Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortoisitko yhden kolmosista? pohdintaa ja ahdistuksen purkamista...

Vierailija
17.11.2010 |

Meillä on neljä lasta tällä hetkellä, kaksi on ns. erityislapsia ja kaksi terveitä tai ainakaan vielä ei ole todettu mitään poikkeavaa.

Raskaus oli meille todella toivottu ja odotettu. Aiemmat ovat saaneet alkunsa hoidoilla, mutta emme halunneet enää lähteä siihen rumbaan ja kun tiesimme, että luomuraskaus on meille mahdollista, joskin harvinaista niin ehkäisy on ollut poissa siitä saakka kun nuorin täytti vuoden.

Nyt nuorin pian 3v ja minä olen raskaana. Raskaudesta oltiin innoissaan, mutta ilo muuttui osin järkytykseksi kun saimme tietää, että yhden sijasta onkin kolme tulossa. Minulle/meille on suositeltu, että yksi vauvoista abortoitaisiin, jolloin raskaus olisi helpompi ja vauvat selviäisivät todennäköisimmin jne. Jo ajatuksenakin tuntuu kamalalta, että pitäisi päättää yhden pienen ihmisen alun elämä. Toisaalta, jos raskaus jatkuu kolmosraskautena niin on hyvin todennäköistä, että minun vointini on huono, ehkä jopa hengenvaarallinen. Tosin on myös pieni mahdollisuus, että raskaus sujuisi melko samalla lailla kun aiemmat raskauteni.

Tuntuu aikamoiselta ihmeeltä, että meille on tulossa kolmoset ja siksi haluaisimme antaa kaikkien elää emmekä abortoida yhtäkään. Silti tiedämme senkin, että jos raskauteni jatkuu kolmosraskautena niin saattaa olla edessä suuriakin ongelmia, pahimmassa tapauksessa se vaatii minun henkeni.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ne riskitekijät tässä raskaudessa olisivat? Siis ihan vaan "yleinen vaikeus" ja raskausmyrkytyksen uhka?

Vierailija
62/73 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että haluaisimme antaa raskauden jatkua ilman osakeskeytystä ja antaa luonnon päättää. Ensi viikolla käymme kuitenkin vielä kahden eri lääkärin luona, jotka ovat päteviä näissä asioissa ja sen jälkeen sitten teemme päätöksen raskauden/osakeskeytyksen suhteen.

ap

kuultaa läpi, että hän haluaa itse pitää kaikki lapset. Mutta jos joku av:lla oikein hyvin perustelee osakeskytystä niin hän voisi harkita.

Mun tuttavalleni kävi aivan samoin kuin ap:lle. Tämä tapahtui itse asiassa 1,5 vuotta sitten eikä ole provo =) Heillä oli beljä lasta ja pitkän pohdinnan jälkeen toivottivat iltatähden tervetulleeksi. Tuloksena täysin luomu kolmosraskaus, joka havaittiin rv7 alkuraskauden ultrassa (superkamala pahoinvointi ja siksi hän meni ultraan noin aikaisin).

Lääkäri onnitteli ja totesi, että kaikki kolme näyttävät niin hyvinvoivilta kuin vain voi eikä edes mitään osakeskytyksiä heille koskaan ehdoteltu! Sanottiin vaan heti, että sektio on rv33.

Mutta niin ikävästi kävi, että luonto puuttui asiaan ja rv11 yksi vauva menehtyi itsestään eli raskaus muuttui kaksosraskaudeksi. Lopulta heille syntyi kaksi tervettä lasta rv36 sektiolla.

Oma mielipide kolmen lapsen äitinä: ap:n tilanteessa en edes harkitsisi osakeskeytystä. Jos kuitenkin raskaus uhkaisi edetessään minu nhenkeäni niin vasta sitten harkitsisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään en ymmärrä miksi joidenkin pitää olla niin ilkeitä ja myös tässä ketjussa kirjoittaa sinulle ikävästi.

Tilanne on varmaankin haastava!

Kuitenkin EHKÄ kaikella kuitenkin on tarkoituksensa. Ehkä, ehkä...

Täällä pk-seudulla seurataan 3-raskauksia todella tarkkaan ja otetaan Naistenklinikalle seurantaan ja osastolle loppupuolella.

Kyllä tänä päivänä on mahdollista tarkasti seurata vauvojen vointia.

Hyvä että teille tulee hoitaja. Tärkeintä on että sinä pystyt lepäämään.

Kuuntele sydäntäsi ja teet oikean ratkaisun.

Itse en pystyisi ainuttakaan abortoimaan.

Kuitenkin on täysin mahdollista ja ehkä kuitenkin kaikista todennäköisintä että kaikki menee hyvin!

keskosiakin pystytään tänä päivänä hoitaa hyvin ja kaikki menee usein keskosenkin kohdalla hyvin!

Toivotaan että vauvat pysyvät kyydissä mahdollisimman pitkälle!

Meillä myös 2 erityislasta (keuhkosairaus molemmilla joka hyvin harvinainen) ja odotan neljättä. Itselläni lisäksi diabetes joten raskausaika on haasteellista. Jaksan kuitenkin toivoa että kaikki menis nyt hyvin. ja toivon että asioilla olisi tapana järjestyä ja että kaikella olisi tarkoituksensa (meilläkin siis on ollut hyvin rankkoja vaiheita lasten sairauden vuoksi).

Oikein paljon sympatiaa ja voimahaleja!

Vierailija
64/73 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä abortoi yhtään, tiedät itsekin, että pärjäät (vaikka ensimmäiset vuodet raskaita varmaan onkin). En käsitä, että jotkut kuuntelisivat lääkärin mielipidettä. Oma mieheni on lääkäri, tuntuu huimalta, kuinka paljon lääkäreihin luotetaan..heilläkin on lääketieteelliseen faktaan sekoittunut puhdas oma mielipide. Olet niin fiksu, kuten varmaan miehesi myös. Pärjäätte satavarmasti. Onnea raskauteen!

ps. haluaisin itsekin lisää lapsia, vaikka 3 jo on..

Vierailija
65/73 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei nähnyt mitään estettä sille, ettei raskautta voitaisi jatkaa kolmosraskautena. Kirjoitin tästä jo tässä ketjussa aiemminkin, viestin numero oli 48.

Ensi viikolla käyn vielä kahdella eri lääkärillä, joilla on näistä asioista tietoa ja kokemusta. Jos ei todella painavaa syytä tule, että olisi tehtävä osakeskeytys niin varmasti annetaan raskauden jatkua kolmosraskautena.

Raskauden riskitekijät ovat siis se yleinen uhka kun aiemmissakin raskauksissa olen ollut paljon sairaalassa erinäisistä syistä ja on ollut ongelmia niin ensimmäinen lääkäri sanoi, että näistä syistä hän suosittelee osakeskeytystä, koska hänen mukaansa kolmosraskaus saattaisi pahentaa oireita niin paljon, että olisi henkeni vaarassa. Tämä toinen lääkäri, jolla siis enemmän kokemusta kolmosraskauksista oli sitä mieltä, ettei ole painavaa syytä osakeskeytykseen.

ap

Mitkä ne riskitekijät tässä raskaudessa olisivat? Siis ihan vaan "yleinen vaikeus" ja raskausmyrkytyksen uhka?

Vierailija
66/73 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kokemusta kolmosraskauksista.

Vierailija
67/73 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun raskaus nyt on?

Vierailija
68/73 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatus että tappaisit lapsesi, toisekseen sinä ja vatsassa oleva vauvasi olette yhtä arvokkaat. Sinulla ei ole oikeutta häntä tappaa.

Siellä ei ole vielä lasta, vain sikiöitä. Eikä abortti ole lapsen tappo tai murha.

Siis, pitäisikö yhden kohdalla jättää keskeyttämättä, vaikka koko raskauden jatkaminen voisi johtaa 1) kaikkien kolmen kohtukuolemaan ja/tai 2) äidin kuolemaan (jolloin muuten yleensä kuolee sisällä olevatkin?

AP, muista että päätös on sinun. Keskustele ihmeessä lääkärin kanssa. He kun usein tietävät näistä asioista paremmin kuin palstan hörhöt.

Vierailija
69/73 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten valita yksi vauva, jonka elämän lopetat? Kuka kolmesta on se, joka ei ansaitse mahdollisuutta?

Kolmosraskauksia osataan hoitaa hyvin, sektio tehdään rv 33-34.

Otat kaiken hoitoavun vastaan mitä kunta tarjoaa.

Vierailija
70/73 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheessä on kolmoset, jotka kaikki normaaleja. Raskaus oli aluksi nelosraskaus, mutta yksi abortoitui alkuraskaudessa.

Itse olen siinä käsityksessä, että Suomessa ei osittaisabortointeja juurikaan tehdä. Enemmän amerikkalainen juttu...

Vierailija
71/73 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä avauksia on useita?

Vierailija
72/73 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(sinun tai lapsen) jonka vuoksi yksi olisi abortoitava.

Vierailija
73/73 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheessä on kolmoset, jotka kaikki normaaleja. Raskaus oli aluksi nelosraskaus, mutta yksi abortoitui alkuraskaudessa. Itse olen siinä käsityksessä, että Suomessa ei osittaisabortointeja juurikaan tehdä. Enemmän amerikkalainen juttu...

Lääketieteellisistä syistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän