Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhemmalla oikeus pyytää?

Vierailija
23.11.2010 |

Että alle 1,5-vuotiaalle ei annettaisi päivähoidossa sokeroituja tuotteita? Vai täytyykö nämä hyväksyä osana "normaalia kotiruokaa"? Mielestäni 1,5- ja 4-vuotiailla ei välttämättä tarvitsisi olla kaikessa suhteessa sama ruokavalio...

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta harvassa on ne hoitopakat jossa se on mahdollisuus toteuttaa ilman lääkärin todistusta joka pakottaa toteuttamaan.

Jokaisella perheellä olisi omat toiveensa ja voit kuvitella mikä työ niiden toiveiden toteuttamisessa olisi hoitajilla.

Vierailija
22/46 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että alle 1,5-vuotiaalle ei annettaisi päivähoidossa sokeroituja tuotteita? Vai täytyykö nämä hyväksyä osana "normaalia kotiruokaa"? Mielestäni 1,5- ja 4-vuotiailla ei välttämättä tarvitsisi olla kaikessa suhteessa sama ruokavalio...

jos ei ole esim. sokeritaudista kyse tai muusta sairaudesta. Eiko ne ruokalistat ole kuitenkin kaupungilla tai kunnalla ainakin ravintoterapeuttien suunnittelemia, vai onko lapsesi yksityisessa hoidossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodeissa se tuskin onnistuu noin vain.

tai sitten lapsi on vain ilman.

minun lapsi on yksityisella perhepäivähoitajalla ja se onnistuu ihan hienosti.

lapseni on 2v.

hän ei välitä karkeista tms. ja hoitajalla on aina joku korvaava juttu lapselle, kun muut saa esim. jäätelöä, jugurttia tms.

eikä voi yleistää että kukaan lapsi ei söisi hapanta(marjoja, luonnonjugurttia tms.)meillä lapsi tykkää.

Vierailija
24/46 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon vanhempi ei laita alle 1,5-vuotiasta päivähoitoon, joten on tekopyhää alkaa kitistä tuollaisesta enää.

Onnittelut, ketjun viisain ja omaperäisin vastaus!!!

Vierailija
25/46 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pk-tädit ovat tunnetusti niin oikeassa, että en edes aloita.

T. pk:ssa työskentelevä sosionomi

Vierailija
26/46 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokalistat :D Missä pumpulissa te elätte?? Ihan ne päiväkodin keittäjät itse ne listansa suunnittelee. Meidän Espoolaisessa päiväkodissa syödään pääasiassa einestä. Sokerisia kiisseleitä, hodareita, pizzaa, lihapullia, nakkeja, ranskalaisia ym.. Ja jatkuvasti. Myöskin joka viikko on on jonkun synttärit ja karkkia mätetään. Eväiksi retkille otetaan pillimehuja ja muuta makeaa. Olen todennut, että kotona lapsi saa 100 kertaa terveellisempää ruokaa vaikkei meilläkään ihan lautasympyrää noudateta. Riippuu ihan päiväkodin keittäjästä, että millaista ruokaa päiväkodissa tarjotaan. Nyt kun lapsi vaihtoi päiväkotia joka on koulun yhteydessä saa selkeästi terveellisempää ruokaa, vaikak eineksiä ja herkkuj on edelleen todella paljon.

Aika kovia syytöksiä. Olen erittäin kiinnostunut kuulemaan jos kenelläkään on näyttöä tämänkaltaisesta. Siis että tämä ei ole rankasti yliammuttua, vaan todellakin Espoon päiväkodeissa tai jossain päiväkodissa syödään jatkuvasti ranskalaisia, hodareita, pizzaa yms. einesruokaa. Vaikuttaa erittäin epätodennäköiseltä monestakin syystä. Mutta jos on näyttöä, niin otan mielelläni asian silmän alle.

Vierailija
27/46 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et näkkileivän ja margariinin suolapitoisuus on varmasti enempi kuin esim.leikkeleen.

Mä oon luullu et päiväkotien ruokalista on suht sama kuin kouluissa ja vankiloissa eli perusterveellistä kotiruokaa laitos muodossa,en kyllä minäkään haluis et lapset syö ranskalaisia.En keksi mitään tilannetta et suostusin antamaan,en edes synttäreillä.

Vierailija
28/46 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/46 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy lapsen sokeriton ruokavalio, mutta se pitää pystyä tekemään ja hankkimaan samalla korvauksella kuin se sokerillinenkin ruoka. Ura on ollut pitkä, enkä ole hoitanut vielä yhtään lasta joka söisi esim. maustamatonta jogurttia + viinimarjoja ilman sokeria. 0,69e välipalakorvauksella ei esim. mansikoita syötellä.

Joskus helteellä on tärkeintä saada lapsi juomaan kuin se että vältellään mehua. Laihahko mehu maistuu monesti paremmin kuin pelkkä vesi eikä silloin tällöin nautittuna pilaa kenenkään hampaita.

Olen myös sitä mieltä, että jos vaatimuksia hoidon ja ruuan suhteen on kohtuuttomasti, on parempi hoitaa lapsensa itse, niin teen minäkin.

Vierailija
30/46 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka on puhdasta ja päiväkodin keittiössä tehty, ei käytetä valmistuotteita tai puolivalmisteita ja välipalat ovat terveellisiä.

Hedelmien sokeri on hieman eri asia kuin juurikkaasta saatu prosessoitu sokeri.

Vierailija
31/46 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka on puhdasta ja päiväkodin keittiössä tehty, ei käytetä valmistuotteita tai puolivalmisteita ja välipalat ovat terveellisiä. Hedelmien sokeri on hieman eri asia kuin juurikkaasta saatu prosessoitu sokeri.

miten se on eri asia? Aiheuttaa hiilareillaan ihan saman reaktion kuin hedelmien sokeri. Sokeri lienee kuuluu elintarvikkeista vähiten prosessoituihin. Itse syötän mieluummin lapsille sokeria kuin natriumglutamaattia ja hiivauutetta tai keinotekoisia makeutusaineita.

Vierailija
32/46 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy lapsen sokeriton ruokavalio, mutta se pitää pystyä tekemään ja hankkimaan samalla korvauksella kuin se sokerillinenkin ruoka. Ura on ollut pitkä, enkä ole hoitanut vielä yhtään lasta joka söisi esim. maustamatonta jogurttia + viinimarjoja ilman sokeria. 0,69e välipalakorvauksella ei esim. mansikoita syötellä.

Joskus helteellä on tärkeintä saada lapsi juomaan kuin se että vältellään mehua. Laihahko mehu maistuu monesti paremmin kuin pelkkä vesi eikä silloin tällöin nautittuna pilaa kenenkään hampaita.

Olen myös sitä mieltä, että jos vaatimuksia hoidon ja ruuan suhteen on kohtuuttomasti, on parempi hoitaa lapsensa itse, niin teen minäkin.

meillä lapset syövät maustamatonta jugurttia ja pakastemarjoja (viinimarjat, vadelma, mustikka, mansikka), joihin ei ole missään vaiheessa lisätty sokeria. Hyvin maistuu.

Ehkä kannattaa ravistautua ulos niistä omista ennakkoluuloista sen sijaan, että hokee mantraa "en ole koskaan urani aikana kohdannut..." - totuus voi olla toisenlainen jos itse viitsii yrittää :)

Vierailija
33/46 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka on puhdasta ja päiväkodin keittiössä tehty, ei käytetä valmistuotteita tai puolivalmisteita ja välipalat ovat terveellisiä. Hedelmien sokeri on hieman eri asia kuin juurikkaasta saatu prosessoitu sokeri.

miten se on eri asia? Aiheuttaa hiilareillaan ihan saman reaktion kuin hedelmien sokeri. Sokeri lienee kuuluu elintarvikkeista vähiten prosessoituihin. Itse syötän mieluummin lapsille sokeria kuin natriumglutamaattia ja hiivauutetta tai keinotekoisia makeutusaineita.

totta ihmeessä luonnollisessa muodossa oleva hedelmäsokeri on eri asia kuin teollisesti prosessoitu juurikassokeri.

Siinä ole aivan oikeassa, että teollisesti prosessoitu sokeri on parempi vaihtoehto kuin makeutusaineet tms.

Vierailija
34/46 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy lapsen sokeriton ruokavalio, mutta se pitää pystyä tekemään ja hankkimaan samalla korvauksella kuin se sokerillinenkin ruoka. Ura on ollut pitkä, enkä ole hoitanut vielä yhtään lasta joka söisi esim. maustamatonta jogurttia + viinimarjoja ilman sokeria. 0,69e välipalakorvauksella ei esim. mansikoita syötellä. Joskus helteellä on tärkeintä saada lapsi juomaan kuin se että vältellään mehua. Laihahko mehu maistuu monesti paremmin kuin pelkkä vesi eikä silloin tällöin nautittuna pilaa kenenkään hampaita. Olen myös sitä mieltä, että jos vaatimuksia hoidon ja ruuan suhteen on kohtuuttomasti, on parempi hoitaa lapsensa itse, niin teen minäkin.

meillä lapset syövät maustamatonta jugurttia ja pakastemarjoja (viinimarjat, vadelma, mustikka, mansikka), joihin ei ole missään vaiheessa lisätty sokeria. Hyvin maistuu. Ehkä kannattaa ravistautua ulos niistä omista ennakkoluuloista sen sijaan, että hokee mantraa "en ole koskaan urani aikana kohdannut..." - totuus voi olla toisenlainen jos itse viitsii yrittää :)

sinun lastesi laista lasta jolle kelpaisi se maustamaton jogurtti ja viinimarjat jotka käy itselleni ja omille lapsilleni. Samaa tarjoan hoitolapsilleni ja aina tähän asti olen joutunut siirtymään heidän kanssaan sokeroituihin jogurtteihin koska sokeroimaton ei kelpaa. Viikkojen jälkeen en enää yritä ja jogurttia on listalla lähes kerran viikossa. Mutta toki voin jättää lapset nälkään ja sinnikkäästi tarjota sitä sokeroimatonta joka ei kelpaa.

t. pph joka on nähnyt myös sen että vanhemmat kertovat yhtä lapsen ruuista ja lapsen käytös kertoo jotain ihan muuta

Vierailija
35/46 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta ihmeessä luonnollisessa muodossa oleva hedelmäsokeri on eri asia kuin teollisesti prosessoitu juurikassokeri. Siinä ole aivan oikeassa, että teollisesti prosessoitu sokeri on parempi vaihtoehto kuin makeutusaineet tms.

Mutta miksi pitää välttää sokeria ja kuitenkin voi syödä hedelmiä jossa voi olla pitoisesti enemmän sokeria kuin esim. pannarissa. Onhan hedelmissä vitamiineja, mutta jos ajatellaan asiaa vain sokerin kannalta.

Vierailija
36/46 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupuuron päältä voi jättää ap:n lapselta sokeroidun mansikkahillon pois.

Olen itse päiväkodissa työssä ja usein ihmettelen miksi lapsile laitetaan säilöntäaineellinen teollinen hillo.

Miksi ei esim. ilman mitään.

Kun on riisipuuroa, llapsilta kysytäään ottaako kaneli-sokeria puuron päälle. Ja varmaan ottavat.

mannapuuuroonkin kaneli.sokeria.

Näihin valkoisiin puuroihin voisi olla ei teollista mustikkakeittoa, mansikkakeittoa jne. Kun sopivasti laimennettua niin vain marjan maku mutta ei ole liiian väkevää...ja mihin sitten lapsi on tottunut.

Vierailija
37/46 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on outoa, että ihmiset alkavat vaatia erityiskohtelua jos ostavat jonkin peruspalvelun, kuten päivähoitopalvelut. Jos haluaa erityiskohtelua pitää toimia niin, että siihen resurssit riittävät: joko palkata oma hoitaja tai sitten hoitaa itse. Muutenkin päiväkodeissa ja päivähoidossa on kiirettä, paljon muistettavaa. Sitten joku haluaa vielä primadonnan kohtelun. Noloa mun mielestä.

Vierailija
38/46 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupuuron päältä voi jättää ap:n lapselta sokeroidun mansikkahillon pois.

Olen itse päiväkodissa työssä ja usein ihmettelen miksi lapsile laitetaan säilöntäaineellinen teollinen hillo.

Miksi ei esim. ilman mitään.

Kun on riisipuuroa, llapsilta kysytäään ottaako kaneli-sokeria puuron päälle. Ja varmaan ottavat.

mannapuuuroonkin kaneli.sokeria.

Näihin valkoisiin puuroihin voisi olla ei teollista mustikkakeittoa, mansikkakeittoa jne. Kun sopivasti laimennettua niin vain marjan maku mutta ei ole liiian väkevää...ja mihin sitten lapsi on tottunut.

Onko kotanakin näin tarkkaa? Ruuasta otetaan kaikki ilo pois? Eikö kannattaisi vaan iskeä sopiva määrä ravintolisiä ja pillereitä käteen ja pyytää syömään ne? Elämä on niin lyhyt aika (nykyisinkin parhaimmillaan vain noin 100 vuotta), että kyllä sinä aikana pitää vähän elämästä nauttiakin. Ei se sokeri ja kaneli tee ihmisistä ylipainoisia tai sairaita. Se kuinka paljon niitä käytetään, kuinka paljon liikutaan, kuinka huolehditaan muuten terveydestä vaikuttaa enemmän.

Onko kaikki nykyäidit tällaisia ruokavammaisia?

Vierailija
39/46 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin parempi syy välttää sokeria on se, että tutkitusti on niin, että mitä vähemmän lapsi on syönyt sokeria ennen kahta ikävuotta, sitä paremmassa kunnossa hänen hampaansa tulevat pysymään.

Vierailija
40/46 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pannarissa olisikin vähemmän sokeria kuin hedelmässä, on hedelmä silti terveellisempi. Kumman diabeetikko valitsisi?

Hedelmässä on kuitua, joka hidastaa verensokerin nousua ja lisää suolensisäistä massaa.

Mielestäni on turha puolustella pannaria tässä asiassa. Tämä ei ole kannanotto pannaria vastaan. :) Mutta kannattaa vähän miettiä ja tunnustaa tosiasiat.