Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Factor V leiden? sattuuko täällä kellään olemaan

Vierailija
17.11.2010 |

tuota geenimutaatiota?

itsellani juuri selvitetään tuota mahdollisuutta.

Oletko saanut veritulpan? miten raskautesi ovat sujuneet ?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verikokeet.. saa nähdä mikä on tulos. Toisen lapsen kohdalla pistin Fragminia koska hyytymisarvot oli korkeat, mutta tähän testiin lähdin kun suvussa on tuota geenimutaatiota usem

Minulla 4. raskaus nyt, ja vieläpä 4. keisarileikkaus edessä, joten taitaa hyytymisriski olla aikamoinen.

Ap

Vierailija
2/12 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani on tuo vallitsevana ominaisuutena. Meidän sukuhaarassa tulppia on ollut vain vanhemmilla ihmisillä ja heilläkin tapaturman jälkeen. Mummollani oli 11 lasta ja tulppa tuli vasta kun kaatui vanhuksena.

Toisessa sukuhaarassa taas veritulppia on ollut parikymppisillä ilman mitään muuta syytä.

Itselläni on takana 2 raskautta ja molemmissa pistin Klexanea, ei ollut mitään ongelmia.

Toisessa tehtiin vielä sektiokin.

Sairaalassa tuo oli vain outo asia, eivät oikein tienneet asiasta mitään ja SPR:n veripalvelussakaan eivät ole osanneet kertoa voinko luovuttaa verta vai en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kerrottu Veripalvelusta, ettei FVL estä luovuttamista. Itse asiassa koko mutaatio selvisi toiselle sukulaiselleni siten, että hän luovutti verta ja sai myöhemmin Veripalvelulta kirjeen, jossa todettiin mutaation olemassaolo. Sen jälkeen muita sukulaisia testattiin pikkuhiljaa.

Itse en ole saanut Veripalvelulta mitään kommenttia mutaatiosta, joten en tiedä, millä perusteella sukulaiseni mutaatio alunperin selvitettiin. Sattumaa ehkä?

t. 4

Vierailija
4/12 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa raskaudessa en vielä tiennyt, ei oireita.

Sit jossain välissä tuli molempiin jalkoihin pinnalliset tukokset (lapsi oli jo 5v)

Silloin selvis tuo mutaatio.

Seuraavassa raskaudessa pistin Klexanea viikolta 33. Synnytyksen jälkeen jatkoin vielä kolme viikkoa.

Syvät tukokset tuli yhtenä kesänä syöpäleikkauksen jälkeen, jouduin syömään Marevania.

Sitten tuli toinen syvä tukos lentomatkalla, vaikka söin marevania silloin. JOten nyt sit joudun syömään Marevania loppuiän.

Vierailija
5/12 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen elänyt tosi "kurinalaisesti" toteamisen jälkeen (ei ylipainoa, ei tupakkaa, ei e-pillereitä, ei pitkään istumista, lentosukat ja aspiriinia lyhyelläkin lennolla jne.) Raskauksissa olen käyttänyt Fragminia, ekalla kerralla jo ennen synnytystä, toisella kerralla vasta synnytyksen jälkeen, koska ekassa ei varsinaisia komplikaatioita tullut. Myös raskaana ollessa käytin tukisukkia.

Vierailija
6/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri suostunut tutkimaan mutaation mahdollisuutta, jos kerran suvussasi on sitä!

Säästö se on tiesti pienikin säästö?? tai sitten ei..

Vierailija
7/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Mullakin on tuo mutaatio, heterotsygoottina. 4 raskautta takana ja 4 lasta synnytetty ilman tulppia, mutaatiosta sain tietää vähän ennen nuorimman syntymää. Määräsivät sitten klexanea 6 viikoksi synnytyksen jälkeen, varmuuden vuoksi. Ei siis keskenmenoja, ei tulppia tms.

Sattuuko jollakulla olemaan tuon mutaation lisäksi kroonistä väsymysoireyhtymää? Minulla on sekin, ja jostain luin epäilyistä, että kulkisivat käsi kädessä.

Vierailija
8/12 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri suostunut tutkimaan mutaation mahdollisuutta, jos kerran suvussasi on sitä!

Säästö se on tiesti pienikin säästö?? tai sitten ei..

Lääkäri ilmoitti ykskantaan, ettei 19-vuotiaalla voi (!) olla veritulppaa eikä sitä sen vuoksi kannata tutkiakaan, kun se maksaakin niin paljon jne. Kappas, tulppa kuitenkin tuli nuoresta iästä huolimatta ja tulppadiagnoosin jälkeen pääsin kipin kapin testiin...

t. 4

Vierailija
9/12 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on, heterotsygootti eli se lievempi versio. Minulla on raskaudet menneet hyvin eikä ole ollut keskenmenoja. Pistoksia tai marevania raskauksissa tai niiden jälk ei ole määrätty. Sisarellani on homotsygootti ja hän on joutunut pistämään raskauksissa kleksanea ja syömään rask jälk marevania.

Veritulppia meillä ei ole ollut.

Vierailija
10/12 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on heterotsygootti. Isällä todettiin ja sitten mullakin. Eka raskaudessa käytin klexanea viikolta 24 varan vuoksi, toka raskaudessa tuli jo viikolla 12 vatsaan syvä ja iso tukos, joka hoidettiin klexanepiikeillä aina siihen asti kun vauva oli 3-4kk. Kolmas ja neljäs raskaus meno hyvin, mutta heti plussasta piikitystä. Raskauksia on seurattu noin 4x äitipolilla ultaäänellä. Ilmeisesti on riski ettei vauva voi jäädä pieneksi tuon lääkkeen vuoksi. Kaikki lapset ollut hyvänkokoisia ja terveitä.

Vierailija
11/12 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Heterotsygootti)

Veritulpan sain, koska söin yhdistelmäpillereitä (mutaatiosta ei vielä tiedetty eikä lääkäri suostunut selvittämään, vaikka suvussa oli taipumusta).

En ole toistaiseksi ollut raskaana, mutta se (keskenmenoriski) vähän jännittää/pelottaa.

Lentäessä tukisukat ja aspiriinia parin tunnin välein, mannertenvälisillä lennoilla hepariinipistos mahanahkaan ennen lentoa.

Hauska ajatus, että olemme kaikki toisillemme vähintään kaukaista sukua :)

Vierailija
12/12 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2010 klo 14:34"]

...ja SPR:n veripalvelussakaan eivät ole osanneet kertoa voinko luovuttaa verta vai en.

[/quote]

Voit luovuttaa verta. Itselläni myös tuo heterostygoottinen F V -Leiden mutaatio (APC-resistenssi) ja sanoivat, että voin ihan hyvin luovuttaa verta, kunhan vaan tietävät, et mulla on se.

Äidilläni todettiin tuo mutaatio kun käteen tuli yllättäen 50 vuotiaana veritulppa. Viisi lasta hän on synnyttänyt ilman mitään komplikaatioita. Silloin tutkittiin myös meidät lapset ja ainakin minulla ja siskollani on sama homma. Siskollani on kaksi lasta, joutunut käytttämään klexanea 40mg pistos päivässä raskausviikolta 25 eteenpäin ja vielä 6 viikkoa raskauden jälkeen. Ei ole ollut mitään tukosongelmia. Itse olen myös raskaana viikolla 24, joten ihan pian joudun itsekin aloittamaan klexane pistokset... Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia veritulppien kanssa, eikä muutenkaan ole mitään muuta riskiä kuin tuo sukurasite. Vähän harmittaa, kun maksaa ihan sikana noi piikit ja muutenkin, kun on aika mustelmaherkkä, niin on vatsa pian aikas kivan näköinen ;)