Työn "vaativuus" vs. palkkaus
Mietin tässä palkkausta. Itse toimin pph:na ja palkassa ei tosiaan ole hurraamista. Työ on kuitenkin vaativaa monella tavoin.
Taasen esim. it-ammattilaisen bruttopalkka voipi olla helposti kolminkertainen ellei ylikin pph:n palkkaan nähden. On siinäkin työssä toki vaativuutensa ilman muuta. Mutta aivan eri tavalla.
Arvostus hoivatyössä on kyllä tässä maassa niin syvältä. Aiemmassa työssäni hoitajana toki palkka oli jonkin verran parempi, muttei silläkään rikastumaan pääse viikonloppu, ilta, yö ym. vuorolisistä huolimatta.
Kuinkanhan tulevaisuudessa löytyy hoitajia tässä maassa? Niin moni vaihtaa työnsä kokonaan muihin hommiin.
Kommentit (43)
ja palla parempi, mutta sitten esim. työtunteja ei lasketa. Yleensä esim. myymäläpäällikkö on kiinteällä kk-palkalla töissä, myyjille maksetaan työtuntien mukaan. Mutta myymäläpäällikkö on se joka loppupeleissä siellä myymälässä itse on, jos esim. 1-2 työntekijää pidempään sairaana tmv. eikä se myymäläpäällikkö saa siitä mitään iltalisiä/ylityökorvauksia tm. Hän saa sen saman palkan oli sitten töissä vähän/paljon ja se vastuu kaikeasta on hänellä. Ja tämä siis pienissä myymälöissä joissa muutamia työntekijöitä.
olipa mielenkiintoista että näin moni vastasi. Tarkoitukseni oli herättää keskustelua siitä mikä sanelee palkkatason Suomessa. Naisvaltaisuus varmasti suurena pointtina. Hoiva-ala on matalapalkattua. Sen varmasti tietää jokainen joka kyseisellä alalla on töissä tai vaihtoehtoa miettii.
En tiennytkään että perhepäivähoitajia ei taideta arvostaa juurikaan. Vaikka pph hoitaa lapsesi sydämellä ja on lapsesi kanssa suurimman osan hänen hereilläoloajastaan arkisin.
Tietääkseni pph:lla täytyy nykyään olla ainakin perhepäivähoitajan pätevyys. Itselläni on useampi tutkinto sosiaalialalta ja aiempaa työkokemusta mm. päiväkodista. Olen opiskellut myös muuta alaa, jolle varmaankin siirrynkin jokusen vuoden kuluttua. Tällä palkalla on pakko laskea todella tarkkaan joka euro mitä hankintoja harkitsee.
Melkein missä tahansa toisessa työssä jäisi rahaa enemmän hankintoihinkin, eikä vain perusasioihin, kuten laadukkaaseen ruokaan josta en tingi.
mutta on eri asia mokata pph:na vaikka siten, että jättää lapset keskenään siksi aikaa kun menee itse kauppaan ja sillä välin talo palaa, se on pelkästään omaa tyhmyyttä, sen sijaan jos joku lapsista vahingossa kaatuu tai saa sairaskohtauksen niin sille pph ei olisi mahtanut mitään. Pph ei siis voi varsinaisesti työssään tehdä kovin pahoja virheitä, koska työhön kuuluu vain lasten kaitseminen. Lasten hoitaminen vie voimia, koska se on monista niin tylsää, ei siksi että pitäisi koko ajan ajatella tosi monimutkaisia asioita.