Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ensimmäisellä kerralla yksin synnyttäneet, miten pärjäsitte??

Vierailija
23.11.2010 |

Meillä siis tilanne se että mies ei välttämättä pääse heti/ennen kuin vuoro loppuu lähtemään töistä kun ilmoitan että pitäisi synnyttämään lähteä. Tekee työtä jossa joutuu odottamaan että saa tuuraajan tilalleen, eikä yö aikaan aina saada edes tuuraajaa vaan voi joutua tekemään 12h vuoronsa loppuun.

Ottavatko synnärillä jotenkin eri tavalla huomioon yksin synnyttämään tulleen naisen, kun sellaisen jolla tukihenkilö mukana? Onko siis kätilö enemmän huoneessa paikalla kun isän kanssa synnyttämään tulleiden kanssa?

Jännitän synnytystä kovasti muutenkin (aina olen kovasti pelännyt kaikkea mistä en voi etukäteen teitää mitä seuraavaksi tapahtuu) ja yksin meneminen tuntuu ahdistavalta. Varmasti siitä selviää, en sitä epäile, mutta mietityttää silti...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ensimmäisen tein yksin, ei kätilö kummastellut kun kerroin että mies on töissä. Kysyi, että täällä ois pari opiskelijaa, saako sieltä tulla joku ja mukavahan se oli kun sai juttuseuraa.

Kun seuraavan tein taas yksin, ja synnytys oli pitkä (sairaalaan 21 ja syntyi klo 15), olisi kyllä ollut hyvä joku seurana, oli todella pitkä yö. Kätilö kävi varmaan kaksi kertaa.

Uusimman tein taas yksin, mutta kaikki kävi niin nopeaa (ekat supistukset - syntymä 45 min) ettei siinä paljon ehtinyt ihmetellä.

Vierailija
2/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa mukaan kaverisi, äitisi tai doulan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa mukaan kaverisi, äitisi tai doulan.

Mutta nyt ei ole mahdollisuutta siihenkään että kukaan muu mukaani lähtisi. Sen takia olen asiaa niin paljon miettinyt...

ap

Vierailija
4/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, jos joudut odottelemaan kauan osastolla ja synnytystä joudutaan käynnistelemään, niin miehestä on seuraa.

Vierailija
5/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sen kummempaa oo,en oikeen ymmärrä kysymystä..

Vierailija
6/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sen kummempaa oo,en oikeen ymmärrä kysymystä..

No minä taas en ole koskaan synnyttänyt, eli mietin mitä siellä ylipäätään tapahtuu. Myös sitä että jos mies ei pääse paikalle ja avautumisvaihe kestää pitkään olenko huoneessa yksin yms.? Jännittää toki muutenkin näin ekalla kertaa ja siksi varmaan tuntuisi oma olo varmemmalta kun ei tarvitsisi mennä yksin.

Itse synnyttäminenhän nyt on varmasti samanlaista oli se mies paikalla tai ei, sen nyt tajuan itsekkin. :)

ap

Vierailija
7/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen ensimäisen kanssa se ei ollut muotia. Nuorimmaisen kanssa olisi saanut tulla, mutta en halunnut. Sama kätilö oli koko ajan kanssani ,ja oli turvallinen olo.

Vierailija
8/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi osannut tehdä kysymyksiä ja vastaillakin kätilölle ja lääkärille synnytyksen edistymisestä, puudutuksista yms. Tosin olin kyllä ihan ummikko koko synnytysasiassa ja menin mentaliteetilla "ei siihen nykyaikana kukaan kuole". Jos olisin osannut ennakkoon jo valmistautua ja ottaa asioista selvää jotenkinkaan, olisi ollut varmasti helpompi. En kuollut.

Vierailija
9/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä taas en ole koskaan synnyttänyt, eli mietin mitä siellä ylipäätään tapahtuu. Myös sitä että jos mies ei pääse paikalle ja avautumisvaihe kestää pitkään olenko huoneessa yksin yms.?

Tutustumiskierroksella ja perhevalmennuksessa kertoilevat synnytyksen kulusta ja pääset tutustumaan tiloihin. Jos sinulla ei ole miestä tai tukihenkilöä mukana, saatat joutua olemaan yksin avautumisvaiheen ajan, etenkin jos se kestää pitkään. Minulla oli eka synnytys tosi pitkä, 17 h ja kätilö tuli pysyvästi saliin vasta vähän ennen ponnistusvaiheen alkamista. Onneksi oli opiskelija, jonka sai soittaa paikalle jos oli kysyttävää tai usko meinasi loppua. Tokassa oli niin kova vauhti, että kätilö pysyi salissa alusta loppuun. Jos on hirveä ruuhka, saattaa sama kätilö hoitaa yhtä aikaa kahta tai useampaa synnytystä.

Koita ihmeessä saada tukihenkilö varalle, kyllä se auttaa jos joku ehtii edes pariksi tunniksi paikalle.

Vierailija
10/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että huomioivat yksin synnyttämässä olevaa enemmän. Me olimme melko paljon kahdestaan ja mies sitten hoiti kommunikaatiota kätilöön päin eli kutsui tarvittaessa jne. Oma synnytykseni oli tosi rauhallisena yönä, joten porukkaa olisi kyllä riittänyt mulle seuraksi enemmänkin.

Mihin olet menossa synnyttämään? Mikäli johonkin opetussairaalaan, siellä voisi olla juurikin opiskelijoita. Itse kyllä oli Kättärillä ja yhtään opiskelijaa ei yön aikana näkynyt. Meillä synnytys kesti klo 17-08 eli ilmeisesti virka-aikaan on opiskelijoita siellä enemmän.

Oletko käynyt tutustumassa synnytyssairaalaan? Puhuitko asiasta siellä?

Meillä oli synnytysvalmennukset + synnytyskeskustelu etukäteen, ja koska olimme Haikaranpesässä, niin miehen läsnäolo oli muutenkin selviö. Mutta noissa keskusteluissa voisit varmaan puhua huolestasi ja sairaala voisi kertoa käytännöistään.

Mikäli mitään järjestettyä tutustumista ei ole, voit varmasti sopia sellaisesta itsekin. Ainakin me kävimme ihan koko luokan kanssa yläasteella synnytysosastolla tutustumassa (tämä oli kyllä hieman käsittämätön reissu kokonaisuudessaan!).

Vierailija
11/11 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat lapset yksin. Ekan siksi, koska mies nukkui krapulaansa eikä jaksanut tulla mukaan. Kätilö oli aika paljon huoneessa seurana. Tosin en ollut salissa kuin 3 tuntia ja vauva oli ulkona. Tokan lapsen kanssa olin jo raskausaikana yh. Salissa olin n.2-3 tuntia ja yksin suurimman osan ajasta. Kätilö kävi välillä kurkkaamassa kun soitin kivuissani kelloa ja silloinkin vain käväisi ja häipyi samantien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän