeskin katetdraalin sekä tuomiokirkon. Voisi tietysti joku kerta tehdä kokonaisen joulumiljöön, kadun taloineen ja jouluvaloineen piparitaikinasta...
Tänä vuonna tyydyin muumi-taloon, valmistaikinasta, ja olihan homma koota, kun kattokappaleet paistui uunissa eri kokoiseksi... aiemmin olen tehnyt valmiista paloista piparitalon ja sitä ennen valmistaikinasta joulupukin joka työntää rekeä. Reki + joulupukki on helppo ja lapsista kiva.
Etkö tosiaan itsekään lapsena tehnyt itse piparitaikinaa? En edes tiennyt, että pakastetaikinoita on ollut jo niin pitkään...
Itse teen aina taikinan itse. Ja hyvin on onnistunut.
Olen niin laiska, että käytän valmiita osia :D Eikä muutenkaan kannata käyttää itse tehtyä taikinaa, siitä ei voi olla varma miten se käyttäytyy uunissa! Pakastetaikina on hyvä...tai sitten nuo valmiit palat...tai valmis talo myyjäisistä :D
Onhan valmistaikinoita ollut herraties kuinka kauan jo. Joo, en tehnyt taikinaa itse lapsena! Harvempi lapsi varmaan tekee...
Eikä meillä edes tehty piparkakkutaloa lapsuudenkodissa, ihan on omassa perheessä aloitettu perinne.
Faktahan se on, että valmistaikina on varmempi paistaessa. Omatekoiset taikinat saattavat levitä enemmän. Mutta onhan valmiissa sitten enempi ties mitä...
Lähinnä vaan jos ihminen tekee ensimmäistä kertaa, niin voi olla fiksumpaa aloittaa valmistaikinasta, pääsee helpommalla :O
pitää sanoa keskieurooppalainen. Ei Keski- Eurooppalainen.
Viime vuonna tehtiin Kansallismuseo.