eikö tosiaan työnteko kannata?? omakohtainen kokemus:
eli nyt tienaan 960e/kk. luonnollisesti olen joutunut sossun luukulle joka kk.lopputuloksena se, että joka kk sieltä ovat antaneet n. 200e tilille,jotta minulle jäisi vuokran,sähkön,terveydenhuoltomenojen ja työmatkojen jälkeen se 680e käteen.
nyt saisin työpaikan,jossa palkka olisi melkein tuplat; 1700e. no,siitähän laskee asumistuki 300eurolla ym.ym.... joten lopputuloksena on se,että kaikki kulut kun maksan ja vähennän,jää käteen 570/kk.. ja tässä ei ole laskettuna mahd. sairastumisia/lääkkeitä,jotka vähentää käteen jäävää osuutta.
nythän pienempituloisena olemme saaneet lääkekulutkin sosiaalivirastosta takaisin.
eli jos vaihdan työpaikkaa tuohon parempipalkkaiseen :päivät pitenee,mutta rahaa jää loppujenlopuksi yli 100e vähemmän.
kommentteja?
"muita kuin että elätä itsesi,niin me muutkin tehdään!"
Kommentit (57)
Perusosa on 417.45e. Ansiotulosta tehdään 20% (enintään 150e) vähennys laskelmassa, joten yksin asuvalle pienituloiselle palkansaajalle jää käteen n. 550e vähän palkan suuruudesta riippuen.
Hän saa jotain 1700 euroa/kk kokopäivätyöstään. Jos hän yksinhuoltajana alkaisi tehdä vain puolikkaita työpäiviä ja saisi palkkaa 800 euro/kk, niin saisi tukia niin paljon, että jäisi rahaa enemmän käteen kuin nyt verojen jälkeen.
Ja olisi enemmän aikaa lapselle. Varsinkin, kun työmatkaan menee lähes tunti yhteen suuntaan.
Suomen verotuksessa ei ole mitään järkeä.
tuosta isommasta palkasta kertyy isompi eläke, ja toisaalta saathan kuitenkin lomarahat tms ekstraa.
että kyllä mun mielestä tuet on tarkoitettu 'poikkeustilanteisiin' kuten työttömyyteen tai jos pienituloinen yh tai sairas jne. Ensisijaisesti pitäisi pyrkiä elättämään perheensä palkalla. Mun mielestä kaikille kuuluvia tukia on vanhempainvapaat ja hoitovapaat, silloin lapsi on pois yhteiskunnan hoidosta. Muuten asumistukia ja etenkin sitä toimeentulotukea haetaan vain silloin kun oikeasti työtä ei ole.
Monelle työ on myös tietynlainen henkireikä. Se on myös väylä parantaa omaa asemaansa ja edetä uralla, vaikka ei olisikaan mikään uraohjus.
Olin itse tilanteessa, jossa työssäkäyminen oli tappiollisempaa kuin kotona pysyminen.
Ilman kuitenkin sitä työkokemustani en olisi saanut muutama vuosi myöhemmin toista työpaikkaa, jonka rahallinen (ja kokemuksellinen!!) kannattavuus olikin jo ihan toista.
palkka riittäisi toimeentuloon ilman tukia?
Jos palkalla ei elä, tai sillä saa juuri ja juuri maksettua kaikki laskut, se ei ole oikein.
Mulla n. 2300 euron bruttopalkasta jää verojen, päivähoitomaksujen, työmatkakulujen ja lainanlyhennyksen jälkeen n. 550 euroa käteen.
sehän on vain palkallista vapaata.
ei se ole sen enmpää rahaa kuin muutenkaan.
pitää jäädä käteen YHDELLE AIKUISELLE+1 HUOLLETTAVA, asumismenojen,työmatkojen,sähkön sekä terveydenhoitomenojen jälkeen.
jos me kaikki tehtäisiin niinkuin sinä niin kuka niitä tukia maksaisi?
Meidän sosiaalivaltion tukien varassa elättäminen on syvältä! Kun selkeästi ihminen on työkuntoinen, kykyinen ja saisi töitä niin ei "kannata" ja jää valtion elätettäväksi. Silloin on systeemissä jotain tosi pahasti vialla ja myös ihmisten omassa arvomaailmassa ja moraalissa.
"no ei ne lomarahat ole mitään "extraa"----
sehän on vain palkallista vapaata.
ei se ole sen enmpää rahaa kuin muutenkaan."
..oletko koskaan ollut töissä..? Lomaraha ei ole sama asia kuin loma-ajan palkka, se nimenomaa on ekstraa.
pitää jäädä käteen YHDELLE AIKUISELLE+1 HUOLLETTAVA, asumismenojen,työmatkojen,sähkön sekä terveydenhoitomenojen jälkeen.
Ilmankos tälläkin palstalla tulottomat mammat vertaile merkkihaalareita, joihin mulla ei olis millään varaa. Oln ajatllut, että pappa betalar, mutta se onkin sossu.
Entä jos opiskelisit ammatin, josta saatava
Minkäs teet. Suomessa vammaisten on pakko kärsiä. Ap on luultavasti juuri tälläinen surullinen tapaus :(
jos me kaikki tehtäisiin niinkuin sinä niin kuka niitä tukia maksaisi?
Meidän sosiaalivaltion tukien varassa elättäminen on syvältä! Kun selkeästi ihminen on työkuntoinen, kykyinen ja saisi töitä niin ei "kannata" ja jää valtion elätettäväksi. Silloin on systeemissä jotain tosi pahasti vialla ja myös ihmisten omassa arvomaailmassa ja moraalissa.
Tuet on juuri sopivan kokoisia. Työstä saatava palkka on surkeaa.
Entä jos opiskelisit ammatin, josta saatava
Minkäs teet. Suomessa vammaisten on pakko kärsiä. Ap on luultavasti juuri tälläinen surullinen tapaus :(
ap
Sehän oli jossain tutkimuksessa laskettukin. Eli kun huomioidaan normaalit työssäkäymisestä aiheutuvat kulut kuten työmatkat ja lastenhoito, niin työttömyyskorvaukseen ja sosiaalisiin tukiin verrattuna 2800 euroa pienemmällä palkalla työskentely ei taloudellisesti kannata.
Ei vittu mitä loisia täällä on. Tää on pakko olla pahin provo mitä ikinä palstalla on heitetty.
jos palkan, vuokran, sähkön, terveydenhuoltomenojen ja työmatkojen jälkeen ei jää sitä 680 euroa käteen.