Kirkkoon kuulumaton, miksi vietät joulua/mikä on joulusi sanoma?
Alunperin joulua vietetään Jesus-lapsen syntymän kunniaksi. Sinä, joka et kuulu kirkkoon/ole kristitty, mitä sinä juhlit jouluna? Onko se talven juhla vai mikä? :)
Kommentit (49)
Piristää talven keskellä. Juhlaan kuuluu (valo)koristeiden lisäksi hyvää ruokaa ja perheen/sukulaisten kanssa olemista.
Kirkko vilisee tapakristittyjä, joille joulun sanoma on ihan yhdentekevä.
Sitäpaitsi joulun vietto on kulttuurissamme kristillinen juhla niinkuin pääsiäinenkin, eli se on myös kulttuurinen kysymys, ei vain uskon asia. Kyllä paatuneimmankin ihmisen sydän sulaa kun lapsikuoro laulaa En etsi valttaa, loistoa. Uskoi tai ei, kuului kirkkoon tai ei. :)
Hyvää ensimmäistä adventtia ja joulunodotusta!
Kirkkoon kuuluessani ja nyt joulun merkitys on sama. Juhlin kristittyjen sukulaisteni seuraksi. Samalla tavalla voisin viettää vaikka Ramadan-juhlia jos minut niihin kutsuttaisiin.
Toisaalta voisin olla joulun töissä, mutta se ei ole mahdollista normaalia virka-aikaa noudattavalle.
ja alkujaanhan se on ollut PAKANAJUHLA Yule, eikä mikään Kristuksen syntymäpäivä (joka se ei ole..)
Joku mainitsi, miten kirkkoon kuuluminen liittyy uskoon. Totta, olisi pitänyt ehkä muodostaa kysymys toisin, eli kysyä vaikka että mikä juhla joulu on sinulle, joka et ajattele sitä pelkästään/ensisijaisesti Jeesuksen syntymän juhlana tms.
Ap
Ja se on myös tilaisuus tavata yhdessä. Ainoa juhla, jossa ollaan suvulla paikalla. Muulloin sitten juhlitaan perhejuhlia vaikka kuinka. Eli sellainen läheisten muistamisen juhla, erityisesti lapset huomioiden. Lahjaa antaessa en ajattele Jeesuslapsen synttereitä, vaan annan sen ihan oikeasti siksi, koska olen kiitollinen näistä upeista ihmisistä heinä omina itsenänsä, jotka ovat läheisiäni. Eli he itse ansaitsevat sen. Myös lahjan antaja saa hyvän mielen.
Rentoutuu kesken kovimman koulutyön, kovimman ja ikävimmän ja pimeimmän vuodenajan. Sellainen hetkellinen henkinen nostatus kesken ikävimmän ajanhetken. Mulle tuo mielialalääke erityisesti, koska totaalisesti vihaan talvea.
Huomaan että samoja ajatuksia monilla täällä kuin itsellänikin/perheellänikin. Eli sanomana kristillisyyden lisäksi läheisten muistaminen ja talvenjuhla.
Hyvää joulun odotusta kaikille!
Ap
hiljennytään ja ollaan hartaita kuuluipa kirkkoon eli ei. pakkohan sitä on hiljentyä joulun viettoon kun jumbot ja automarketit ovat kiinni pyhät. Vaan viime vuonna erään Prisman parkkipaikat ja -halli ruuhkautui aatonaattona niin pahasti että tuntitolkulla sai oottaa ulos pääsyä. Tulipa käsirysykin joidenkin jonottajien välille. tavaran ja krääsän ja sapuskan haussa olivat. Ei siellä Jeesusta mainittu kuin kirosanoissa.
kiireestä ja jouluruuhkista. Meillä laitetaan koristeet tänään illalla lapsen kanssa joka on ihan innoissaan, joulusiivous on normaali perussiivous aatonaattona ja jouluruoka on yksi jouluaaton ateria, johon kuuluu pikkusen työläämmän lihapalan valmistus. Lahjat hankitaan yleensä yhtenä, korkeintaan kahtena viikonloppuna, jolloin tehdään retki paikalliseen cittariin. Siinä se. Kyllä minä oikeasti koen että joululoma on lomaa ja rauhoittumista. Laskekaa rimaa, se on mahdollista.
ja välillä tuntuu että ajatus on kateissa kaiken tavaran takana. MUTTA kyllähän ihmisillä on silti ajatus siellä taustalla, näin uskoisin.
Itsekin olen jouluaatonaattona varmasti kaupassa hiki päässä puhisemassa ruuhkassa, mutta ei se tarkota sitä että siellä taustalla ei mitään sanomaa tai syytä olisi. :)
Ap
Talven selän taittumisen juhla. On vapaata ja voi lehvähtää ja olla perheen kanssa.
t. Jesus Maria Gonzalez
Samoin pääsiäinen ja muut kirkolliset pyhät. On kiva olla vapaalla, kun muutkin ovat, muuten voisin olla esim. pääsiäisen töissä no problem.
Jos asuisin vaikkapa muslimimaassa, tekisin jotain vastaavia juttuja perheeni kanssa heidän pyhäpäivinään. Valtakulttuurin mukana mennään siis joka tapauksessa ja ilman paineita.
T: Agnostikko-ulkosuomalainen katolilaisesta maasta
rupeaa lisääntymään. Mutta toki siinä on vielä rankimmat talvikuukaudet alkamassa.
Hämmentävän usein sitä täällä kysytään ja silloin aina mietin, että mitä hittoa siellä uskonnontunneilla on opetettu?!
Joka tapauksessa joulu on meille keskitalven juhla. Sitä vietetään hyvän ruoan, lahjojen ja yhdessäolon merkeissä.
Sukulaisissa ei käydä, koska se ei ole mielestämme rentouttavaa. Pari kaveria tulee meille viettämään joulua.
samoin kuin muutkin kristityt. Se, etten kuulu kirkkoon ei liity mitenkään uskoon vaan kirkon tapaan olla epätasa-arvoinen.
Alunperin joulua vietetään Jesus-lapsen syntymän kunniaksi. Sinä, joka et kuulu kirkkoon/ole kristitty, mitä sinä juhlit jouluna? Onko se talven juhla vai mikä? :)
Joulu on ALUNPERIN keskitalven juhla. Kristillinen joulu liimattiin tähän päälle, jotta pakanallinen joulun vietto jäisi unholaan. Suomen sana JOULU ei edes viittaa millään tavalla uskontoon vaan on vanhempaa perua.
Sana joulu tulee skandinaavisesta sanasta hjul, joka viittaa auringon pyörään. Päivähän alkaa pitenemään siinä joulun aikoihin.
Ne skandinaavitkin mässäsivät sianlihaa, aivan kuin me suomalaisetkin nykyään teemme (kasvissyöjät poislukien)
Jos vähän tutustut kristinuskon historiaan, huomaat että käytännössä kaikkia kristilliset juhlat on sijoitettu jonkun vanhan pakanajuhlan päälle, jotta ihmisille voitaisiin opettaa että kristinuskon vuoksihan me tätä juhlaa vietämme.
Esim. suurin osa helluntaikirkkoon kuuluvista, vapaakirkolliset, metodistit jne. eivät kuulu suomen ev. lut kirkkoon. Samaten jos luterilaisia tarkoitat, niin myöskään ortodoksit ja katoliset eivät kuulu ev. lut kirkkoon.
En siis ymmärrä kysymystäsi - mitä merkitystä on kirkkoon kuulumisella kristillisen joulun vieton kannalta?
Itse en kuulu kirkkoon, mutta kristitty olen kyllä. Meillä vietetään kristillistä joulua, käydään jopa joulukirkossa :-)
olin asetellut kysymyksen vähän huonosti tai oikeastaan väärin, just tämän kirkkoon kuulumisen kannalta. Pahoitteluni siitä.
Ap
Kuten kerroin, on meilläkin aina vietetty joulua vaikka kaikki perheestä ei ole kuuluneet kirkkoon.
Meillekin ollut siis talven juhla jonka tarkoituksena muistaa lähimmäisiä, itselleni tämän lisäksi kristillinen juhla.
Vielä se sanottakoon, että olen myös sitä mieltä, että usko ei katso kirkkoon kuulumista.
Kiitos vastauksista!
Ap