Joululahjamorkkis. Arvostelkaa lasten lahjamäärä!
Sain lasten joululahjat hankittua. Olen tehnyt ostoksia tässä syksyn mittaan ja nyt huomasin, että lahjoja on taas tullut hankituksi enemmän kuin ajatusmaailmaani sopii. Onko tämä mielestänne paljon vain vähän:
poika kohta 6-v:
Lego-paloasema
toivomansa leluauto, ei kallis
robottiötökkä (Hex-bug)
Uusi Tatu ja Patu -kirja
Mauri Kunnaksen kirja
Tyttö kohta 3-v:
nukkekodin ruokailutilan kalusteet
puisia leikkiruokia
palapeli
lastenlaulukirja
Jouluinen kirja
Lisäksi lapsille yhteiseksi peli.
Kummeilta saavat molemmat kaksi lahjaa, isovanhemmiltakin tulee paketit.
Kommentit (26)
"Meillä on keskimäärin 15 lahjaa/muksu joka joulu :o) "
alkaa opettaa lapsia siihen että
a) krääsä ei tee onnelliseksi
b) meillä ei ole kuin yksi maapallo
c) elämässä ei aina saa ihan kaikkea mitä haluaa
meillä ostetaan n.10 lahjaa/lapsi (3 lasta) ja lisäksi siis sukulaisten, kummien yms. paketit. Lahjat on myös kalliimpia, muutama yli 100 lahja jokaiselle.
itse aiomme ostaa pojallemme max. 4 lahjaa, ja lahjat on todellakin toivottuja ja pitkäkestosia.
Älytöntä ostaa 20 paketia jotain ihme krääsää mitä lapsi käyttää joulunpyhät ja sitten unohtaa.
Meillä tämmöiset suunnitelmat:
5v tyttö:
-nukenvaunut
-2-3 pakettia baby bornin vaatteita
- kung fu zhu zhu -hamsteri + taisteluasu
- joku vaate
- joku kirja tai pari
- pieni barbapapa -pehmo
- tyynyliina
- pikkulaukku
- joku lelu vielä
- jotain namia
- tussit
7v tyttö:
-nukenvaunut
-2-3 pakettia baby bornin vaatteita
- kung fu zhu zhu -hamsteri + taisteluasu
- joku vaate
- joku kirja tai pari
- tyynyliina
- joku pehmo
- joku lelu
- jotain namia
- tussit
Sitten on ostettuna jotain pikkujuttuja, lumitähtikynttilöitä, sydänkaulakoru, pieni pet shop-paketti, pieni vihko ja kynä ym. tilpehööriä joita sitten laitan kummalle laitan.
8v pojalle:
- joku isompi n. 50e juttu, ehkä kauko-ohjattava auto
- kung fu zhu zhu ja taisteluasu
- joku pusero
- kirja tai pari
- iso haipehmo ehkä jos löydän sellasen tai vastaava (joo, ainut kolmesta pojasta joka tykkää pehmoleluista, edelleen:))
- jotain namia
- sormiskeitti
- bakugan-paketti
- tussit
Ehkä saatan ostaa jotain kung fu zhu zhujen taisteluratapaketteja yhteiseksi, riippuu miten rahat riittää. Sama homma Nintendo Wiin kanssa joka varmaan tulis käytettynä pakettina lisäosineen ja peleineen mut voi olla että jää ostamatta.
Mummilta, kummilta ja isältä tulee ehkä 1-2 pakettia per lapsi jokaiselta.
Kahdelle teinipojalle lahjakortteja ja namia, ei noilla oikein muita toiveita ole.
Nyt kun taasen katson tuota listaa niin tuleehan noita paketteja aika paljon. Muttei mielestäni mitenkään kohtuuttomasti eikä mitään kalliita lahjoja ole varaa ostaa, niitä satasen legopaketteja. Ja joo, olen pienituloinen yh, joten voi joutua vähän karsimaan vielä siitä mitä ei ole vielä hankittu, riippuu miten saan pennin venymään tässä ennen joulua.
Mä en ainakaan jaksais paketoida kaiken maailman tilpehööriä, eivätkä lapsetkaan jaksa loputtomiin paketteja aukoa (pienemmät siis).
Toisaalta vaatteita voi ostaa joulun jälkeen alesta, ei niitä kannata paketoida, jos muutenkin on paljon lahjoja.
Ja vaikka toisten lahjasuunnitelmia onkin tylyä haukkua: mitä ihmeen järkeä noissa ninjahamstereissa oikein on?
lego paloaseman
lego lentokoneen
lego pelastusveneen (siinä paketissa oli muutakin)
Toy story radiopuhelimet
Cars tossut
Toy story yöpuku
Rummut
cd.soitin
paita
3 dvd:tä
2 kirjaa
puuhakirjan
tarrakirjan
pelin
2 zhu zhu petsiä
kaivuriVielä aion ostaa kaikenlaista :)
mutta itsekin koitan pysyä kohtuudessa :-).
Vaihda joulumorkkis joulumieleen :-).
"Meillä on keskimäärin 15 lahjaa/muksu joka joulu :o) " alkaa opettaa lapsia siihen että a) krääsä ei tee onnelliseksi b) meillä ei ole kuin yksi maapallo c) elämässä ei aina saa ihan kaikkea mitä haluaa
vain yksi maapallo, mutta...
Ihan hyvä minustakin tuli, vaikka sainkin isot kasat lahjoja pienenä. Ymmärsin kyllä, että niin tapahtuu vain kerran vuodessa ja osasin arvostaa jokaista lahjaa. Jos kerran vuodessa saatavalla lahjamäärällä lapsesta tulee einiinkunnonkansalinen, kannattaa vilkaista peiliin ;)
lahjojen määrä ja kivoja juttuja olet valinnut :)
Varmasti nauttivat jokaisesta paketista!
Kivoja lahjoja. Meillä tosiaan yleensä kertyy jotain 20 lahjaa/ lapsi meidän ostaminamme, ja määrää voisi ehkä vähentääkin.
Ihan sopiva määrä mielestäni. Ja tosi kiva, että olet ostanut myös kirjoja.
omillemme 2-3 lahjaa/lapsi.Lisäksi saavat lahjat kolmelta isovanhemmalta, sedältä, tädiltä ja enolta, sekä kummeilta. Yhteensä n. 10 lahjaa/lapsi ja minusta tuo on jo paljon, vähempikin riittäisi.
Lahjojen yhteismäärä ratkaisee. Mä ajattelin itse ostaa/hankkia molemmille lapsille max. kaksi lahjaa per nenä. Tämä siksi, että tiedetään että mummuilta tulee taas ihan järkyttävät lastit :)
Viime jouluna isommalle lapselle (silloin 2,5v) siunaantui jotain kolmekymmentä pakettia, mikä musta on ihan liikaa, eikä niissäkään ollut meidän vanhempien hankkimia kuin kolme tai neljä (mummut oli taas vähän innostuneet...). Etenkään noin pieni ei edes osaa iloita pakettien paljoudesta, vaan olis leikkinyt ekalla lahjallaan koko illan. Äiti ja isi sitten availi paketteja tytön puolesta, kun neitiä ei ois voinu vähempää kiinnostaa :D Mutta toisaalta tiedän, miten paljon mummot tahoillaan nauttivat siitä lahjashow'sta. Kyllä ne kaikki ennen pitkää käyttöön tulevat.
Ja hyviä lahjoja. Morkkis pois ja joulumieltä ilmaan =)
lego paloaseman
lego lentokoneen
lego pelastusveneen (siinä paketissa oli muutakin)
Toy story radiopuhelimet
Cars tossut
Toy story yöpuku
Rummut
cd.soitin
paita
3 dvd:tä
2 kirjaa
puuhakirjan
tarrakirjan
pelin
2 zhu zhu petsiä
kaivuri
Vielä aion ostaa kaikenlaista :)
tuossa ole paljoakaan, mutta riittäväst kuitenkin.
Jestas. Yhdelle lapselle? No mutta kivoja lahjojahan tuossa on paljon, legoja, kirjoja, levyjä, pelejä, soittimia...
Itse olen yrittänyt joka joulu vähentää, mutta sitten kun olen alkanut paketoida, niin olen joka joulu huomannut, että taas on tullut hankittua ihan liikaa lahjoja... Varmaan keskimäärin parikymmentä lahjaa per ipana ollut + isovanhempien, kummien ja muiden sukulaisten lahjat.
Tänä jouluna yritän taas vaähentää, mutta saa nähdä kuinka käy. Ajattelin, että 11- ja 9-vuotiaille en enää osta leluja paitsi ehkä 9-vuotiaalle yhden ison legopaketin ja 11-vuotiaalle ehkä jonkun pelin. 5-vuotias saa sitten vielä useamman lelupaketin. Hommaa helpottaa ehkä se, että meillä on jo kaikkea ;-)
Eihän ap:llä siihen nähden ole vielä paljonkaan.