Oletko saanut JOULUPUU-keräyksestä lapsillesi lahjat?
Kommentit (95)
onkin ihan eri keräys (oikein hyvä sellainen!), joulupata taitaa olla juuri tuo P-armeijan keräys, jolla tuetaan köyhiä, tuodaan runsaamminkin vaatteita ym. Mutta sen lisäksi on ihan eri keräys, Nuorkauppakamarin Joulupuu, johon tuodaan niitä UUSIA lahjoja. Kummatkin keräykset on hyviä, mutta miksi ihmiset valittavat eivätkä osallistu vain siihen keräykseen mihin haluavat.
Köyhät lapsiperheet saavat keräyksistä käytettyjä vaatteita ja leluja (ja ruoka-apua), ja tämän toisen keräyksen tarkoitus on että ne voivat kerrankin saada uusia joululahjoja.
olen ostanut lahjoja jo pitkin syksyä, osa sellaisia kun löytyy omiltakin lapsilta ja ovat olleet suosittuja. Arvoltaan ovat 5-10€, mutta ennen alea hinnat olleet 10-30€. 4 lahjaa jo löytyy ja pari lisää "lahja-jemmastani", mutta teinille tekisi mieli vielä jotain hankkia.
Minä olen varannut tänä vuonna lahjaksi n. 7-9 vuotiaalle tytölle jouluisen runokirjan (Suomalaisesta kirjakaupasta ALE:sta), pitkähihaisen T-paidan, jonka ostin Tavaratorilta ja maksoi 1 euron, sydän kultaisia joulukoristeita, sydän-tarroja, tvist-kuminauhan, hygienia (saippua, hammasharja, kampa), ja tikkareita ja Kinder-suklaata. Yhteishinnaltaan n. 15 eur. En itse saanut lapsena joululahjoja, koska meitä oli paljon ja olimme köyhiä. Nyt seniori-ikäisenä annan tällaisen lahjan, ettei aivan ilman jäisi.
Mulle ei ole koskaan selvinnyt onko toimeentuloasiakkuus tai sossun asiakkuus ainoa portti päästä avustettavien listoille?
Kas kun ollaan kylläkaikilla mittapuilla köyhiä MUTTA ei silti edellämainittujen tahojen asiakkaita. Siksi että minä en ole menettänyt toimintalykyäni tai organisointikykyäni. Yhdelle edelliselle kommentoijalle sanoisin että sorry nyt vaan, lihava olen silti!!! (Pahin synti maailmassa, tiedän)
Kelpaisi kyllä yksityisten ihmisten apu sekä yhteisöjen, mutta kansalaisten verovaroista en halua kupata tasan niin kauan kuin jotenkin muuten kitkutella pystyy. Asumistukea saadaan, sekin kyllä hävettäämutta pakkomikä pakko.
Ja mites se onnistuu? En ole ihan koko ikääni ole ollut köyhä. Ollaan onnistuttu saamaan omakotitalo alle (vanha, remonttia kaipais jotka saa odottaa) ja isän perintönä pakettiauto. Näiden turvin kasvatan kaikenlaista ruokaa niin paljon kuin voin ja lisäksi kirppistelen säännöllisesti. Miehen lähisukulaiset tuuppaa meille myyntiin kaikki käytetyt tavaransa ja olen myynyt lihavampien aikojen tavaroita pois. Ja olenpa jopa joskus ostanut jonkun muuttoerän ja myynyt eteenpäin. Ja kyllä, jos lahjaksi saadaan jotainjolla ei ole käyttöä niin heilahtaa kirppikselle heti. Pankki kun ei asuntolainan lyhennyksissä hyväksy tavaraavaan rahaa pitää olla. Auto on ollut välttämättömyys että tavaraavoi roudata ja kirppikselle kulkea. Konttikirppiksellä pakettiautoon ehdoton etu. Meidän lihakarjan ruokien hakemisessakin ehdoton. Välillä kyllä seisonnassa pätkiä.
Kotitarveteurastus on pitänyt opetella jotta lihassa pysytään.
Eli siis tämän akan kaikki konstit ja kyvyt on valjastettu perheen ruokkimiseen vaikken palkkatyötä teekkään tällähetkellä.
Työttömyyteen meidät suisti lapsen kuolema ja senaiheuttamat mielenterveysongelmat. Mies on pitkäaikaistyötön. Ei auta edesuuden ammatin opiskelu. Hakemukset kun eivaan johda mihinkään...
Sen olen huomannut vaan et outolintu olen. Kyllä köyhän pitäis ymmärtää hävetä ja "maata kotona" toimettomana. Avustukset ainakin osais perille paremmin.
Kukaa ei auta aiemmin. ( paitsi miehen lähisuku siis)
Miiris kirjoitti:
Mulle ei ole koskaan selvinnyt onko toimeentuloasiakkuus tai sossun asiakkuus ainoa portti päästä avustettavien listoille?
Kas kun ollaan kylläkaikilla mittapuilla köyhiä MUTTA ei silti edellämainittujen tahojen asiakkaita. Siksi että minä en ole menettänyt toimintalykyäni tai organisointikykyäni. Yhdelle edelliselle kommentoijalle sanoisin että sorry nyt vaan, lihava olen silti!!! (Pahin synti maailmassa, tiedän)
Kelpaisi kyllä yksityisten ihmisten apu sekä yhteisöjen, mutta kansalaisten verovaroista en halua kupata tasan niin kauan kuin jotenkin muuten kitkutella pystyy. Asumistukea saadaan, sekin kyllä hävettäämutta pakkomikä pakko.
Ja mites se onnistuu? En ole ihan koko ikääni ole ollut köyhä. Ollaan onnistuttu saamaan omakotitalo alle (vanha, remonttia kaipais jotka saa odottaa) ja isän perintönä pakettiauto. Näiden turvin kasvatan kaikenlaista ruokaa niin paljon kuin voin ja lisäksi kirppistelen säännöllisesti. Miehen lähisukulaiset tuuppaa meille myyntiin kaikki käytetyt tavaransa ja olen myynyt lihavampien aikojen tavaroita pois. Ja olenpa jopa joskus ostanut jonkun muuttoerän ja myynyt eteenpäin. Ja kyllä, jos lahjaksi saadaan jotainjolla ei ole käyttöä niin heilahtaa kirppikselle heti. Pankki kun ei asuntolainan lyhennyksissä hyväksy tavaraavaan rahaa pitää olla. Auto on ollut välttämättömyys että tavaraavoi roudata ja kirppikselle kulkea. Konttikirppiksellä pakettiautoon ehdoton etu. Meidän lihakarjan ruokien hakemisessakin ehdoton. Välillä kyllä seisonnassa pätkiä.
Kotitarveteurastus on pitänyt opetella jotta lihassa pysytään.
Eli siis tämän akan kaikki konstit ja kyvyt on valjastettu perheen ruokkimiseen vaikken palkkatyötä teekkään tällähetkellä.
Työttömyyteen meidät suisti lapsen kuolema ja senaiheuttamat mielenterveysongelmat. Mies on pitkäaikaistyötön. Ei auta edesuuden ammatin opiskelu. Hakemukset kun eivaan johda mihinkään...Sen olen huomannut vaan et outolintu olen. Kyllä köyhän pitäis ymmärtää hävetä ja "maata kotona" toimettomana. Avustukset ainakin osais perille paremmin.
Kukaa ei auta aiemmin. ( paitsi miehen lähisuku siis)
Toivotan kovasti tsemppiä teille, ja parempaa tulevaa vuotta! Moni olisi tilanteessanne lyönyt ihan ranttaliksi, lakannut yrittämästä ja tekemästä.
Juuri teidänlaisia ihmisiä auttaisin mieluiten. Teitä on paljon, jotka ette saa juurikaan tukia, vaikka toimeentulonne ja jaksamisenne on ihan kiikun kaakun. Pitääkö todella ensin lakata itse yrittämästä mitään, alkaa ryypätä ja ryhtyä moniongelmaiseksi sossu-perheeksi, että saisi edes jotakin tukea yhteiskunnalta? Moni on luiskahtanut teidän tilanteestanne juuri sellaikseksi sossu-perheeksi. Se olisi perheen lastenkin etu, että autetaan ennen kuin elämä on mennyt liian kurjaksi.
Kuulis mielellään nyt vuodelta 2024 näitä Joulupuu- kokemuksia :)
Vierailija kirjoitti:
olen myös ihmetellyt, miksi lelujen ja vaatteiden pitää olla uusia?! Mulla ei ole varaa ostaa vielä köyhemmille mitään, mutta pieneksi jääneitä vaatteita tai pienten leluja voisin lahjoittaa. Tietty jotkut voisi lahjoittaa ihan romua, mutta jos lahjoja ei itse paketoitaisi, voitaisiin lahjat tarkistaa ennen antamista.
Pelastus armeija on ainakin ennen ottanut käytettyjä vaatteita vastaan.
En ole kerännyt lahjoja, vaikka oonkin toimeentulotuki asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä muut vievät jopa 50 euron arvoisia? Mitä jos saajan veli saakin rattikelkan kun itse saa puisen työkalusarjan?
Ei sille mitään voi ja lapset yleensä lainaa leluja sisaruksille.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tältä vuodelta vielä voi olla.
Kulla poika mohammad sai iphone ja pla station 5 muta ei ollut huva lahja liian halpa heitti roski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tältä vuodelta vielä voi olla.
Anteeksi, en osannut muotoilla oilein, tarkoitin siis tuoreempia kokemuksia Joulupuusta kun aloitus on vuodelta 2010
Vierailija kirjoitti:
En ole kerännyt lahjoja, vaikka oonkin toimeentulotuki asiakas.
Miksi et?
että ainakin ennen pelastusarmeijan kautta on tullut myös käytettyä vaatetta. Siitä tosin aikaa, mutta toimisikohan vieläkin. Isäni, silloin lapseton, oli joskus ilmoittanut kaveristaan pelastusarmeijaan että sillä on monta lasta, äiti kotona ja isä sairaalasa tapaturman vuoksi ja että perheellä on tosi tiukkaa. Kaverin perhe oli ollut erittäin liikuttunut kun pelastusarmeista oli tultu ja tuotu lapsille isot säkit vaatteita, leluja ym. sekä perheelle ruokaa.
Mutta en tosiaan tiedä kelpaa nykypäivän "köyhille" enää käytetty vaan pitääkö kaiken olla uutta. Niiden kirppiksellä ne ainakin myy käytettyjä vaatteita, joista sitten saavat rahaa lahjoituksia varten.