Aha, onkin sitten hyvä, että lapsi sairastaa paljon,"on TERVE aikuinen"..?
Tuossa toisessa ketjussa joku kertoo, että vauvan sairastelu on hyvä homma ja aikuisena on sitten terve, että jos ei sairastele lapsena paljon niin aikuisena voi puhjeta joku hirveä vakava sairaus.
Aha. No meillä lapsella ollut kerran kuumetta. Hän on 3-vuotias. Yhtäkään rokkoa tai mahatautia ei ole ollut. Nuhassa/lievässä yskässä on pari kertaa vuodessa (2-3 kertaa yleensä nuha, joka kestää pari päivää). Korvatulehdus ollut kerran.
Onko tämä nyt sitten huono juttu? Imetin osittain vain 2kk. Meillä on paljon eläimiä. Kerhossa ja avoimessa pk:ssa käydään 3-4 kertaa viikossa, mutta lapsi ei vaan saa kovin helposti tartuntoja, enkä tiedä miksi. Tuleeko hänestä nyt sitten aikuisena sairas??
Kommentit (47)
siitä että niitä ei ollut 70-80-luvuilla tapana antaa ollenkaan niin usein kuin nykyisin. Veikkaan kyllä että sulla oli tavallisia flunssia myös lapsena?
Uskoisin että melkeinpä päinvastoin. Itse olen ollut terve lapsi, esim en ole ainuttakaan antibioottikuuria lapsena joutunut syömään (aikuisenakin vain kerran virtsikseen), ei allergioita tai korvatulehdusta (ainuttakaan). Vesirokon olen sairastanut kyllä. Vatsatauti ollut viimeksi 21v sitten. Se mitä sairastan on flunssat, nekin yleensä lieviä. Olen ollut sairaalassa vain synnyttämässä. Että näinkin voi olla :D. Sitä vakavaa sairautta odotellessa...
Jaa, no mun naapurin tyttö (ikäiseni) söi kyllä aikasta monta antibioottikuuria lapsena, hänellä oli kymmeniä korvatulehduksia vaikka oli kotihoidossa ja minä tarhassa... eikä ole ainoa ;)
siitä että niitä ei ollut 70-80-luvuilla tapana antaa ollenkaan niin usein kuin nykyisin. Veikkaan kyllä että sulla oli tavallisia flunssia myös lapsena?
Uskoisin että melkeinpä päinvastoin. Itse olen ollut terve lapsi, esim en ole ainuttakaan antibioottikuuria lapsena joutunut syömään (aikuisenakin vain kerran virtsikseen), ei allergioita tai korvatulehdusta (ainuttakaan). Vesirokon olen sairastanut kyllä. Vatsatauti ollut viimeksi 21v sitten. Se mitä sairastan on flunssat, nekin yleensä lieviä. Olen ollut sairaalassa vain synnyttämässä. Että näinkin voi olla :D. Sitä vakavaa sairautta odotellessa...
Jaa, no mun naapurin tyttö (ikäiseni) söi kyllä aikasta monta antibioottikuuria lapsena, hänellä oli kymmeniä korvatulehduksia vaikka oli kotihoidossa ja minä tarhassa... eikä ole ainoa ;)
että ei flunssia ole edes usein, kerran parissa kolmessa vuodessa jos niinkään usein... Omat lapset myös terveinä pysyneet :)
terve ja myös nyt aikuisena olen lähes aina terve. Ainoa mitä muutaman lievän flunssan lisäksi sairastan joka vuosi on vatsatauti joka lähes aina osuu maalis huhtikuulle. Sellainen päivän "tyhjennys" ja sitä mulla oli jo lapsena. Omatkin poikani ovat lähes aina terveitä olleet vauvasta asti ja nyt 10 ja 12 vuotiaita. Olen heitä vain pari kuukautta imettänyt ja ovat saaneet altistua kaikelle jo penestä piteän. Siis eläimet, kerhot ym enkä ole turhan tarkkaan varjellut infektioilta.
Minä olen lapsena sairastanut kaikki kiertävät taudit oksennustauvista, kuumetauteihin. Enkä ole ollut päivääkään päivähoidossa vaan minut on hoidettu kotona. Olen myös ainoa lapsi. Jonnekin 15-vuotaaksi sairastin kaikki kuumetaudit mitä vain liikkeellä oli.
Nyt aikuisena olen ollut viimeksi kuumeessa kolme vuotta sitten ennen nielurisojen poistoa. Oksennustautia en edes muista milloin olen viimeksi sairastanut. Teen lisäksi töitä sairaalassa jossa pöpöjä kyllä liikkuu. Ja mitään vakavia sairauksiakaan minulla ei ole. Kai se jossain määrin vastustuskykyyn vaikuttaa kun on lapsena paljon sairastanut.
jos alle kouluikäisenä sairastaa tarpeeksi on todellakin hyvä immunipuolustus tilastollisesti luvassa aikuisena.
Mutta pitää sairastaa ilman antibiootteja.
Eli lapsena on hyvä sairastella tavallisia flunssia, vatsatauteja ja vesirokkoa jne, mutta ei mitään antibioottikierteitä.
sairastamaan jos hän ei saa kerhoista mukaansa pöpöjä vaikka muut sairastuu??? Pitääkö väkisin yrittää saada tartuntaa?
Olen ollut lapsena perhepäivähoitajalla ja äitini kertoman mukaan sairastunut ekan kerran yleisiin lastentauteihin vasta koulun alettua. (Btw, tuli puheeksi kun mietin päiväkotia vaihtoehtona hoitopaikaksi.)
En siis sairastellut lapsena, enkä ole sairastellut aikuisenakaan.
sellainen, jonka korvat on lapsena putkitettu ja kaikki mahdolliset risat poistettu kurkusta? Ja syönyt kymmeniä antibioottikuureja lapsena? No, arvonsa kullakin.
juuri kertoi, että tutkimusttulosten valossa asia on juuri niin. Ja saman olemme huomanneet itsekin, nyt 7- ja 8-vuotiaat lapsemme eivät nykyään sairastele kuin kerran, pari vuodessa. Nuorempana olivat "alvariinsa" kipeinä, ja toiselta putkitettiin myös korvat jne. Nyt se on muisto vain.
että ei flunssia ole edes usein, kerran parissa kolmessa vuodessa jos niinkään usein... Omat lapset myös terveinä pysyneet :)
tyhjäksi kaikki muut kokemukset.
On ihan tunnettu tosiasia, että esim. päiväkodissa lapset saavat moninverroin enemmän flunssia, kuin kotihoidetut. Onhan se itsestäänselvää, koska päivähoitoryhmässä saattaa olla 10-20 lasta, koko päiväkodissa moninkertainen määrä. Kotihoidettu lapsi ei ensimmäisinä elinvuosinaan vaihda eritteitä muiden lasten kanssa välttämättä ollenkaan, ja tapaakin mahdollisesti aika harvoin muita lapsia. On varmasti tosi harvinaista, että päiväkotiin pienenä laitettu lapsi on kovinkin terve, eikä saa korvatulehduksia.
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Vastustuskyky-parempaan-iskuun/1131/
Ja kyllä todellakin aikuiset sairastavat huomattavasti vähemmän kuin lapset, ja syynä on se sairastamisen kautta tullut vastustuskyky.
Tosin kaikki sairastavat eivät ole stressaantuneita.
ei vielä tarkoita sitä, että vähän lapsena sairastellut on sairas aikuisena. Ja tähän nyt kaivattaisiin lisää sitä tietoa, eli onko huono asia lapsen kannalta jos hän ei kerää kaikkia pöpöjä?
7- ja 8-vuotiaat lapsesi ovat terveempiä nyt kuin vauvoina/pieninä, koska pienen lapsen immuunijärjestelmä on kehittymätön. Iän myötä se kehittyy joka tapauksessa eli lapsesi olisivat mitä todennäköisemmin ihan yhtä terveitä nyt, vaikka eivät olisi vauvoinakaan sairastelleet.
mutta todennäköisyys siihen on suurempi. Nyt puhutaan korrelaatioista.
Suomen itärajalla kuulemma kulkee ns. allergiaraja (korvalääkäri kertoi). Venäjän puolella, jossa sairastellaan enemmän, ei ole kuin murto-osa allergioita ja astmaa siitä määrästä mitä Suomessa. Varhain sairastetut infektiot näyttävät suojaavan näiltä (ja jälleen kyseessä on korrelaatio..).
Se, että sairaat lapset eivät sairastele paljoa aikuisena ei vielä tarkoita sitä, että vähän lapsena sairastellut on sairas aikuisena. Ja tähän nyt kaivattaisiin lisää sitä tietoa, eli onko huono asia lapsen kannalta jos hän ei kerää kaikkia pöpöjä?
flunssassa, minulla oli kuumetta joka toinen vuosi, nuhaa silloin tällöin.
Nyt aikuisina veli ei sairasta oikeastaan ollenkaan mutta minä taidan vetää joka pöpön mikä liikkuu.
Mitä kautta muuten luulet sen immuunijärjestelmän kehittyvän, jos ei sairastamisen? Kannattaisi itsekin vähän ottaa asiasta selvää.
22, apua, sun logiikkasi on hulvaton 7- ja 8-vuotiaat lapsesi ovat terveempiä nyt kuin vauvoina/pieninä, koska pienen lapsen immuunijärjestelmä on kehittymätön. Iän myötä se kehittyy joka tapauksessa eli lapsesi olisivat mitä todennäköisemmin ihan yhtä terveitä nyt, vaikka eivät olisi vauvoinakaan sairastelleet.
paljon VAUVOINA, vaan 2-4-vuotiana, jolloin olivat ensimmäiset vuoden päivähoidossa.
22/30
ja muutenkin tosi paljon sairastellut, ja mun nykyinen erikoissairaanhoitoa vaativa vaiva on juuri harvinainen autoimmuunisairaus... :-)