Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ole enää olemassa käsitettä "arkivaate"?

Vierailija
20.11.2010 |

Meillä on tuttavaperhe, jossa on pari vuotta meidän lasta nuorempi lapsi ja olen kierrättänyt heille meiltä pieneksi jääneitä vaatteita. Vaikka yritän pitää vaatteita huolta ja käyttää tahranpoistoaineita tuoreisiin tahroihin, silti joihinkin on jäänyt "pilkkuja ja pisteitä" tai haaleita länttejä jostain tahrasta. Meillä näitä vaatteita on käytetty siitä huolimatta esim. aluspaitoina -yleensä nimittäin vaaleat T-paidat olivat niitä, joihin jotain jälkiä jäi- Samoin meillä on käytössä housut vaikka niissä olisikin polvessa kulumaa; vasta jos menee kokonaan rikki otan pois käytöstä.

Nyt sitten tuli puheeksi nämä meiltä kiertäneet vaatteet ja kommentti oli " kyllähän niistä iso osa meni suoraan roskiin kun olivat rikki ja tahraisia" Eikö tälläiset käytetyt vaatteet tosiaan enää ole käyttökelpoisia? Miten joku pikkirillinkynnenpääkokoinen vaalea läntti tekee T-paidasta roskistavaraa? ( Ja kaikki vaatteet oli pestyjä ja yritin sieltä pahimmin kulahtaneet jo poistaa joukosta)

Onko lahjoituskohde väärä vai olenko minä liian hompsuinen? Kelpaisiko jonnekin tälläiset ei-täydellisen kierrätysvaatteet?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla hyväntekeväisyyskirppareilla on sellainen käytäntö, että kaikki rikkinäiset ja tahraiset vaatteet laitetaan roskiin eikä myyntiin. Minusta hyvä käytäntö. :)

Olen vähän samoilla linjoilla muiden kanssa siinä, että tahraista vaatetta voi halutessaan itse pitää, mutta sellaisen lahjoittaminen tai myyminen ei ole tahdikasta.

Moni antaa lahjoituksena kirppikselle esim. lapsen merkkihaalarit, joissa polvi on puhki. Niistä saisi korjaamalla hyvät, mutta hyväntekeväisyyskirppiksellä haalarit laitetaan suoraan roskiin. Lahjoittaja ei viitsi nähdä korjaamisen vaivaa eikä kirppiksellä ole resursseja. Vähän tätä kertakäyttökulttuuria. :(

Neuvolan lahjoituslaatikot ovat hyvä idea, mutta ei sinnekään pidä rikkinäisiä vaatteita laittaa. Niitä lahjoituksia saavat ne kaikkein vähiten elämässä kiinni olevat, eivätkä syrjäytyneet päihde- ja mt-ongelmaiset todellakaan paikkaa haalarin polvia. Jos he kykenisivät tekemään löytöjä kirppiksiltää, suunnittelemaan rahankäyttöään, tekemään korjausompeluja jne, he eivät todellakaan olisi syrjäytyneitä! Lahjoitusajatus on kaunis, mutta vaatteiden korjaaminen onnistuu nykyisin vain harvoilta - ja vielä harvemmalta syrjääntyneeltä.

Itse käyn joka viikko kirppiksellä, ja kirppiostokset ovat ainakin minusta tehneet tarkemman vaatteiden suhteen. Ennen kun kaiken osti täydellä hinnalla, vaatteet tuli käytettyä enemmän loppuun kuin nyt. Kirppisostoista taas mikään ei maksa juurikaan mitään, joten kauhtuneen tai nyppyyntyneen vaatteen raaskii heittää säälimättä roskiin.

Vierailija
2/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan lahjoituslaatikot ovat hyvä idea, mutta ei sinnekään pidä rikkinäisiä vaatteita laittaa. Niitä lahjoituksia saavat ne kaikkein vähiten elämässä kiinni olevat, eivätkä syrjäytyneet päihde- ja mt-ongelmaiset todellakaan paikkaa haalarin polvia. Jos he kykenisivät tekemään löytöjä kirppiksiltää, suunnittelemaan rahankäyttöään, tekemään korjausompeluja jne, he eivät todellakaan olisi syrjäytyneitä! Lahjoitusajatus on kaunis, mutta vaatteiden korjaaminen onnistuu nykyisin vain harvoilta - ja vielä harvemmalta syrjääntyneeltä.

Siis syrjäytyneet ei edes oleteta pystyvän auttamaan itse itseään? Siitäkö homma paranee että kaikki tehdään puolesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis syrjäytyneet ei edes oleteta pystyvän auttamaan itse itseään? Siitäkö homma paranee että kaikki tehdään puolesta?

Eiväthän he olisi syrjäytyneitä, jos he kykenisivät auttamaan itse itseään. Olisi ihanaa, jos jaksaisin uskoa, että syrjäytyneiden elämää voisi jotenkin ulkopuolelta parantaa. Ikävä kyllä en ole niin idealisti.

Valitsemalla äitiysavustuksen rahana pystyy jokainen siihen kykenevä hankkimaan vauvalle täyden garderoobin kirppiksiltä. Neuvoloista jaetaan vauvanvaatteita sitten niille, jotka eivät kirppareiden vaatimaan suunnitelmallisuuteen kykene tai jotka ovat jo ryypänneet äitiysavustusrahat. :(

Vierailija
4/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tahraisia vaatteita. En käytä sellaisia lapsilla edes kotona.

Eri asia on, jos omassa käytössä on joku vaate tahraantunut, sitä toki käytetään kotioloissa. Eli ei vaatteet toki kertakäyttöisiä ole, vaikka pian likaantuisivatkin. Ja aika vähän meillä on ikitahraisia vaatteita.

Ulkovaatteissa menee joku huonompikuntoinen ihan rönttökeleille, mutta pääsääntöisesti ostan itse nekin tarjouksesta jotain halvempia vaatteita.

Meillä ei likaiset vaatteet kierrä edes lapselta toiselle eikä juuri puhtaatkaan.

Vierailija
5/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteita, joihin pesun jälkeen on jäänyt vaikka isompikin tahra. Ja paikkailen vaatteita myös. En tee tätä suinkaan taloudellisen tilanteen takia vaan ekologisista syistä. Olen ajatellut, että jos joku vaate menee ihan surkeaan kuntoon teen siitä pesurätin, nenäliinan tms. Mutta vielä ei ole edes omasta lapsuudestani periytyneille monen lapsen käytössä olleille vaatteille tehdä näin vaan kelpaavat yhä alkuperäiskäyttöönsä. Meillä tällaiset arkivaatteet ovat tosi käteviä kun lapsi on aika kova sotkemaan syödessään enkä ole kovin tarkka ruokalappujen käyttäjä.

Musta kuvaamasi kaltainen kertakäyttökulttuuri on tosi kamalaa. Mutta toisaalta ymmärrettävää kun ihmiset elävät maailmassa, joka vaikuttaa yltäkylläiseltä. Itse olen huomannut, että omassa kaveripiirissäni se lapsensa vaatteista kaikkein tarkoin perhe on sellainen, jolla on melko pienet tulot ja joskus ilmeisesti rahat tosi tiukoilla. En voi ymmärtää kun ovat antaneet meille esim. jotain nyppyynteneitä vaatteita, joita heidän lapsensa ei voi nyppyjen vuoksi käyttää ja samaan aikaan heillä ei ole suunnilleen varaa ostaa vaippoja tai kännykkä on suljettu maksamattomien laskujen vuoksi.

Sanoisin, että teidän lahjoituskohde on väärä. Ehkä kannattaa kun annatte jollekin käydä vaatteet jo jakotilanteessa läpi niin, että ottavat vain mieleiset ja annat loput jollekin muulle. Esim. Uffille eivät myöskään varmaan kelpaa (tosin merkkivaatteet kyllä menevät sieltä kaupaksi pienten tahrojenkin kera) mutta varmasti jollekin perheelle kelpaavat kotipaidoiksi.

Vierailija
6/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kun ollaan ja touhutaan perheen kesken, ei edes huvita laittaa mitään siistiä ja kallista päälle, harmittaa sitten vaan, jos tulee tahroja tai rikkoontuu jostain syystä. Ihmisten ilm,oille kun lähdetään, ollaan kyllä ihan siistejä :D

Ja ostan kirppikseltäkin välillä vaatteita, joissa voi olla jokin pieni tahra tms. kunhan alkuperäinen käyttötarkoitus vielä on kohdallaan, eivätkä jäljet ole suunattoman häiritseviä! hintakaan ei tietysti saa olla kauhean kova...

Vierailija
7/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan antaisi tahraisia vaatteita eteenpäin. tietysti itse voi käyttää, kun on itse tahrannut, eikä joku pieni reikäkään haittaa, mutta en ikinä kehtaisi antaa moisia toiselle, en itsekään ottaisi sellaisia vastaan.

Onko ihmisessä sitten jotain pahasti vialla, jos antaa lastensa käyttää tälläisiä vaatteita ja sellaiset vielä kelpaisivat ilmaiseksi saatuina? Olenko ahne, juntti vai maalainen kun minua ei pienet tahrat haittaa ollenkaan?

Vierailija
8/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhtaita ja ehjiä vaatteita.

Eihän UFF halua rikkinäisiä ja likaisia vaatteita. Heiltä ei kukaan osta niitä "arkivaatteiksi".

Rikkinäiset vaatteet leikkaan ja käytän siivoushommissa.

Vierailija
9/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet paidasta rätin? Entä jos kyseessä on lapsen lempipaita, jonka lapsi vielä haluaisi pitää?

Vierailija
10/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin tahraiset ja korjauskelvottomat päätyy lumpuiksi. Mutta kyllähän jonkun tomaattikastiketahran saa pois kun pesee riittävän korkeassa lämpötilassa.

En minäkään huolisi toisten huonosti pidettyjä tai loppuun käytettyjä vaatteita.

Vierailija
11/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kotiäitinä käytän kaikki vanhat rytkyt ja heitän ne sitten puklukauden jälkeen pois.

Mulle kelpaisi arkivaatteiksi tuttavalta tulleet vaatteet, jos ne ovat puhtaita ja "raikkaanoloisia". Kirpparilta en ostaisi tahraisia ja likaisia vaatteita.

Vierailija
12/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei lähde millään pois. Jos mä ajattelisin, että pitää olla totaalisen tahrattomia, niin meillä olisi suurin osa vaatteista "kertakäyttövaatteita" :(

En tiedä, enkö mä sitten osaa pyykätä, vai onko meidän lapset erityisen sottasia, mutta en mä saa tahroja pois. Ja murphyn lain mukaisesti ne ikitahrat on heti ekana niissä kalleimmissa vaatteissa :(

Miten te pesette vaatteet - ja millä ihmeellä saa noita tahroja pois?

Vierailija
13/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla lapsilla on jotain vaatteita jossa jotain pikku tahroja, mitkä ei siis hyvin edes näy. Olen myös isomman lapsen vaatteita säästänyt pienemmälle ja muutamassa vaaleassa vaatteessa kyllä oli pieniä tahroja, mutta ne ei kotioloissa haittaa yhtään mitään! :)

Vierailija
14/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen myöskin huomannut, että monessa perheessä näin ei ole.

Meillä on omakotitalo ja iso piha. Puolet vuodesta käytännössä eletään ulkona "pellossa" joten hirvittävä määrä vaatetta menisi jos kaikki olisi aina uutta ja puhdasta.

Kotivaatteet siis vaihdetaan päälle kun tullaan kotiin. Kotivaatteet ovat yleensä joko kirpparilta ostettuja vaatteita, isojen sisarusten vanhoja vähän kulahtaneita vaatteita, niissä on joku pinttynyt tahra tms.

Vaikka kotona käytetään tahraisia ja joskus jopa vähän rikkinäisiä vaatteita, niin en kuitenkaan ostaisi sellaisia kirpparilta, vaan pyrin ostamaan kuitenkin ehjiä ja tahrattomia. Ainoastaan jos nyt on joku ihan pieni tahra ja olematon hinta niin saatan ostaa kotivaatteeksi, varsinkin jotain isompien collegehousuja, joita ei yleensä löydä minkäänlaisia kirppareilta.

Oletan, että sinulla tosiaankin oli väärä lahjoituskohde. Kyllä tuollaiset vaatteet jollekulle kelpaavat, mutta eivät tosiaankaan suurimmalle osalle. Ja raja ei kyllä mene tulotasossa tms. Esim. meillä on hyvät tulot, iso talo ja kalliit harrastukset, mutta ehkä juuri siksi, ettemme kuluta "turhaan". Olen huomannut että monet paljon pienempituloiset käyttävät paljon enemmän rahaa vaatteisiin.

Vierailija
15/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että sinulla tosiaankin oli väärä lahjoituskohde. Kyllä tuollaiset vaatteet jollekulle kelpaavat, mutta eivät tosiaankaan suurimmalle osalle.

Kun kerran myydä ei voi/kukaan ei ostaisi eikä UFF:lle kelpaa....

Vierailija
16/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mieti tuttavapiiristäsi kohde, jonka KAIKKI lapset ovat omiasi pienempiä ja jolla on säästäväinen elämäntapa ja kysy heiltä haluavatko. Kyllä minulle kelpaisi, mutta oletettavasti lapsesi ovat pienempiä kuin omani.

Vierailija
17/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä tai missä oloissa nuo "epäilyttävät" vaatteet ovat olleet. Tyhmää, mutta näin on, tuttujen tahrat ovat jotenkin vähemmän haitaksi kuin vieraat :)

Meilläkin on paljon kirpparilta ostettuja vaatteita, ja kyllä onkin ilo kun niihin tulee kaikkea sotkua ja puklua ja voi pestä ja käyttää ihan huoletta. Jos menee käyttökelvottomaksi, niin eipä hinta ainakaan sureta.

Vierailija
18/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ettei niitä laiteta häissä tai hautajaisissa päälle, mutta miksi kotonakaan ei voi käyttää vaatetta, jossa on pesussa lähtemätön tahra?

Vierailija
19/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kuvittele että joku toinen ostaa sen UFFista rahalla ja sen jälkeen se muodostuu jonkun toisen lapsen lempipaidaksi.

Eli siis jos T-paidassa on vaikka tomaattikastikkeesta jäänyt haalea tahra, teet paidasta rätin? Entä jos kyseessä on lapsen lempipaita, jonka lapsi vielä haluaisi pitää?

Vierailija
20/27 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itse käytä tahraisia vaatteita eikä lapsenikaan. Jos paidalle kaatuu ketsuppia, niin huuhtelen sen HETI. Tahraiset vaatteet roskiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi