Sain kutsun ystävän häihin Lappiin
Pitäisi siis omalla kustannuksella matkustaa Lappiin ja maksaa matkan lisäksi hotelli. En ymmärrä miksi häät edes ovat siellä. Kaikki: hääpari, sukulaiset, tuttavat ovat pk-seudulta.
Sitten pitäs ostaa kallis häälahja ja ottaa vapaapäivä töistä.
Eikö ole kohtuutonta?
Kommentit (113)
kaikista läheisistä silloin järjestää matkat ja majoituksen, jos ei ole varaa järjestää tätä kaikille ystäville, pitää niin pienet häät kuin on varaa.
Kyllä tässä on kysymys nimenomaan hääparin itsekkyydestä ja ajattelemattomuudesta.
Minulla on serkku joka meni naimisiin 600km päähän isoon maalaistaloon, paikalle oli yhteiskuljetus ja paikkakunnan kaikki mökit oli lainattu/vuokrattu tutuilta majoitustiloiksi, kyseessä ei ollut mitkään hatarat hiirensyömät möksät vaan kunnon huvilat. Kivat oli juhlat ja oli ajateltu muitakin kuin hääparia.
Ja opiskelijalle joka 250€ säästää 50€/kk, ei ole sama kuin 2500€ säästää 500€, tajuaahan sen tyhmempikin että 250€ menee kaikki elämiseen eikä riitäkään, tuo 2500€ tienaava voi saadakin säästöön 500€.
morsian on ap:n hyvä ystävä, hän tuskin välittää, jos ap jättää lahjan ja uuden mekon ostamatta ja käyttää rahat matkaan.
Lisäksi saitkin jo hyviä neuvoja matka- ja yöpymiskulujen karsimiseksi, jos silti tekee tiukkaa, niin jätät yksinkertaisesti menemättä.
Nämä nyt eivät ole elämän ja kuoleman kysymyksiä. Jos ei ole rahaa tehdä tiettyjä asioita, asiat jäävät tekemättä. Niin yksinkertaista.
No ei Lappi ole Helsingistä "2000 kilometrin päässä", pikkasen maantiedon osaamista kiitos, ettei mene ihan nauruksi :D
Olen itse rovaniemeläinen ja käynyt kymmeniä kertoja (useiden sukulaisten kera) täältä n. 600-800 kilometrin päässä häissä. Sekä muissa juhlissa.
en ymmärrä tuota kun vieteissä valitetaan, että on todella ITSEKÄSTÄ järjestää häät jossain kaukana. En nyt ota mitään kantaa tuohon kustannuspuoleen, mutta eikö häiden järjestämisessä pitäisi olla nimenomaan itsekäs? Se juhla jos mikä on nimenomaan morsiusparia varten eikä sukulaisten/kavereiden näköiseksi järjestetty juhla...
Se juhla jos mikä on nimenomaan morsiusparia varten eikä sukulaisten/kavereiden näköiseksi järjestetty juhla...
No ei Lappi ole Helsingistä "2000 kilometrin päässä", pikkasen maantiedon osaamista kiitos, ettei mene ihan nauruksi :D
Olen itse rovaniemeläinen ja käynyt kymmeniä kertoja (useiden sukulaisten kera) täältä n. 600-800 kilometrin päässä häissä. Sekä muissa juhlissa.
jos ei poromiestä halua ottaa.
toivoisin että joskus pääsisi sellaisiin joissa VIERAILLA olisi hauskaa eikä kukaan ajautuisi rahavaikeuksiin vain siksi että morzilla haluaa olla itsekäs.
Lisään vielä että minulla olisi varaa lähteä hyvän ystäväni häihin kauaskin.
Pari itse oli ihan pääkaupunkiseutulaisia. Koko juhlan pointti oli morsmaikun korkealentoiset hääunelmat, jotka toteutettiin osin vanhempien pussista. Oletuksena oli, että kaikki tulisivat kolmella eri kulkuneuvolla syrjäiseen hääpaikkaan ja maksaisivat kaikki viulut. No, koska olin juuri sairastunut vakavasti, jouduimme kieltäytymään matkasta. Ja tästäkös morsian loukkaantui verisesti:HÄNEN päiväänsä ei kunnioitettu. Olen saanut kuulla monet kerrat häneltä v*ttuilua, kuinka heidän ihaniin häihinsä ei tultu matkojen takaa. Annoimme tosin häälahjan, vaikkei juhliin päästy, mutta rouva lähinnä tuhahti rahakortin saatuaan.
Ja näitä unelmien juhlia on jaksettu mainostaa tuttujen ja tuntemattomien läsnäollessa vielä monta vuotta. (Eräs yhteinen kaverimme sanoi, että olipas hyvä, ettei tultu, oli kuulemma aika ankeat fasiliteetit koko paikassa. Olivat itsekin katuneet koko reissua.)
Paikka X on 2000km:n PÄÄSSÄ Y:stä, koska välimatka on 1000km xD
Ja edelleen; kutsu on KUTSU ei vaatimus. Tai näin minä olen ainakin ymmärtänyt. Jos kutsu ei miellytä, niin siihen vastataan kohteliaasti "ei kiitos".
Olen nimittäin ihan pöyristynyt, että ihmisten mielestä hääparin pitäisi ajatelle JOKA ainoan häävieraan raha-, työ-, loma-, perhetilannetta, ja ties mitä muuta...
Häät pidetään parin valitsemassa paikassa, parin valitsemana ajakohtana. Hääpari lähetettää kutsun ihmisille, joiden TOIVOISI osallistuvan häihin mutta joka ei ole sama kuin velvoite. Jos et pääse, halua tai muuten vaan sylettää, niin ÄLÄ MENE. Se on ihan niin simppeliä.
Eiköhän jokainen pari tiedä, että harvoin 100% kutsutuista pääsee paikalle. Ja jos häät järkätään jossain kauempana johonkin ns. huonoon ajankohtaan (juhannus, pääsiäinen tms.) niin osallistujien lista on varmasti vielä lyhyempi. Mutta se on hääparin ongelma, jos se on ongelma edes heille, ei teidän kutsuttujen ongelma.
Ihme narinaa taas ihan tyhjästä asiasta.
mutta jos viettää häät 1000km päässä jokaisesta häävieraasta niin silloin ei pidä marista ja kulkea nokka nyrpyssä vuosia kun häihin ei tulla.
Mutta kyllä minusta on kohtuutonta ajatella että hääväki ottaamaan monta vapaa päivää että pääsee kaverin häihin. Totuus kun on, 50% varmuudella pari eroaa ja päivä ei olekaan morsiamen elämän SE päivä.
Häät ovat siis hääparin juhla, ja he kutsuvat, kenet haluavat kutsua. Oma ystävättäreni meni naimisiin Skotlannissa, ja olin tosi iloinen kutsusta, jota ei moni ei-sukulainen saanut, koska paikkaan ei mahtunut kovin paljon ihmisiä. Ei ikinä tullut mieleenkään, että matkani tai hotellini olisi hääparin pitänyt maksaa! Perin kummallisia ajatksia ihmisillä. Jos ei voi osallistua, niin ei sitten. Muistakaa kuitenkin hääparia jollain tavalla heidän elämänsä tärkeänä päivänä!
yhdeltä 58 € esimerkiksi kesäkuulle. Rovaniemen keskustasta Hostel Rudolf kesäkuussa 2 yötä 2 ihmiseltä 88 €. Yksi yö kahdelta 44 €.
Henkilöä kohden hintaa tulisi siis
80 € jos 1 yö tai 102 euroa jos on 2 yötä
Edullisempaakin majoitusta löytyy, katsoin vaan yhden esimerkin.
Missä päin Lappia ap:n ystävän häät on?
kysyä lupa, missä häät voi järjestää...
Olis se aika kamalaa että ensin varataan hääpaikka, mietitään tarjoilut ja ohjelmaa alustavasti, sitten lähetetään kutsut ja suunnitellaan lisää häitä. Ostetaan pukua, koristeita, puhutaan papin kanssa jne.
Kun viimeinen kutsuun vastaamispäivä on mennyt ja huomaisin ettei kukaan vieraista voi tulla...
Mensinkö vaan mieheni kanssa kahdestaan ja ehkä omat sisarukset ja vanhemmat mukana?
Vaikka olin haaveillut suurista häistä.
Vai peruisinko kaikki ja suunittelisin häitä lähempää?
Olis se aika kamalaa että ensin varataan hääpaikka, mietitään tarjoilut ja ohjelmaa alustavasti, sitten lähetetään kutsut ja suunnitellaan lisää häitä. Ostetaan pukua, koristeita, puhutaan papin kanssa jne.
Kun viimeinen kutsuun vastaamispäivä on mennyt ja huomaisin ettei kukaan vieraista voi tulla...
Mensinkö vaan mieheni kanssa kahdestaan ja ehkä omat sisarukset ja vanhemmat mukana?
Vaikka olin haaveillut suurista häistä.
Vai peruisinko kaikki ja suunittelisin häitä lähempää?
hyvä ystäväni on menossa lapissa naimisiin tammikuun lopulla, kutsussa luki näin: Olemme varanneet kaksi ylimääräistä mökkiä vieraillemme pitkäksi viikonlopuksi To- Su, mökit ovat 6+2, ilmoittaudu pian, niin saat ilmaiset yöpymiset.
en muista menikö sasaaan näin, suunnilleen kuitenkin.
Mielestäini hieno ele parilta.
Siis ihan oikeesti!?
Miten häissä, oli ne missä tahansa, voi olla kivaa?
Mitä siellä silloin tehdään, että voidaan sanoa häiden olleen hauskat?
Siis ihan oikeesti!?
Miten häissä, oli ne missä tahansa, voi olla kivaa?
Mitä siellä silloin tehdään, että voidaan sanoa häiden olleen hauskat?
ne häät onkin tarkoituksella järkätty kauemmas. Juuri kukaan ei jaksa lähteä tai ei ole varaa niin se karsii paljon häävieraita. Voi kutsua ihan rauhassa kaikki kumminkaimanserkutkin kun tietää ettei ne tule.
Minä järjestin hääni pk-seudulla. Olen Lapista ja mies etelästä. Kutsuin koko ärsyttävän sukuni ja kaikki meni niinkuin ajattelinkin. Sieltä tuli vain ne pari tärkeää henkilöä ja muut jättäytyivät pois :)