eikö tosiaan työnteko kannata?? omakohtainen kokemus:
eli nyt tienaan 960e/kk. luonnollisesti olen joutunut sossun luukulle joka kk.lopputuloksena se, että joka kk sieltä ovat antaneet n. 200e tilille,jotta minulle jäisi vuokran,sähkön,terveydenhuoltomenojen ja työmatkojen jälkeen se 680e käteen.
nyt saisin työpaikan,jossa palkka olisi melkein tuplat; 1700e. no,siitähän laskee asumistuki 300eurolla ym.ym.... joten lopputuloksena on se,että kaikki kulut kun maksan ja vähennän,jää käteen 570/kk.. ja tässä ei ole laskettuna mahd. sairastumisia/lääkkeitä,jotka vähentää käteen jäävää osuutta.
nythän pienempituloisena olemme saaneet lääkekulutkin sosiaalivirastosta takaisin.
eli jos vaihdan työpaikkaa tuohon parempipalkkaiseen :päivät pitenee,mutta rahaa jää loppujenlopuksi yli 100e vähemmän.
kommentteja?
"muita kuin että elätä itsesi,niin me muutkin tehdään!"
Kommentit (57)
Töistä voi löytää itsetuntoa ja uusia kavereita! Ja sitten jaksaa lastenkin kanssa paremmin.
Kyllä munkin piti pari kertaa miettiä, lähteäkö töihin kun töitä tarjottiin vai jäädä kotiin.
Ansiosidonnaisella olisin saanut käteen noin 150 euroa vähemmän kuussa kuin töihin menemällä.
Mutta totta kai päätin mennä töihin koska haluan tehdä töitä (!) ja edetä uralla.
lasta leikattu useamman kerran. Kela on korvannut lääkkeet ja kaikkea muutakin. Saan tehdä paljon työtä että saan korvattua velkani valtiolle.
Voi tyydyttää kunnianhimoaan, oppii uusia asioita, aikuiskontaktit ... Ja joo, ihan ns. paskaduunissakin. Esim siivoojan työ vaatii niin monia erilaisia taitoja ja tietoja, fyysistä voimaa jne, ettei sitä voi kuin kunnioittaa.
Mitä sitä muuten tekisi? Nysväisi kotona ja kiertelisi välillä kirppareita? :)
Ja komppaan edellistä: maksan palkastani ilomielin veroja. Meillä ei onneksi ole sairautta, mutta lapseni voivat esim käydä koulua ja opiskella niin pitkälle kuin haluavat.
en arvosta sitä.
päinvastoin,en tekisi sitä ikinä. koska AINA saa muitakin töitä,ei ole pakko siivoojaksi alkaa.
Voi tyydyttää kunnianhimoaan, oppii uusia asioita, aikuiskontaktit ... Ja joo, ihan ns. paskaduunissakin. Esim siivoojan työ vaatii niin monia erilaisia taitoja ja tietoja, fyysistä voimaa jne, ettei sitä voi kuin kunnioittaa.
Mitä sitä muuten tekisi? Nysväisi kotona ja kiertelisi välillä kirppareita? :)
Ja komppaan edellistä: maksan palkastani ilomielin veroja. Meillä ei onneksi ole sairautta, mutta lapseni voivat esim käydä koulua ja opiskella niin pitkälle kuin haluavat.
Tämä on minun mielipiteeni. Työpanoksesi tarvitaan, verosi tarvitaan. Olet tärkeä.
Jos saat palkalla ruuan, vaatteet, asunnon ja lääkkeet asiat ovat ok.
Älä ruikuta, vaan pistä hihat heilumaan. Itsellekin on mukavampi, kun elämän ohjat ovat omissa käsisissä eivätkä jonkun sossun tädin käsissä - siis omanarvontunnon kannalta.
Itse olen niin ylpeä, etten sossuun kävelisi suurin surminkaan. Todella huonosti pitää asioiden olla, että sen kynnyksen ylitän. Vielä on pärjätty paskaduunissa ja muissakin hommissa.
Ilman siivoojia ympäristömme muuttuisi sietämättömäksi todella nopeasti.
kunnan työntekijänä. Saan palkkaa ja lisiä nettona noin 1350 e/kk . Palkan lisäksi saan nyt lapsilisän n. 150 e ja elatustuen n. 150 e. Kaikki yhteensä siis n. 1700 e.
Työttömänä ei niin kauan aikaa sitten sain päivärahaa nettona n. 1000 e/kk, asumistukea noin 300 e ja samat elatustuen ja lapsilisän kuin mitä nytkin saan. Ei siis hirveästi elintaso noussut töihin päästyäni.
Mutta enemmän minua kismittää se, että ei minun vaikuta pyrkiä urallani eteenpäinkään palkan vuoksi. Esimieheni peruspalkka bruttona on vain 400 euroa suurempi kuin omani on nyt eikä hän saa vuorolisiä ollenkaan ja loput tasoittunee vielä verotuksella.
Kuitenkin minusta on vain hyvä asia se, että myös työttömänä pärjää kohtuullisesti. Ja kohtuullinen pärjääminen riittää minulle työssäkäyvänäkin.
Olisi vain kiva löytää se toinen asumiskulujen maksaja tähän huusholliin, jotta taloudellinenkin elintaso nousisi edes himpun. :)
Mieluummin köyhä ja työtön kuin köyhä ja töissä.
Tuntuu siltä että silloin kun olin sossupummi, se oli ongelma kaikille muille kuin itselleni.
Taisi muita vituttaa kun sain ns. ilmaista rahaa.
tuossa pitäisi vaikuttaa paitsi sen eläkeasian, myös mahdollisuuden saada tämän työn kautta ehkä vielä parempi työ tulevaisuudessa. En myöskään tiedä, miten osa-aikatyö vaikuttaa mahdollisiin ikälisiin, joten sitäkin kannattaa miettiä.
että kyllä työnteon tulee kannattaa. Noita ongelmakohtia vaan on niin hirmuisen paljon, että kuten huomataan, niitä kaikkia ei vieläkään ole saatu kuntoon.
Mutta näistä tilanteista kannattaa aina lähettää esimerkkejä vaikkapa oman alueen kansanedustajille, niin ainakin he sitten tietävät missä mennään. Muutokset ei tapahdu nopeasti, mutta mitään ei tapahdu, jollei me tavalliset ihmiset pidetä kansanedustajia ajan tasalla.
päivärahalta tukityöpaikkaan, asumistukea laskettiin heti paikalla (rahaa tuli n 100 e/kk enemmän kkuin päivärahoja. Palkka oli kuitenkin sen verran suuri jonkun mielestä että ei oikeuttanut osittaiseen päivärahaan vaikka olikin osa-aikatyö. Joku ääliö siellä Kelalla on tosiaan ollut kieli keskellä suuta huolehtimassa että en varmastikkaan saisi ainuttakaan euroa enemmän työnteosta. Työpaikassa huijasivat vielä sen verran että työtehtävät joihin minut osoitettiin työkkäristä eivät yhtäkkiä enään olleetkaan vapaana vaan jouduin työhön joka ei minulle sopinut allergioiden takia. Siinä tehtävässä joka olisi minulle kuulunut, toimii edelleenkin työpaikan toiminnanjohtajan sukulainen. Jotenkin ovat ottaneet systeemiin TE-avustuksilla pelaamisen niin että saavat eniten hyötyä omalle lähipiirille. Tuo sukulainen käy aina silloin tasaisin väliajoin hakemassa sairaslomaa aina pari viikkoa kerralla, kaikkea se sukurakkaus kestää.
pitää jäädä käteen YHDELLE AIKUISELLE+1 HUOLLETTAVA, asumismenojen,työmatkojen,sähkön sekä terveydenhoitomenojen jälkeen.
Ei vittu mitä loisia täällä on. Tää on pakko olla pahin provo mitä ikinä palstalla on heitetty.
lapsilisä. Mutta joo, tuon verran tarttee jäädä käteen pakollisten laskujen (vuokran jne) jälkeen.
-joskus työttömänä ollut yhden lapsen yh-
"paluuraha"se oli joskus 70-luvulla
Olen yh kahdelle pienelle lapselle (leski).
Olen ns uraäiti jonka bruttopalkka on 5400e/kk. Maksan veroja niin että käteen jää 3300e/kk (ei mitään verohelpotuksia kun ei ole lainaa yms.). Vuokraa maksan 1200e/kk pienestä rivitalokämpästä Espoossa jossa työkin sijatsee. Lasten tarhamaksuja menee 230ex2/kk, asumiskuluja muuten 150e/kk ja työmatkat 150e/kk. Minulle jää reilu 1000 e/kk ja nyt saan lukea että jos jäisin kotiin tukien varaan niin eipä tarvitsisi elintason kovinkaan laskea. Todella motivoivaa, hienoa sosialismi ja paapomisyhteiskunta; en taida enää jaksaa maksaa kolmatta tonnia veroja joka kuukausi.
Olen yh kahdelle pienelle lapselle (leski). Espoossa jossa työkin sijatsee. työmatkat 150e/kk. ./i]
Entä paljonko perheesi saa perhe-eläkkeitä?
Jos asumistuki poistetaan, säästetään valtavasti, koska silloin ihmiset oppisivat asumaan ahtaammin.
EI MUN AINAKAAN KANNATA TEHDÄ TÄLLÄ HETKELLÄ TUNTIAKAAN TÖITÄ, KUN OLEN HOITOVAPAALLA. KOTIHOIDONTUKI VÄHENNETÄÄN KUITENKIN MIEHENI ANSIOSIDONNAISESTA.TAPPIOTA TEKISIMME. EN MÄ SENTÄÄN TYÖTÄNI NIIN PALJON RAKASTA, ETTÄ SITÄ HYVÄÄ HYVYYTTÄNI TEKISIN. ENKÄ OLE LOINEN, SAAN NE TUET MITKÄ ANSAITSEN.