Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävarainen perhe, minkälainen elämäntilanteenne on

Vierailija
29.11.2010 |

Aion osallistua tuohon Joulupuu-keräykseen ja jäi mietityttämään siihen liittyvässä ketjussa muutama kommentti, joiden kirjoittajat kokivat, että nykyisin monet ns. tavallisetkin perheet pitävät itseään vähävaraisena.

Jos pidät perhettäsi vähävaraisena, kerro vähän, miten asutte, kuinka paljon ja mitä tuloja teillä on, kuinka paljon ja mitä menoja teillä on jne.

Mitä mielestäsi kuuluu hyvään elämään, johon jokaisella olisi oikeus? Voiko esim. ilman autoa, ulkomaanmatkoja tai merkkivaatteita olla onnellinen?

Itse olen nyt siinä onnellisessa tilanteessa, että meillä on kaksi aikuista töissä, mutta muistan vielä, minkälaista oli olla opiskelija, hoitovapaalla jne. Ero esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyyteen tai yksinhuoltajuuteen oli kuitenkin se, että tiesi noiden vaiheiden olevan väliaikaisia.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menoja eli laskuja enemmän kuin olis rahaa. Eli miinuksella ollaan nyt. Ei autoa eikä ylellisyyttä.

En osta mitään turhaa, vain ruokaa ja kirpparilta lapsen kengät.

Vierailija
2/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulolaskien mukaan olla vähävaraisia (nyt alle 1500 josta vielä laskut pois), mutta kyllä omasta mielestäni on varaa kuitenkin oleelliseen. Ulkomaanmatkoja ei ostella 8ei ole rahaa) saati sitten merkkivaatteita (kirppis kunniaan). On sentään ruokaa ja katto pään päällä.

Meillä siis minä ä-lomalla ja mies lomautettuna eli tulot eivät ole mitkään huikeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ja miehelleni on riittävän kova pala, että kaikesta yrittämisestä huolimatta ei olla onnistuttu saavuttamaan kohtuullista elintasoa. En todellakaan alkaisi selittämään kenellekään enemmän talousasioistamme ellei ole äärimmäinen pakko. Pienistä tuloista huolimatta olemme hyviä vanhempia ja ihan kunnon ihmisiä.

Vierailija
4/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menoja eli laskuja enemmän kuin olis rahaa. Eli miinuksella ollaan nyt. Ei autoa eikä ylellisyyttä.

En osta mitään turhaa, vain ruokaa ja kirpparilta lapsen kengät.

Jatkan omaa viestiäni..en usko että meidän kohdalle mitään Joulupuuta tulee, ei tullut viime vuonnakaan. Rahaa kerätään miljoonia.

Olen käytännössä rahaton, kaikki menee laskuihin.

Mutta ei sitä missään kukaan huomaa.

Vierailija
5/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi, sähkö ja jotain vakuutuksia tietysti, mutta entä vaikka sanomalehti tai aikakauslehdet? Eihän kyse ole vain laskuista vaan siitä, mistä ne ovat tulleet. Puhelin tietysti on pakko olla, mutta onko ok pitää puhelinlasku esim. 10 e / kk? Entä netti?

Vierailija
6/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lasten ja nuorten tiedoista (eli nimi ja ikä) tulee sosiaalitoimelta eli ovat heidän asiakkaitaan. Lapset ovat siis esim. huostaanotettuja tai sitten toimeentukituloperheitä. Voihan olla, että huostaanotettu lapsi elää varakkaassa sijaisperheessä, mutta tuskin saa kuitenkaan yhtä paljon lahjoja kuin esim omat lapset. Toimeentulotukea ei saa, jos ei ole oikeasti vähävarainen. Sosiaalitoimihan tarkistaa tilit yms.

Vierailija
7/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ja miehelleni on riittävän kova pala, että kaikesta yrittämisestä huolimatta ei olla onnistuttu saavuttamaan kohtuullista elintasoa. En todellakaan alkaisi selittämään kenellekään enemmän talousasioistamme ellei ole äärimmäinen pakko. Pienistä tuloista huolimatta olemme hyviä vanhempia ja ihan kunnon ihmisiä.

Kysyn asiaa siksi, että väärät huhut eivät alkaisi kiertää, niinkuin nyt esim. tuolla Joulupuuta koskevassa ketjussa jotkut epäilivät lahjansaajojen rahatilanteita.

Ajattelin, että näin anonyymisti asiasta olisi helpompi keskustella. Ymmärrän, että esimerkiksi lehteen voi olla vaikea löytää haastateltavia perheitä. En yhtään epäile, ettettekö te tai muut vähävaraiset olisi hyviä vanhempia tai ihmisiä!

Vierailija
8/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lasten ja nuorten tiedoista (eli nimi ja ikä) tulee sosiaalitoimelta eli ovat heidän asiakkaitaan. Lapset ovat siis esim. huostaanotettuja tai sitten toimeentukituloperheitä. Voihan olla, että huostaanotettu lapsi elää varakkaassa sijaisperheessä, mutta tuskin saa kuitenkaan yhtä paljon lahjoja kuin esim omat lapset. Toimeentulotukea ei saa, jos ei ole oikeasti vähävarainen. Sosiaalitoimihan tarkistaa tilit yms.

Työni puolesta olen tekemisissä sijoitusperheiden kanssa, ja ei niissä lapset puutetta näe. Ja saavat ihan eri tavalla etuuksia ja juuri esim. järjestöjen joulupaketteja kuin tavislapset köyhistä perheistä.

Kaikki köyhät ei ole toimeentulotuenkaan piirissä syystä tai toisesta ja toisaalta siellä on kyllä sellaisia ketkä ei sinne oikeasti kuuluisi (pimeitä tuloja yms.)

Vierailija
9/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta verrattuna esim. kavereihini/sukulaisiin niin olemme vähätuloisia. Mies käy peruspaska duunissa ja minä olen ä-lomalla. Emme koskaan käy missään matkoilla, ravintoloissa, teattereissa tms. Ostamme lähes kaikki kodin tarvikkeet ja huonekalut ja vaatteet käytettyinä kirppareilta tms. Joskus jos jotain uutta hankimme niin harkitsemme sen ostoa pitkään, ja säästämme sitä varten että saamme ostettua laadukkaan ja kestävän tavaran. Jos joku kodinkone tai auto hajoaa niin se tarkoittaa että muista menoista täytyy pihistäää että saa remontin maksettua. KUITENKIN meillä on talo(lainaa), auto, vaatteet, lapsilla leluja, ruokaa, olemme terveitä ja onnellisia. Meillä on paljon asioita joiden arvoa ei voi mitata rahassa, joten en kuitenkaan koe olevani mitenkään köyhä. Usein mieleeni tulee ihmiset joilla ei ole vettä, lääkkeitä, asuntoa, tai ylipäätään yhtään mitään, ja muistan taas olla kiitollinen kaikesta mitä meillä on. Köyhyys on suhteellista.

Vierailija
10/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin, neljäs lapsi on jo muuttanut pois kotoa (muttei pärjää vielä omillaan, työttömänä). Nettotulot ovat 1300 e/kk (+ minimielatukset kahdesta lapsesta, lapsilisät samoin kahdesta, asumistuki). Vuokra-asunnossa asutaan, emme matkusta edes kotimaassa, n 10 v olimme ilman autoa, nyt se työni takia on välttämätön.

Itselle ja pojille vaatteiden merkillä ole väliä, mutta kahden teinitytön vaatteisiin menee paljon rahaa ja silti kokevat jäävänsä paitsi monesta asiasta, joka "kaikilla muilla" on.

Emme ole toimeentulotuen asiakakkaita, enkä ole saanut Joulupuu-lahjoja tms. Tuettua lomaa olemme hakeneet kolme kertaa, mutta emme saaneet, vaikka tuolloin vielä opiskelin ja tulomme olivat nykyistä pienemmät.

Hyvään elämään kuuluvat mielestäni ennen kaikkea aineettomat asiat kuten rakkaiden kanssa yhdessä vietetty aika, kirjojen lukeminen, opiskelu jne. Mutta kyllä jatkuva rahan puute silti paljon vaikuttaa elämänlaatua heikentävästi - jatkuvasti ahdistun että miten saisin rahat riittämään, ja teinien mielestä kuulemma köyhyys pilaa heidän elämänsä kokonaan.

Vierailija
11/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta totuus on se, että kyllä ne lahjat pääosin menevät perille. Minä ainakin haluan uskoa niin.

Vierailija
12/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta ja minä tällä hetkellä kotiäitinä hoitovapaalla ja tiukkaa tekee. Nytkin hyvin tarkkaan laskettiin että miten rahat riittää laskuihin ja miten paljon jää rahaa ruokaan. Tilillä tällä hetkellä 40e ylimääräistä mitä jää kun laskut menee kuun vaihteessa. Tosi köyhiä tällä hetkellä ollaan mut joo tiedän että on vain väliaikaista tämä.

Vierailija
13/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni puolesta olen tekemisissä sijoitusperheiden kanssa, ja ei niissä lapset puutetta näe. Ja saavat ihan eri tavalla etuuksia ja juuri esim. järjestöjen joulupaketteja kuin tavislapset köyhistä perheistä.

Kaikki köyhät ei ole toimeentulotuenkaan piirissä syystä tai toisesta ja toisaalta siellä on kyllä sellaisia ketkä ei sinne oikeasti kuuluisi (pimeitä tuloja yms.)

Kyllä siinä jo jotain eri etuisuuksia tuleekin saada, jos yksi tärkeimmistä asioista on oetettu pois eli oma perhe ja sen antama tuki rakkaus. Kyllä nämä lahjansaajat ovat täysin syyttömiä aikuisten tolloiluihin. Itse aion osallistua keräykseen kahden paketin verran.

Vierailija
14/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille ei tule sanomalehteä, emme syö ravintolassa, pesukone on rikki eikä ole varaa korjauttaa, vakuutuksia ei ole pakollista liikennevakuutusta lkuunottamatta. Lääkekuluja on tarkoin harkittava, samoin lemmikkien käyttämistä eläinlääkärissä. Tuleva joulu painaa mieltä...

Vierailija
15/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille ei tule sanomalehteä, emme syö ravintolassa, pesukone on rikki eikä ole varaa korjauttaa, vakuutuksia ei ole pakollista liikennevakuutusta lkuunottamatta. Lääkekuluja on tarkoin harkittava, samoin lemmikkien käyttämistä eläinlääkärissä. Tuleva joulu painaa mieltä...

vähävaraisia vaan tyhmiä, kun ette ole osanneet mitoittaa menoja tuloihinne. Suurin osa tämänkin palstan ruikuttajia on vähävaraisia omaa tyhmyyttään eli juuri talon rakentamisen vuoksi. Oppikaa nyt että se ei ole tukiin oikeuttavaa vähävaraisuutta, vaan tyhmyyttä, jos ei osaa elää tulojensa mukaan.

Vierailija
16/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valintojen (=talo) seurauksena.

Vierailija
17/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni ovat 9-13 vuotiaita, rahat menevät asumiseen sekä ruokaan ja lasten harrastuksiin, joita on vain 1/lapsi.

Asumme hieman liian ahtaasti, eli vaikka lainaa minulla on, se ei johdu siitä, että olisi liian iso tai liian kalliskoti :)

Olemme ihan onnellisia, joulut ja lomat tuottavat kyllä minulle aina ahdistusta. Tukia emme saa, sillä tuloni ovat juuri siihen nähden liikaa.

Vierailija
18/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aio osallistua mihinkään tällaisiin keräyksiin. Ei todellakaan voi olla varma että menevät oikeaan osoitteeseen. Itse olen töissä mutta käteen jää vähemmän kuin esim ystävälläni joka on yh ja kotihoidontuella koska tuet ovat niin hyvät.

Pystyy maksamaan yhtä kallista asuntoa kuin minä ja mieheni (me jotka molemmat käymme palkkatöissä).

Vierailija
19/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

>>Jos teillä on uusi iso omakotitalo, ette ole vähävaraisia vaan tyhmiä

Vierailija
20/45 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on työtön.

Minä olen töissä n. 15h/viikko.

Meillä on 2 pientä lasta.

Ei todellakaan tarvitse lähteä ex-tempore ostamaan kaupasta mitään (esim. vaatteitakaan).

Yritän silti haalia kasaan lapsille vaatteita kirpparilta ja huutiksesta.

Itse kuljen vanhoissa risoissa lumpuissa.

Makselen exäni velkoja 155e/kk ja minun oli pakko ostaa auto, jota makselen 100e/kk.

Joo... Eipä jää kuukaudessa mitään käteen, vaikka niukasti elellään :-(

Eli omaa tyhmyyttäni olen köyhä.