Eikö ole enää olemassa käsitettä "arkivaate"?
Meillä on tuttavaperhe, jossa on pari vuotta meidän lasta nuorempi lapsi ja olen kierrättänyt heille meiltä pieneksi jääneitä vaatteita. Vaikka yritän pitää vaatteita huolta ja käyttää tahranpoistoaineita tuoreisiin tahroihin, silti joihinkin on jäänyt "pilkkuja ja pisteitä" tai haaleita länttejä jostain tahrasta. Meillä näitä vaatteita on käytetty siitä huolimatta esim. aluspaitoina -yleensä nimittäin vaaleat T-paidat olivat niitä, joihin jotain jälkiä jäi- Samoin meillä on käytössä housut vaikka niissä olisikin polvessa kulumaa; vasta jos menee kokonaan rikki otan pois käytöstä.
Nyt sitten tuli puheeksi nämä meiltä kiertäneet vaatteet ja kommentti oli " kyllähän niistä iso osa meni suoraan roskiin kun olivat rikki ja tahraisia" Eikö tälläiset käytetyt vaatteet tosiaan enää ole käyttökelpoisia? Miten joku pikkirillinkynnenpääkokoinen vaalea läntti tekee T-paidasta roskistavaraa? ( Ja kaikki vaatteet oli pestyjä ja yritin sieltä pahimmin kulahtaneet jo poistaa joukosta)
Onko lahjoituskohde väärä vai olenko minä liian hompsuinen? Kelpaisiko jonnekin tälläiset ei-täydellisen kierrätysvaatteet?
Kommentit (27)
En itse osta juuri koskaan lapsilleni uutta vaatetta, vaan joko ostan kirppikseltä, kierrätetään tuttujen kesken tai isovanhemmat ostaa. Puhdasta ja ehjää vaatetta on silti aina riittänyt myös arkivaatteeksi, joten en haluaisi kenenkään rikkinäisiä ja tahraisia itselleni ja omat rikkinäiset/tahraiset panen pois.
Me ostettiin tuttavaperheestä ja työkaverin perheestä monta muovikassillista käytettyjä vauvanvaatteita. Suuri osa oli kuin uusia, osassa pieniä satunnaisia haaleita tahroja ja osa hieman kulahtaneempia mutta ei kuitenkaan rikkinäisiä. Kaiken otimme mielellämme vastaan. Pienet haaleat tahrat tai lievä kulahtaneisuus eivät kotivaateissa haittaa ollenkaan. Eikä tämä meilläkään johdu rahanpuutteesta, olemme hyvätuloisia. Sen sijaan arvostamme kierrätystä ja ostamme uutta harkiten. Lahjoituskohteesi on todennäköisesti ollut väärä. Meidän neuvolassa on vaatteiden kierrätyslaatikot, joihin voi jättää/ottaa vaatetta. Ehkä tällaiseen laatikkoon voisin jättää "ei niin priimakuntoista" arkivaatetta, sillä todellisia tarvitsijoita varmasti neuvolan asiakkaista löytyy.
ja se, että sellaisia antaa jollekin. En siis itse kehtaisi antaa tahraista vaatetta eteenpäin, enkä sellaista käyttäisi. Ihan puhtaitakin saa kirpparilta niin halvalla, ettei sellaista tuhruista ottaisi lahjaksi.
Meillä saatetaan käyttää jotain pesussa tahraiseksi jäänyttä mökkivaatteena, mutta esim. kouluun en sellaisia lapsille pue.
Usein huomaan lastemme vaatteita pois antaessani että ovatpa nämä tahraisia ja kuluneita. Hyvillä mielin ollaan siihen asti käytetty. Monet tahrat kun ovat "näkymättömiä", siis esim. rasvatahroja tai muuten erittäin haalistuneita tahroja.
Jotenkin niihin omiin (siis lasten) tahroihin turtuu. Kun sitten saa kaverilta vaatteita joissa käytön jälki näkyy, niin ne tuntuvat paljon huonommilta.
Emme siis missään nimessä laita heti pois vaatetta jossa on pieni tahra. Tutuilta saatuja kuluneita vaatteitakin käytämme.
ota enkä osta kenenkään tahraisia vaatteita.
en kulje itse lumpuissa niin miksi lasten pitäisi kulkea. Jos jotakin tippuu vaatteelle niin se pitäis heti huuhdella ja laittaa koneeseen.
Jos tahran jättää useaksi päiväksi vaatteeseen niin ei varmaan lähde.
Mulla on muuten hyvää (omasta mielestä) tahranpoistoainetta. Vanish oxy action geeliä.
Olen käyttänyt sitä useamman vuoden ja olen ollut tyytyväinen.
tietysti itse voi käyttää, kun on itse tahrannut, eikä joku pieni reikäkään haittaa, mutta en ikinä kehtaisi antaa moisia toiselle, en itsekään ottaisi sellaisia vastaan.
T-paitaa, jossa kesäinen suklaajäätelöstä tullut läntti? Ja siis suurin osa tahrasta on pesussa lähtenyt, mutta silti paidassa on jälki, kohdassa johon suklaajäätelöä pöyräretken tauolla putosi. (= mahdotonta huuhdella heti)