Paljon maksaisit itse kudotuista villasukista?
Vaikkapa naisten villasukat kokoa 39. Neulon paljon ja olen saanut tutuilta paljon tilauksia. Vaativat saada maksaa jotain tehdystä työstä, mutta minulla ei ole hajuakaan mikä voisi olla sopiva summa pyytää.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2010 klo 16:56"]Kuka teistä tekisi omaa työtään pilkkahintaan? JO pelkästään langat kokoon 38 maksaa 5,90€ (seitsemän veljestä) Ja jos sukasta pyytää 10€ niin eihän siinä saa "voittoa" kuin 4,10€ miettikää mikä hinta tulee tunnille...kun kuitenkin villasukkienkin tekoon saa varata sen 3-5h. JOs saisi siis istua koko ajan ja tehdä vain sitä sukkaa..mutta kummasti sen yhden parin tekemiseen menee muutama ilta, kun kaikenlaisia muitakin kotihommia pitää tehdä..minua suorastaan ärsyttää kun sukulaiset ja tuttavat pyytävät tekemään villasukkia ilmaiseksi. Toisivat edes langat valmiiksi, ettei niitäkin tarvitsisi itse käydä hakemassa.
[/quote]
Täs voi yksinkertaisesti olla se, että sukulaisesi ja tuttavasi ajattelee, että teet niitä sukkia kuitenkin, ikään kuin harrastuksena ja niitä on ylimääräisenä. Ei suomessa ole varaa arvostaa käsitöitä ja jotkut villasukatkin kun säilyy vuodesta toiseen jos on hyvin tehdyt niin ei niihin rahaa tule paljoa pistettyä.
Ja jos noita lankoja ostaa ihan perus kaupoista niin eiköhän kyse ole harrastustoiminnasta, jolloin ei ole tarkoituskaan löydä rahoiksi asialla. Eiköhän ammattilaiset tilaisi tukusta jo halvemmalla niitä lankojaan.
Itse en neulo, mutta teen kakkuja sukulaisille ja tutuille. Joskus lahjaksi ja joskus saan tarvikkeet ja maks 10-20€ lisäksi. Se on mulle harrastustoimintaa ja yhden kakun suunnitteluun, koristeisiin ja muuhun toteutukseen menee helposti parinkin vuorokauden tunnit. Jos en kuitenkaan jotain projektia jaksa ottaa osaan kieltäytyä. Ja tosiaan kakkuni on aina suunniteltu juuri sille kenelle teen ja tilaisuuden mukaan ja todella yksityiskohtaisia ja siksi vievät aikaa.
7 veljeksestä ei tule villasukkia, tulee vaan pelkät sukat.
Oikeasta lampaanvillasta tulee ihanan lämpöiset, mutta parsinlankaa on varattava mukaan, jos tulevat oikeaan käyttöön. Paras lanka on kehräämön nailonvahvisteinen sukkalanka, jossa on nailonia jotain 15%. Se ei vielä vaikuta lämpimyyteen.
Nyt 5 vuotta aloitusta myöhemmin hinnat ovat varmaan nousseet. Kutojan kannattaa pitää tiedossa lankojen hinta ja pyytää vähintään sen verran maksua, vaikka ihan vaan omaksi ilokseen käsitöitä tekisi.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2010 klo 16:56"]
Kuka teistä tekisi omaa työtään pilkkahintaan? JO pelkästään langat kokoon 38 maksaa 5,90€ (seitsemän veljestä) Ja jos sukasta pyytää 10€ niin eihän siinä saa "voittoa" kuin 4,10€ miettikää mikä hinta tulee tunnille...kun kuitenkin villasukkienkin tekoon saa varata sen 3-5h. JOs saisi siis istua koko ajan ja tehdä vain sitä sukkaa..mutta kummasti sen yhden parin tekemiseen menee muutama ilta, kun kaikenlaisia muitakin kotihommia pitää tehdä..minua suorastaan ärsyttää kun sukulaiset ja tuttavat pyytävät tekemään villasukkia ilmaiseksi. Toisivat edes langat valmiiksi, ettei niitäkin tarvitsisi itse käydä hakemassa.
[/quote]
Eikä seitsemän veljestä edes ole villalankaa.
Ei ainakaan alta kympin. Sanoisin että 15-25 on realistinen hinta
Ostin joskus prismasta 100% villalankaa. Paketissa oli vauvan kuva ja lanka oli yllättäen pehmeämpää kun 7 veljestä ja halvempaa. Nyt en ole pitkään aikaan neulonut, mutta lähtisi etsimään tuota villalankaa 7 veljeksen sijaan. Luulen, että tohon 7 veljekseenki on juututtu vähän niinkun niihin elovena kaurahiutaleisiin tai juhkamokka kahviin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 09:21"]
Ostin joskus prismasta 100% villalankaa. Paketissa oli vauvan kuva ja lanka oli yllättäen pehmeämpää kun 7 veljestä ja halvempaa. Nyt en ole pitkään aikaan neulonut, mutta lähtisi etsimään tuota villalankaa 7 veljeksen sijaan. Luulen, että tohon 7 veljekseenki on juututtu vähän niinkun niihin elovena kaurahiutaleisiin tai juhkamokka kahviin.
[/quote]
Käyttösukissa pelkkä villa vaan ei kestä siinä missä tekokuidulla jatkettu. Unisukissa, vauvalla tai vuodepotilaalla ok, mutta esim. kengissä tai edes kotisukkana ei toimi, menee iso työ hukkaan kun kuluu pian puhki.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 09:21"]
[/quote]
Käyttösukissa pelkkä villa vaan ei kestä siinä missä tekokuidulla jatkettu. Unisukissa, vauvalla tai vuodepotilaalla ok, mutta esim. kengissä tai edes kotisukkana ei toimi, menee iso työ hukkaan kun kuluu pian puhki.
[/quote]
Mä en kyllä ymmärrä mitä te niille sukille teette kun puhki saatte. Mun villasukista vanhimmat on 10 vuotta vanhoja eikä oo menny juuri mikskään vaikka talvet kuljen kokoajan villasukissa ja kesälläkin kylminä iltoina. Mun jalat on aina jäässä.
Kuluneen langan hinta + 5€ työstä.
Onpas täällä nuukia ihmisiä. Käsintehtyä työtä ja langatkin maksaa. Kyllä kaksikymppiä ja päällekin maksaisin.
Kuinka pirusti te joulumyyjäisistä sukkanne ostavat kulutatte niitä jos joka vuosi tarvii uudet?
Mulla on viis paria kunnon villasukkia. Kaksia niistä käyttänyt joka syksy ja talvi eivätkä vaan kulu puhki. Tieten, jos joka päivälle pitää olla erilaiset sukat.
Alle 10e tavallisista, yksivärisistä perussukista. Tottunut neuloja vääntää sellaiset yhdessä illassa. Monelle sukankutojalle neulominen on harrastus, ei työ.