Millaiset SIISTIT hiukset pikkutytölläsi on?
Tuntuu aivan toivottomalle saada 4-vuotiaallemme mitään järkevää hiusmallia. Suomalaiseen tapaan hänellä on melko ohuet ja erittäin liukkaat hiukset. Kaiken lisäksi hiuksista osa kääntyy yhteen suuntaan ja toiset toiseen. Pompulat, pinnit ja lettinauhat eivät hiuksissa pysy.
Pitkät hiukset olivat aina sekaiset, joten leikkautimme lyhyen polkkamallin, joka on ihan yhtä sekainen kuin edellinen kampaus.
Nyt pakkasilla hiukset ovat vielä hirvittävän sähköiset. Hoitoaineesta on pieni ilo, mutta jotenkin tuntuu että kannattaako noin pienelle laittaa ylimääräisiä kemikaaleja päähän.
Kampaaja kehoitti suoristusrauhdalla suoristamaan hiukset samansuuntaisiksi. Hmmm. 3-vuotiaalle päivittäistä hiustensuorennusta... Ei meidän aamuihin kiitos vaan.
Onko sinun tyttärelläsi kaunis kampaus päivittäin? Millainen? Vai sulautuuko pörröpäämmee samanlaisten joukkoon päiväkodissa?
Kommentit (33)
Tukka pois jos ei käyttäydy.
Tytön tukan leikkaaminen pois rangaistukseksi katsotaan muuten pahoinpitelyksi.
Vai on pahoinpitelyä, jos vanhemmat päättävät lasten hiusten pituudesta, salli mun nauraa...
Kyllä minunkin mielestäni on aivan oikein, että hiukset leikataan sitten lyhyeksi, jos lapsi ei suostu pitkien hiusten hoitamiseen tai kiinnilaittamiseen. Kamalan näköistä kun pitkät hiukset on auki ja niissä on ties mitä töhnää, roikkuvat syödessäkin lautaselle.
ei ole ihan normaalia ajatuksenjuoksusi. Sääli lapsiasi kun on raivohullu vanhempi...
T. ohis
että lyhyt tukka taipuilee omiin suuntiinsa, jos mielii säästää lasta turhalta tuskalta. Mä en ymmärrä, miksi niin monet kasvattavat pienten tyttöjensä hiukset todella pitkiksi, kun ne menevät takkuun (takkujen selvitys on varmaan jokaisen lapsen lempipuuhaa), ja jo pienestä pitäen täytyy olla aina vääntämässä jos jonkinlaista saparoa päähän.
Aikuisten shampoita ei pitäisi lasten päähän laittaa, koska niissä on älytön määrä kemikaaleja ja mömmöjä, joita ei lapsille pitäisi käyttää. Ihan siitä syystä on näitä lastenshampoita.
Eli minä liputan lyhyen mallin puolesta. Jos haluaa hienostella välillä, niin voihan siihenkin väsätä pieniä lettejä tai kiinnittää hiuskoristeita. Mutta on ihan varmasti lapsen näkökulmasta paras vaihtoehto.
ja siinä kävi ilmi, että lasten ja aikuisten shampoissa oli ihan yhtä paljon kemikaaleja. Myös ns. hellävaraisissa shampoissa oli kemikaaleja vähintään yhtä paljon kuin muissakin.
Mutta asiaan: meillä 3 tyttöä (7-3 v) ja kaikilla pitkät hiukset joita pidetään saporolla/leteillä. Kun pienestä asti ovat tottuneet niin antavat nykyään ihan hienosti kammata ja laittaa, ei siinä kauaa aamulla mene. Yhden hiukset ovat ohuet, mutta ihan samalla tavalla nuo pysyvät kuin paksummatkin hiukset. pitkät tukat on siitä kivat, että niistä saa arkikapmauksen lisäksi hauskoja juhlakampauksia ja ainakin meillä tytöt tykkää kun saavat juhliin vähän "hienommat" kampaukset. 7-v osaa laitta hiuksensa itse poninhännälle.
ja siinä kävi ilmi, että lasten ja aikuisten shampoissa oli ihan yhtä paljon kemikaaleja. Myös ns. hellävaraisissa shampoissa oli kemikaaleja vähintään yhtä paljon kuin muissakin.
En todella tyrkkäisi lapseni päähän mitään Pantenea vaikka en mikään luomuhörhö ole. Jotenkin hassua, että joku pesisi lasten hiuksia ihan aikuisten samppoilla, että ei tuntuisi yhtään ikävältä se ajatus..?
Hoitoainetta jos tarvitsee niin sitäkään en aikuisten "hoitavista" sarjoista ottaisi. Enkä laittaisi päänahkaan, hui!
Ette kai te laita lastenne ihollekaan aikuisten rasvoja? Kasvovoiteita tms.?
Kaljuksi en tyttöä leikkaa, mutta kiitos muista vinkeistä ja ajattelun aiheista.
Tytölle viimeeksi leikkautimme varsin lyhyen mallin. On takaa aivan lyhyt. Sivuhiukset ovat hieman pidemmät (poskiin asti). Otsatukka on lyhyt. Tuossakin mallissa sivuhiukset menevät silmiin. Tuo ongelma poistuisi jos korvien päältä hiukset leikkaisi lyhyiksi, mutta se ei minusta ole kovin kaunista. Aiemmin tukka ylsi hartioille ja oli erityisen suttuinen.
Ei lapsen tietenkään tarvitse olla koko ajan nätti, mutta en kuitenkaan haluaisi lasteni näyttävän kovin epäsiisteiltä.
Sinänsä mallin vaihtaminen on helppoa koska hiukset tuntuvat kasvavan todella kovaa vauhtia. Kampaajalla käytiin kuukausi sitten ja jo nyt tuntuu hiuksiin tulleen pari senttiä lisää. Varsin lyhyeksi leikattu otsiskin menee jo silmiin.
Kemikaaleista en oikein tiedä. Kampaaja suositteli hoitoainetta, mutta juuri on ollut lehdissä paljon juttua kemikaaleista. Täytyy varmaankin tutustua hieman luonnonmukaisempiin vaihtoehtoihin.
Meillä muuten esikoisen (tyttö myös) hiusten kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Hänellä on erittäin karheat ja kiharat hiukset, joissa pysyy pompula kuin pompula. Se kiharapehko ei myöskään näytä minusta niin karsealta kuin suora joka suuntaan töröttävä tukka. Takkuja siinä tosin on enemmän.
T: Ap
Luonnonkiharat, joten hoitosuihkeen käyttö on tärkeää. Hiukset on useimmiten letillä (1 tai 2 lettiä) tai sivunutturoilla, joskus auki pinnien tai hiuspannan kera.
kuin hieman pitemmät. Mun tytön tukassa ei pysyneet tiukatkaan ranskanletit, joten pidin vaan huolen, että hiukset kammataan päivittäin.
Elämässä on paljon pahempiakin murheita kuin pienet hiuspörröt :)
Se nyt on ihan viimeinen aine, mitä lapsen tai aikuisenkaan tukkaan kannattaa suihkia. Lukekaa vaikka purkin kyljestä sisältö.
Ja vastaus ap:n kysymykseen: meillä aina ponkkareille ja pinneillä lisäksi ne hiukset jotka ei kunnolla yllä ponkkareihin. Joskus ranskiksia, mutta ne ei pysy yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
että lyhyt tukka taipuilee omiin suuntiinsa, jos mielii säästää lasta turhalta tuskalta. Mä en ymmärrä, miksi niin monet kasvattavat pienten tyttöjensä hiukset todella pitkiksi, kun ne menevät takkuun (takkujen selvitys on varmaan jokaisen lapsen lempipuuhaa), ja jo pienestä pitäen täytyy olla aina vääntämässä jos jonkinlaista saparoa päähän.
Aikuisten shampoita ei pitäisi lasten päähän laittaa, koska niissä on älytön määrä kemikaaleja ja mömmöjä, joita ei lapsille pitäisi käyttää. Ihan siitä syystä on näitä lastenshampoita.
Eli minä liputan lyhyen mallin puolesta. Jos haluaa hienostella välillä, niin voihan siihenkin väsätä pieniä lettejä tai kiinnittää hiuskoristeita. Mutta on ihan varmasti lapsen näkökulmasta paras vaihtoehto.
Kerran viikossa avataan pestään ja harjataan hiukset. Sitten uudelle letille. Hiuslakkaa niin pysyy koko viikon siistinä.
Kuiviin hiuksiin voi käyttää öljyä ennen pesua latvoihin, miksei koko päähänkin. Atoopikko pesee päännahan rasvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa avataan pestään ja harjataan hiukset. Sitten uudelle letille. Hiuslakkaa niin pysyy koko viikon siistinä.
Siis ei kai kukaan oikeesti laita jolleki 4v:lle hiuslakkaa ja vielä jätä sen muhimaan viikoksi?!
ihan graafinen leikkaus: suora otsis ja takaa olkapäille suora. Aika ohuet on hiukset vielä, mutta luotan, että paksuuntuvat pikkuhiljaa. Mulla oli samanlainen hiirenhäntä vielä alaluokilla ja tuossa noin 10-vuotiaana tukka paksuuntui yllättäin ja mulla on tosi paljon hiusta nykyään. Yksittäinen hius ei välttämättä ole paksu, mutta niitä on paljon.