Kuinka joku voi pitää kirjahyllyä junttimaisena?
Minusta täysinäinen kirjahylly luo ensinnäkin kodikkuutta ja toiseksi kertoo asukkaiden sivistystasosta.
Vieraanakin on kiva tutkia toisten kirjavalikoimaa ja miksei vaikka lainata joku teos kotiin luettavaksi!
Nykyään tuntuu vain siltä, että olkkarin tärkeimmät kalusteet on julmettu telkkari ja muut laitteet. Surullista!
Kommentit (57)
No, en myöskään lue kirjoja ku kerran eli senkään takia en ymmärrä, miksi kirjoja pitäisi ostaa. En tykkää kertakäyttökulttuurista, kierrätän mielummin :)
minä säästän parhaat ja osan laitan kiertoon, jätän niitä mm juna-asemalle bookcrossingin kautta
niitä ostelen kuukausittain pari tai aina, kun joku mieleinen ilmestyy. Lahjaksi annetut tai saadut kirjat ovat sitten kovakantisia.
harvan kännykässä on niin iso näyttö että sillä saisi vertailtua lajipareja yhtä helposti kuin kirjan kanssa.
Kaikki ei tietenkään käy esim. siellä sienimetsällä, mutta netti ja kirjasto EIVÄT ole aina mahdollisia tai hyviä, helppoja tai käteviä käyttää.
Mä en kanssa ole koskaan ymmärtänyt, miksi kirjat pitäisi ostaa. meillä ne on aina lainattu kirjastosta ja siellä ollaan käyty viikottain. Ja meillä on luettu paljon. No, en myöskään lue kirjoja ku kerran eli senkään takia en ymmärrä, miksi kirjoja pitäisi ostaa. En tykkää kertakäyttökulttuurista, kierrätän mielummin :)
Tietokirjat, lintukirjat, kalakirjat, luonto-oppaat, kasvikirjat, runoteokset, lapsuuden kirjat, lastenkirjat, historia, sanakirjat yms ainakin pitää omistaa, niitä tarvitaan aina. Ja minä ostan myös kaikki romaanini, lainaan niitä sitten ympäriinsä.
Netti on keksitty ja sieltä saa tietoa. Toisekseen kalakirjat, lintukirjat, runokirja? mitä ne on? Mä en todellakaan kotiini sellaista turhaa kantaisi!
harvan kännykässä on niin iso näyttö että sillä saisi vertailtua lajipareja yhtä helposti kuin kirjan kanssa.
Kaikki ei tietenkään käy esim. siellä sienimetsällä, mutta netti ja kirjasto EIVÄT ole aina mahdollisia tai hyviä, helppoja tai käteviä käyttää.
Mä en kanssa ole koskaan ymmärtänyt, miksi kirjat pitäisi ostaa. meillä ne on aina lainattu kirjastosta ja siellä ollaan käyty viikottain. Ja meillä on luettu paljon. No, en myöskään lue kirjoja ku kerran eli senkään takia en ymmärrä, miksi kirjoja pitäisi ostaa. En tykkää kertakäyttökulttuurista, kierrätän mielummin :)
Tietokirjat, lintukirjat, kalakirjat, luonto-oppaat, kasvikirjat, runoteokset, lapsuuden kirjat, lastenkirjat, historia, sanakirjat yms ainakin pitää omistaa, niitä tarvitaan aina. Ja minä ostan myös kaikki romaanini, lainaan niitä sitten ympäriinsä.
Netti on keksitty ja sieltä saa tietoa. Toisekseen kalakirjat, lintukirjat, runokirja? mitä ne on? Mä en todellakaan kotiini sellaista turhaa kantaisi!
Mulla on vielä niin hyvä muisti, että muistan tarvittavat sienet ulkoa ja kotona voi vielä varmistaa jos ei ole jostain varma.
harvan kännykässä on niin iso näyttö että sillä saisi vertailtua lajipareja yhtä helposti kuin kirjan kanssa. Kaikki ei tietenkään käy esim. siellä sienimetsällä, mutta netti ja kirjasto EIVÄT ole aina mahdollisia tai hyviä, helppoja tai käteviä käyttää.
kuinka tosiaan joku voi olla kiinnostunut kaloista, linnuista tai runoista..ihan turhaa kun nettikin on..voi ristus sentään!
Ja niitä muka tarttee aina? pyh..paskanmarjat!
Jo on jossei saa hyllyänsä ja tv-tasoansa ostaa millaisena haluaa? MIKSI kaikkien pitää inhota sitä Sotkahyllyä,tokihan se on valhetta,koska ne ovat Suomen myydyimpiä... jännä juttu ettei täällä ole muilla sitä/niitä kuin minulla? :)
Noh,me on ostettu meidän lastulevysotkahylly vuonna 2000,mallia kaikista-halvin-malli,olikohan joku Rosso tmv silloin. Maksoi muistaakseni n.400e kaikkinensa (tv-taso,vitriiniosa,kaksi hyllyosaa ja päätyhylly). Nyt meillä on käytössä tv-taso ja vitriini,eivät sillälailla kuin Sotkassa,vaan erillään,toisilla seinillä.
Vitriini on paras mihin olen törmännyt,siinä kun on kunnolla sitä hyllytilaa. Böknasiin ei vieläkään oo varaa ;D Vitriinissäni on siis vain kirjoja :D
TV-taso on meillä myös käytännön syistä. Haluaisin aivan erilaisen,mutta meillä on koko tämän 10v ollut mini-ihmisiä ja metalliautoja ;D Ja en ole viitsinyt ostaa hienompaa tasoa koska kohta siitä olisi maaalit lohkeilleet/uria pinnassa/lasit palasina/TMV. JA KYLLÄ: meillä ei lasten tarvitse varoa tv-tasoa tai vastaavaa,sen päällä saa ajaa autolla ja siihen reunaan saa kiinnittää hotwheels rataa yms.
Nyt kuopus on 2v. Ensi vuonna luultavasti ostamme hienommat vermeet olkkariin koska ei ole enää niin tahmaisia tassuja&nopeita pikku käsiä ja älliäkin löytyy (kai?) jo vähän.
kunnes tajusin, että on aika idioottia esitellä vierailleen, että "tämmösiä kirjoja me ollaan luettu ja hankittu". Voi elämä. Voihan sitä vaikka keskustella kirjallisuudesta, jos se on niin tärkeää, että kaikille pitää esitellä... kun harvoja se oikesti kiinnostaa.
Meillä on nykyisin työhuoneessa ihan tavallinen hyllykkö, johon on laitettu sellaiset kirjat, joita oikeasti silloin tällöin tarvitsee, ja luetut romaanit ovat laatikoissa varastossa. Pitäisi hilata kirpparille tai lahjoittaa jos joku haluaa joskus lukea, ellei itse vedä toista kierrosta...
Ja kertoo kirjoittajastaan tietysti paljon... Luultavasti vastaa tähän viestiini jotain kiukkuista eikä tajua, mitä noloa tässä viestissä edes on...
Ja kertoo kirjoittajastaan tietysti paljon... Luultavasti vastaa tähän viestiini jotain kiukkuista eikä tajua, mitä noloa tässä viestissä edes on...
Jos pitäisi niin kerrotko vielä miksi? Mä kyllä luen paljon, mutta en pidä runoista ja eläimistä en ole kiinnostunut. Kai sitä muitakin mielenkiinnon kohteita voi olla kuin sinun mainitsemasi asiat?
Jos pitäisi niin kerrotko vielä miksi? Mä kyllä luen paljon, mutta en pidä runoista ja eläimistä en ole kiinnostunut. Kai sitä muitakin mielenkiinnon kohteita voi olla kuin sinun mainitsemasi asiat?
Ei kaikki ole (en minäkään) kiinnostunut kaloista tai linnuista mutta en myöskään sano, että sellaiset teokset ovat kirjahyllyssä turhia. Tajusitkohan nyt vai pitääkö vielä auttaa luetun ymmärtämisessä?
Ei kaikki ole (en minäkään) kiinnostunut kaloista tai linnuista mutta en myöskään sano, että sellaiset teokset ovat kirjahyllyssä turhia. Tajusitkohan nyt vai pitääkö vielä auttaa luetun ymmärtämisessä?
tai kirjojen hankkiminen kirjahyllyyn pölyttymään on myös aika turhaa.
Mä kyllä luen paljon, mutta en pidä runoista ja eläimistä en ole kiinnostunut. Kai sitä muitakin mielenkiinnon kohteita voi olla kuin sinun mainitsemasi asiat?
Pitäskö sut palauttaa maanpinnalle?
JOS se on täynnä muuta kuin kirjoja, kuten koristekrääsää...
Hmm... jos kukaan ei ostaisi uusia kirjoja, mista ne kirjailijat saisivat elantonsa, ja mista niita kirjoja tulisi divareihin. Ja mika jonotusaika kirjastoissa suosituille kirjoille...
Suomalaiset asunnot ovat kesimaaraisesti pienia, minne muualle sen kirjahyllyn laittaisi? Varmaan monelle se ainut mahdollinen paikka.
Voihan kirjoja laittaa sitten vaikka kiertamaan koko kamppaa katonrajassa olevassa hyllyssa ;-)
Meilla ei ole kirjahyllya, eika tule, muualle kuin lastenhuoneeseen. Luetut kirjat ovat muualla.
tai lue elämiä käsitteleviä kirjoja? Jos sivistys määritellään näin, niin en mahda asialle mitään, näillä mennään.
Alkakaa nyt siitäkin tapella, tarvitseeko kirjoittaja numerolla mikälie sienioppaita/keittokirjoja/paviaani-aiheista kirjallisuutta.
Minä luen paljon ja kirjojakin on kertynyt. Ovat "esillä", tosin en koe kotiani näyttelytilaksi. Vieraita käy niin harvoin, että heidän herkän esteettisen silmän uhallakin pidän kirjat näkösällä.
Kiinnostuksenkohteita on laadukas käännöskirjallisuus, kotimainen nykykirjallisuus, historia, sosiologia ja muut yhteiskuntatieteet. Runoja ja luontoon liittyviä (siis lajintunnistus- ym.) kirjoja on vain lahjaksi saatuna. Luen kyllä luonnontieteisiin liittyvääkin kirjallisuutta.
Ja sinullakin on siellä KOTONA se kirja.
Tosin olen nyt varmaan jäävi vastaamana mihinkään määritysopaskysymyksiin: sekä minä että mies olemme biologeja ja määrityskirjallisuutta luonnollisesti kertyy. Tieto muuttuu aika nopeasti, esim. levinneisyyskartat, ja monesti myös se mikä laji on sukua millekin, lajeja splitataan ja yhdistetään. LIsäksi monista lajiryhmistä on surkeasti tietoa saatavilla, etenkin netissä. Kun hyvä kirja tulee, se ostetaan, koska muuta vaihtoehtoa ei ole.
Eli netti ja kirjasto eivät riitä. Kaikki tieto ei ole netissä, eivätkä kaikki kirjat kirjastossa.
Mulla on vielä niin hyvä muisti, että muistan tarvittavat sienet ulkoa ja kotona voi vielä varmistaa jos ei ole jostain varma.
lempparit vuosittain (luen n. 1-2 kirjaa viikossa, lomalla enemmän). Samalla tavalla jaksan esim. katsoa elokuvat moneen kertana ja kuunnella samaa levyäkin ties kuinka usein.
Lisäksi on tietty ammatti- ja harrastekirjallisuutta.