Lähtisitkö reilu 1kk ikäisen kanssa 2-3viikoksi sukulaisten luo?
Meidän nuorin tulee olemaan vähän yli kuukauden ikäinen kun pitäisi lähteä sukulaisten luo 2-3viikoksi. Ensin on yhdet häät ja sen jälkeen sitten normaalia joulun viettoa.
Tällaista "ongelmaa" ei ole ennen ollut kun isommat lapset ovat syntyneet kaikki alkuvuodesta ja jouluun mennessä siis olleet jo lähempänä vuoden ikää.
Meidän sukulaiset asuvat useamman sadan kilometrin päässä ja toisaalta jo tuo matkakin voi olla haasteellinen, koska ainakaan tähän mennessä vauva ei ole juuri autossa viihtynyt.
Tiedän, että sukulaiset ja muut tutut toivovat, että menisimme sinne joulun viettoon, mutta hiukan arveluttaa, koska tiedän, ettei kaikki osaa jäädä pois joulun vietosta, jos on esim. flunssassa tai muuten kipeä ja viimeisenä haluan, että vauva on heti kipeänä.
Toisaalta olisihan se kiva nähdä sukulaisia ja muita tuttuja, jotka asuvat kaukana, koska näemme muutenkin vain muutamia kertoja vuodessa.
Oisko täällä jollain kokemusta, jos on ollut pienen vauvan kanssa jossain kylässä kaukana kotoa, että miten on mennyt ym, tietysti se on aina vähän tapauskohtaista.
Kommentit (58)
Meillä siis nuorimmainen syntynyt marraskuun lopulla. Haluttiin rauhoittaa joulu ihan omalle porukalle just siksi, että ei voitu tietää, minkälainen vauva osuu kohdalle, ja kotona on todennäköisesti helpompaa olla, jos vaikka osuu haastava imetys tms. Lisäksi nähtiin tuo monen tunnin matkustaminen turhan haastavaksi niin pienen kanssa. Ei me kyllä viikkoja ois vieraisilla oltu kuitenkaan, vajaa viikko korkeintaan, mutta silti nähtiin järkevämmäksi jäädä kotiin.
Vauva oli kyllä helpohko, eli ei sen puolesta olisi ollut esteitä, mutta musta noin pienen kans oli silti kivempaa olla kotosalla: omat rytmit, ei paineita ruokailuista ja omasta "edustuskelpoisuudesta" :) jne. Mut toisille taas ne laajat suvun tukiverkot helpottavat elämää enemmän. Kukin tavallaan.
menossa jonnekin! Jättäisitte lapset tekemättä, jos ette heidän kanssaan jaksa olla!
Ihmettelen, ettei vähää aikaa pystytä rauhoittumaan vauvan takia. Kaikki pitää saada heti nyt.
No jokainen tavallaan.
Ei vauva tarvitse juuri niitä oman kodin seiniä ympärilleen. Samalla tavalla se syö ja nukkuu myös siellä ap:n vanhempien (niinkö se oli) vieraskaksiossa.
Ihmettelen, ettei vähää aikaa pystytä rauhoittumaan vauvan takia. Kaikki pitää saada heti nyt. No jokainen tavallaan.
ja joulun vietosta vain siksi, että meillä on vauva? Paras ystäväni ei mene joka päivä naimisiin ja vauva ei kauheasti joudu kärsimään siitä hälinästäkään, koska voimme tarvittaessa olla omissa oloissa vanhempieni vieraskaksiossa.
Eniten mietityttää se, että jos ihmiset tulee kipeinä joulua viettämään, niin onko se sitten vauvan kannalta hyvä ja toinen ongelma on se, ettei vauva viihdy autossa.
ap
Ihmettelen, ettei vähää aikaa pystytä rauhoittumaan vauvan takia. Kaikki pitää saada heti nyt.
No jokainen tavallaan.
RS-virus alkaa kohta riehumaan ja mammat silti kuskaa vauvojaan ihmisten ilmoilla. Sitten itketään teholla kun vauva on hengityskoneessa.
Mutta eihän vauva kärsi kun se menee siinä sivussa ystävän häissä. Ei missään nimessä mikään saa olla esteenä äidille kun äiti haluaa nauttia elämästään, eikä halua luopua mistään vauvan terveyden takia.
ja joulun vietosta vain siksi, että meillä on vauva? Paras ystäväni ei mene joka päivä naimisiin ja vauva ei kauheasti joudu kärsimään siitä hälinästäkään, koska voimme tarvittaessa olla omissa oloissa vanhempieni vieraskaksiossa.
Eniten mietityttää se, että jos ihmiset tulee kipeinä joulua viettämään, niin onko se sitten vauvan kannalta hyvä ja toinen ongelma on se, ettei vauva viihdy autossa.
ap
No jokainen tavallaan.
on äiti mukana. Lähinnä kai kysymys on siitä, miten mukavat olot sinulla ap on siellä. Luulisi, että mitä enemmän aikuisia, sitä enemmän sullakin on vapaampaa ja helpompaa, kun et ole yksin vastuussa kaikesta. Ja jos vielä valmiiseen pöytään pääset ilman että pitää kokata, tiskata, pyykätä tai siivota, niin sulla on makoisat oltavat.
esim. häiden ajaksi vauva jää minun vanhemmilleni. Ja kuten kirjoitin niin tiedän eräiden sukulaisten ym. olevan sellaisia, että tulevat sairaanakin joulun viettoon ja jos niin käy niin heidät käännytetään ovelta. Heille on siis jo etukäteen ilmoitettu, että jos on kipeä niin ei saa tulla, koska tällä kertaa joulua on viettämässä myös meidän vauva.
Yhä edelleen kysyn miksi muun elämän pitäisi kokonaan loppua vauvavuodeksi? Niin ainakin ymmärsin tuon olikohan 24 ja 25 viestit.
Vauva on meille rakas ja tärkeä, mutta en silti käsitä miksi eka vuosi pitäisi olla vain kotona vauvan kanssa, minulla ainakin hajois pää, jos en sais mennä mihinkään jne.
ap
RS-virus alkaa kohta riehumaan ja mammat silti kuskaa vauvojaan ihmisten ilmoilla. Sitten itketään teholla kun vauva on hengityskoneessa.Mutta eihän vauva kärsi kun se menee siinä sivussa ystävän häissä. Ei missään nimessä mikään saa olla esteenä äidille kun äiti haluaa nauttia elämästään, eikä halua luopua mistään vauvan terveyden takia.
ap
No jokainen tavallaan.
menossa jonnekin! Jättäisitte lapset tekemättä, jos ette heidän kanssaan jaksa olla!
ihan samalla tavallahan vanhemmat on perheensä kanssa, oli paikka mikä tahansa.
Ei se sukulaisten luona olo varmaan sitä tarkoita, etta ap viilettää yökerhoissa, ryyppää ja hylkää vauvan! Yhtä paljonhan vauva äidin hoivaa saa paikasta riippumatta. Ei ihme, jos lapsia ei tahdota jaksaa, jos niiden kanssa tarvii aina tynnyriin sulkeutua. Toki voi tulla kausia, että haluaa olla hyvin hissuksiin ja se on tietysti ok sekin. Mielestäni lapsista nauttii eniten ja lapsetkin nauttivat eniten, kun eletään ihan normaalia, mielekästä elämää. Itse olen ollut kotiäitinä jo vuosia, mutta kuopus oli automatkalla Romaniassa yhden kuukauden ikäisenä eikä kärsinyt kyllä mielestäni lainkaan. Olin vieressä koko ajan.
ja tulisin jouluksi kotiin. En enää mistään hinnasta lähtisi viettämään joulua sukulaisille, kun sen voi viettää rauhassa kotonakin.
kaikki eivät ajattele kuin sinä.
Minä ajattelin lasten ollessa vauvoja, että on aika hiljentyä ja rauhoittua. Toiseksi, en voisi kuvitella, että minun vauvani takia koko suvun joulu menee sekaisin. Eli ovelta käännytetään portsarin kanssa sukulaiset pois jos sattuu hiukan nenä vuotamaan. Mieluummin niin päin, että yhden vuoden voin itse rauhoitua kotiin vauvan kanssa.
Maailma ja elämä ei karkaa mihinkään jos joskus pysähtyy paikalleen ja rauhoittuu. Ja ei se todella karannutkaan. Hyvin olen ehtinyt kulkea ja liikkua kun vauva-ajat olivat ohitse.
Itse en siis lähtisi pienen vauvan kanssa reissaamaan ja vaatimaan, että muut sukulaiset pysyisivät poissa kun vauvani on paikalla.
Mutta itse teet ratkaisut. Olet jo päätöksesi tehnyt, koska hyökkäät vastakkaisia mielipiteitä vastaan. Ihmettelen, että miksi edes kysyt, koska olet päättänyt lähteä kaikesta huolimatta.
esim. häiden ajaksi vauva jää minun vanhemmilleni. Ja kuten kirjoitin niin tiedän eräiden sukulaisten ym. olevan sellaisia, että tulevat sairaanakin joulun viettoon ja jos niin käy niin heidät käännytetään ovelta. Heille on siis jo etukäteen ilmoitettu, että jos on kipeä niin ei saa tulla, koska tällä kertaa joulua on viettämässä myös meidän vauva.
Yhä edelleen kysyn miksi muun elämän pitäisi kokonaan loppua vauvavuodeksi? Niin ainakin ymmärsin tuon olikohan 24 ja 25 viestit.
Vauva on meille rakas ja tärkeä, mutta en silti käsitä miksi eka vuosi pitäisi olla vain kotona vauvan kanssa, minulla ainakin hajois pää, jos en sais mennä mihinkään jne.
ap
RS-virus alkaa kohta riehumaan ja mammat silti kuskaa vauvojaan ihmisten ilmoilla. Sitten itketään teholla kun vauva on hengityskoneessa.Mutta eihän vauva kärsi kun se menee siinä sivussa ystävän häissä. Ei missään nimessä mikään saa olla esteenä äidille kun äiti haluaa nauttia elämästään, eikä halua luopua mistään vauvan terveyden takia.
ap
No jokainen tavallaan.
Tärkeintä on muistaa oma kunto ja vauvan etu. Mun vanhemma tovat onneksi tosi tarkkoja siitä että flunssaisena ei tulla meitä katsomaan jne.
Ja vanhempani ymmärtävä tmyös että pieni vauva saattaa itkeä, yöt eivät ole pitkäunisia jne. Eikä minuista ole koskaan ollut mitään apua kotihommissa.
Kivaa on aina ollut. Tottakai sukulaiset haluavat nähdä uuden vauvan.
astmaatikkoa ja heidänkin takia olisi parempi, että ne, joilla on flunssaa tmv. niin pysyisivät poissa, muuten meidän astmaatikot viettävät joulun sairaalassa.
Ja moni on sanonut, että ymmärtävät hyvin, vastaava kielto on ollut muillakin jos heillä ollut pieniä vauvoja ym. Silti tiedän, että jouluvieraisiin kuuluu 4-6sellaista, joiden mielestä, heillä on oikeus saada ilmaista ruokaa ja juomaa, vaikka olisivat oikeasti sänkypotilaita sairauden takia.
Olemme siis melko varmasti päättäneet, että lähdemme, mutta se ei ole syy miksi ihmettelen eräiden vastauksia. Se, että lähdemme sukulaisten luo, ei meidän tapauksessa tarkoita, että vauva on muiden hoidettavana tuon 2-3viikkoa vaan vauva on minun tai miehen hoidossa suurimman osan ajasta ja välillä saattaa sukulaiset tai muut tutut hoitaa vauvaa, jotta saadaan vähän hengähtää.
En ole koskaan ymmärtänyt, että miksi vauvan kanssa pitäisi elää ensimmäinen vuosi käymättä missään siis käytännössä olla vain kotona vauvan kanssa, jos minun pitäisi niin tehdä niin seinät kyllä kaatuis päälle. Kaipaan sitä muutakin aikuista seuraa ja välillä "vapaata" vauvasta/isommista lapsista, jotta jaksaa taas paremmin sitä arkea.
ap
kaikki eivät ajattele kuin sinä.
Minä ajattelin lasten ollessa vauvoja, että on aika hiljentyä ja rauhoittua. Toiseksi, en voisi kuvitella, että minun vauvani takia koko suvun joulu menee sekaisin. Eli ovelta käännytetään portsarin kanssa sukulaiset pois jos sattuu hiukan nenä vuotamaan. Mieluummin niin päin, että yhden vuoden voin itse rauhoitua kotiin vauvan kanssa.
Maailma ja elämä ei karkaa mihinkään jos joskus pysähtyy paikalleen ja rauhoittuu. Ja ei se todella karannutkaan. Hyvin olen ehtinyt kulkea ja liikkua kun vauva-ajat olivat ohitse.
Itse en siis lähtisi pienen vauvan kanssa reissaamaan ja vaatimaan, että muut sukulaiset pysyisivät poissa kun vauvani on paikalla.
Mutta itse teet ratkaisut. Olet jo päätöksesi tehnyt, koska hyökkäät vastakkaisia mielipiteitä vastaan. Ihmettelen, että miksi edes kysyt, koska olet päättänyt lähteä kaikesta huolimatta.
ap
ap
No jokainen tavallaan.
saa käydä missään. Sinä leikit nyt marttyyria.
Lastenlääkärit suosittelevat varsinkin talvivauvoille ensimäisen 3 kuukauden aikana mahdollisimman vähän ihmiskontakteja juuri RS-viruksen takia.
Toiseksi. Teillä on huonosti astma tasapainossa. Kannattaisiko hoitaa asia kuntoon ja lääkitys kondikseen. Meillä myös 2 astmalasta, eikä olla kyllä flunssan jälkeen jatkuvasti sairaalahoidossa. Epäilen, että liioittelet nyt aika rankasti ja kiillotat marttyyrinkruunua päälaella.
Mutta jokainen tekee itse valintansa ja kantaa vastuun niistä itse. Myös sinä.
En jaksaisi. Olisin mieluummin kotonani rauhassa vauvan kanssa.
Toiseksi. Teillä on huonosti astma tasapainossa. Kannattaisiko hoitaa asia kuntoon ja lääkitys kondikseen. Meillä myös 2 astmalasta, eikä olla kyllä flunssan jälkeen jatkuvasti sairaalahoidossa. .
omalla lapsella on astma ja sen jälkeen kun sai lääkityksen, on flunssat olleet paljon helpompia. Ei ole ollut sairaalassa kertaakaan sen jälkeen kun sai hoitavan lääkkeen ja avaavan lääkkeen ansiosta ei ole sellaista megayskää kuin "tavislapsilla".
Ja mitä tuohon "ei saa käydä missään" teemaan tulee niin tässä ketjussa mielestäni viestit 24 ja 25 ainakin viittaavat siihen että ei ole soveliasta käydä oikein missään.
Sukulaisten nurkissa 2-3 viikkoa kuulostaa kauhealta ajatukselta. Käymään on kiva mennä, mutta ei olemaan.
Jos voisin päättää uudelleen, en missään tapauksessa lähtisi kotoa minnekään. Yhden joulun voi viettää kotonakin.