Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumaton, miksi vietät joulua/mikä on joulusi sanoma?

Vierailija
28.11.2010 |

Alunperin joulua vietetään Jesus-lapsen syntymän kunniaksi. Sinä, joka et kuulu kirkkoon/ole kristitty, mitä sinä juhlit jouluna? Onko se talven juhla vai mikä? :)

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sanotaan joulusta evankelisluterilaisen kirkon sivuilla. Ei mitään järkeä. Eihän edes tiedetä, koska Jeesus syntyi niin miksi sitä pitää juhlia? Eli eikö sitten oel aivan sama, koska juhlimme omia syntymäpäiviämme. Voi keksiä siis ihan oman päivän syntymäpäivän.

Joulu

"Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa." (Luuk. 2:5-6)

Jeesuksen syntymän ajankohtaa ei tunneta. Läntisessä perinteessä Jeesuksen syntymäjuhlaa, joulua, alettiin 300-luvulla viettää 25. joulukuuta.

Joulu syrjäytti useita ei-kristillisiä juhlia. Pakanallista saturnaliajuhlaa oli vietetty meluisin menoin 17. joulukuuta ja Voittamattoman Auringon juhlaa 25. joulukuuta. Keisari Aurelianus oli nimennyt Voittamattoman Auringon Rooman valtion jumalaksi vuonna 274 ja määrännyt joulukuun 25. päivän sen juhlaksi. Pohjoisessa joulu syrjäytti talvipäivän seisauksen aikaan vietetyn jul-juhlan.

Joulun jumalanpalvelukset

Jouluaattona ollaan profeettojen lupausten toteutumisen ovella. Jouluaaton aihe on pelastuksen kaipuu ja lupaus Vapahtajasta. Siksi jouluprofetiat kuuluvat jouluaaton jumalanpalveluksiin silloinkin, kun niissä luetaan muita joulun tekstejä.

Jouluyö on Kristuksen syntymisen yö. Seurakunta kuulee enkelin viestin: "Tänään on teille syntynyt Vapahtaja." Jouluyön messu (enkelten messu) on suuressa osassa kristikuntaa joulunvieton päätapahtuma.

Jouluaamun jumalanpalveluksessa (paimenten messu), lähdemme paimenten kanssa Betlehemiin. Siellä näemme sen, mitä on tapahtunut.

Joulupäivän jumalanpalveluksessa (kansan messu) kiitämme Jumalaa siitä, että hän on antanut Poikansa tulla ihmiseksi, veljeksemme, jotta meistä tulisi Jumalan lapsia.

Vierailija
2/49 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pääsiäinen eivät mitenkään ole kristillisiä juhlia. Ei siis mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastani ei ole kastettu emmekä kuulu kirkkoon, mutta juu, vietämme jopa adventtia ja käymme ennen joulua katsomassa Tiernapoikia.

Itse käsitän uskonnon kuin uskonnon edes jonkinlaiseksi pyrkimykseksi henkiseen rauhaan. That's it. Ja jouluna siihen on aikaa + aikaa olla kiireettömästi lapsen kanssa. Ja tuskin se Jeesus mikään tyhmä kaveri oli, päinvastoin.

Kieltämättä on myös melkein liikuttavaa nähdä se "maallisempi" puoli, lapsen lähes puhdas usko joulupukkiin; että joku heppu oikeasti välittää niin paljon jokaisesta lapsesta, että kirjaa tämän tekemiset muistiin ja tuo "niiden mukaan" lahjoja.

Vierailija
4/49 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on kiva hiljentyä. Ei mulle joululla ole tavallaan mitään merkitystä. Olen töissä joulupyhät ja saan parempaa palkkaa kuin normisti : D

Vierailija
5/49 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai sama tyyppikö tekee kaikki tämänkaltaiset aloitukset?

Vierailija
6/49 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai sit sä et vaan kestä totuutta asiasta ja mitä tulee tohon edistääkö uskonto rauhaa niin ei varmsti, mieti kuinka monessa sodassa kirkko on ollut mukana. Ja oikeesti kävin kirkon sivuilla niin siellä oli toi teksti minkä joopa joo oli lainannut. Eli en mäkään tajuu miksi joulua tms. juhlia pitäis viettää...

Vierailija
7/49 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristuksen juhla joulu ei alkujaan ole, muutenhan kalenterivuosi vaihtuisi joulupäivänä.

mikä logiikka tähän lauseeseen sisältyy? Miksi kalenterivuosi pitäisi vaihtua joulupäivänä? Eihän kirkkovuosikaan ala joulupäivänä vaan ensimmäisenä adventtina. Ja eikö sen pitäisi olla sitten niin, että nämä ei-uskovat viettäisivät sitä keskitalven juhlaansa uutena vuotena?

Vierailija
8/49 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ne on kristittyjen jeesusbileet. että Jumalan "pojan" synttärit tms. en juhli mukana.

Vierailija
9/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole aika itsestään selvää jos vähän miettii?

Saa levätä lomalla. Saa olla enemmän lasten kanssa. Leivotaan ja koristellaan koti. Syödään hyvin. Saadaan tarpeellisia ja tarpeettomia lahjoja. Koitetaan nauttia talvesta ulkoilemalla, kun yleensä se talvi on sitä että saa kiroilla kylmää ja auton raaputusta. Vähemmälle se nauttiminen jää :).

Vierailija
10/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin joulua vietetään Jesus-lapsen syntymän kunniaksi. Sinä, joka et kuulu kirkkoon/ole kristitty, mitä sinä juhlit jouluna? Onko se talven juhla vai mikä? :)

Joulu on ALUNPERIN keskitalven juhla. Kristillinen joulu liimattiin tähän päälle, jotta pakanallinen joulun vietto jäisi unholaan. Suomen sana JOULU ei edes viittaa millään tavalla uskontoon vaan on vanhempaa perua.

Vierailija
11/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vietän joulua ihan samasta syystä kuin muutkin kristityt. En kuulu kirkkoon koska en usko kirkkoomme enkä seurakuntaamme.

Onneksi minun tuntemani Jumala ei määrittele saako kirkkoon kuulumaton olla uskossa.

Vierailija
12/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlin

Vierailija
13/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka uskookin.

Vierailija
14/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tavaraa, turhaa ja vähemmän turhaa. Mässäilyä ja joillain ihan kännäämistä. Stressiä kenen luona tänä jouluna. Missä välissä minnekin mentävä. pyhien mentyä kersat kerskuvat kavereille mitä pukki toi ja kukla sai kalliimmat ja enemmän lahjoja.

Vierailija
15/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vietetään joulua perinteen takia, ja siksi kun on kiva juhlia. Meidän jouluperinteisiin kuuluu paljon kristinuskosta poimittuja juttuja, mutta myös vanhoja suomalaisia perinteitä.

Syödään hyvin, avataan lahjoja, poltetaan kynttilöitä, pelataan lautapelejä...ja syödään. Valoa pitää olla paljon (kynttilät, jouluvalot) koska on vuoden pimein päivä (no ei nyt jouluaattona, mutta eipä se Jeesuskaan syntynyt joulupäivänä, joten öh...?)

Ai juu, mä kuulun kyllä kirkkoon mutta en usko niihin opetuksiin. Silti meillä on tietyt perinteet, ja toki tämä valtionkirkkko osaltaan on ollut niihin vaikuttamassa.

Meillä siis joulu on juhla pimeimpänä aikana. Siitä alkaa kevään odotus ja päivien piteneminen. Eikä kestä kuin pari kuukautta, niin työssäkäyvä ihminen taas näkee kotipihansa muutenkin kuin viikonloppuisin...

Vierailija
16/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. helluntailainen

Vierailija
17/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepo, valo, yhdessäolo, lasten riemu.

Vierailija
18/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis pitäisi miettiä sitä syytä niden lahjojen ja koristeien takana? Olen itse perheestä, jossa osa porukasta kuuluu kirkkoon ja osa ei. Me lapset ollaan saatu itse päättää kirkkoon liittymisestä kun ollaan täytetty 15. Itse olen tästä huolimatta mieltänyt joulun kristilliseksi juhlaksi, vanhemmileni se on talven/lähimmäisten muistamisen juhla.

Kysymykselläni en tarkoita haastaa riitaa tai loukata, vaan ihan täysin mielenkiinnosta kysyn, tottakai ihmiset (myös kirkkoon kuuluvat) voivat mieltää joulun joksikin muuksikin kuin Jeesuksen syntymän juhlaksi. Mun mielestä tämä ei ole niin yksiselitteinen ja selkeä asia ettei tätä voisi kysyä. :)

Vierailija
19/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään siitä,mihin kukakin uskoo!

Vierailija
20/49 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos nyt pitää jokin toinen nimi antaan, niin ehkä sitten keskitalven juhla. Tai talvipäivän seisauksen juhla. Taitekohta, josta lähdetään taas valoa kohti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi