Sain kutsun ystävän häihin Lappiin
Pitäisi siis omalla kustannuksella matkustaa Lappiin ja maksaa matkan lisäksi hotelli. En ymmärrä miksi häät edes ovat siellä. Kaikki: hääpari, sukulaiset, tuttavat ovat pk-seudulta.
Sitten pitäs ostaa kallis häälahja ja ottaa vapaapäivä töistä.
Eikö ole kohtuutonta?
Kommentit (113)
Mun mielestä häät pitäisi kyllä suunnitella niin, että kenenkään ei niiden takia tarvitse muuttaa oman elämänsä tai perheensä suunnitelmia.
Höpöhöpö.
Häät suunnitellaan tasan omien aikataulujen mukaan. MUTTA. Fiksu hääpari ymmärtää, että kaikki eivät halua jättää esim. aiemmin varattua lomaansa väliin.
Mutta jos oikein hyvä ystäväni tai sisareni tai veljeni päättäisi mennä naimisiin ajankohtana, johon olin varannut vaikka etelänreissun, niin minä siirrän kyllä sen. Ystävän ja sisaruksen häät ovat minulle sen verran ainutlaatuinen tilaisuus, että reissun voi jättää tuonnemmaksi.
Kaukaisemman sukulaisen häät olisivat asia erikseen. Lähettäisin onnitteluni ja pahoittelen, etten pääse paikalle.
Ja ei nuo nyt ole elämän ainoita huippupäiviä. Puolet väestä eroaa ja osa pitää toisetkin häät vielä elämässään.
Ja varsinkaan muut ei ota kovin vakavasti tuota päivän tärkeyttä, jos vaikka morsiamen maha pömpöttää (kiiruhtavat naimisiin lapsen vuoksi) tai jos parilla on jo lapsia ja yhteistä omaisuutta kertynyt asuessaan vuosia yhdessä (menevät naimisiin taloudellisista syistä). Eikä silloinkaan, jos pari ollut vain vähän aikaa yhdessä ennen häitä. (Ajatellaan että hätäilevät, eikä parisuhde kestä kuitenkaan.) Eikä silloinkaan jos anoppi ja appiukko on eronneet useita kertoja ja häihin osallistuu "morsiusparin vanhempia" 4 tai useampi pariskunta. (Ajatellaan eroaminen sukuviaksi.) Lisäksi monta kertaa näkee, että morsian on tehnyt häät itselleen, sulhanen vain valuu siinä mukana. (Eli ajatellaan, että morsian leikkii prinsessaa, on lapsellinen.)
Sitten uskon, että on elämän tärkein päivä, jos morsiamella on todettu kuolemansairaus ja annettu elinaikaa x kk. Ehkä silloin voi sanoa tämän olevan morsiamelle elämänsä tärkein päivä. Ja vastaavasti sulhaselle.
Olin opiskelija hyvä ystävä kutsui häihin tuhansien kilometrien päähän, vaikka kaikki asuivat siinä 200 kilometrin säteellä. Kun sain kutsun haukoin henkeäni ja luin sen läpi 10 kertaa ennen kuin tajusin, että se on totta. Sen jälkeen silmissä musteni ja oksetti kun tajusin mitä se merkitsee. Joko elän pelkällä riisillä vähintään puoli vuotta ja sittenkin tekee tiukkaa lähteä tai sitten en lähden ollenkaan ja en pääse ystäväni häihin. Kumpikaan vaihtoehto ei ollut hyvä.
Juttelin ystäväni kanssa suoraan siitä, että miksi häät niin kaukana? Kävi ilmi, että heidän mielestään Lappi on kaunis ja heillä oli sieltä kauniita muistoja ja tärkeimpänä tuntui olevan ajatus siitä, että kellään ei ole ollut vastaavia häitä. Kun kerroin suoraan, että en opiskelijana pysty mitenkään osallistumaan, ystävä ehdotti, että laittaisin joka kuukausi 50 euroa sivuun, niin pääsisin. Eli saan opintotukea 246e kuussa ja siitä olisi pitänyt 50 e joka kuukausi laittaa syrjään hänen häitään varten, jotka olisi voinut aivan yhtä hyvin pitää jossain lähempänä. Tuo on sama kuin 2800 euroa kuussa tienaavan pyydettäisiin laittamaan häitä varten sivuun joka kuukausi 560 euroa!
Ilmoitin, että en pääse ja vetosin, että ei mitenkään mahdollista opiskelijalle.
Olen edelleen hänen kanssaan ystävät, mutta aika ajoin hän piikittelee sillä että en osallistunut hänen häihinsä. Puhuu häistään ja katsoo minua merkitsevästi, ”se ja se pääsi häihin, vaikka ei ollut edes niin läheinen” tai”se ja se ovat sitä mieltä, että häät olivat elämys ja olivat iloisia, että tulivat”.
olettaa kutsuttujen tekevän jotain puolen vuoden säästösuunnitelmia päästäkseen heidän häihin? Kamala miten itsekkäitä ihmisi on olemassa!
Ei tuollasen häihin edes tarvitse osallistua, parempi kun laittaa välit poikki.
Mä sain hääkutsun Amerikkaan ja arvaa mitä ? Menin. Häät tuli maksamaan mulle n 4 tonnia, kun piti välillä pysähtyä viikoksi Nykkiin, ostaa 2 matkalaukullista kaikkea tarpeellista, hääpaikalle lennot, siellä majoitukset, lahjat, osallistuminen polttareihin ja vaikka mitä. Ja arvaa, oli tosi hauskaa !!!
Mä yrittäisin ympätä häitten yhteyteen lomaa. Itse Lapissa pitkään asuneena voisin oikein mielellään käyttää jostain lomastani pari päivää hiihtämiseen / samoiluun riippuen ajankohdasta.
Hyvä ystäväni Lapista majoittaa lähes tuntemattomia ihmisiä joka kesä heille vaan sen takia että tykkää siitä.
Jos häät ovat vaikka puolen vuoden päästä, voit hyvin alkaa nyt jo seuraamaan lentotarjouksia, voit hyvinkin löytää jonkun 69 suunta hinnan, kun näkee vähän vaivaa.
Kun googletat paikkakunnan tai laitat kyselyringin pystyyn, voit oikeesti löytää itsesi jonkun poromiehen olohuoneen sohvalta ja häälahjaksi voit vaikka ottaa kaapista vanhan pöytäliinan, värjätä sen kesäisen vihreäksi ja maalata sormiväreillä kivoja kuvioita.
Kun näkee vaivaa, voi päästä hyvinkin halvalla. Kysymys kuuluu haluatko vaan marmattaa vai haluatko yhtään nähdä vaivaa ???
tuhlattavissa, niin ehkä ei kannattaisi osallistua koko keskusteluun...
Mä sain hääkutsun Amerikkaan ja arvaa mitä ? Menin. Häät tuli maksamaan mulle n 4 tonnia, kun piti välillä pysähtyä viikoksi Nykkiin, ostaa 2 matkalaukullista kaikkea tarpeellista, hääpaikalle lennot, siellä majoitukset, lahjat, osallistuminen polttareihin ja vaikka mitä. Ja arvaa, oli tosi hauskaa !!! Mä yrittäisin ympätä häitten yhteyteen lomaa. Itse Lapissa pitkään asuneena voisin oikein mielellään käyttää jostain lomastani pari päivää hiihtämiseen / samoiluun riippuen ajankohdasta. Hyvä ystäväni Lapista majoittaa lähes tuntemattomia ihmisiä joka kesä heille vaan sen takia että tykkää siitä. Jos häät ovat vaikka puolen vuoden päästä, voit hyvin alkaa nyt jo seuraamaan lentotarjouksia, voit hyvinkin löytää jonkun 69 suunta hinnan, kun näkee vähän vaivaa. Kun googletat paikkakunnan tai laitat kyselyringin pystyyn, voit oikeesti löytää itsesi jonkun poromiehen olohuoneen sohvalta ja häälahjaksi voit vaikka ottaa kaapista vanhan pöytäliinan, värjätä sen kesäisen vihreäksi ja maalata sormiväreillä kivoja kuvioita. Kun näkee vaivaa, voi päästä hyvinkin halvalla. Kysymys kuuluu haluatko vaan marmattaa vai haluatko yhtään nähdä vaivaa ???
Jos mä saisin kutsun 1000 km päähän häihin, niin joko lähtisin mielelläni ja sumplisin asiat niin että sinne mennään ja hauskaa on.
Tai tilanteesta riippuen voisi olla niin että en haluaisi laittaa niin paljon rahaa hääreissuun tai aikataulut ei sopisi yksiin. Silloin ilmoittaisin että kiitos, en pääse tulemaan.
Kummassakaan tapauksessa en rupeaisi murjottamaan ja haukkumaan hääparia itsekkääksi.
Kun kieltäydyin opiskelijan akuutin rahapulan takia, luulin tosiaan, että ystävä hyväksyisi asian, koska luulisi, että asia ei tule mitenkään yllätyksenä.
Silti hän edelleen vuosien jälkeen kuittailee asiasta. Mun mielestä vaatimus laittaa tuloista 20% sivuun jonkun toisen häitä varten on liikaa. Ja jos joku vaatii tommosta ystävältään, ei vaatija ole oikea ystävä.
500 kilsan päässä pk-seudusta. Kaikki frendit ja suku asuu pk-seudulla.
Saivat hääpaikan ilmaiseksi ja oli vissiin vapaata pe.
Otin palkattoman vapaan, maksoimme hotellin ja järkkäilimme kyydit. Mutta lahjamme oli tosi vaatimaton. Morsiuspari ymmärsi asian ja olivat tosi onnessamme, että kaikki kolme ystävätärtä tulivat paikalle - lapset jäivät kotiin isien kanssa. Paitsi yksi otti pienet kaksoset mukaan ja mukana matkasivat naisen vanhemmat.
Heille oli tärkeää, että olimme paikalla - ei häälahja. Ihan jees reissu.
ja kutsu on KUTSU johon voi vastata kyllä tai ei. Ei pidä loukkaantua jos häät paikassa johon ei itse pääse töiden tai rahatilanteen vuoksi. Varmasti suurin osa pääsee häihin ja nauttii niistä.
Ja on myös aika marttyyrimaista alkaa listaamaan PALJONKO maksaa, ihan samanlailla ne vaatteet pitää hankkia olivat häät sitten 10km tai 100km tai 1000km päässä. Ja ilmainen vinkki: vaatteita voi myös lainata kavereilta, meillä ainakin tapana lainailla juhlavaatteita toisillemme, sillä erilaiset juhlamekot, bolerot, kengät, laukut, jne. jäävät vähälle käytölle (varsinkin kun ei sitä joka sukujuhlissa halua olla aina sama kolttu päällä --> vaatteita kertyy kaappiin enemmän mitä oikeasti "tarvitsee").
Matkat ja majoitukset taas voi hoitaa edullisesti jos vaan haluaa! Voi kytätä edullisia lento-/hotellitarjouksia, tai tehdä näin kuten minä tekisin jos pienellä budjetilla häihin olisin menossa:
1. selvitä hääparilta ketä on samalta suunnalta tulossa.
2. kysy pääseekö jonkun kyydiää tai ehdota että vuokrataan minibussi porukalla (tai lainataan joltain jos jollain tutulla on) tai vaikka iso bussi jos enemmän väkeä pk-seudulta tulossa, näin matka ei maksa paljoa henkeä kohden.
3. on muitakin majoituksia kun hotellit, jos ei pahin sesonkiaika ole, niin mökkejä (myös hyvin varusteltuja!) saa edullisesti, ja esim. jos ison mökin vuokraa 10-15 hengelle, ei naamaa kohden hintaa tule yötä koden kuin vajaasta kympistä muutamaan, riippuen minkä tasoisen mökin ja mihin aikaan vuokraatte. Ja matkan varrella voi hakea itselleen ruuat, vaikka ihan leipää/puuroa tmv. edullista, mitä sitten voi matkalla syödä, mökeissä voi ihan vaikka ruokaa tehdä on hellat ym. jos tukevampaa apetta kaipaa.
Se ei ole kohtuutonta. Kohtuutonta on loukkaantua, jos moni ei tule Itse en lähde häihin yli 200 kilsan päähän, koska en vaan jaksa lasten kanssa pitkiä ajomatkoja ja kustannuksiakin tosiaan tulee matkoista ja majotuksista. En ole kokenut siitä pienintäkään syyllisyyttä.
Lapsellista vaatia et kaikki kutsutut osallistuu. Varsinki opiskelija! Lahjanki olis varmaan pitänyt olla vähintää Artek A810 lattiavalaisin. Kusipäisiä ihmisiä joillaki kaverina!
500 kilsan päässä pk-seudusta. Kaikki frendit ja suku asuu pk-seudulla.
Saivat hääpaikan ilmaiseksi ja oli vissiin vapaata pe.Otin palkattoman vapaan, maksoimme hotellin ja järkkäilimme kyydit. Mutta lahjamme oli tosi vaatimaton. Morsiuspari ymmärsi asian ja olivat tosi onnessamme, että kaikki kolme ystävätärtä tulivat paikalle - lapset jäivät kotiin isien kanssa. Paitsi yksi otti pienet kaksoset mukaan ja mukana matkasivat naisen vanhemmat.
Heille oli tärkeää, että olimme paikalla - ei häälahja. Ihan jees reissu.
mun ystävä meni myös naimisiin kaukana. Budjetti oli tiukka ja he päättivät mennä naimisiin torstaina, koska tällöin oli hääpaikka vapaana ja paikalla oli sopimus itse paikka ei maksa mitään jos varaus tehdään 2 kk ennen. Torstai oli siksi että kumpikin ottivat ylityövapaan perjantaiksi ja pääsivät häämatkalle risteilylle.
Siinä ei todellakaan vieraita ajateltu lainkaan. Hääpaikka oli sulhasen syntymäpaikassa, pieni kyläpahanen keskellä korpea, jossa ei ketään vieraista, sukulaisistakin asuu enää sulhasen isoäiti, vanhainkodissa joka ei osallistunut häihin.
Me vieraat sitten saimme ottaa torstain ja perjantain vapaaksi töistä ja hääpari oli järkännyt kimppamajoituksen aivan kamalasta mökkikylästä n 50 km päästä, eli olin kotona vasta perjantai-iltana, kun en omistanut autoa ja sieltä ei mene mitään julkisia minnekään. Tosin siellä ei vaihtoehtojakaan ollut ja tuli kaikille halvemmaksi mennä mökkikylään yöksi, kun taksilla jonnekin mistä joku bussi tai juna olisi joskus ehkä mennyt.
Minä olin vielä kaasona, sain keinoteltua itseni hääpaikalle aikaisemmin, en voinut käyttää yhteiskuljetusta, koska mun piti mennä koristelee paikkaa ja muutenkin kaikki meni enemmän tai vähemmän pieleen, kun sulhanen ei nuukuudessaa halunnut mennä paikanpäälle tarkistamaan asioita. Home seinissä paljastui edellisenä iltana eikä asialle enää voinut tehdä mitään jne.
Täytyy sanoa jos hääpari olisi pitänyt häät pk-seudulla, olisi heille ollut lasku suurempi, mutta se määrä mikä kaikkiin extrakuluihin mikä vieraitten maksettavaksi tuli, olisi yhteensä lasku tullut halvemmaksi täällä. Mutta eihän sitä hääpari ajatellut. Heillä tärkeintä oli vaan laskun loppusumma ja sitten vasta kaikki muut.
No, väleissä ei morsiamen kanssa enää olla, johtuu monista muista asioista ja pariskunta on enää nippanappa yhdessä, ei ehkä kannata sitä kaikkein piheintä miestä ottaa puolisoksi vaikka kuinka tykkäis.
tuhlattavissa, niin ehkä ei kannattaisi osallistua koko keskusteluun...
Mä sain hääkutsun Amerikkaan ja arvaa mitä ? Menin. Häät tuli maksamaan mulle n 4 tonnia, kun piti välillä pysähtyä viikoksi Nykkiin, ostaa 2 matkalaukullista kaikkea tarpeellista, hääpaikalle lennot, siellä majoitukset, lahjat, osallistuminen polttareihin ja vaikka mitä. Ja arvaa, oli tosi hauskaa !!! Mä yrittäisin ympätä häitten yhteyteen lomaa. Itse Lapissa pitkään asuneena voisin oikein mielellään käyttää jostain lomastani pari päivää hiihtämiseen / samoiluun riippuen ajankohdasta. Hyvä ystäväni Lapista majoittaa lähes tuntemattomia ihmisiä joka kesä heille vaan sen takia että tykkää siitä. Jos häät ovat vaikka puolen vuoden päästä, voit hyvin alkaa nyt jo seuraamaan lentotarjouksia, voit hyvinkin löytää jonkun 69 suunta hinnan, kun näkee vähän vaivaa. Kun googletat paikkakunnan tai laitat kyselyringin pystyyn, voit oikeesti löytää itsesi jonkun poromiehen olohuoneen sohvalta ja häälahjaksi voit vaikka ottaa kaapista vanhan pöytäliinan, värjätä sen kesäisen vihreäksi ja maalata sormiväreillä kivoja kuvioita. Kun näkee vaivaa, voi päästä hyvinkin halvalla. Kysymys kuuluu haluatko vaan marmattaa vai haluatko yhtään nähdä vaivaa ???
Käytän joka vuosi kesäloman viettoon n 1000 euroa rahaa ja kun tiesin häistä reilu vuotta aikaisemmin, en käyttänyt kyseistä summaa sinä vuonna. Hääreissu sai toimia kesälomamatkana ja ostin Nykistä ostin varmaan kaikki 2 vuoden joululahjat sekä itselleni käyttövaatteet pitkäksi aikaa. Uskoisin jos ostokset olisi laitettu Suomen hintoihin, raha tuli takaisin ostosten säästöinä.
Summa mitä meni oli valtava vrt mun nettotuloihin, mutta sitten rahaa ei mennyt moneen asiaan siitä eteenpäin.
Ja oli kyllä tosi kiva kokea amerikkalaiset häät.
ja järjestää häänsä niihin sopiviksi.
Toiseksi pyytää jokaiselta kutsutulta toiveen hääpaikasta ja järjestää sitten jokaisen paikkaan oman häävataanoton. Hääpari tietysti maksaa kaikkien kulut vieraitten vaatetuksesta lähtien.
Erityisen tärkeää on että järjestää eri vastaanotto lapsellisille ja lapsettomille. Häälahjaa ei tarvitse ostaa, kyllä hääpari ostaa häälahjat vieraille koska ovat armollisesti tulleet häihin.
Hääpariltahan tosin saattaa mennä tässä hommassa muutama vuosi, mutta ei sillä ole mitään merkitystä, nehän on vaan heidän omat häänsä. Kyllä vieraat ovat pääasia.
ja järjestää häänsä niihin sopiviksi.
Toiseksi pyytää jokaiselta kutsutulta toiveen hääpaikasta ja järjestää sitten jokaisen paikkaan oman häävataanoton. Hääpari tietysti maksaa kaikkien kulut vieraitten vaatetuksesta lähtien.
Erityisen tärkeää on että järjestää eri vastaanotto lapsellisille ja lapsettomille. Häälahjaa ei tarvitse ostaa, kyllä hääpari ostaa häälahjat vieraille koska ovat armollisesti tulleet häihin.
Hääpariltahan tosin saattaa mennä tässä hommassa muutama vuosi, mutta ei sillä ole mitään merkitystä, nehän on vaan heidän omat häänsä. Kyllä vieraat ovat pääasia.
Myös minusta on aika järkyttävää miten itsekkäitä täällä ihmiset ovat. Toivottavasti tulevaisuudessa kukaan häihini tulevista ei ole av:siä. Tai no ihan sama, eivät ole sitten tosi ystäviä, jos siitä loukkaantuvat etteivät pääse häihin.
Mennään jonnekin korpeen tunnelmallisen puron laidalle ja odotetaan, että kaikki ovat innoissaan ja tulevat sinne katsomaan heidän tunnelmallista vihkimistään. Useasti kyseessä on jo toinen tai kolmas kierros.
Nätisti vain kieltäydyt. Minua on alkanut jo kyllästyttää nämä vaatimukset. Suunnittele ensin lomasi hääparin mukaan. Matka matkat ja majoitukset jonnekin kauas ja osta se merkkituote listan mukaan. Jätä lapset pois häiritsemästä hääparia. Kas kun morsian ei saa kaikkea huomiota jos joku sattuu ihailemaan jonkun vieraan söpöä pikkutyttöä tai vauvaa.
Ei ole sen väärti kun suurin osa eroaa ennen kuin häälaina on maksettu.
Mennään jonnekin korpeen tunnelmallisen puron laidalle ja odotetaan, että kaikki ovat innoissaan ja tulevat sinne katsomaan heidän tunnelmallista vihkimistään. Useasti kyseessä on jo toinen tai kolmas kierros. Nätisti vain kieltäydyt. Minua on alkanut jo kyllästyttää nämä vaatimukset. Suunnittele ensin lomasi hääparin mukaan. Matka matkat ja majoitukset jonnekin kauas ja osta se merkkituote listan mukaan. Jätä lapset pois häiritsemästä hääparia. Kas kun morsian ei saa kaikkea huomiota jos joku sattuu ihailemaan jonkun vieraan söpöä pikkutyttöä tai vauvaa. Ei ole sen väärti kun suurin osa eroaa ennen kuin häälaina on maksettu.
kärvistele rauhassa katkeruudessasi.
et kutsuttujen pitää unohtaa kaikki hankinnat, että pääsee häihin???!!!!