Googletin nimeni. Sain tietoja, jotka haluaisin pois Googlesta. Siis miten?
Mitä pitäisi tehdä? Miten menetellä?
Olen jo ottanut yhteyttä firmoihin, jotka roikkuvat nimessäni ja pyytänyt heitä poistamaan tiedot. Saa nähdä pystyvätkö tekemään mitään.
Kommentit (31)
Eräässä tapauksessa nimeeni on kytketty eräs keskustelupalsta. Nimeeni kytketyssä "jutussa" ei ole mitään kirjoittamaani tai minuun liittyvää. Siitä aukeaa vain eräs keskustelupalsta.
Toinen tapaus on sellainen, että käytin erästä ilmaista nettipalvelua ja laitoin sinne erään ilmoituksen. Nyt haluaisin ilmoituksen pois. Se vaan ei poistu vaan roikkuu nimessäni tuon ilmaispalvelua tarjoavan firman nimissä.
Nimeeni kytkeytyy eräs blogikin, mutta se ei haittaa. Tuo blogi / kotisivut saavat oikein mielellä aueta. Se on erään kaukaisen sukulaiseni pitämä, josta on tullut jo julkisuuden henkilö.
Muuta putsattavaa en nimeeni liittyen löytänyt.
Mites teillä muilla, jos Googlaatte nimenne - mitä tulee? Facebookiin laitettuja juttuja tulee runsaasti ja se on kyllä aika turhaa, parempi olisi ettei tulisi mitään. Mites sellaiset saisi pois?
mikä sun nimi on niin me voidaan arvioida tää tilanne ?
Itse olen poistanut googletuksen perusteella jotain omia kommenttejani fb-palstoilla.
tuskin lienee mitään syytä poistaa googlen tuloksista jotain keskustelupalstaa minne et ole edes kirjoittanutkaan.
joku on voinut siellä mainita etu- ja sukunimesi eri yhteyksissä
vaikka jos nimesi on Satu Virtanen niin siellä on joku juttu saduista ja sitten jostain Virtasesta.
Turha sellaisesta on ottaa pulttia.
kirjoituksiasi, niin kirjaudu facebookiin ja sitten googlaa tulokset näkyviin - mene linkistä ja vain poista kommenttisi sen oikealla puolella olevasta poista-rastista.
Sen jälkeen kun huomasin, että nämä fb-kommentit näkyy googlessa. Lakkasin kokonaan kommentoimasta julkisilla fb-sivuilla.
ne jutut eivät "ole googlessa" koska google on hakukone. se hakee nettisivuja ja löytää sieltä täältä nimesi.
linkedin on ammattilaisten verkosto, tylsempi mutta asiallisempi versio facebookista. jos olet siellä tai facebookissa, säädä niiden asetuksia. voit määritellä esim. ettei nimeäsi näy ollenkaan googlen hauissa (facebook).
Eräässä tapauksessa nimeeni on kytketty eräs keskustelupalsta. Nimeeni kytketyssä "jutussa" ei ole mitään kirjoittamaani tai minuun liittyvää. Siitä aukeaa vain eräs keskustelupalsta. Toinen tapaus on sellainen, että käytin erästä ilmaista nettipalvelua ja laitoin sinne erään ilmoituksen. Nyt haluaisin ilmoituksen pois. Se vaan ei poistu vaan roikkuu nimessäni tuon ilmaispalvelua tarjoavan firman nimissä. Nimeeni kytkeytyy eräs blogikin, mutta se ei haittaa. Tuo blogi / kotisivut saavat oikein mielellä aueta. Se on erään kaukaisen sukulaiseni pitämä, josta on tullut jo julkisuuden henkilö. Muuta putsattavaa en nimeeni liittyen löytänyt. Mites teillä muilla, jos Googlaatte nimenne - mitä tulee? Facebookiin laitettuja juttuja tulee runsaasti ja se on kyllä aika turhaa, parempi olisi ettei tulisi mitään. Mites sellaiset saisi pois?
pari kommenttia kahdelle bändille, harrastuksiin liittyvät lehtijutut, koulun johtokunta ja se että ole FB:ssa.
itsestään antaa google-tulosten lävähtäessä esille. Omaa imagoaan voi muokata aika vaivattomasti haluamaansa suuntaan sen mukaan mihin kommentoi nimellään netissä, minkä adressin allekirjoittaa niin, että nimi näkyy listalla, mihin jättää vastaamatta vaikka mieli tekisi. Voi olla houkuttelevaa kommentoida kaikkea maan ja taivaan välillä FB:ssa, mutta fiksua se ei välttämättä ole.
Lapsillemme opetetaan tätä jo koulussa. Me vanhemmat sukupolvet sen sijaan olemme netissä välillä kuin päättömiä kanoja.
mun nimellä haettuna tulee tuloksia, joissa esitellään MBA yms koulutuksia ja ties mitä ulkomaan toimeksiantoja ja joissakin jotain hallituspaikkoja ja mun nimi ihan alussa tai lopussa. vaikka nuo henkilötiedot kuuluu aakkosjärjestyksessä joko mua edellä tai jäljessä olevaan henkilöön. ja näitä tietoja 3 eri firmasta.
en itse huomannut, mutta nykyisen miesystävän kaveri oli kehunut, että totta kai on vara matkustella (lähdetään ihan vaan kanarialle jouluksi), kun hyvin tienaava naisystävä. mitäh?
Facebookiin olen tehnyt tasan kaksi kommenttia ja molemmat ovat joutuneet Googleen. Ei väliä - toinen oli Helene Schjerfbeckin sivuille ja toinen erääseen juuri avattuun palveluun. Saavat ihan mielellä näkyä mun nimessäni.
Ihan tietääkseni mitä Googleen ilmestyy kaikesta minne minäkin itseni laitan Googletan nimeni aina silloin tällöin. Onhan se erilaisten firmojen intressissä saada nimensä joka paikkaan Googlessa. Googlettamalla oma nimensä saa siis tietää minkä imagon itsestään antaa.
itsestään antaa google-tulosten lävähtäessä esille. Omaa imagoaan voi muokata aika vaivattomasti haluamaansa suuntaan sen mukaan mihin kommentoi nimellään netissä, minkä adressin allekirjoittaa niin, että nimi näkyy listalla, mihin jättää vastaamatta vaikka mieli tekisi. Voi olla houkuttelevaa kommentoida kaikkea maan ja taivaan välillä FB:ssa, mutta fiksua se ei välttämättä ole. Lapsillemme opetetaan tätä jo koulussa. Me vanhemmat sukupolvet sen sijaan olemme netissä välillä kuin päättömiä kanoja.
omalla nimellä ei kannata kommentoida mitään netissä tai osallistua nettiadresseihin. Fb on vihon viimeinen tietojen kerääjä. Ennemmin kannattaa käyttää oikeaa s-postia kuin fb:n postilaatikkoa eikä kannata osallistua mihinkään testeihin tai julkisiin keskusteluihin yms fb:ssä. Itsellä harvinainen nimi jota toista ei suomessa ole joten erehtymisvaaraa ei edes ole jos omalla nimelläni esiinnyn.
Noin kymmenen vuotta vanhempi nainen, jolla on paljon netissä näkyviä harrastuksia, virkoja, kotisivut jne. Eka oma osumani taitaa tulla vasta kolmannella sivulla, kun googlaan. :)
Itse pidän matalaa profiilia netissä: Fb:ssa ei näy ulkopuolisille kuin profiilikuva, joka sekin on aina jonkilainen "taidekuva". Kiellän aina ja kaikkialla nimeni näkymisen netissä. Keskustelupalstoilla en kerro itsestäni asioita, joista minut voisi helposti tunnistaa.
Mutta mulla on erikoisempi nimi, jota ei ihan joka päivä tule vastaan ja mun nimen goglettamalla löytyy todellakin sellaista tietoa jota en ihan vaan oman yksityisyyteni vuoksi haluaisi kaikkien tietoon.
Kaikki on ammatillista tai opiskeluun liittyvää: Graduni tiivistelmä, työpaikkani ja pari edellistäkin, tietyistä luottamustoimista johtuvat yhteystietojen näkyminen kotiosoitteineen ja puhelinnumeroineen, muutamat haastettelut kuvien kera.
Kuvahaullakin löytyy 3 kuvaa, työasioissa otettuja kasvokuvia. Ei kiva.
Facebook on ylivoimaisesti harmittomin, minusta näkyy googlessa profiilin perustiedot, eli nimi ja kuva - koska ihan mielelläni otan kaveripyyntöjä kavereilta vastaan, kuvanki voisi poistaa. Kaiken muun olen blokannut näkymättömiin eivätkä ne myöskään googlessa hakemalla näy.
Tähän nähden minun on hirmu vaikea ymmärtää kohkaamista FB:n uhasta yksityisyydelle, kun googlessa "joudun" paljastamaan paljon enemmän itsestäni kuin FB:ssa ikinä.
että jos esimerkiksi liityt johonkin verkostoon FB automaattisesti oletuksena muuttaa osan tiedoistasi kaikkien nähtäville tuossa verkostossa. Oletushan pitäisi olla päinvastoin. Iso moka, joka kertoo FB:n suhtautumisesta käyttäjiensä yksityisiin tietoihin. Jos ei itse tuota tajua tarkistaa saattaa sitä kaikki kuva-albuminsa olla nähtävillä nillekin joille ei ollut tarkoitus.
FB saa oikeudet kuviin ja tietoihin joita sinne lataat. FB vetoaa ihmisen tarpeeseen tulla nähdyksi ja esitellä itseään sekä kotiaan, perhettään. Katsokaa kuinka kaunis olen tästä kulmasta ja tästä, tässä ihana kotimme. Nettikäyttäjän näkö sumenee. Yksityisyyden suoja vähenee vähitellen. Jossakin vaiheessa FB alkaa kaupata tietojaan eteenpäin ja sitten on myöhäistä itkeä. Näkyvyyttään googlessa voi yrittää kontrolloida edes jollakin tapaa tai jos tulee kuvatuksi tietyssä yhteydessä ja tietää kuvan päätyvän nettiin voi joko poistua kuvasta tai pyytää ettei kuvaa julkaista. Minä poistun aina kuvista.
Teen sitä aika ajoin, ja tällä kertaa hämmästyin, että koulukaverit.comiin antamani tiedot oliat yhtäkkiä julkisia. Ja niin oivat kaikkien muidenkin, että tarkistakaa, mitä haluatte kaikelle kansalle näyttää. Monella tutulla ja sukulaisella näytti olevat vanhentuneita tietoja itsestään. Uuttaoli myös, että nimellä pystyi tekemään hakuja. Siispä poistin omat kouluni ja opiskelupaikkani. Nimeni on ainoa laatuaan, ja jotenkin kauhistuttaa ajatus, mitä kaikkia tietoja itsestä näkyy.
asianvalmistelijana, lakien kommentoijana, kokouspöytäkirjoja, lausuntoja EU-asioissa sekä urheilutuloksia, myös valokuvia. Noita lehtiarkistoja en viitsinyt edes katsella, taidan olla aika monessa sielläkin jossain lehdistölle annetussa lausunnossa kommentoijana. Myös yliopistossa suoritetut tutkintoni löytyivät. Ei siis mitään hävettävää. Silti taidan olla aika näkymätön harmaa virkamies kaikille. :)
mitään ei ole tapahtunut ja päiviä on jo kulunut.
Onko kyseessä siis tietoja, joita olet itse lisännyt aikojen saatossa? Vai onko joku muu kirjoittanut sinusta (perättömiä?) tietoja? Jälkimmäisessä tapauksessa voinet ottaa yhteyttä sivuston ylläpitoon tai poliisiin.