Mitä possun ulkofileestä? (ov)
Olen ihan surkea kokki ja tiistaina tulee ystäväpariskunta syömään. Äsken kaupassa käydessäni koriin hyppäsi possun ulkofilepötkö ja nyt mietin saisiko siitä jonkun ruuan aikaiseksi. Antaisitteko vinkkejä ruokalajeista, jotka tumpelokin osaisi tehdä!? Toki voin laittaa fileen pakkaseen ja keksiä jotain muuta, mutta mielelläni käyttäisin sen pois.
Kommentit (4)
possupaisti uunissa. Sitä en tiedä, miten gurmeeihmiset suhtautuisivat mun ateriaan, mutta aina se on meidän perheelle maistunut :D
Jotkut ruskistavat fileen pannulla ennen paistamista, varmaan siitä tulis nätimpi niin, mutta itse en ikinä oo jaksanut. Tää mun ohje on n. 1,5kg ulkofileepalalle.
Tarvitset:
- sen lihapötkön
- paistolämpömittarin
- suolaa
- mustapippuria
- mausteita: esim paprikajauhetta, inkivääriä, salviaa, timjamia, (rosmariinia), persiljaa (ei näitä kaikkia tarvitse kerralla, tässä vaan esimerkkejä)
- valkosipulinkynsiä (ei välttämättömiä, jos et tykkää valkosipulista)
- uunivuoan tai pellin (tai muu tarpeeksi syvä astia, etteivät paistonesteet valu uunin pohjalle)
- pienen kupin, jossa sekoittaa mausteet
- teräväkärkisen veitsen
Ota lihapala jääkaapista huoneenlämpöön n. puoli tuntia - tunti ennen paistamista. Jos se on kovin verinen, huuhtaise kraanan alla ja laita sitten keskelle uunivuokaa. Laita paistolämpömittari paistin paksuimpaan kohtaan.
Sekoita kupissa suola, pippuri ja muut mausteet: kutakin lajia sellainen pieni kämmenkupillinen eli n. 2tl, yrttimausteita voi laittaa vähän reilummin kuin suolaa ja pippuria. Näin saat yhteensä puoli kupillista valmista mausteseosta, se riittää.
Leikkele 2-3 valkosipulinkynttä pitkittäin ohuiksi teräviksi paloiksi, näitä palasia tulee näin yhteensä 10-15.
Pistele paistiin veitsellä saman verran reikiä kuin on noita kynnenpaloja (pyörittele veistä reiässä, niin siitä tulee isompi). Paistista tulee sievempi ja se maustuu tasaisemmin, jos reiät ovat kutakuinkin symmetrisesti pitkin paistia (muutaman sentin etäisyydellä toisistaan).
Sullo kuhunkin reikään n. teelusikallinen valmistamaasi mausteseosta ja päällimmäiseksi survo reikään valkosipulinkynnenpalanen (pitää mausteet paremmin paikallaan, mutta ei välttämätön). Mausteseosta jää todennäköisesti vähän yli, ylijäämän voit hieroa lihan pintaan joka puolelle.
Lämmita uuni 175 asteeseen. Tarkista, että fileen sisälämpötila on vähintään 10 astetta ja laita uuniin. N. puolen tunnin kuluttua laske uunin lämpötila 150 asteeseen. Paista, kunnes sisälämpötila on n. 75 astetta (tähän menee tuon kokoisella paistilla n. 1,5h). Leikkaa viipaleiksi ja tarjoile esim. riisin/perunamuusin ja salaatin kanssa.
Jos haluat kokeilla itse tehdä myös kastikkeen, niin tsekkaa tämä ketju:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1275662/vaantakaa_ra…
Helpot, jauheista tehtävät valmiskastikkeetkin (esim. Knorr) ajavat kyllä asiansa ihan hyvin.
Varmaan marinoimalla jne. tulis parempaa, mutta tää on tällaisen kiireisen kotiäidin versio :D Tyyliin "katos, parin tunnin päästä syödään ja mitäs mun pitikään tänään laittaa, ai niin toi ulkofilee" :D
paista pötköön kaunis pinta nopsaan pannulla. Laita pötkö, puikulaperunaa kuorineen ja porkkanaa savustuspussiin,merisuolaa päälle. Grilliin muhimaan tunniksi. Ai että! Eikä kaikilla ole samaa. Toivottavasti ostit marinoimattoman, ne on hirveitä sotkuja ne oranssit marinadit!
kääri ympärille pekoni,siis reunojen ympäri, ja kiinnitä coctailtikulla. Paista
leikkaa perunat lohkoiksi,öljyä,suolaa ja pippuria ja uuniin. Ja siis kuorineen ne perunat.
T: savustuspussinainen
niin ja hyvää on myös vitello tonnato eli kylmät lihasiivut ja päälle tonnikala-kapriskastike. Toi on kyl alkupala.
Leikkaat sen fileen n. 1cm paksuisiksi siivuiksi.
Sitten nuijit nuo siivut läpinäkyvän pakastepussin tms. sisällä n. puolen sentin paksuisiksi tai ohuemmiksikin.
Tämän jälkeen rikot kuppiin yhden kananmunan ja teet korppujauho mausteseoksen (suolaa, pippuria, curryä, grillimaustetta, paprikaa yms.) laakealle lautaselle.
Sitten huitelet munaa possujen pintaan ja pyörittelet niitä korppujauhoissa molemmin puolin.
Lopuksi paistat koko satsin kohtalaisella rasvalla esim. teflon pannulla, ettei leivitys pala pannuun kiinni.