Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa raiskauksesta, ilman että ihmiset rupeaa säälimään?

Vierailija
20.11.2010 |

Eli mulla on sellainen historia, että mut on raiskattu 14 vuotiaana, ja samalla mulla meni neitsyys. Tuosta on jo aikaa, ja olen ihan ok asian kanssa. Mun kaikki läheiset tietää, enkä ole koskaan salaillut asiaa mitenkään.

Ongelma on kuitenkin aina uudet tuttavuudet. Mulla ei ole mitään tarvetta huudella ja mainostaa tota asiaa, mutta tietyissä tilanteissa se pitää joko kertoa, tai valehdella, enkä halua valehdellakaan kun musta ei oo mitään syytä.

Esim kaikissa "miten menetit neitsyytesi" gallupeissa haluaisin osallistua ihan samalla tavalla kun muutkin, joku kertoo että menetti 16-vuotiaana poikaystävänsä isoveljelle roskalavan päällä, ja mä haluisin kertoo, että menetin 14-vuotiaana 30-vuotiaalle turkkilaismiehelle joka raiskas. Mutta siihen suhtaudutaan aina väärin. Tästä seuraa joko a) ihan kamala voivottelu/surkuttelu/kyselytuokio tai b) todella kiusaantunut hiljaisuus, jonka joku sitten katkaisee jollain vielä kiusallisemmalla "ompas kaunis keli tänään" aiheen vaihdolla.

Lisäksi tätä asiaa voivotellaan sitten seläntakana ja kaikki mun ongelmat pistetään sen piikkiin. Jos mulla on ongelmia miehen kanssa mistä tahansa syystä, se muuttuu tuttujen suussa "Niin kun se on raiskattu niin sen on varmasti tosi vaikea luotaa miehiin" tai jos pyydän ruokiksella lähteekö joku mun kans syömään siitä tulee "niin kun se varmasti pelkää yksin liikkumista kun se on raiskattu"

Lievästi sanottuna menee hermot aina välillä. Kuitenkaan en haluaisi alkaa asiaa salaamaan, koska se vaan on osa mun historiaa enkä halua siitä valehdellakaan. Mä en sitä häpeä, en sääli itseäni enkä mieti päivittäin, miksi kaikki muut tekee sen mun puolesta? Jotenkin tuntuu että otassa lukee "RAISKATTU" vielä näin vuosien jälkeenkin, ja kaikki mitä tee, sanon tai ajattelen liittyy muka jotenkin siihen...

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole sairautta, vaan myötätuntoa. Miksi on vaikeaa ottaa sitä vastaan?

Ja toisekseen, jos et kerran halua siis saada sääliä/myötätuntoa, etkä kuitenkaan valehdella, on jäljellä kolmas vaihtoehto: kerro osatotuus.

Eli esim. neitsytgallupissa sano vaan, että olet menettänyt neitsyytesi 14-vuotiaana. Ei ole mitään pakkoa kertoa enempää. Etkä edes valehtele.

Vierailija
2/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapausta..

Mutta hei, jos sä liki puolituntemattomille heität tulleesi raiskatuksi, mitä sä odotat? Mulle herää kysymys missä piireissä liikut jos koet ongelmaksi kertoa neitsyytesi menettämisestä. Mä olen viimeksio puhunut siitä varmaan 15v sitten, silloin kun tutustuin nykyiseen mieheeni, en jksa muistaa että uudempien ystävien kanssa olisi asia noussut keskusteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis silloin kun kerrot mitä tapahtui. Minä varmaan alkaisin kyselemään koska tuntuisi todella epäkohteliaalta alkaa puhelemaan säästä tms.

Vierailija
4/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole soveliasta kertoa, vaikka olisi miten totta ja tapahtunut.

Olen itse eronnut väkivaltaisesta miehestä, joka sai tuomion törkeästä pahoinpitelystä. En ala avioeroista tai niiden syistä joskus puhuttaessa kertoa, että "Oli pakko erota, kun mies uhkasi puukolla" tai "Oli pakko erota, kun mies kuristi ja löi, että mursin nenäni ja menin tajuttomaksi". Anteeksi nyt Ap, mutta olet tahditon ja et tajua, että jotkut asiat nyt vain on parempi jättää kertomatta.

Vierailija
5/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puhutaan paljon seksistä, siihen yleensä kuuluu neitsyysasiat, ja myös kaikki estot, mitä mulla on aika paljon tosta raiskauksesta johtuen. haluaisin, että asiaan suhtauduttaisiin niinkun mihinkä tahansa muuhunkin asiaan. Toki saa kysyä mitä tapahtu jne. normaaleita kysymyksiä, mutta ei aina niitä "voi voi sua raukkaa miten sä pystyt elään? Eikö toi ole ihan hirveetä? Masennuitko sä kamalasti? Miten sä pystyt enää ikinä harrastaan seksiä? Yrititkö edes itsemurhaa?"

ap

Vierailija
6/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole soveliasta kertoa, vaikka olisi miten totta ja tapahtunut.

Olen itse eronnut väkivaltaisesta miehestä, joka sai tuomion törkeästä pahoinpitelystä. En ala avioeroista tai niiden syistä joskus puhuttaessa kertoa, että "Oli pakko erota, kun mies uhkasi puukolla" tai "Oli pakko erota, kun mies kuristi ja löi, että mursin nenäni ja menin tajuttomaksi". Anteeksi nyt Ap, mutta olet tahditon ja et tajua, että jotkut asiat nyt vain on parempi jättää kertomatta.

Mulla myös väkivaltainen suhde taustalla, josta olen kertonut avoimesti kun on ollut puhetta, En näe että mulla on mitään hävettävää tai salattavaa

ap

Vierailija
7/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä että ei kannata kaikille puolitutuille kertoa

Mitä neitsyyteen tulee niin musta raiskaus ei oikeastaan ole neitsyyden menetys kun ei se ole seksiä vaan väkivallanteko.

Vierailija
8/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän oli väkivaltaa, ei seksiä. Neitsyyden menetit sille, jonka kanssa olit vapaaehtoisesti.

Vierailija
9/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tuollainen pitää kaikille kuuluttaa?

Olet kertonut asiasta ja kannat nyt sen seurauksia.

Eikös tuollainen pidä hoitaa itsestä ulos jossain pienessä piirissä kuten terapiassa tai luottoporukassa?

Miksi helkkarissa pitää elää kuin näyteikkunassa??

Vierailija
10/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä todellakaan alkaisi kertoa puolituntemattomille ihmisille tai uusille tuttavuuksille kahvipöydässä, että juu, minut hakattiin pahasti tuossa 15v sitten, siksi on nenä tällainen vähän omituisen mallinen, ex-mies löi. Ei vain ole tarvetta, jotkut asiat on ihan hyvä pitää ihan itsellään.

Mitä ihmettä oikein odotat ihmisten sinulle sanovan? Etkö tajua, että he kiusaantuvat?

Vierailija
11/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa näistä asioista, niin mene hyvä ihminen johonkin terapiaan tai pui asioita lähimpien ystäviesi kanssa.

Tajua nyt, että sinulla on jokin PAHASTI vinossa, jos sinun on pakko näitä asioita kertoa joka puolella. Ja sitten vielä ihmettelet, miksi ihmiset suhtautuvat niinkuin suhtautuvat.

Vierailija
12/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
13/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa näistä asioista, niin mene hyvä ihminen johonkin terapiaan tai pui asioita lähimpien ystäviesi kanssa.

Tajua nyt, että sinulla on jokin PAHASTI vinossa, jos sinun on pakko näitä asioita kertoa joka puolella. Ja sitten vielä ihmettelet, miksi ihmiset suhtautuvat niinkuin suhtautuvat.

että minulla ei ole tarvetta asiaa erityisesti puida tai mainostaa, mulla on tarve tulla kohdelluksi normaalina ihmisenä, mulla on tarve voida puhua totta ilman että siitä koituu jatkuvaa säälittelyä, mulla on tarve kertoa menneisyydestäni rehellisesti, mulla on tarve olla oma itseni. Ja tää aihe ei oo sellanen mistä joka päivä puhuisin, mutta aina sillon tällön tulee esille ihan normaalissa kanssakäymisessä.

Ja mä olen terapiani ja ryhmäni käynyt, ei ole kyse siitä että mubn pitäisi millään tavalla puida tätä asiaa. En vaan halua valehdella ja peitellä asiaa, jossa ei musta ole mitään peiteltävää, salattavaa tai hävettävää.

ap

Vierailija
14/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se olisi ollut myös ns ensimmäinen kertani sukupuoliyhteydessä, niin kysyttäessä en kertoisi sitä.

Luultavasti olet tämän raiskauksen jälkeen seksiä harrastanut?? ja kokenut ns oikean ekan kertasi esim naapurin Paavon kanssa 15-vuotiaana.

Eli vastaisin, että menetin neitsyyteni 15-vuotiaana naapurin pojalle.

Mielestäni raiskaus ei ole neitsyyden menetys. Vaikka fyysisesti se olisikin ensimmäinen kosketuksesi sukupuolisesti, niin raiskaus oli tämän miehen kamala väkivaltainen teko sinua kohtaan, jolle et voinut mitään.

ja ymmärrät kai että vaikka sinut on raiskattu ja saatat olla ns ok asian suhteen, niin toisille ihmisille se on suuri järkytys ja siihen ei osata reagoida. Et voi odottaa, että ihmiset reagoivat normaalisti niin kauhistuttavaan asiaan.

Vierailija
15/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihmiset eivät todella tiedä miten heidän pitäisi reagoida joten olisi samalla kun kerrot hyvä johdatella siitä seuraavaa keskustelua aika jämäkästi. Kerrot oletko päässyt asian yli, mitä traumoja on jäänyt jne. Raiskauksen ei kuitenkaan pitäisi olla tabu.

Vierailija
16/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siis kertoisi asiasta kuin lähimmille ihmisille ja siinäkin tilannetajua käyttäen.

Vierailija
17/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neitsyydenmenettämisistä tai muusta seksielämästä yhtään mitään, en näe mitään syytä miksi sellaiset asiat kenellekään kuuluisi. Kerro, ap, miksi teidän kaveripiiri on noin seksuaaalipainotteinen? Muillakin jotain kammottavia lapsuuden/nuoruudenkokemuksia?

Vierailija
18/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aviomiehelleni, en muille missään nimessä. Enkä itsekään haluaisi tietää, jos jollekin tuttavalle on käynyt niin.

Vierailija
19/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse onkin siitä että ihmiset eivät ymmärrä.

He eivät halua kuulla. Taistelet tuulimyllyjä vastaan kun luulet koko maailman ymmärtävän sinua.

että minulla ei ole tarvetta asiaa erityisesti puida tai mainostaa, mulla on tarve tulla kohdelluksi normaalina ihmisenä, mulla on tarve voida puhua totta ilman että siitä koituu jatkuvaa säälittelyä, mulla on tarve kertoa menneisyydestäni rehellisesti, mulla on tarve olla oma itseni. Ja tää aihe ei oo sellanen mistä joka päivä puhuisin, mutta aina sillon tällön tulee esille ihan normaalissa kanssakäymisessä.

Ja mä olen terapiani ja ryhmäni käynyt, ei ole kyse siitä että mubn pitäisi millään tavalla puida tätä asiaa. En vaan halua valehdella ja peitellä asiaa, jossa ei musta ole mitään peiteltävää, salattavaa tai hävettävää.

ap

Vierailija
20/81 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se olisi ollut myös ns ensimmäinen kertani sukupuoliyhteydessä, niin kysyttäessä en kertoisi sitä.

Luultavasti olet tämän raiskauksen jälkeen seksiä harrastanut?? ja kokenut ns oikean ekan kertasi esim naapurin Paavon kanssa 15-vuotiaana.

Eli vastaisin, että menetin neitsyyteni 15-vuotiaana naapurin pojalle.

Mielestäni raiskaus ei ole neitsyyden menetys. Vaikka fyysisesti se olisikin ensimmäinen kosketuksesi sukupuolisesti, niin raiskaus oli tämän miehen kamala väkivaltainen teko sinua kohtaan, jolle et voinut mitään.

ja ymmärrät kai että vaikka sinut on raiskattu ja saatat olla ns ok asian suhteen, niin toisille ihmisille se on suuri järkytys ja siihen ei osata reagoida. Et voi odottaa, että ihmiset reagoivat normaalisti niin kauhistuttavaan asiaan.

Ennen raiskausta ajattelin, että säästän itseni avioliittoon, neitsyys oli mulle pyhä asia. No raiskauksen jälkeen totesin, ettei ole mitään väliä ja mä olen arvoton pillu jota saa kaikki vedellä. parin vuoden sisällä seksikertoja oli varmasti usampi sata, kunnes löysin nykyisen mieheni. Eli toisin sanoen mulla ei ole mitään havaintoo missä ja kenen kanssa oli se seuraava kerta. Ja suoraan sanoen mä olen mielummin se tyttö, joka menetti neitsyytensä raiskauksessa, kun se tyttö, joka pani niin monia, ettei edes muista kelle se neitsyys meni.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän