lapsen koulun aloitus.yksinhuoltaja+työssäkäynti?
miten hoiditte lapsen koulun aloituksen,jos olitte yh ja töissä piti olla esim. jo klo 7?
otitteko vapaata? vai mitä?
haen uuteen työhön,ja ainut,mikä hirvittää,on lapsen koulunalku,kuinka sen hoidan kun minun pitää olla töissä klo 7...
Kommentit (29)
lapsen koulunalkua jos kerta lapsi on nyt vasta 5v:)
Lapsi lähtee kouluun ensi syksynä ja kyllä vaikealta tuntuu. Onneksi sentään on iltapäiväkerho!
Hyvä että sulla ap on vielä reilusti aikaa ennen lapsen koulun alkua. Voisitkohan sä tehdä vaikka jonkin aikaa 6t/pv? Osittainen hoitovapaa siis. Näkyy tietysti palkassa mutta rajallisena aikana vois helpottaa pienen koulunaloitusta.
Iltapäivällä lapsi ip-kerhoon.
Kesälomat, vaihdoin lomarahat vapaaseen, eli olin 6 vkoa lomalla, isä piti pari viikkoa. Viikon oli urheiluleirillä, joka oli päivisin.
mahdollisuus jäädä nykyisestä työpaikasta vuorotteluvapaalle? Täyttyykö ehdot työssäoloajasta jne.
mutta itse olen tinkinyt omista "urahaaveistani" ja ehkä paremmasta palkastakin lapsen hyväksi. Siis siksi aikaa kun lapsi on pieni.
Siis niin että olen hakenut työpaikkaan jonne lyhyt matka ettei työmatkoihin kulu tuhottomasti aikaa ja jää näin ollen enemmän aikaa viettää kotona aamuin illoin.
Olen ajatellut niin että kun lapsi murros- tai teini-ikäinen niin sitten voin hakeutua toisenlaisiin töihin tai keskittyä enemmän omaan uraani..
Kun poikani aloitti koulun niin pidin viikon palkatonta lomaa ja harjoiteltiin yhdessä sitä kouluun lähtöä, koulumatkan kulkemista jne.
Toki lapsella oli kännykkä johon soittelin aamulla milloin pitää lähteä. Vaatteet laitettiin eteiseen valmiiksi, avaimet reppuun jne. ettei unohdu.
Itselläni oli sellainen työ jossa joustava työaika joten vein lapsen useimmiten koulun pihalle (heillä ei ikinä ole vielä koulu alkanut klo 10, vaan klo 8 tai 9).
Sinuna miettisin tarkkaan työpaikan vaihtoa.
Aika ankeaa on lapsellasi jos itse vietät koko kesän töissä.
Juu, on niitä kaikenlaisia päiväleirejä jne. kesäisin (seurakuntien, kaupungin jne.) mutta ne ei todellakaan korvaa äidin kanssa yhdessä vietettyä aikaa ja lomaa.
Hyvää jatkoa teille ap, mitä sitten päätätkin. Ja kyllä ne asiat siitä lähtee sujumaan varsinkin kun suunnittelee ja aloittaa valmistautumisen hyvissä ajoin siihen koulun alkuun.
niin kysy tulevatko lomissa yhtään vastaan. Toisin sanoen, minkä verran antaisivat kesällä palkallista lomaa ja voitko ehkä sen lisäksi pitää palkatonta.
Itse olen saanut "ylimääräistä" palkallista lomaa kun olen pyytänyt. Se on monesti siitä kiinni älyääkö itse pyytää.
Ja sitten kertoo jo vähän työantajastakin jos ovat valmiita vähän tulemaan asioissa vastaan ja ymmärtävät että jokainen sitä lomaa tarvitsee.
pari ensimmäistä päivää mummi auttoi kouluun lähdön kanssa.
Toisella viikolla heräili itsekseen, soi, puki ja käveli kouluun. yhtään ei ole ollut ongelmia.
itse lähden töihin 6 aikoihin. poika herää itsekseen noin 7:30 ja lähtee kouluun 8:20 aikoihin. Kyllähän tuo soittaa aamuisin edelleen, vaikka siis marraskuu, ainakin 5 kertaa ja kysee milloin pitää lähteä.
meillä on sujunut todella hyvin, vaikka poika ei ollut kertaakaan ollut yksin kotona ennen koulun alkua. reipastui aivan päivässä kun aloitti koulun. Iltapäivisin käy ip-kerhossa. Mutta ei joka pv. jos on pitkä koulupäivä, niin tulee kotiin. minäkin olen sitten vajaan 1,5h päästä kotona.
joidenkin lapsijärjestöjen kautta voi hakea esim. maatilalomalle. Leikkipuistoissa on kesäisin ainakin Helsingissä toimintaa ja lapsi saa siellä myös lounaan. Meidän kaksoset olivat ekaluokan jälkeisenä kesänä leikkipuistossa ennen kuin vanhempien loma alkoi ja ihan hyvin siellä viihtyivät päivisin. Välillä mummot tosin hoitivat, niin että tuli vähän vaihtelua päiviin.
Onko teidän lähellä leikkipuistotoimintaa? Onko teillä mummoloita, joihin lapsi pääsisi osaksi lomaa?