Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaissa reikiä ja olen raskaana!

Vierailija
17.11.2010 |

olin hammaslääkärissä ja selvisi, että minulla on yksi varma reikä ja toinen saattaa olla. Hammaslääkäri sanoi että tarvitsee röntgenkuvia varmistaakseen asian ja kyseli onko minulla vielä vanhoja röntgenkuvia. Uusia ei voi ottaa kun olen raskaana. Ei minulla ole mitään kuvia mutta eräällä toisella hammaslääkärillä on ne vanhat.

Minulla ei ole ollut koskaan reikiä ja nyt sitten :( Lääkäri sanoi että niihin voi laittaa väliaikaiset paikat. Sanoi että vaikka tammikuussa voidaan keskustella aiheesta kunnolla.

Eli ei mitään kiirettä.

Minulla ei ole särkyjä enkä olisi tiennyt että on reikiä jos en olisi käynyt tarkastuksessa.

Mutta miten se paikkaus menee? Sattuuko se hirveästi? :(

Mitä tapahtuu jos teen sen vasta vauvan synnyttyä eli kesällä?

Paheneeko reiät vai mitä käy?

Pelottaa kauheasti ja inhottaa, olen yrittänyt pitää hampaista hyvää huolta mutta epäonnistuin :(

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ole ongelma.

Vierailija
2/24 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja väliaikaiset paikat on helppo laittaa, ei se ole mikään ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattuuko ne väliaikaiset paikat? Siis se laitto? Entä miten ne eroaa tavallisista paikoista, sattuuko nekin?

Vierailija
4/24 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mulle neuvolasta sanottiin ja olen menossa nyt raskaana väliaikaista paikkaa paikkauttamaan loppuun. Röntgeniin en mene. Jääkööt sitten kesken jos ei ilman röntgeniä onnistu.

Vierailija
5/24 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienostihan sinä olet hampaat hoitanut jos vasta aikuisiällä eka reikä.

Vierailija
6/24 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA joillekin poraaminen sattuu aivan älyttömästi. Sen tietää vasta kokemuksesta. Itse en anna enää porata ennen kunnollista kivunlievitystä. Hermot on jotenkin niin pinnassa etten pysty.

Vierailija
7/24 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä joku ongelma? Kyllähän noita kaikkia aineita voi käyttää raskaana ollessa. En myöskään tajua tätä hysterisointia röntgenista, sehän vaaraksi vaan erityisesti ensimmäisten viikkojen aikana kun alkio on vielä ihan alussa kehityksessä. Lisäksi hammasröntgenissä ei kuvata vatsan aluetta, vaan pelkästään suuta, ja voit pyytää lyijyliivin jos niin paljon huolettaa.

Olen miettinyt tätä aikaisemminkin. Täällä hullut mammat varmaan jättäisi menemättä röntgeniin ja antaisi olla hoitamatta jos vaikka käsi tai jalka olisi pahasti murtunut ja on raskaana.

Vierailija
8/24 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamalampaa kuin poraaminen! Mieluummin kestän pari minuuttia sitä porauskipua kuin monta tuntia sitä puudutuksesta toipumista.

Vierailija
9/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään verrattuna raskauteen/synnytykseen. Itsellä aivan järkyttävä hammaslääkäripelko, johtuen yhdestä teini-iän hammaslääkärikäynnistä jolloin mieslääkäri tunki isoa nyrkkiään väkisin mun suuhun ja tuntui että leuka murtuu..lisäksi haukkui koko suun paskaksi ja minut paskaksi yhden reiän takia. Vähemmästäkin traumatisoituu...itseni oli tarkoitus mennä nukutuksessa tehtävään koko suun remonttiin, mutta nyt raskaana 15+0, joten luultavasti vaan pakko uskaltautua lääkärille...jos vaikka pääsisi jollekin pelkopotilaisiin erikoistuneelle.. :/

Synnytystä taasen en pelkää yhtään ja lisäksi kaikki ei HANKKIUDU raskaaksi,.jotkut vaan tulee, itselläni lapsi on tullut pillerien läpi. Että silleen..

Vierailija
10/24 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...raskaana olijat pääsivät jonon ohi hammashoitoon ja hampaat laitettiin kuntoon raskausaikana jos tarvis. Ei ole mitään estettä.

Jopa röntgenkuvan voi päästä ottaa jos tarvitsee, varmuuden vuoksi toki sitä vältellään.

Kyllä raskaanaoleva kuvataan jos vaikka murtaa ranteensakin, tai olkapään. "Torson" alueella ollaan haluttomia kuvaamaan.

Vierailija
11/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin mamis. Koita nyt selvitä jotenkin.

Vierailija
12/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin juurihoito raskaana. Kuvia ei otettu vaan ihan arpapelillä hoidettiin. Periaatteessa juurihoidossa kyllä kuvat olisi aika tärkeät, mutta minkäs sille teki. Raskauden jälkeen hammas on tarkastettu kuvien kanssa ja ihan nappiin on mennyt. Siitä on aikaa vuosia ja hammas ei ole oireillut yhtään.

Vierailija
13/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lääkärit eri mieltä kun kyseessä raajan tai pään kuvaus.

Ollaan kuitenkin kaukana kohdusta ja pienellä rajatulla alueella.

Minulta on otettu nilkasta röntgenkuva rv 9:llä. Lääkärin ja röntgenhoitajana toimivan siskoni mukaan ei tuosta aiheutunut sikiölle mitään vaaraa em. syistä johtuen. Olihan minulla paksu lyijypeitto muun kropan suojana.

Röntgensäteet ei mitenkään sinkoile ympäriinsä vaan kohdistuvat juuri siihen alueeseen jota kuvataan.

Toisella kertaa ei otettu keuhkokuvia raskaana viikolla 13 koska siinä oltaisiin oltu liian lähellä kohtua ja toisaalta kuvattava alue ja säteilyannos paljon suurempi.

Vierailija
14/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuraskaudesta voi olla liian tukalaa istua hammaslääkärin tuolissa selällään. Puudute auttaa kipuihin, jos niitä pelkää. Jos on pieni reikä, sen kivun kestää ja sitähän on vain poraamisen ajan. Reiät saattavat pahentua. Minulla vaivasi yhden raskauden loppuvaiheessa viisaudenhammas, se oli kamalaa, pysstyi poistamaan vasta raskauden jälkeen. Pientä voi myös olla hankala jättää hoitoon. Siksi nyt paikkaamaan.

Vierailija
15/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin paikattu ja puudutettu. Aika outoa että sun hammaslääkäri ei hommaa osaa. Sinuna vaihtaisin hammaslääkäriä, ei raskaus ole mikään este hoitaa hampaita.

Vierailija
16/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puudute ihan normaalisti, kun raskaana ollessa juurihoidettu hammas alkoi oireilla. En muista tehtiinkö hampaalle varsinaisesti mitään erityistä ja löytyikö reikä kenties jostain hampaan ympäristöstä. Mutta siis puudutteen sain ihan normaalisti. Taisi olla niin, että porakoneella tehtiin jotain, koska muistan, että vauva pompahteli ja säikkyi sitä poran ääntä.

Vierailija
17/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puudute ihan normaalisti, kun raskaana ollessa juurihoidettu hammas alkoi oireilla. En muista tehtiinkö hampaalle varsinaisesti mitään erityistä ja löytyikö reikä kenties jostain hampaan ympäristöstä. Mutta siis puudutteen sain ihan normaalisti. Taisi olla niin, että porakoneella tehtiin jotain, madallettiin paikkaa ehkä, koska muistan, että vauva pompahteli ja säikkyi sitä poran ääntä.

Vierailija
18/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole este hammashoidolle. Suurempi vahinko on paikkaamattomat hampaat.

Vanhoissa röntgenkuvissa ei muuten uudet reijät näy.

Vierailija
19/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta näkyvät reiät paikattiin puudutuksen kera. Ainoa mikä nipistää on se puudutuspiikki eikä sekään paljoa.

Vierailija
20/24 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no problem. terve lapsi tuli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan