Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko saanut JOULUPUU-keräyksestä lapsillesi lahjat?

Vierailija
27.11.2010 |

Mitä he saivat ja olivatko tyytyväisiä?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjakortin vaateliikkeeseen 13wee pojalle. itse hoitovapaalla enkä rahoissa ui tällä hetkellä. ajatus siitä, että joku poika saa vaatetta sillä rahalla, tuntuu paremmalta kun jos olisin sen johonkin tuhlannut.

Vierailija
2/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna mietin, että haluan antaa sellaista, josta lahjan saajalla on iloa jo aattona. Pelejä en oikein uskaltanut ostaa, kun ajattelin, että jos lahjan saajan vanhemmat ei haluakaan pelata hänen kanssaan eikä ole sisaruksia eikä kavereita, niin mitä sillä pelillä sitten tekee.

Lahjakortista ajattelin myös, että onko tylsää saada aattona jokin muovinpala, jolla voi käydä ostoksilla sitten joulun jälkeen. En tiedä, onko?

Ja vaatteista mietin, että jos lahja on vaikka jonkun perheen lapsen ainoa joululahja, niin onko sitten tylsää, jos on pehmeä paketti?

Haluaisin, että lahjan saaja ilahtuisi todella lahjastaan.

Viime vuonna valitsin sitten Stigan jääkiekkopelin. Star Wars-legopakkauksen, taisi olla Millennium Falcon. My Little Pony-pakkauksen. Ja Eläinpyramidipelin, muistaakseni. Ja ison pehmolelun.

Ilmeisesti ainakin isommille pojille sopivista lahjoista on pulaa.

Tänä vuonna olen katsellut tarjouksista pitkin vuotta sopivia leluja. Legon Power Miners-pakkaus ainakin on menossa. Ja kauko-ohjattavan autonkin muistaakseni ostin. Tuo tässä ketjussa esitetty Stigan rattikelkka voisi ollakin hyvä idea pakettiin pakattavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voisi hankkia teinipojalle?

Vierailija
4/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjakortti nuorisovaateliikkeeseen on hyvä lahja, koska nuorten keskuudessa on painetta samankaltaiseen pukeutumiseen ja varmasti nuori ilahtuu jos voi ostaa mieluisan hupparin tms.

Vierailija
5/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineille ilman muuta lahjakortteja. Omat teinit ovat ihan rehellisesti pyytäneet pelkkää rahaa lahjaksi, jotta saavat varmasti mieleisiä juttuja ostettua. Teinipojalla toivelistalla myös scullyn kuulokkeet ja joku pleikka peli. 15-tyttärelle ajattelin ostaa ainakin pyjaman ja jotain pientä kosmetiikkaa. Samoin poika saa "muovikortin" lisäksi kosmetiikkaa, pyjamaa kun ei käytä niin en viitsi edes ostaa.

Pienellä budjetilla mennään tämä joulu, mutta onneksi mummi hoitelee tuon lahjakortti puolen (50e/nuppi) niin me hommataan muksuille jotain pientä.

Vierailija
6/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.jci.fi/fi/projektimme/joulupuu/

Esim. Kuopion nuorkauppakamarin nettisivuilla oli tämmöset ohjeet:

Tule poimimaan kuusesta lahjan saaja ja hanki hänelle joululahja. Keräämme lahjat keräyspisteissä K-Citymarket Päivärannassa ja Kolmisopessa. Lahjat toimitetaan Kuopion kaupungin sosiaalitoimelle, joka jakaa lahjat oikeisiin osoitteisiin.

Ja Jyväskylässä näin:

- Lahjoittajina voivat olla sekä yritykset että yksityishenkilöt.

- Lahjan tulee olla uusi, joko ostettu tai itse tehty.

- Lahjoja voi tuoda keräysaikana viikonloppuisin (la klo 10-16 ja su klo 12-18) Jyväskeskuksen keräyspisteelle.

- Arkisin lahjoja voi jättää ennen kello 15.00:ttä Keskisuomalaisen Forumin infopisteeseen maanantaina, tiistaina, torstaina ja perjantaina.

- Valmiiksi paketoituun lahjaan kiinnitetään pakettikortti, jossa kerrotaan paketin sisältö sekä lahjansaajan ikä ja sukupuoli. Joulukuusella päivystäviltä henkilöiltä saa tarvittaessa lahjavinkkejä.

- Keräysajan päätyttyä lahjat luovutetaan Jyväskylän kaupungin sosiaalitoimelle, joka toimittaa paketit lapsille. Keräykseen osallistuvat eivät tiedä lahjojen lopullisia saajia.

Eli järjestäjänä ei ilmeisesti olisi sosiaalitoimi missään mutta sos.toimi on mukana ja jakaa lahjat niitä tarvitseviin perheisiin.

Kirkon jouluruokajaosta jossain päin Suomea oon joskus kuullut, että saisi ruokapaketin lisäksi esim 10e lahjakortin per lapsi johonkin kauppaan ja sillä ei voisi ostaa ruokaa, tupakkaa, alkoholia ym vaan pelkästään "tavaraa", että tulis edes yksi tai pari pakettia joka lapselle.

Vierailija
7/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.jci.fi/fi/projektimme/joulupuu/

Esim. Kuopion nuorkauppakamarin nettisivuilla oli tämmöset ohjeet:

Tule poimimaan kuusesta lahjan saaja ja hanki hänelle joululahja. Keräämme lahjat keräyspisteissä K-Citymarket Päivärannassa ja Kolmisopessa. Lahjat toimitetaan Kuopion kaupungin sosiaalitoimelle, joka jakaa lahjat oikeisiin osoitteisiin.

Ja Jyväskylässä näin:

- Lahjoittajina voivat olla sekä yritykset että yksityishenkilöt.

- Lahjan tulee olla uusi, joko ostettu tai itse tehty.

- Lahjoja voi tuoda keräysaikana viikonloppuisin (la klo 10-16 ja su klo 12-18) Jyväskeskuksen keräyspisteelle.

- Arkisin lahjoja voi jättää ennen kello 15.00:ttä Keskisuomalaisen Forumin infopisteeseen maanantaina, tiistaina, torstaina ja perjantaina.

- Valmiiksi paketoituun lahjaan kiinnitetään pakettikortti, jossa kerrotaan paketin sisältö sekä lahjansaajan ikä ja sukupuoli. Joulukuusella päivystäviltä henkilöiltä saa tarvittaessa lahjavinkkejä.

- Keräysajan päätyttyä lahjat luovutetaan Jyväskylän kaupungin sosiaalitoimelle, joka toimittaa paketit lapsille. Keräykseen osallistuvat eivät tiedä lahjojen lopullisia saajia.

Eli järjestäjänä ei ilmeisesti olisi sosiaalitoimi missään mutta sos.toimi on mukana ja jakaa lahjat niitä tarvitseviin perheisiin.

Kirkon jouluruokajaosta jossain päin Suomea oon joskus kuullut, että saisi ruokapaketin lisäksi esim 10e lahjakortin per lapsi johonkin kauppaan ja sillä ei voisi ostaa ruokaa, tupakkaa, alkoholia ym vaan pelkästään "tavaraa", että tulis edes yksi tai pari pakettia joka lapselle.

Vierailija
8/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ymmärrän, jos ne nuken vaatteet on viety kirpparille myyntiin. Jos niillä ei leikitä ja perhe on oikeasti köyhä, niin enemmän iloahan siitä rahasta on. Mutta se raha oli sitten tämän perheen lahja ja ovat varmaan iloisia. Ja luultavasti ne vaatteet kirpparilta menee taas lapselle, joka tosiaan pitää niistä. Eli ei se lahja minusta hukkaan mennyt. Joskin ymmärrän vähän ikävän tunteen, kun onhan sillä lahjalla yritetty juuri ilahduttaa tätä lahjan saajaa itseään. Mieleen kyllä tulee sekin vaihtoehto, että vanhemmat haluaa rahastaa näillä lahjoilla, vaikka lapsi niistä olisi pitänytkin :(

Mutta on mekin lahjoja myyty kirpparilla. Poikani sai joku vuosi sitten jonkun hirviönuken (haisikohan se vielä lisäksi...), jollaisista poikani ei VÄHÄÄKÄÄN pidä. Musta oli ok myydä se ja poika sai rahat.

Vierailija
9/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole näihin lahjoitusjuttuihin kovin paljon perehtynyt. Viime vuonna mietittiin kaverin kanssa miksi lahjan pitää olla uusi. Kyllä mä ainakin saisin mieluummin esim. Reima tecin käytetyn haalarin kuin 20e halpishaalarin. Mulla olis paljon hyväkuntoista tavaraa ja vaatetta mut eipä nämä "köyhät" niitä näytä huolivan.

Vierailija
10/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule ikinä tajuamaan, miksi köyhä voi olla lihava? Laittaako se kaikki rahansa ruokaan vai? Vähentäisi ruokaostojaan, niin olisi varaa lasten lahjoihin. Priorisointikyky, sitä nämä ihmiset tarvitsisivat lahjaksi...

Vierailija
11/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten syödään lihottavampia ruokia.

Esim. jos meidän perhe menee ulos syömään, käymme usein ravintoloissa, joissa annosten hinnat 20-30 euron paikkeilla. Niissä hyviä salaatteja jne.

Tuntemani vähävarainen perhe käy sen sijaan hampurilaisilla, koska se halvempaa.

Köyhillä perheillä usein ongelmia elämänhallinnan kanssa, mikä voi heijastua myös perunalastujen yms. ylenmääräisenä syömisenä. Minusta lasten ei silti tarvitse tästä kärsiä, heille kuuluu silti jouluilo.

Vierailija
12/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voisi hankkia teinipojalle?

13-v:lle antaa. Lukee usein pitkin vuotta noita aikaisempia.

Vierailija
13/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös ihmetellyt, miksi lelujen ja vaatteiden pitää olla uusia?! Mulla ei ole varaa ostaa vielä köyhemmille mitään, mutta pieneksi jääneitä vaatteita tai pienten leluja voisin lahjoittaa. Tietty jotkut voisi lahjoittaa ihan romua, mutta jos lahjoja ei itse paketoitaisi, voitaisiin lahjat tarkistaa ennen antamista.

Vierailija
14/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan omat keräyksensä. Kumminkin kyse on joululahjoista, olisi varmaan kurjaa saada käytettyjä rynttyjä kun kaverit esittelee keskenään kuitenkin saatuja lahjoja. Minusta joulululahjakeräys nimenomaan on joulumieltä, ei pelkkää köyhäinavustusta. Varmasti kelpaa jollekin käytetty reima-haalari, mutta ei sitä olisi kiva saada lahjapaperiin käärittynä.

Vaan nimenomaan että kaikki lapset saisivat jouluna jotain oikeita lahjoja. En antaisi kummitytöllekään paketoitua käytettyä vaatetta, muuten vaan sen voisi sitten antaa.

Vierailija
15/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, siellä voisi olla myös täyttä paskaa paketissa, toiset kun pitävät roskiskamaakin "köyhille käypänä".

Vierailija
16/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös ihmetellyt, miksi lelujen ja vaatteiden pitää olla uusia?! Mulla ei ole varaa ostaa vielä köyhemmille mitään, mutta pieneksi jääneitä vaatteita tai pienten leluja voisin lahjoittaa. Tietty jotkut voisi lahjoittaa ihan romua, mutta jos lahjoja ei itse paketoitaisi, voitaisiin lahjat tarkistaa ennen antamista.

josta tarvitsevat voivat diakoniatyöntekijän kirjoittamalla lapulla käydä valitsemassa vaatteita ja kodintarvikkeita. Me ollaan sieltä saatu kaksi kertaa, ja nyt sitten vietiin sinne muutama säkillinen pieniksi jääneitä vaatteita, "unohtuneita" leluja ym. meille tarpeetonta, mutta hyväkuntoista tavaraa. Jos sulla siis on jotain, mitä haluaisit eteenpäin lahjoittaa, ota yhteys diakoniatyöntekijään ja kysy, onko seurakunnalla vastaavanlainen palvelu tai tietääkö hän jonkun tarvitsevan perheen.

Joululahjat on sitten ihan erikseen.

Vierailija
17/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule ikinä tajuamaan, miksi köyhä voi olla lihava? Laittaako se kaikki rahansa ruokaan vai? Vähentäisi ruokaostojaan, niin olisi varaa lasten lahjoihin. Priorisointikyky, sitä nämä ihmiset tarvitsisivat lahjaksi...

Köyhä on lihava siksi, että ruoka on yksipuolista ja hiilihydraattipitoista ja tommosta se on siksi, että tuo ruoka on halpaa.

Ei ole varaa ostaa salaatteja, hedelmiä, eikä kunnon lihaa.

Lisäksi lapseet pitäisi ruokkia, eli jos hedelmiä ostaa tyyliin 1 hedelmä / päivä lapsille, itselle ei jää kuin niiden makaroonien ja voileipien puputtaminen.

Ruoka-avusta, siis esim. seurakunnan ja järjestöjen jakama ruoka-apu jossa on päiväyksen vanhaa ruokaa, on sitten sitä mitä on. Siinä ei paljoa valita.

Köyhällä ei ole varaa karkkeihin. Priorisointikyky on just sitä, että lihan sijaan tekee keiton siitä makkarasta, mitä ruoka-avusta saa (sitä on muuten siellä paljon!!) ja syö leipää, kun sitäkin tulee ihan tolkuttomasti!!

Liikuntaharrastus jää, kun ei ole rahaa harrastaa muuta kuin jotain kävelyä, joka on ilmaista. Se jatkuva kituuttaminen myös tavallaan masentaa, menee mielenkiinto mihinkään kun aina on huoli, mistä rahat laskuihin tai mitä ruokaa huomenna.

Ollaan oltu tässä tilanteessa, joten tiedän.

Vierailija
18/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ostan joitain joululahjoja lapsilleni ja muillekin kirpparilta. Tuskinpa ihan kauhuissaan ovat. Kirpparilta voi löytyä vaikka joku ihan hyväkuntoinen kirja, mitä ei edes kirjakaupasta enää saa tai jos saakin niin kirpparihinta kertaa 20. Ehkei käytettyyn tavaraan kannattaisi liittää häpeää, vaikka se markkinamiehen etu tietysti onkin ;)

Vierailija
19/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ostan joitain joululahjoja lapsilleni ja muillekin kirpparilta. Tuskinpa ihan kauhuissaan ovat. Kirpparilta voi löytyä vaikka joku ihan hyväkuntoinen kirja, mitä ei edes kirjakaupasta enää saa tai jos saakin niin kirpparihinta kertaa 20. Ehkei käytettyyn tavaraan kannattaisi liittää häpeää, vaikka se markkinamiehen etu tietysti onkin ;)

Ymmärrän osittain pointtisi, mutta sinä toisit siistin kirjan ja moni muu jotain ihan muuta, kun ihan oikeasti jonkun toisen mielestä huonokin tavara on hyvää. Ja tuo keräys nyt vain on tarkoitettu niille, jotka haluavat edes pienen uuden lahjan antaa, eihän siitä tarvitse ahdistua jos itse ostaa kirppikseltä lahjoja, jättää vaan keräyksen väliin.

Kaikki eivät ymmärrä sitä, että annetaan käytettyjä lahjoja kun yleinen(niin siis yleinen, vain harvemmilla on tapana kirppikseltä lahjoja hankkia, mutta se heille itselle toki sallittakoon :) tapa on antaa ihan jotain uutta.

Miksi sitä pitää ihmetellä, ettei lahjakeräykseen voi viedä kaapista kassillista kamaa, kun niillekin on keräyksiä, paljon useammin kuin kerran vuodessa oleva joululahjakeräys? Miksi ne sinne juuri pitäisi voida viedä?

Vierailija
20/95 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi viedä käytettyjäkin juttuja?

Ymmärrän tosi hyvin tuon Joulupuu-keräyksen ajatuksen, että ei käytettyjä, Osalla ihmisistä "hyväkuntoisen" käsite on melko mielenkiintoinen, osa taas tarkoituksella käyttää keräyspisteitä kaatopaikkoina. Esim. vaatekeräyksiin tulee hirveät määrät lumppua ja kaatopaikkakelpoista rääsyä joista sitten keräävä taho joutuu maksamaan jätemaksut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi